Concessie IJsselmond (2005-2013)

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Klaasje »

De nieuwe concessie is natuurlijk gekoppeld aan de start van de Hanzelijn. Daarnaast is lijn 142 nu doorgekoppeld aan de oude lijn 144. Dan bedien je idealiter de westkant van Zeewolde zo optimaal mogelijk naar Harderwijk omdat de 159 de oostkant al pakt onderweg naar Harderwijk nadat die via de westkant en het centrum heeft gereden. Zo spreid je de reizigers beter over de bussen. Het nadeel is dat je niet langs het centrum van Zeewolde komt. Maar hé, het centrum van Zeewolde.. Dat is toch minstens zo spannend als het centrum van Amersfoort en Harderwijk. :N
flipje
Berichten: 1248
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door flipje »

De nieuwe lijnnetkaarten voor IJsselmond staan online *O* Dronten en Kampen hebben een eigen kaart!
http://www.connexxion.nl/lijnennetkaarten/433
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Vinny »

Klaasje schreef:De nieuwe concessie is natuurlijk gekoppeld aan de start van de Hanzelijn. Daarnaast is lijn 142 nu doorgekoppeld aan de oude lijn 144. Dan bedien je idealiter de westkant van Zeewolde zo optimaal mogelijk naar Harderwijk omdat de 159 de oostkant al pakt onderweg naar Harderwijk nadat die via de westkant en het centrum heeft gereden. Zo spreid je de reizigers beter over de bussen. Het nadeel is dat je niet langs het centrum van Zeewolde komt. Maar hé, het centrum van Zeewolde.. Dat is toch minstens zo spannend als het centrum van Amersfoort en Harderwijk. :N
Als dat het criterium wordt, dan eis ik dat alle bussen Lemmer-Lelystad voortaan gewoon op de A 6 blijven rijden. Het centrum van Emmeloord is namelijk net zo enerverend als een verregende herfstdag op het platteland van Wales... :evil:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
NintendoC
Berichten: 416
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door NintendoC »

Vandaag een interessant nieuwtje gehoord over lijn 143 Kampen - Genemuiden. Er zijn namelijk (als ik de chauffeur mag geloven) plannen om deze verbinding te schrappen, en te vervangen door een hoogwaardige buurtbus-verbinding. Dit moet dan in de nieuwe aanbesteding komen te staan.

De buurtbus gaat dan gereden worden door de buurtbusvereniging Kampen-Zalk-Wilsum, die ook de 506 rijdt. Het hoogwaardige eraan wordt; een laag lijnnummer, fatsoenlijke bussen (lage instap, bijvoorbeeld Tribus) en een fatsoenlijk halteplatform op station Kampen (niet bij het huidige A-platform).

Het vrijgekomen budget gaat dan worden gebruikt voor verbeteringen aan de overige lijnen (141, stadsdienst Kampen).

Dit lijkt mij een erg goed idee. Het aantal mensen tussen Kampen en Genemuiden is vrijwel altijd onder de 8 personen, en door de relatief hoge kwaliteit van de verbinding, blijft er een fatsoenlijke verbinding over. De DRU's kunnen dan mooi ten goede van het geheel komen.
Pikobo
Berichten: 153
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 23:12
Locatie: Lelystad

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Pikobo »

flipje schreef:De nieuwe lijnnetkaarten voor IJsselmond staan online *O* Dronten en Kampen hebben een eigen kaart!
http://www.connexxion.nl/lijnennetkaarten/433
En er staat al meteen een fout in. Volgens de lijnennetkaart rijdt lijn 345 nog via Lelystad Oostervaart, in de dienstregeling wordt een andere route aangegeven.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door BR628 »

Ook vreemd dat de lijnennetkaarten van Friesland en Zuid Holland Noord al van de site verdwenen zijn... Lijkt mij een paar dagen te vroeg.
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 376
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond #2

Bericht door Bartjk »

wanneer worden eigenlijk de volvo's naar ijsselmond gebracht? ik zag vandaag nog gewoon vdlletjes rijden op de 148 (de enige streekbus die hier op zondag nog rijdt -o-
flipje
Berichten: 1248
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door flipje »

Volvo's zullen komende weken wel binnen druppelen.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Klaasje »

Ik hoorde gisteravond in de laatste Hanzeliner van de chauffeur dat ze vandaag in een grote colonne zijn/worden opgehaald. Het betreft niet alleen Volvo's maar ook Mercedes Citaro's.
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 376
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Bartjk »

Citaro's *bus*
Maar ik ben morgen benieuwd naar de 145 hoe vol die gaat zitten. D'r mot al het bus volk uit lelystad, emmeloord en swifterbant in wat richting swifterbant/dronten/harderwijk moet. Ik hoop dat er een 15m volvo of een gelede citaro word ingezet anders kan het wel eens lachen worden. Ik zal morgen wel proberen verslag te doen. :wink:
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Milco »

Zeker de gelede Citaro's uit Friesland?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Pikobo
Berichten: 153
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 23:12
Locatie: Lelystad

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Pikobo »

Ik heb van een chauffeur gehoord dat morgenochtend in Dronten 2 bussen in reserve worden gehouden.
Dat heeft alles te maken met protesten tegen de uitkleding van de busdiensten. Met name de kosten voor scholieren 12-18 jaar stijgen exorbitant omdat leerlingen uit deze groep die in Zwolle naar school gaan de trein ingedrongen worden en de politiek tot nu toe heeft geweigerd om hierin in enige mate tegemoet te komen.

Scholieren van het Greijdanus College in Zwolle zullen naar verwachting morgenochtend massaal de rit van lijn 143 om 8.20 nemen hoewel ze hiermee niet op tijd zullen komen. De ouders van deze kinderen begrijpen prima dat de snelle en rechtstreekse busverbindingen verdwijnen door de komst van de trein. Maar wel vragen ze een aanvaardbaar alternatief dat voor hen niet tot gigantische kostenstijgingen leidt. Tot nu toe hadden ze een busverbinding om 8 uur uit Dronten. En dat dit een overstapverbinding wordt waarbij de leerlingen 10 min. eerder de bus in moeten is een alternatief. Maar niet al om 7.20 de bus in, dat is geen optie.

Komende week vindt hierover nader overleg plaats. We zullen zien waar dat toe leidt.
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 376
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Bartjk »

Ik blijf het inderdaad ook van der zotte vinden dat ze alle bussen die ook maar een beetje parallel rijden meteen af hebben geschaft. Zo ken ik bijvoorbeeld een 3 tal kinderen die elke dag tussen lelystad en dronten opstappen. Die hebben nu nog elke dag een half uurs verbinding en straks nog maar 2 bussen per richting per dag. Die kinderen komen s'ochtends veel te laat op school en kunnen pas om 4 uur weer thuis zijn terwijl zij nu vaak al om 2 uur in de bus zitten. Het is logies dat de 330 word opgeheven maar de 143 tussen lelystad en dronten. Mensen moeten toch ook van station naar huis kunnen? En dan laten ze wel dat stukje opheffen maar omdat dronten dan niet goed berijkbaar blijft moet er daar ook weer een hele stadsdienst opgezet worden die helemaal niet nodig was als de 143 gewoon blijft rijden zoals hij dat nu doet.
NintendoC
Berichten: 416
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door NintendoC »

De 143 moet tussen Kampen en Dronten in ieder geval extra spitsritten krijgen. Dat je in de spits 2x per uur rijdt.

Tussen Dronten en Lelystad, is volgensmij het enige argument om niet de Hanzelijn te pakken, het geld. Dat vind ik wel erg mager. Op de lijn ligt naar mijn mening geen grote scholen of iets dergelijks. Ik vraag me af of deze lijn wel vol komt te zitten, gezien denk ik het overgrote merendeel gewoon de trein pakt.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Wubbo »

Zijn de fietsen uitgestorven in de Flevopolder? Vroeger, toen mijn ouders klein waren en in Dronten woonden, fietsten ze elke dag heen en weer naar Kampen. Lelystad - Dronten en Dronten - Kampen zijn ook best te fietsen, dat heb ik zelf ook een aantal keer gedaan. Lelystad - Dronten is 20 km fietsen, als je tussen Lelystad en Dronten in woont blijft daar een kilometer of 10 van over. Prima te doen.
NintendoC
Berichten: 416
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door NintendoC »

Wubbo schreef:Zijn de fietsen uitgestorven in de Flevopolder? Vroeger, toen mijn ouders klein waren en in Dronten woonden, fietsten ze elke dag heen en weer naar Kampen. Lelystad - Dronten en Dronten - Kampen zijn ook best te fietsen, dat heb ik zelf ook een aantal keer gedaan. Lelystad - Dronten is 20 km fietsen, als je tussen Lelystad en Dronten in woont blijft daar een kilometer of 10 van over. Prima te doen.
Ik laat mijn kinderen niet graag in het donker 10 kilometer fietsen, tussen de weilanden. Dat kon vroeger, maar tegenwoordig echt niet meer.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Suus »

En waarom kan dat tegenwoordig niet meer? Zit heel de Flevopolder vol met kinderlokkers :|
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door MdJ »

10 kilometer? Ik had klasgenoten _inderdaad tussen de 12-18 jaar_ die elke dag 20 kilometer tussen Eerbeek-Apeldoorn konden fietsen. En bij regen kon je een regenpak aan.

En dat was 2-8 jaar geleden.
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Vinny »

Er hoeft maar één Jasper S. figuur in de Flevopolders te wonen en we hebben de komende 13 jaar weer genoeg Telegraaf-kopij :evil:

Overigens vind ik 20 kilometer enkele reis wel heel ver fietsen, dat is 40 kilometer per dag. Ik ben net van Sneek naar mijn woonplaats gefietst over onverlichte fietspaden in het donker met een striemende wind en regen die in je gezicht slaat. En dat is maar 11 kilometer, maar genoeg om wel er de balen van te hebben...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 376
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Bartjk »

Inderdaad, zeker hier in de polder. Een grote platte plak. Als je hier wind tegen hebt ben je 2x zo lang onderweg en kom je bevroren en onderkoeld aan.
Pikobo
Berichten: 153
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 23:12
Locatie: Lelystad

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Pikobo »

NintendoC schreef:De 143 moet tussen Kampen en Dronten in ieder geval extra spitsritten krijgen. Dat je in de spits 2x per uur rijdt.

Tussen Dronten en Lelystad, is volgensmij het enige argument om niet de Hanzelijn te pakken, het geld. Dat vind ik wel erg mager. Op de lijn ligt naar mijn mening geen grote scholen of iets dergelijks. Ik vraag me af of deze lijn wel vol komt te zitten, gezien denk ik het overgrote merendeel gewoon de trein pakt.
Er zijn meer redenen:
1 Zoals hierboven al genoemd de financiële reden mn voor scholieren van 12-18 jaar
2 Ontsluiting van het buitengebied. De ouders pakken de auto wel maar voor hun kinderen is het lastig. Laat daarom in eider geval in de ruime spits wel wat rijden daar.
3 De bus ontsluit Lelystad en Dronten met meerdere haltes. Dat maakt een langzamer bus voor bepaalde reizigers aantrekkelijk. Bijv. het Ichtuscollege in Dronten ligt wel naast de bushalte maar op 18 minuten loopafstand van het Station in Dronten.
4 Het land zit vol met dubbeltrajecten: 2 plaatsen waar naast de trein een bus rijdt. De bus is een stuk langzamer maar ontsluit bepaalde wijken, buitengebieden en bedrijven en scholen die ver van de stations liggen. Maar in Flevoland kan dat schijnbaar niet.
5 Voor de regio IJsselmond geldt nog een specifieke reden. Door het politieke gerotzooi rond de concessieverlening en het feit dat de provincie Flevoland geen geld wil betalen om een fatsoenlijke vervoersvoorziening in stand te houden is pas sinds een paar weken pas duidelijk wat de gevolgen zijn voor de regio Lelystad-Dronten-Kampen. Veel ouders hebben tot voor kort het idee gehad dat de Hanzeliner 330 zou verdwijnen maar dat er verder wel genoeg zou blijven rijden. Het zou van politieke moed getuigen om nu voor de lijnen 143/163 extra ritten te regelen zodat er een aanvaardbaar resultaat komt op dit moment. En dan met ingang van het nieuwe schoolseizoen, kijkend naar het reizigersgedrag, de definitieve regeling (die ook voor 2014 en later moet gelden) vaststellen. Dit uiteraard voor de zomervakantie zodat ouders alle argumenten kunnen overzien en dan hun keuze kunnen maken voor hun kinderen voor het volgende schoolseizoen.
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 376
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Bartjk »

Zo, even een klein verslagje. Het is 1 grote bende bende in lelystad. De 163 reed met een touringcar en moest dus mensen laten staan. De 148 rijd niet elk kwartier meer dus de bussen zaten overvol en er moesten weer mensen blijven staan. En de 145 is 10 minuten te laat.
NintendoC
Berichten: 416
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door NintendoC »

Ik had vanochtend wel een iets positievere ervaring. Vanmorgen eerst lijn 11 naar station Kampen genomen, om vervolgens lijn 12 te nemen naar Kampen Zuid. Ik nam de 11 van 9:15, maar verbaasde me erover hoe vol die zat, terwijl het buiten de spits was. Lijn 12 was vervolgens een stuk rustiger. Het perron op Kampen Zuid was vrijwel leeg, stond ongeveer 30 man aan beide kanten.

Maar had Connexxion in Lelystad geen extra bussen beschikbaar dan? Ik dacht daar iets over gehoord te hebben.
Gebruikersavatar
Bartjk
Berichten: 376
Lid geworden op: di 05 jul 2011, 17:44
Locatie: Lelystad
Contacteer:

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door Bartjk »

Ja, er stond 1 bus reserve en die was op de 163 ingezet
NintendoC
Berichten: 416
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Tijdelijk contract voor streekvervoer IJsselmond

Bericht door NintendoC »

Ik was rond 12:30 op station Dronten, en het viel mij toch wel op dat er weinig treinreizigers waren, maar juist heel veel mensen die de bus wilden nemen. Met name de 145 richting lelystad zat flink vol, terwijl er slechts een paar mensen de trein richting Lelystad namen. En opvallend genoeg waren het geen leerlingen, maar gewone forenzen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten