Laatste Benelux-intercity vertrekt van Den Haag HS

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Laatste Benelux-intercity vertrekt van Den Haag HS

Bericht door iljitsch »

Anderhalf uur geleden vertrok, na 55 jaar dienst, voor de laatste keer de benelux-intercity naar Brussel via Rotterdam, Dordrecht, Roosendaal, Antwerpen en Mechelen.
yt tag lijkt niet te werken, link.
Laatst gewijzigd door Chauf21 op zo 09 dec 2012, 18:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Youtube-link aangepast
hleef
Berichten: 27
Lid geworden op: vr 19 okt 2012, 22:50

Re: Laatste Benelux-intercity vertrekt van Den Haag HS

Bericht door hleef »

Dat lijkt me een feestelijke gebeurtenis voor de regio’s Den Haag en Delft. Want daarmee krijgen Den Haag en Delft via de intercity Den Haag – Venlo een mooie aansluiting op de Fyra in Rotterdam en daarmee ook een snellere verbinding met het Antwerpen en Brussel.
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Laatste Benelux-intercity vertrekt van Den Haag HS

Bericht door huibf »

Ik hoor vooral iedereen klagen over het gemis van de Beneluxtrein.
Maar in het Filmpje zag ik zowaar (g)een reizigers.....
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Laatste Benelux-intercity vertrekt van Den Haag HS

Bericht door iljitsch »

Als je puur voor de snelheid gaat moet je de thalys nemen, die is vijf minuten sneller dan de fyra. Maar snelheid is niet de enige overweging bij het kiezen van een trein: in kunnen stappen zonder reservering is ook erg prettig, niet over hoeven stappen is een aanzienlijk voordeel, en fyra en thalys zijn ook nog eens aanzienlijk duurder dan normale treinen.

Maar die discussie hebben we al zeer uitgebreid gevoerd...

Normaal is deze trein goed bezet tot erg druk, maar ik kan me voorstellen dat zaterdagavond niet de meest populaire tijd is voor internationale reizen. Sowieso was het erg rustig op Hollands Spoor. Wel waren er nog een paar mede-treinhobbyisten. :D
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Laatste Benelux-intercity vertrekt van Den Haag HS

Bericht door R-Flow »

Week van grootstedelijke rouw afgekondigd in Den Haag om deze tragedie te verwerken? :P
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Laatste Benelux-intercity vertrekt van Den Haag HS

Bericht door iljitsch »

Ja lach er maar om... :(
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Laatste Benelux-intercity vertrekt van Den Haag HS

Bericht door R-Flow »

Doe ik ook stiekem. :wink:

Enige wat ik ronduit waardeloos vind is het feit dat je moet reserveren en je je geld kwijt bent als je de trein mist. Heb verder even gekeken en de prijzen zijn helemaal zo gek nog niet vanaf Schiphol naar Antwerpen. Helemaal gezien de ruime halvering van de reistijd.
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Laatste Benelux-intercity vertrekt van Den Haag HS

Bericht door hidihi »

R-Flow schreef:Doe ik ook stiekem. :wink:

Enige wat ik ronduit waardeloos vind is het feit dat je moet reserveren en je je geld kwijt bent als je de trein mist. Heb verder even gekeken en de prijzen zijn helemaal zo gek nog niet vanaf Schiphol naar Antwerpen. Helemaal gezien de ruime halvering van de reistijd.
Mee eens ik vindt de reseveringsplicht ook te maf. Ik heb trouwens gekeken naar de reismogelijkheden en morgenochtend lijkt de fyra volgeboek te zijn en dat verrast mij. De beneluxtrein had wel door moeten rijden totdat de fyra helemaal in orde gemaakt is.
ICE105
Berichten: 371
Lid geworden op: ma 19 dec 2011, 15:34

Re: Laatste Benelux-intercity vertrekt van Den Haag HS

Bericht door ICE105 »

Kan het me niet voorstellen dat de treinen morgenochtend zijn uitverkocht. De supersaver is nu niet meer te verkrijgen (immers <24 uur voor vertrek). Zal wel een foutje in de boekingsmodule zijn.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Laatste Benelux-intercity vertrekt van Den Haag HS

Bericht door Anne »

huibf schreef:Ik hoor vooral iedereen klagen over het gemis van de Beneluxtrein.
Maar in het Filmpje zag ik zowaar (g)een reizigers.....
Dat je geen reizigers ziet komt door dat de IC-A'dam-Brussel (de laatste naam voor de Benelux) erg lang stil staat op HS.
Alle reizigers zijn dan ook al lang in en uitgestapt en deze laatste naar de uitgang gegaan.
Maar het is natuurlijk ook een laat tijdstip.

Ik ben zaterdag nog even met de Benelux gegaan. Uit nostalgische overwegingen van Den Haag HS naar Antwerpen Centraal.
Dit was ook de eerste rit die ik met die trein zo'n 40 jaar geleden maakte. Moest dus even de onlogische rit van Delft naar HS maken. Voordeel was wel dat je op HS wat meer zitplaats keuze had dan in R-dam.

De trein op de heenreis (HS v 9.27) en terug (Antw v. 19.00) zaten goed vol.
Heen ben ik op HS achterin gestapt. Was daar gaan staan omdat in A-dam de meeste voorin stappen.
Trein zat ook voorin al goed vol maar achterin was nog voldoende ruimte. In R-dam en Dordt vulde ook het achterste deel en vanaf Roosendaal ook staanplaatsen.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Laatste Benelux-intercity vertrekt van Den Haag HS

Bericht door iljitsch »

En dat was dus 7 bakken elk uur. De fyra zou dus met 14 bakken moeten rijden elke twee uur om diezelfde capaciteit te bieden.
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Laatste Benelux-intercity vertrekt van Den Haag HS

Bericht door RoelZ1 »

ICE105 schreef:Kan het me niet voorstellen dat de treinen morgenochtend zijn uitverkocht. De supersaver is nu niet meer te verkrijgen (immers <24 uur voor vertrek). Zal wel een foutje in de boekingsmodule zijn.
Om een of andere vage reden stond de eerste trein van morgenochtend (5.47 uit Asd) niet in de module, maar ik kan hem nu weer gewoon vinden. Supersaver is trouwens nog gewoon verkrijgbaar voor morgen, tot 23.59 vanavond kunnen alle treinen van morgen worden geboekt tegen supersaver-tarief en voor morgen zijn ze ook nog voor alle treinen beschikbaar.

Vandaag ben ik de Fyra trouwens wezen uitproberen door trein 9236 vanuit Schiphol (12.55) naar Antwerpen (14.03) te nemen en met de stoptrein via Antwerpen terug te reizen. Beide ritten verliepen probleemloos en de bezetting vond ik erg hoog voor een eerste (zon)dag. Ik schat dat de bezetting in de tweede klas tussen Rotterdam en Antwerpen ongeveer 50-60% was. Zowel op Schiphol als in Antwerpen waren standjes van Fyra te vinden en werden folders uitgedeeld. De stoptrein (een enkele varkensneus) tussen Antwerpen en Roosendaal was bijna zitvol met veel reizigers naar Brabant en Rotterdam (hij reed in een 2-uursgat waardoor de volgende Fyra niet eerder zou zijn).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Laatste Benelux-intercity vertrekt van Den Haag HS

Bericht door Suus »

iljitsch schreef:En dat was dus 7 bakken elk uur. De fyra zou dus met 14 bakken moeten rijden elke twee uur om diezelfde capaciteit te bieden.
De capaciteit van de Fyra is veel groter. Een halve bak extra eerste klas, maar geen ruimteverslindende coupé's meer. Ook een halve bak tweede klas extra, maar er is geen ruimteverslindende fietsafdeling meer. Dat alles zorgt voor een behoorlijke toename van het aantal zitplaatsen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Laatste Benelux-intercity vertrekt van Den Haag HS

Bericht door iljitsch »

Ten opzichte van wat? Een halve bak winst hier en daar maakt halvering van de frequentie niet zo één, twee, drie goed.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Laatste Benelux-intercity vertrekt van Den Haag HS

Bericht door Wubbo »

De frequentie is ook niet gehalveerd, gereden wordt 3x per 5 uur.
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Laatste Benelux-intercity vertrekt van Den Haag HS

Bericht door RoelZ1 »

Daarnaast hoeft door de reserveringsplicht een stuk minder reservercapaciteit ingezet te worden. Bij de Benelux waren er een paar overvolle treinen en reed een deel juist met een erg lage bezetting. Op basis van de eerder gepubliceerde cijfers (dagelijks reisden 8.000 reizigers met de Benelux over de grens) komt het op een gemiddelde bezetting van 50%. De capaciteit was (2x16x483=) 15.456 stoelen per dag (zonder klapzittingen). De capaciteit van de Fyra is op dit moment (2x10x546=) 10.920 stoelen per dag. Met een gemiddelde bezetting van 70% zou iedereen mee kunnen, maar alle reizigers uit Dordrecht, Roosendaal, Brabant en Zeeland plus een aantal toeslagmijders zullen voorlopig met de stoptrein meereizen. Capaciteitsproblemen hoef je dus niet te vrezen, hooguit een aantal uitverkochte spitstreinen.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Laatste Benelux-intercity vertrekt van Den Haag HS

Bericht door iljitsch »

Hierbij ga je er wel vanuit dat de richting van de grensovergangen gelijkmatig over de dag verdeeld zijn. Als bijvoorbeeld veel meer Nederlanders een dagje België doen dan andersom zullen de treinen naar 't zuiden 's ochtends drukker zijn en die naar 't noorden later op de dag.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Laatste Benelux-intercity vertrekt van Den Haag HS

Bericht door reisthijs »

Daar moet je wel van uitgaan omdat de bezetting van de Fyra maximaal 100% is. Dat betekent automatisch dat de drukste Fyra veel minder reizigers zal vervoeren dan de drukste Benelux. De reizigers die er niet meer bij passen moeten of op een ander moment, of met een alternatief vervoermiddel reizen.
Bee schreef:De capaciteit van de Fyra is veel groter. Een halve bak extra eerste klas, maar geen ruimteverslindende coupé's meer. Ook een halve bak tweede klas extra, maar er is geen ruimteverslindende fietsafdeling meer. Dat alles zorgt voor een behoorlijke toename van het aantal zitplaatsen.
De Fyra is helemaal niet veel efficienter ingedeeld dan de Benelux. Kijk alleen al naar de 1e klas: 2 bakken ICR hebben samen 118 zitplaatsen tegenover een totaal van 123 ziplaatsen in de V250.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Laatste Benelux-intercity vertrekt van Den Haag HS

Bericht door Vinny »

iljitsch schreef:Hierbij ga je er wel vanuit dat de richting van de grensovergangen gelijkmatig over de dag verdeeld zijn. Als bijvoorbeeld veel meer Nederlanders een dagje België doen dan andersom zullen de treinen naar 't zuiden 's ochtends drukker zijn en die naar 't noorden later op de dag.
Dat is natuurlijk niet waar. Overigens was de Benelux vroeger vooral vol in de vrijdagmiddagspits, wanneer de lange weekend reizigers mengen met de vroeg naar huis willende forensen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Laatste Benelux-intercity vertrekt van Den Haag HS

Bericht door iljitsch »

Vinny schreef:
iljitsch schreef:Als bijvoorbeeld veel meer Nederlanders een dagje België doen dan andersom zullen de treinen naar 't zuiden 's ochtends drukker zijn en die naar 't noorden later op de dag.
Dat is natuurlijk niet waar.
Huh?
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Laatste Benelux-intercity vertrekt van Den Haag HS

Bericht door Vinny »

Door het langere traject en de meerdere stations die de trein in Nederland aandeed zaten er wel gemiddeld meer Nederlanders in de trein, maar dat wil niet zeggen dat er dan ook minder Belgen een dagje Nederland doen. Den Haag en Amsterdam zijn net zulke toeristische magneten als Antwerpen en Brussel - onder Europese jongeren is Amsterdam zelfs populairder (party-city)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Laatste Benelux-intercity vertrekt van Den Haag HS

Bericht door iljitsch »

Let op dat ik zei bijvoorbeeld als meer mensen een dagje naar België gaan dan naar Nederland. Of dit daadwerkelijk het geval is durf ik niks over te zeggen. Het lijkt mij alleen een nogal gevaarlijke aanname dat de hoeveelheid reizigers in beide richtingen in de loop van de dag steeds in evenwicht is, en je dus netjes de optimale bezetting van het materieel haalt.
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Laatste Benelux-intercity vertrekt van Den Haag HS

Bericht door RoelZ1 »

Dat er meer Nederlanders in de Benelux leken te zitten komt natuurlijk ook doordat 'wij' met alle andere Hollanders meereizen. Je kon haast geen Hollander tegenkomen in de ochtendtreinen van Brussel richting Amsterdam.

Overigens heb ik wel enig inzicht in de spreiding van de Benelux op basis van een aantal grafieken die ik een keer heb gezien. De verspitsing is een stuk minder sterk dan in de meeste binnenlandse Intercity's. De spits in internationaal verkeer is 's morgens naar Brussel en 's avonds naar Amsterdam. Verder heb je de befaamde weekendspits van vrijdag- en zondagavond. Die spitsen hebben geen duidelijke richting, die treden tegelijkertijd richting Brussel en Amsterdam op.

De spitsen zullen door het prijsbeleid van Fyra echter een stuk worden uitgesmeerd zodra de reizigersaantallen toenemen en de beschikbaarheid van de Supersavers weer normaal (20-50%, APEX -7) wordt. Door de mindere beschikbaarheid van Supersavers in de populairste treinen zullen de daltreinen bij het boeken vaak goedkoper zijn waardoor reizigers die niet per se in de spits hoeven te reizen veelal zullen kiezen voor een daltrein.
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Laatste Benelux-intercity vertrekt van Den Haag HS

Bericht door VIRM »

Mogen VIRM's ook in Belgie komen?

Anders zou je natuurlijk de s2600 met 2x VIRM kunnen uitrusten, waarbij elk uur er in Roosendaal wordt gesplitst met een stelletje voor Vlissingen en een stelletje richting Antwerpen/Brussel.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Laatste Benelux-intercity vertrekt van Den Haag HS

Bericht door Suus »

Nee, VIRM mag niet in België komen en zal bovendien twee kilometer na vertrek in Roosendaal een defecte motor hebben :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 60 gasten