[Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Bericht door R-Flow »

Klaasje schreef:Dit is nieuw: Dat ze het voor elkaar krijgen om met korte trams te willen rijden op de verbinding die waarschijnlijk het drukste wordt. :wink:
Ze gaan eerst nog uit van twee tramlijnen die met extra lange trams gaan rijden. Na de inspraakavond is dat spontaan niet meer nodig. Vraag me toch af hoe ze tot die conclusie gekomen zijn.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Bericht door Klaasje »

Het zaakje stinkt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Bericht door Suus »

Kan je nagaan: het grootste probleem van de Amstelveenlijn is niet het bestaan ervan maar de toekomst ervan. Eerder dit jaar was eindelijk duidelijk hoe de toekomst ervan eruit zou gaan zien, en opeens gaan er opnieuw allerlei zaken mis, volgens mij meer door gebrek aan visie en wil dan er daadwerkelijke problemen zijn.

Eindpunt Leidseplein
Je kan geen tram keren op het Leidseplein. Goh, dat had ik je op een briefje kunnen geven. Echter, nog geen 500 meter verderop ligt een enorm inefficient busstation, daar kan je zonder probleem een dubbel opstelspoor voor tweerichtingstrams kwijt. De inpassing op het Leidseplein van deze trams zou ook geen probleem moeten zijn, want er is eerder al besloten dat de haltes van de trams die door de Leidsestraat gaan zouden verhuizen naar de brug over de Singelgracht. Bovendien verdwijnen met de opening van de Noord-Zuidlijn ook de streekbussen 142, 170 en 172 van het Leidseplein dus deze inpassing lijkt mij zonder meer mogelijk.

Langere trams
Eerst waren ze te breed maar werd ons verzekerd dat langere trams wel kunnen, nu kunnen opeens de langere trams ook niet. Dat lijkt mij echter onzin, aangezien alle voorziene haltes tussen Station Zuid en het Leidseplein zonder problemen geschikt zijn voor een dubbele tram, dan moet een tram die anderhalf keer zo lang is als een Combino ook geen probleem zijn.

Lijn Binnenhof - Centraal Station
Gaan we dit echt doen? Dan kunnen we net zo goed meteen de Noord-Zuidmetro maar dichtstorten, want de overstap wordt onaantrekkelijk en ook overbodig: tenzij je haast hebt neem je de metro, want met de tram kom je ook bij bijna alle bestemmingen zoals de winkels in o.a. de Kalverstraat.

Berlagebrug
Okee, dat is een serieus probleem, maar volgens mij is deze brug versterken nog altijd praktischer dan proberen een metro ten noorden van het Amstelstation te laten keren. Je komt daar in een wirwar van meerdere viaducten en de tunnelmond terecht, er is absoluut geen goedkope oplossing mogelijk om hier een fatsoenlijke keergelegenheid te bouwen tenzij je met heel veel beton gaat smijten. De kosten daarvan zullen zeker niet mals zijn.

Is het concept van de regiotram helemaal verkeerd?
Nee, van die mening ben ik absoluut niet toegedaan. Hoewel er aan het oorspronkelijke idee dat halverwege dit jaar geproduceerd is al het een en ander valt af te dingen geloof ik dat dit de meest praktische oplossing is binnen het beschikbare budget en bovendien de meest praktische manier om een uitbreiding naar Uithoorn mogelijk te maken en zo de noodzaak voor een tweede HOV-as in Amstelveen Zuid te laten vervallen. Een sterke HOV-railas tussen Uithoorn en Amsterdam door de zuidlob is beter dan een slappe railas en een busas die elkaar beconcurreren in Amstelveen en bovendien geldverspilling: de synergiewinst is groot.

Ik ben het met Klaasje eens, er stinkt hier iets en het zou mij niet verbazen dat er ergens iemand de boel zit te saboteren om de metro naar Amstelveen weer terug in beeld te krijgen.
Laatst gewijzigd door Suus op za 08 dec 2012, 00:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Bericht door R-Flow »

Bee, ben het helemaal met je eens jongen! Als je die tekst nou eens effe copy-paste en naar hun mailt? Ik heb ze ook al een bericht gestuurd met paar van deze opmerkingen. Ben vooral benieuwd hoe ze er op reageren. Twee is beter dan één. ;)

http://www.amstelveenlijn.nl/vragen-en-contact
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Bericht door Suus »

Ik zal er een beter verhaal van maken en het nog insturen binnenkort, maar ik betwijfel het nut ervan omdat de echte inspraakronde nu is geweest, alle reacties zijn terug te lezen in het rapport.

Een aanzienlijk deel van de reacties is zoals gewoonlijk treurig c.q. hilarisch, zoals we ook al gezien hebben met de reacties op de concessie 2012. Dat belooft wat als volgend jaar de inspraakperiode voor de concessie 2015 start '-)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Bericht door R-Flow »

Je hebt waarschijnlijk gelijk, maar goed voor interest's sake wel grappig om te kijken wat reactie er uit komt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Bericht door Suus »

Hint: ik zou de brievenrubriek van het Parool in de gaten houden :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Bericht door R-Flow »

Krijg 'm in de bus dus ik hoor wel welke dag. :D
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Bericht door Suus »

Nouja, ik heb een brief ingestuurd naar Het Parool om mijn visie op deze ellende te uiten. Ik weet niet wanneer het geplaatst wordt maar als hij geplaatst wordt zal het ergens komende week zijn. Mijn ervaring is dat de politiek in Amsterdam de brievenrubriek elke dag uitpluizen :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Bericht door Suus »

Nog iets: De plannen zijn nu dusdanig aangepast ten aanzien van de voorgenomen plannen dat je dat volgens mij nu niet zonder inspraak naar de gemeentes kan sturen. Dan zou het kunnen lonen om een klachtenprocedure te starten tegen de gang van zaken :idea:

Toevallig een vervoerskundige in de zaal die het plan dat nu voorligt kan afbreken? (A)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Bericht door Klaasje »

Roelz1 knutselt aan een vervoerskundige afstudeerklus. BR628 is vervoerskundige en ik meen er ook het een en ander van te weten.
Er zijn er zeker meer hier. ;-)
Alargule

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Bericht door Alargule »

Ik heb mijn gal over dit nieuwe voorstel inmiddels ook gespuwd.
Gebruikersavatar
Mojito
Berichten: 286
Lid geworden op: ma 25 okt 2010, 10:14
Locatie: Amsterdam

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Bericht door Mojito »

Ongelooflijk. Ik heb weinig toe te voegen aan de goede en uitgebreide kritieken hierboven en elders. :pos:

Maar dan het metroshuttle'tje Zuid – Amstel. Dat gaat volledig in tegen de ontvlechtingswens en de Metronetstudie uit 2007, die hiermee wel weer in de prullenbak kan. Een oplossing voor een goeie tailtrack bij Amstel zie ik niet. En het geplande eindpunt van de N/Z op Zuid is alleen voor de N/Z al ontzettend krap. De enige werkbare oplossing lijkt mij een nieuwe lijnvoering voor de metro, waarin Zuid – Spaklerweg onderdeel van een nieuwe verbinding wordt.

Bijvoorbeeld:
  • Lijn 51: Centraal – Amstel – Zuid – Lelylaan – Isolatorweg (U-vormige lijn om de stad);
    Lijn 52: Noord – Centraal – Zuid (N/Z in aanleg);
    Lijn 53: Gaasperplas – Zuid – Lelylaan – Isolatorweg (de koppeling van 50 en 53 uit de Metronetstudie);
    Lijn 54: Centraal – Gein (die in tegenstelling tot in de Metronetstudie dan wel de 51 naast zich moet dulden tussen Spaklerweg en Centraal);
Lijn 51 en 53 rijden samen een hogere frequentie tussen Isolatorweg en Overamstel (iets wat met name op het traject Lelylaan – Zuid erg wenselijk is). Bijvoorbeeld beiden 6x per uur in de spits. Dat is een verhoging in frequentie met 50% t.o.v. de huidige situatie (plus nog de grotere capaciteit van de M5). De 54 zou dan in zijn eentje tussen de 12 en 16x per uur Centraal – Gein voor zijn rekening kunnen nemen. Als het safe-haven principe niet onder druk komt te staan en de steeds strenger wordende regels geen problemen geven zou het toch allemaal moeten passen in de oostlijnbuis.

Dit voorgestelde netwerk is nog steeds deels vervlochten maar lijkt me toch net iets simpeler en betrouwbaarder dan het huidige.
足元にご注意下さい
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Bericht door R-Flow »

Ik zat te denken, wat nou als ze die 51b (zo noem ik 'm maar) willen gebruiken als excuus? Want tja, voor maar één metrolijn is plek om te keren in Zuid, dus nu moet de N/Z-lijn wel verder naar de Amstelveenseweg of verder. Het komt allemaal iets te makkelijk uit met de wil die metro absoluut niet bij Zuid te laten eindigen.

Maar goed, ik kan mij niet voorstellen dat dit plan op deze wijze uitgevoerd gaat worden. I.p.v. één tramorder moeten ze straks ook een derde metro-order gaan plaatsen, eentje die helemaal niet voorzien was. Zo'n order kan nog flink onvoordelig uitpakken omdat er maar paar kleine metro's nodig zijn. Lijkt me stug dat ze er met 116 meter lang M5-materieel gaan rijden.
Alargule schreef:Ik heb mijn gal over dit nieuwe voorstel inmiddels ook gespuwd.
Het begin van je artikel klopt niet helemaal. In de nieuwe plannen willen ze tussen Westwijk en Zuid gaan rijden met extra lange trams, niet met "metro-achtig" materieel. Tussen Zuid en Amstel komen gewoon metro's te rijden.
FLJ
Berichten: 476
Lid geworden op: vr 05 feb 2010, 16:06

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Bericht door FLJ »

Het is inderdaad een volkomen onzinnig en dom plan. Drie verschillende lijnen met verschillende materieeltypes. Ook uitermate dom om lijn 5 met 30 meter lange trams te laten rijden. Leg de lijn om via de Rozengracht en zet er 40-45 meter lange wagens zoals oorspronkelijk gepland. Scheelt ook weer drukte in de Leidsestraat en zo kan de capaciteit vergroot worden.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Bericht door R-Flow »

FLJ schreef:Ook uitermate dom om lijn 5 met 30 meter lange trams te laten rijden. Leg de lijn om via de Rozengracht en zet er 40-45 meter lange wagens zoals oorspronkelijk gepland. Scheelt ook weer drukte in de Leidsestraat en zo kan de capaciteit vergroot worden.
Amsterdam bevindt zich zoals gewoonlijk in een dusdanig unieke positie dat zoiets absoluut niet ingepast kan worden binnen de ring. Dat moet inmiddels wel duidelijk zijn. Antwerpen, Gent, Basel, Bern, Den Haag en tal van andere steden met oud tramnet doen ze het wel maar daar is de situatie natuurlijk complééét anders.
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Bericht door 010jongen »

In keulen gaan er trams van 60 meter door smalle straatjes (lijn 5).

Vond het eerste plan wel oke, maar die nieuwe plannen zijn echt te triest voor woorden.
Laat de huidige 51 dan gewoon bestaan met nieuwe infra/trams.

Vind de veiligheidseisen voor de oostlijn ook maar vaag, In Rotterdam gaan er ook 18 metro's per uur door een tunnel. Als je met alles rekening moet houden.., -o-
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Bericht door TLP »

Je kunt natuurlijk ook gaan Phileassen. Alleen dan waarschijnlijk wel met chauffeur en de vraag is ook hoe vaak je ermee in de binnenstad kan rijden. Op de Amstelveenlijn zelf kun je waarschijnlijk wel 20-30x/uur rijden, misschien een idee om dan de helft op Zuid te laten keren?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Bericht door Suus »

Mojito schreef:Maar dan het metroshuttle'tje Zuid – Amstel. Dat gaat volledig in tegen de ontvlechtingswens en de Metronetstudie uit 2007, die hiermee wel weer in de prullenbak kan..
De Metronetstudie uit 2007 had men eigenlijk al direct ritueel moeten verbranden, want ook dat is een dom stukje tekst. Gelukkig is het zo oud dat het toch nooit uitgevoerd zal worden.

De feiten zijn: Reizigers op de ringlijn willen niet naar Gaasperplas. Reizigers vanuit Gaasperplas en Gein willen wel naar het Centraal Station (en het centrum). Door lijn 53/54 gewoon alternerend in stand te houden (5 of 4 minuten frequentie in de tunnel) met lijn 50 gewoon op zijn oude route zijn alle huidige metroreizigers beter af dan als er ook maar een aspect van de metronetstudie tot uitvoering gebracht zou zijn. Capaciteitsuitbreiding in de tunnel is sowieso niet mogelijk, er is daarvoor geen extra materieel besteld en uiteindelijk moet ook het save-haven concept nog definitief ingevoerd worden.

Die metropendel tussen Zuid en Amstel komt er ook niet trouwens, dat kan ik je ook op een dienblaadje geven want dat deel van het onderzoek is nog niet uitgezocht, alleen voorgesteld. :|
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Bericht door R-Flow »

TLP schreef:Je kunt natuurlijk ook gaan Phileassen. Alleen dan waarschijnlijk wel met chauffeur en de vraag is ook hoe vaak je ermee in de binnenstad kan rijden. Op de Amstelveenlijn zelf kun je waarschijnlijk wel 20-30x/uur rijden, misschien een idee om dan de helft op Zuid te laten keren?
Waarom zou je een van de drukste tramlijnen in Nederland en een metrolijn willen verbussen? :?
  • Qua capaciteit ga je er zwaar op achteruit
  • Je introduceert nog meer voertuigen op de weg ter compensatie
  • Die grotere hoeveelheid voertuigen stoten uitlaatgassen uit ook
  • Meer voertuigen betekent hogere personeelskosten
  • Bussen vallen slecht in te passen binnen het centrum en zijn daar ook helemaal niet gewenst
  • Bussen worden nagenoeg altijd als minder aantrekkelijk ervaren t.o.v. tram en metro, helemaal in een tramstad als Amsterdam. Aan het publiek valt dit dus slecht te verkopen
  • De railinfra en bovenleidingen zijn vrijwel overal al aanwezig.
Er is eigenlijk geen reden te bedenken waarom een bus in dit geval wenselijker is t.o.v. tram of metro.
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Bericht door TLP »

Voor de flexibilteit en de kosten zou het handiger zijn als er Phileassen worden ingezet. Verder is de capaciteit van een 26 meter Phileas vergelijkbaar met een 30-meter tram (misschien iets minder passagiers. Hij kan op waterstof worden geleverd en kan bij calamiteiten rijden via de openbare weg.
Je hebt sowieso een punt dat Amsterdam echter een tramstad is. Daarom zitten de trams in de binnenstad overvol en rijden ze traag maar in Amstelveen beconcurreren ze elkaar dan weer wel. Maar als je dat oplost via een HOV-netwerk van twee Phileaslijnen tussen Amsterdam en Amstelveen is dat probleem weg. Ook is deze oplossing relatief goedkoop en kan er zelfs eventueel bekeken worden of er een hybride versie met pantograaf voor de binnenstad geleverd kan worden als je de bovenleidinginfra maximaal wil benutten.
Laatst gewijzigd door TLP op zo 09 dec 2012, 18:22, 1 keer totaal gewijzigd.
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Bericht door 010jongen »

Laten we even serieus blijven... Mooiste zou een koppeling tussen de NZ en amstelveenlijn zijn.
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Bericht door TLP »

Je kunt natuurlijk ook per direct de boel platleggen en deze lijn toevoegen aan een normale busconcessie, en dan afwachten totdat de politiek uitgedubt is zodat de lijn er in 2030 ligt. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Bericht door Suus »

Phileassen zijn kutbussen, waterstof is niet de brandstof van de toekomst en je hebt de infrastructuur van de tram al liggen dus die lelijke bussen mogen ze in Eindhoven houden. Zelfsturende bussen, wat een grapjassen :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: [Parool] Amstelveen behoudt ov-verbinding met binnenstad

Bericht door R-Flow »

TLP schreef:Voor de flexibilteit en de kosten zou het handiger zijn als er Phileassen worden ingezet.
Welke flexibiliteit? Er rijden tweerichtingstrams op de lijn en daarnaast kent het Amsterdamse tramnet genoeg mogelijkheden tot omleiden. Daar komt boven op dat je een dubbelgelede bus ook niet zomaar overal kwijt kunt.
TLP schreef:Verder is de capaciteit van een 26 meter Phileas vergelijkbaar met een 30-meter tram (misschien iets minder passagiers. Hij kan op waterstof worden geleverd en kan bij calamiteiten rijden via de openbare weg.
Ik wist dat je met het argument "waterstof" zou komen. ;) Enig idee wat het prijskaartje van zo'n ding is? Gesubsidieerd minimaal €1 miljoen per gelede bus. Dubbelgeleed zal nog wel duurder worden. Trams gaan doorgaans ook twee keer zo lang mee dan bussen. Je ziet trouwens over het hoofd dat men naast 30-meter lange trams ook 40-45 meter lange trams wil laten rijden. Een dubbelgelede bus haalt die capaciteit nooit en heb je dus meer voertuigen en personeel nodig voor dezelfde hoeveelheid passagiers. Grote kans dat trams op termijn goedkoper zijn.
TLP schreef:Je hebt sowieso een punt dat Amsterdam echter een tramstad is. Daarom zitten de trams in de binnenstad overvol en rijden ze traag maar in Amstelveen beconcurreren ze elkaar dan weer wel. Maar als je dat oplost via een HOV-netwerk van twee Phileaslijnen tussen Amsterdam en Amstelveen is dat probleem weg. Ook is deze oplossing relatief goedkoop en kan er zelfs eventueel bekeken worden of er een hybride versie met pantograaf voor de binnenstad geleverd kan worden als je de bovenleidinginfra maximaal wil benutten.
Zie verhaal boven. Ik zet grote vraagtekens bij die hybride techniek en een bomvolle dubbelgelede bus. Beide door jouw voorgestelde systemen zitten nog in de concept of testfase. Denk niet dat de regio hier veel zin heeft om de zeer drukke Amstelveenlijn als proefkonijn te laten fungeren. Ik zet nog grotere vraagtekens bij de inpasbaarheid van dubbelgelede bussen in de Amsterdamse binnenstad. Oók de kosten van een dergelijke oplossing zullen stuk hoger liggen dan die van een standaard bus. Het is nieuw, weinig gebruikt, etc. Bij de minste geringste tegenslag kunnen de kosten uit de pan rijzen (zie Eindhoven). En zoals ik al zei: de infrastructuur voor trams ligt er al. Waarom zou je die in godsnaam afbreken?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten