Eerste impressies Hanzelijn

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Eerste impressies Hanzelijn

Bericht door Vinny »

Klaasje schreef:Het traject is door de aannemerscombinatie volkomen geschikt voor 200 km/h opgeleverd.
Met ES lassen die dus niet gecertificeerd zijn voor die snelheid, want die schijnen niet te bestaan...(en kunnen dan ook niet worden toegepast)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Eerste impressies Hanzelijn

Bericht door Klaasje »

Geloof mij nou maar gewoon dat de aannemerscombinatie een hele stapel papierwerk heeft aangeleverd.

De enige logische reden dat ES-lassen niet gebruikt zouden kunnen voor hogere snelheden is namelijk papierwerk.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Eerste impressies Hanzelijn

Bericht door Vinny »

In ieder geval ligt het feit dat er geen 200 gereden kan worden niet aan de ATB code, want de hoogste trap is: "toegelaten materieelsnelheid" zie ook:
http://nl.wikipedia.org/wiki/ATB_Eerste_Generatie

I rest my case...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Eerste impressies Hanzelijn

Bericht door Klaasje »

Noem eens een reden waarom VIRM en ICM niet 160 km/h rijden op Hoofddorp-Leiden? Baanvaksnelheidsborden "16" en ATB-code materieelsnelheid.

Let wel. ATB-code 96 is als materieelsnelheid gedefinieerd lang voordat er materieel geschikt voor 160 km/h ging rijden op baanvakken geschikt voor 160 km/h. Dan is het vrij logisch dat vanzelf het idee ontstaat dat er bij code 96 140 km/h hoort. Als je dan ergens iets gaat doen zoals het bedoeld is (en ons seinstelsel is nooit voor hogere snelheden dan 160 km/h bedoeld dus 200 km/h is sowieso onzin) dan is het niet raar als er mensen moeilijk gaan doen die daar over gaan.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Eerste impressies Hanzelijn

Bericht door Vinny »

Sommige veiligheidsjihadisten bij het spoor moeten ze gewoon een ander carrierepersectief bieden: Die mensen moeten ze maar eens gaan aanstellen bij de flitsbrigade, daar kunnen ze zich uitleven door mensen die met 90 km/h in 80 zones betrapt worden van bekeuringen te voorzien... :evil:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Eerste impressies Hanzelijn

Bericht door Klaasje »

Ga even bij ILT langs zou ik zeggen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Eerste impressies Hanzelijn

Bericht door Suus »

Twee keer 10 bakken VIRM en een setje NID reden er vandaag. En allemaal tot over de rand gevuld met uitzinnige reizigers, waarvan er een hoop de afgelopen twintig jaar geen trein van binnen hadden gezien. Of nouja, dat dachten de NS(B)-medewerkers op de stations in ieder geval :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Eerste impressies Hanzelijn

Bericht door Freek »

Nsb?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Eerste impressies Hanzelijn

Bericht door Suus »

Mensen die je allemaal in de tientallen meters lange wachtrij duwden en en er op stonden dat je het hele perron moest gebruiken en vooral niet voorbij de stippellijn mocht (net alsof er de komende 25 minuten een trein gaat komen) :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Eerste impressies Hanzelijn

Bericht door Fles »

Nja, "prettig geregeld" is anders inderdaad :?

Twee setjes NID trouwens. Leuk mat wel, maar die quasi kunstzinnige flauwekul slaat natuurlijk nergens op. Maar ja, er zal wel weer ergens een paar miljoen aan "cultuur" kapotgeslagen hebben moeten worden.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Eerste impressies Hanzelijn

Bericht door Cookie »

Ik zat 's middags in een stoptrein Zl - Lls die met DD-AR reed en vrij rustig was. Werd via de omroep aangekondigd als extra trein, de TBP gaf in Zl alleen een veel latere vertrektijd aan dan het geval was. Overigens zag ik een kwartier eerder een VIRM vertrekken uit Zl die bomvol was, dus het is inderdaad maar goed dat er extra treinen hebben gereden.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Eerste impressies Hanzelijn

Bericht door Vinny »

Ik heb zojuist mijn vuurdoop gehad op de Hanzelijn. Het nieuwe was er af dus het was behoorlijk rustig. Wel scheelt de lijn mij veel tijd, de overstap op Leeuwarden is korter geworden en op Schiphol verbeterd.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Eerste impressies Hanzelijn

Bericht door iljitsch »

Vanuit Den Haag naar Groningen is wel trager via de nieuwe route: 2.40 u. Met overstap in Utrecht is het 2.35.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Eerste impressies Hanzelijn

Bericht door Edwin »

In Trouw staat vandaag een stuk over dat veel mensen last van hun oren krijgen in de Drontermeertunnel omdat die tunnel smal/krap is. Iemand daar ook al last van gehad?
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Eerste impressies Hanzelijn

Bericht door Klaasje »

De helling valt wel mee maar de klap bij het begin en einde van de buis is best fors.
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Eerste impressies Hanzelijn

Bericht door Cookie »

Voelde mijn oren ook wel een beetje daar inderdaad.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Eerste impressies Hanzelijn

Bericht door julsteren »

Mijn oren gingen zaterdag ook flink tekeer in de tunnel.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Eerste impressies Hanzelijn

Bericht door Vinny »

Edwin schreef:In Trouw staat vandaag een stuk over dat veel mensen last van hun oren krijgen in de Drontermeertunnel omdat die tunnel smal/krap is. Iemand daar ook al last van gehad?
Welke richting op? In de richting Zwolle heb ik nergens last van, althans niet meer of minder dan bij het binnenrijden van de Schipholtunnel.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Eerste impressies Hanzelijn

Bericht door Suus »

Beide kanten op is het behoorlijk merkbaar. Zaterdag richting Zwolle behoorlijk gemerkt in een NID, maandag richting Lelystad behoorlijk in een SLT. Bij de Schipholtunnel heb ik er juist geen last van, die tunnel is veel breder en heeft dus minder problemen met de luchtdruk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Eerste impressies Hanzelijn

Bericht door Edwin »

De reden van het "orenprobleem":
Het drukprobleem bij het ingaan van de tunnel is door de treinhoogte bij een VIRM wat sterker merkbaar dan bij de hier gebruikte ICM. Dit probleem, wat veroorzaakt wordt door een erg krap tunnelprofiel, is waarschijnlijk betrekkelijk simpel en goedkoop oplosbaar door de 'harde' overgang tussen open bak en gesloten tunnel geleidelijk te maken, en wel door aan de bovenkant een V-vormige overgang tussen open en gesloten te maken. Dit zorgt ervoor dat de druk geleidelijk opbouwt en vooral dat de luchtmassa in de tunnel daardoor geleidelijk in beweging komt, in plaats van nu met een snoeiharde korte impuls. Dat laatste is namelijk vrijwel zeker de hoofdoorzaak van het huidige drukprobleem.
Overigens leidt deze luchtdrukklap bij het inrijden vermoedelijk ook tot extra slijtage aan de deurvergrendeling, en tot extra lange-termijn-vermoeiingsbelasting voor de wand/dak-constructie en aldus levensduurvermindering. Een oplossing hiervoor is dus waarschijnlijk niet alleen een "klantervaringskwestie"...
Bron
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Eerste impressies Hanzelijn

Bericht door Vinny »

Bee schreef:Beide kanten op is het behoorlijk merkbaar. Zaterdag richting Zwolle behoorlijk gemerkt in een NID, maandag richting Lelystad behoorlijk in een SLT. Bij de Schipholtunnel heb ik er juist geen last van, die tunnel is veel breder en heeft dus minder problemen met de luchtdruk.
Hmm ja, meestal ben ik de eerste die zijn vingers in de oren stopt als de trein een tunnel binnenrijdt, maar afgelopen weekend had ik dus echt totaal geen last. Maakt het nog uit of je beneden of boven zit? Ik zat boven, omdat ik mooi uitzicht wilde hebben over (het overigens best saaie) landschap.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Eerste impressies Hanzelijn

Bericht door BR628 »

iljitsch schreef:Vanuit Den Haag naar Groningen is wel trager via de nieuwe route: 2.40 u. Met overstap in Utrecht is het 2.35.
Maar wegen die vijf minuten (!) tijdwinst op tegen een overstap op een van de meest storingsgevoelige knooppunten in NL. Lijkt mij niet toch?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Eerste impressies Hanzelijn

Bericht door Vinny »

Het is een alternatief. Je kunt in Zwolle nog besluiten om toch via de andere route te reizen komende uit Groningen. Vanuit Den Haag is dat wat lastiger inderdaad.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Eerste impressies Hanzelijn

Bericht door Ardan »

Van Zwolle naar Lelystad zat ik onderin de DDZ: geen last van mijn oren. Op de terugweg zat ik boven: wel last.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Mikos
Berichten: 5808
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 19:04
Contacteer:

Re: Eerste impressies Hanzelijn

Bericht door Mikos »

Dat is trouwens expres, omdat we bovenin tegenwoordig de stiltecoupé hebben. Als iedereen daar last van zijn of haar oren krijgt in die tunnel, zijn we de rest van de reis van klagende reizigers af, omdat ze elkaar daarna toch niet meer kunnen horen.

(A)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten