NS kan niet garanderen dat het goed blijft gaan

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Michael
Berichten: 11749
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 20:18
Locatie: Oosterhout
Contacteer:

NS kan niet garanderen dat het goed blijft gaan

Bericht door Michael »

NS kan niet garanderen dat het goed blijft gaan

AMSTERDAM - De NS kan niet garanderen dat de treinen bij stevige sneeuwbuien ook volgens schema blijven rijden.
Dat zei president-directeur Bert Meerstadt zondag in Buitenhof.

De afgelopen dagen had het treinverkeer weinig te lijden onder het winterweer, maar het spoor blijft volgens hem een 'kwetsbaar product'. "Het bemoedigt me wel dat het op dit moment goed is gegaan", zei hij.

In de Randstad reden de treinen volgens een aangepast schema. Dat was volgens Meerstadt hard nodig om problemen op te vangen. "Er is altijd wel een trein die ergens blijft staan of een wissel die het niet doet." Dan is er volgens hem ruimte nodig om het probleem op te lossen.

Lees verder op: http://www.nu.nl/binnenland/2978105/ns- ... -gaan.html
VIRM
Berichten: 7569
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: NS kan niet garanderen dat het goed blijft gaan

Bericht door VIRM »

Waarom het goed is gegaan?

1. Op veel plekken viel maar een heel dun laagje sneeuw.
2. De dienstregeling is zo lekker gestript, dat heel veel reizigers weg zijn gejaagd.
3. En wellicht heeft het anti-ijs eindelijk eens geholpen. Beetje triest dat dat niet eerder mocht van de fabrikant wegens garantievoorwaarden: Bombardier is afhankelijk van NS, niet andersom.
Beul van de blindegeleidelijn
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: NS kan niet garanderen dat het goed blijft gaan

Bericht door Fles »

Sowieso is dat garantiegezeik natuurlijk onzin. Of zit er 50 jaar garantie op Mat64 of zo? :X
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: NS kan niet garanderen dat het goed blijft gaan

Bericht door Thom91 »

VIRM schreef: 3. En wellicht heeft het anti-ijs eindelijk eens geholpen. Beetje triest dat dat niet eerder mocht van de fabrikant wegens garantievoorwaarden: Bombardier is afhankelijk van NS, niet andersom.
Is weinig gebruikt door de zeer gebrekkige ijsvorming ;)
Komt wel goed schatje.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS kan niet garanderen dat het goed blijft gaan

Bericht door Klaasje »

VIRM schreef:Waarom het goed is gegaan?

1. Op veel plekken viel maar een heel dun laagje sneeuw.
2. De dienstregeling is zo lekker gestript, dat heel veel reizigers weg zijn gejaagd.
3. En wellicht heeft het anti-ijs eindelijk eens geholpen. Beetje triest dat dat niet eerder mocht van de fabrikant wegens garantievoorwaarden: Bombardier is afhankelijk van NS, niet andersom.
De sneeuw viel ook verspreid over vele uren. Verder was dit voor het eerst dat ze niet tijdens een sneeuwbui aan personeelsdiensten zijn wezen rommelen.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS kan niet garanderen dat het goed blijft gaan

Bericht door Suus »

Dat er nu een aantal treinfundamentalisten direct spreken van angsthazerij en hun diepste afgunst tegen de NS uitspreken is volgens mij onterecht, de vorige drie jaar ging het namelijk fout met diverse andere scenario's en dit scenario heeft zich deze keer bewezen. De vraag is wel of die tweede dag nu echt nodig was, aangezien de vorst de nacht ervoor elke vorm van stuifsneeuw zo'n beetje onmogelijk maakte.

Overigens, in en vlakbij Amsterdam valt altijd maar weinig sneeuw, het is in steden substantieel warmer dan in buitengebieden. Tien kilometer van Amsterdam was het pak sneeuw al stukken dikker.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: NS kan niet garanderen dat het goed blijft gaan

Bericht door Milco »

Fles schreef:Sowieso is dat garantiegezeik natuurlijk onzin. Of zit er 50 jaar garantie op Mat64 of zo? :X
Ik vind het altijd zo opvallend dat die oude Matjes met wat voor weertype dan ook gewoon doorscheuren.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: NS kan niet garanderen dat het goed blijft gaan

Bericht door Klaasje »

Bee schreef:Dat er nu een aantal treinfundamentalisten direct spreken van angsthazerij en hun diepste afgunst tegen de NS uitspreken is volgens mij onterecht, de vorige drie jaar ging het namelijk fout met diverse andere scenario's en dit scenario heeft zich deze keer bewezen. De vraag is wel of die tweede dag nu echt nodig was, aangezien de vorst de nacht ervoor elke vorm van stuifsneeuw zo'n beetje onmogelijk maakte.

Overigens, in en vlakbij Amsterdam valt altijd maar weinig sneeuw, het is in steden substantieel warmer dan in buitengebieden. Tien kilometer van Amsterdam was het pak sneeuw al stukken dikker.
Wat heel anders is dan de andere keren is dat er de hele dag het spreekwoordelijke "rondje" is gereden. De eerste keer was het zo dat er totaal geen rekening mee was gehouden en de laatste paar keren heeft men door te snijden op de dag zelf zulke enorme bergen bijstuurwerk veroorzaakt dat er sowieso geen houden aan is.

Duidelijk mag zijn dat de combinatie van uitdunnen en rondjes de kans op problemen minimaliseert maar ook daar zijn weer kanttekeningen bij te plaatsen:
  • De infra heeft vrij behoorlijk gefunctioneerd. Waarschijnlijk ook door de relatief trage sneeuwval waardoor de boel niet dichtsneeuwd. (Dat was bijvoorbeeld op de Almeerse busbanen ook goed te merken.)
  • Het is niet duidelijk of het goede functioneren afhangt van die personeelsdiensten of de uitdunning omdat beiden tegelijkertijd zijn uitgevoerd maar geen van beiden los van elkaar zonder dat er iets met de ander aan de hand was.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: NS kan niet garanderen dat het goed blijft gaan

Bericht door iljitsch »

En vergeet niet: het "slechte" weer stelde niks voor. Ok, er lag hier en daar een paar centimeter sneeuw. Maar daar heeft een trein dus geen last van.

Daarnaast is vrijdag een minder drukke dag en waren veel mensen thuis gebleven, dus een tijdige aankondiging helpt zeker. Maar als die dienstregeling meer dan een paar dagen gehanteerd wordt blijven mensen echt niet al die tijd thuis en dan zal je capaciteitsproblemen in de spits zien.

Vrijdagochtend van Den Haag naar Utrecht reden we met maar 6 bakken VIRM. Toen ik tegen de conductrice zei dat ik dat wat kort vond moest ze hard lachen, en daarna zei ze dat lange treinen (ik had het over 12 bakken) niet langs de tussenliggende stations zouden passen. Ik snap de keuze om dan maar met korte treintjes te rijden niet, sla dan liever Gouda over (en niet Zoetermeer als extra stop), er gaat toch een sprinter vlak achter de intercity aan.

Ook heel typisch hoe er in clusters gereden wordt. Gister bijvoorbeeld op Den Haag HS zag je eerst lange tijd niks, en dan komen zowel een sprinter als een intercity uit richting Delft binnen en direct daarna de benelux (RIP) waar die sprinter op moet wachten om naar CS te kunnen kruisen. Vrijdag op Den Haag CS vertrokken alle treinen die nog reden binnen 10 minuten, dan weer 20 minuten niks.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS kan niet garanderen dat het goed blijft gaan

Bericht door Suus »

Door vanuit Den Haag met de s2000 naar Utrecht te rijden kreeg men een kwartierdienst tussen Gouda en Utrecht en heb je geen last van te veel keringen in Utrecht, de s2000 heeft daarvoor toch al ruimte. De s2000 was overigens losgekoppeld van de s8800, juist om langere treinen dan zes bakken mogelijk te maken (vanaf vandaag kunnen er weer treinen met acht bakken rijden in de s8800, maar die moeten in Leiden van van spoor 4A vertrekken.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: NS kan niet garanderen dat het goed blijft gaan

Bericht door iljitsch »

Dus 8 bakken van Leiden naar Utrecht maar 6 van Den Haag naar Utrecht? Dat is zeker NS-logica.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: NS kan niet garanderen dat het goed blijft gaan

Bericht door Suus »

De beperking van de lengte van de s2000 zit hem al jaren in de perrons van Bdg, Ldl en Ledn die slechts 8 bakken aankunnen, in Ledn zelfs iets minder na de aanpassingen n.a.v. de iets te enthousiaste combinaties van SGMm. Tijdens de winterdienstregeling vervalt de kering s8800 op de s2000 en v.v. zodat er in de s2000 iets langere treinen konden rijden. Dat dat niet gebeurde is een ander verhaal.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: NS kan niet garanderen dat het goed blijft gaan

Bericht door RoelZ1 »

Klaasje schreef:Duidelijk mag zijn dat de combinatie van uitdunnen en rondjes de kans op problemen minimaliseert maar ook daar zijn weer kanttekeningen bij te plaatsen:
  • De infra heeft vrij behoorlijk gefunctioneerd. Waarschijnlijk ook door de relatief trage sneeuwval waardoor de boel niet dichtsneeuwd. (Dat was bijvoorbeeld op de Almeerse busbanen ook goed te merken.)
  • Het is niet duidelijk of het goede functioneren afhangt van die personeelsdiensten of de uitdunning omdat beiden tegelijkertijd zijn uitgevoerd maar geen van beiden los van elkaar zonder dat er iets met de ander aan de hand was.
Ik moet ook zeggen dat de huidige winterdienstregling op een aantal punten slim in elkaar zit met het doel om het aantal infrastoringen te beperken. Ik heb natuurlijk niet overal gereisd, maar op de corridor Utrecht - Den Haag/Rotterdam viel me het volgende op:
De wissels op de vrije baan (waar een verstoring de grootste impact heeft, doordat het lastig bereikbaar is voor storingsploegen) werden vastgelegd en mochten onder geen beding (zelfs niet bijsturing) worden verlegd. Dit betrof de wissels bij Utrecht Leidsche Rijn en bij Oudewater. Dit had als consequentie dat tussen Woerden en Utrecht dubbelspoor werd gereden en dat goederentreinen niet meer konden worden ingehaald bij Oudewater. Door de uitdunning leverde dat in onverstoorde situaties geen conflicten op. Het was duidelijk te zien dat de binnensporen tussen Utrecht en Woerden sinds vrijdag niet gebruikt waren, want er lag zaterdagmiddag nog sneeuw op de spoorstaven zelf. Slim gevonden wat mij betreft :pos:. Op de rest van het netwerk zullen ongetwijfeld vergelijkbare ingrepen zijn gedaan.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NS kan niet garanderen dat het goed blijft gaan

Bericht door Daniel »

Zo slim was dat ook weer niet, want de combinatie van behoorlijk korte treinen in combinatie met een erg korte kering in Utrecht voor de pendel Utrecht - Rotterdam leverde geregeld vertraging op (dat hadden ze kunnen weten, met de langdurige uitdunning in februari ging dat ook al mis). En dan loop je juist wel een risico op het ontstaan van conflicten, zo heb ik de s9800 diverse keren gespoorwijzigd zien worden in Utrecht omdat de s20500 / s21700 nog niet weg was.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
VIRM
Berichten: 7569
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: NS kan niet garanderen dat het goed blijft gaan

Bericht door VIRM »

Ik blijf het vreemd vinden dat anno 2012 er nog steeds handmatig bijgestuurd moet worden (Meerstadt zei in Buitenhof dat het erg veel werk is). Anno 2012 moet er toch wel software zijn te ontwikkelen die megasnel kan uitvissen welk personeel waar moet zijn, welke treinen waar enzo?
Beul van de blindegeleidelijn
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: NS kan niet garanderen dat het goed blijft gaan

Bericht door webguy »

Wordt aan gewerkt... Zitten hoop slimme mensen flink aan te sleutelen, maar het is een kwestie van veel optimalizatie om een breed scala aan "problemen" op te lossen. Las laatst ergens dat van begin to eind het 10 minuten kost om een "personnelsprobleem" op te lossen.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: NS kan niet garanderen dat het goed blijft gaan

Bericht door ODRAIL »

Klaasje schreef:Verder was dit voor het eerst dat ze niet tijdens een sneeuwbui aan personeelsdiensten zijn wezen rommelen.
Hoe bedoel je dit?
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: NS kan niet garanderen dat het goed blijft gaan

Bericht door ODRAIL »

Is het niet mogelijk om tijdens noodsituatie;s (zoals bv sneeuwval en dergelijke) de computer uit te schakelen en hadmatig te gaan rijden?

Of is er teveel geautomatiseerd?
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: NS kan niet garanderen dat het goed blijft gaan

Bericht door webguy »

Bedoel je dat als reactie op mijn post? Het is nu allemaal handmatig - iemand klikt ververs, er is een conflict, dat wordt opgelost. Hij gaat zoeken, bellen, communiceren, aanpassen, etc. Dat allemaal duurt 10 minuten van begin tot eind. Het idee is dat daar juist computers worden gebruikt die alle arbo regels kennen etc en het oplossen.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: NS kan niet garanderen dat het goed blijft gaan

Bericht door deadlock »

VIRM schreef:Anno 2012 moet er toch wel software zijn te ontwikkelen die megasnel kan uitvissen welk personeel waar moet zijn, welke treinen waar enzo?
Software die dat kan is er wel maar dit zijn berekeningen met zoveel variabelen die allemaal zo bizar veel waarden kunnen hebben dat je het hebt over supercomputers waar slechts een tiental instellingen ter wereld over kunnen beschikken.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: NS kan niet garanderen dat het goed blijft gaan

Bericht door webguy »

Denk dat het best wel meevalt - CAO regels voor personeel is best helemaal uitgedokterd. Er wordt aan gewerkt - weet niet hoe ver het is, maar voor de NS is het natuurlijk enorm waardevol, dus een mini-supercomputer is het wel waard als het even 5 minuten duurt.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: NS kan niet garanderen dat het goed blijft gaan

Bericht door iljitsch »

deadlock schreef:Software die dat kan is er wel maar dit zijn berekeningen met zoveel variabelen die allemaal zo bizar veel waarden kunnen hebben dat je het hebt over supercomputers waar slechts een tiental instellingen ter wereld over kunnen beschikken.
Toch reden er al treinen voordat er supercomputers waren...

Dit soort problemen zijn vaak heel moeilijk (NP-hard) om de beste oplossing voor te vinden, maar eentje die goed genoeg is is vaak heel goed te doen.

Als ze op sneeuwdagen een halve dienstregeling rijden is er natuurlijk enorm veel personeel over dat je gewoon op strategische plaatsen stationeert en inzet waar nodig. Alleen even opletten dat ze ruim voor het einde van hun dienst weer de goede kant op beginnen te gaan om thuis te eindigen.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: NS kan niet garanderen dat het goed blijft gaan

Bericht door webguy »

De lastigheid is dat er toch nog een menselijke factor in zit die mensen toch zullen moeten gaan wegschrijven ben ik bang. Ik geloof dat een HC een nieuw "dienstkaartje" - een wijziging in z'n rooster mag weigeren, helemaal als het niet volgens de CAO normen is. Hij moet sowieso goedgekeurd worden voor het aanmelden. Meestal zal dat wel meevallen en is het kwestie van soms geven en soms nemen. Er zijn hele roostercommissies en organen om te bepalen welke roosters goed zijn en of het wel kan en eerlijk verdeeld is. Als je ploegendienst werkt wil je dat goed geregeld hebben.

Wat betreft software is het denk ik goed te doen - nu meer een kwestie van tijd. Nieuwe software wordt binnenkort al uitgerold, en daar zouden meer dingen mee mogelijk zijn.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: NS kan niet garanderen dat het goed blijft gaan

Bericht door ODRAIL »

KM46 schreef:Is het niet mogelijk om tijdens noodsituatie;s (zoals bv sneeuwval en dergelijke) de computer uit te schakelen en hadmatig te gaan rijden?

Of is er teveel geautomatiseerd?
webguy schreef:Bedoel je dat als reactie op mijn post? Het is nu allemaal handmatig - iemand klikt ververs, er is een conflict, dat wordt opgelost. Hij gaat zoeken, bellen, communiceren, aanpassen, etc. Dat allemaal duurt 10 minuten van begin tot eind. Het idee is dat daar juist computers worden gebruikt die alle arbo regels kennen etc en het oplossen.
Nee, ik bedoelde dat ik geval van sneeuwval of dergelijke de bediening van wissel, seinen zonder computer kan. Dus mechanisch.

Zo ging het in de jaren '80 ook. In 1987 /1988 toen ik nog een klein KM46je was lag er ook een hoop sneeuw. De treinen reden met een zeer kleine vertraging.

En als ik nu kijk in het computertijdperk ligt al bij de eerste vlok sneeuw heel Nederland qua spoorgebeuren op zijn gat.
VIRM
Berichten: 7569
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: NS kan niet garanderen dat het goed blijft gaan

Bericht door VIRM »

deadlock schreef:
VIRM schreef:Anno 2012 moet er toch wel software zijn te ontwikkelen die megasnel kan uitvissen welk personeel waar moet zijn, welke treinen waar enzo?
Software die dat kan is er wel maar dit zijn berekeningen met zoveel variabelen die allemaal zo bizar veel waarden kunnen hebben dat je het hebt over supercomputers waar slechts een tiental instellingen ter wereld over kunnen beschikken.
Hoezo mega-ingewikkeld?

Stel dat alle machinisten en conducteurs verbonden zijn met de 'computer' via internetverbinding met de railpocket. Stel dat er opeens een sneeuwduin komt opdoemen op het traject Leiden - Schiphol.
Dan zeg je bijvoorbeeld tegen de computer:
- Hier is de sneeuwduin.
- De computer weet waar de treinen en personeel zitten/hangen/rijden/snowboarden.
- De computer weet dat het handig is om personeel bij zulke omstandigheden wellicht niet al te ver van hun standplaats af te laten gaan.
- Parametertje arboregels enzo erbij.

Resultaat: computer/software geeft automatisch aan personeel/trein/ProRail/treindienstleiding door wat het plan is.
Beul van de blindegeleidelijn
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten