NS kan niet garanderen dat het goed blijft gaan
Re: NS kan niet garanderen dat het goed blijft gaan
De computer zal in een steeds dieper net verwikkeld raken omdat het allerlei gegevens moet zoeken op basis van de aangepaste gegevens ontstaan na de vorige zoekopdracht. Bovendien is het koppelvlak tussen computer zegt dit en de werkelijkheid wel eens verschillend en als de computer dan op de foute informatie blijft voortborduren kan de chaos zo mogelijk nog groter worden dan bij een groter aandeel mensenwerk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: NS kan niet garanderen dat het goed blijft gaan
Dat raakt inderdaad wel aan een heel hardnekkig deel van het probleem Iets waar niet alleen het OV, maar ook verzekeraars en vooral en bovenal de zorgsector mee te maken heeft. Elke nieuwe minister of staatssecretearis probeert tegenwoordig zijn of haar stempel te drukken op zijn of haar regeerperiode, dus regelgeving verandert om de haverklap en in elk geval elk jaar rigoureus.webguy schreef: computers worden gebruikt die alle arbo regels kennen
En computersystemen moeten daar telkens weer op aangepast worden. Daar lopen we echt tegen een capaciteitsprobleem aan. Het moet steeds weer meer kunnen en oh nee privacy is toch ook wel belangrijk dus het moet ook weer steeds meer NIET kunnen etc etc.
Politiek: MAKE UP YER GODDAMN MINDS for a change
Dan kunnen we DAAR systemen op bouwen op een manier dat ze GOED werken en doen wat ze moeten doen.
Re: NS kan niet garanderen dat het goed blijft gaan
Voor iedere extra waarde die een variabele kan hebben wordt het probleem minstens twee keer zo complex en is er twee keer zoveel rekenkracht nodig om tot een resultaat te komen.VIRM schreef:Hoezo mega-ingewikkeld?
Dat resultaat laat dan enige maanden op zich wachten. Voor iedere treinbeweging. "Hier is de sneeuwduin" is al een ongelofelijk complexe variabele.Stel dat alle machinisten en conducteurs verbonden zijn met de 'computer' via internetverbinding met de railpocket. Stel dat er opeens een sneeuwduin komt opdoemen op het traject Leiden - Schiphol.
Dan zeg je bijvoorbeeld tegen de computer:
- Hier is de sneeuwduin.
- De computer weet waar de treinen en personeel zitten/hangen/rijden/snowboarden.
- De computer weet dat het handig is om personeel bij zulke omstandigheden wellicht niet al te ver van hun standplaats af te laten gaan.
- Parametertje arboregels enzo erbij.
Resultaat: computer/software geeft automatisch aan personeel/trein/ProRail/treindienstleiding door wat het plan is.
Hier heb je een basiscursus, zoals iljitsch al correct aangaf: http://en.wikipedia.org/wiki/NP_(complexity)
Ik verbaas me er regelmatig over dat mensen denken dat computers dat allemaal wel zomaar zouden moeten kunnen. Als dat zo was zaten er geen mensen meer achter de knoppen en radio's bij de luchtverkeersleiding bijvoorbeeld.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: NS kan niet garanderen dat het goed blijft gaan
Nou dat valt wel mee. Discrete variabele: Welk blok is het? Evt tussen welke 2 stations is het?deadlock schreef: "Hier is de sneeuwduin" is al een ongelofelijk complexe variabele.
Re: NS kan niet garanderen dat het goed blijft gaan
Hoeveel blokken zijn er in Nederland? Stations zijn ondergeschikt hieraan omdat je die kan koppelen aan een blok als het nodig is. En dan alle relaties tussen die blokken? Dan daarna nog alle personeelsleden, alle treinen, al het materieel, waar het materieel is, mogelijke omreisroutes. Totdat we iets als quantumcomputers hebben uitgevonden waarmee de rekentijd afneemt als de complexiteit toeneemt is het niet te doen.Fles schreef:Nou dat valt wel mee. Discrete variabele: Welk blok is het? Evt tussen welke 2 stations is het?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: NS kan niet garanderen dat het goed blijft gaan
Daarom moet je de dienstregeling versimpelen. En de variabelen terugbrengen naar "versperring", "beperking" en "vrij verkeer mogelijk".
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: NS kan niet garanderen dat het goed blijft gaan
Als we treintjes willen rijden in plaats van reizigers vervoeren dan bellen we jou, okay!Vinny schreef:Daarom moet je de dienstregeling versimpelen. En de variabelen terugbrengen naar "versperring", "beperking" en "vrij verkeer mogelijk".
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: NS kan niet garanderen dat het goed blijft gaan
Als jij je zin krijgt moet je straks overstappen op ieder godvergeten station :D Vervoersstromen? Wasdah? Ach joh, boeiuh!
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: NS kan niet garanderen dat het goed blijft gaan
Wel grappig trouwens: Dan heb je ook geen computer meer nodig om bij te sturen omdat bijsturen simpelweg niet meer bestaat.
Re: NS kan niet garanderen dat het goed blijft gaan
Haha, inderdaad :D
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: NS kan niet garanderen dat het goed blijft gaan
Hee dat past wel goed bij de hedendaagse ambitie van NS om een modern, veelzijdig en innovatief bedrijf te zijndeadlock schreef:Als jij je zin krijgt moet je straks overstappen op ieder godvergeten station :D Vervoersstromen? Wasdah? Ach joh, boeiuh!
Alleen wel jammer dat ook DAT mis zal gaan, some goddamn how: Er is immers geen enkele vergelijkbare lijn in Europa waar we iets van hadden kunnen leren :N
Olé! *O*
Re: NS kan niet garanderen dat het goed blijft gaan
Precies. Gewoon ouderwets: treinen van a naar b laten rijden.Klaasje schreef:Wel grappig trouwens: Dan heb je ook geen computer meer nodig om bij te sturen omdat bijsturen simpelweg niet meer bestaat.
Maar goed, of we breiden de dienst bijsturing uit met heel veel mensen die de rest van het jaar mogen duimen draaien of we accepteren als samenleving dat de boel finaal in de puinpoeier loopt. Dat kan natuurlijk ook. Per slot van rekening sneeuwt het wellicht 5 dagen per jaar, en de overige 360 dagen niet.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: NS kan niet garanderen dat het goed blijft gaan
Niks daarvan. De spoorsector leeft nog altijd in de 19e eeuw. Zie ook het laatste onderzoeksrapport over het laatste ongeluk.
In de telecommunicatie is het doodnormaal om als er een kabel kapot gaat binnen seconden over te schakelen op een andere. Natuurlijk is electronica versus mensen en materieel wel een verschil, maar de basisprincipes van het bouwen van een betrouwbaar geheel van onbetrouwbare onderdelen zijn hetzelfde.
Zoals ik al eerder schreef, voordat er computers waren reden er ook al treinen. Als de personeelsplanning zo fragiel is dat een paar storinkjes alles al in de soep laten lopen plant de NS gewoon veel te krap.
Net als Iberia, waar ik ooit 3 uur vertraging had omdat de copiloot een autoongeluk had gehad. Nu zou je denken dat in Madrid, waar Iberia vele tientallen vluchten per dag uitvoert, het misschien zinnig zou zijn om één of twee extra piloten achter de hand te houden. Maar blijkbaar vinden ze 180 mensen laten wachten een betere aanpak.
99% van wat verkocht wordt als pech is gewoon slechte voorbereiding.
In de telecommunicatie is het doodnormaal om als er een kabel kapot gaat binnen seconden over te schakelen op een andere. Natuurlijk is electronica versus mensen en materieel wel een verschil, maar de basisprincipes van het bouwen van een betrouwbaar geheel van onbetrouwbare onderdelen zijn hetzelfde.
Zoals ik al eerder schreef, voordat er computers waren reden er ook al treinen. Als de personeelsplanning zo fragiel is dat een paar storinkjes alles al in de soep laten lopen plant de NS gewoon veel te krap.
Net als Iberia, waar ik ooit 3 uur vertraging had omdat de copiloot een autoongeluk had gehad. Nu zou je denken dat in Madrid, waar Iberia vele tientallen vluchten per dag uitvoert, het misschien zinnig zou zijn om één of twee extra piloten achter de hand te houden. Maar blijkbaar vinden ze 180 mensen laten wachten een betere aanpak.
99% van wat verkocht wordt als pech is gewoon slechte voorbereiding.
Re: NS kan niet garanderen dat het goed blijft gaan
Je denkt teveel in computers en te weinig in de realiteit. Je kan niet met één klap je personeelsprobleem en materiaalproblemen oplossen, er spelen heel veel individuele factoren mee. De NS is geen liefdadigheidsinstelling met koffiehokken propvol reservepersoneel en er zijn geen rangeerterreinen vol direct inzetbaar materieel.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: NS kan niet garanderen dat het goed blijft gaan
Wel hoorBee schreef:koffiehokken propvol reservepersoneel en er zijn geen rangeerterreinen vol direct inzetbaar materieel.
Maar ja als je al dat ICK niet als direct inzetbaar wil zien, tsja. Dan niet :N
Re: NS kan niet garanderen dat het goed blijft gaan
Dat ICK staat volledig aan de rails vastgeroest man :')
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: NS kan niet garanderen dat het goed blijft gaan
JE PROBEERT HET NIET EENS
Re: NS kan niet garanderen dat het goed blijft gaan
Even serieus, de onderstellen van ICK zijn al een paar jaar voorbij hun revisietermijn dus de veiligheid kan niet meer gegarandeerd worden. Er staan nu een behoorlijk aantal stammen ICR in Amsterdam werkloos, je kan nog eerder daar een loc voor gooien dan proberen ICK van hun plaats te krijgen in Nijmegen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: NS kan niet garanderen dat het goed blijft gaan
De basis van een spoornet is natuurlijk ook gewoon 19e eeuwse techniek: Rails, dwarsliggers, en een koekblik op wielen met een beetje aandrijving.Niks daarvan. De spoorsector leeft nog altijd in de 19e eeuw. Zie ook het laatste onderzoeksrapport over het laatste ongeluk.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: NS kan niet garanderen dat het goed blijft gaan
Even serieus, dan doe je DAT toch?Bee schreef:Er staan nu een behoorlijk aantal stammen ICR in Amsterdam werkloos, je kan nog eerder daar een loc voor gooien
Re: NS kan niet garanderen dat het goed blijft gaan
Ja, en dan? Wat los je ermee op?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: NS kan niet garanderen dat het goed blijft gaan
Capaciteitstekort misschien?
Re: NS kan niet garanderen dat het goed blijft gaan
Ja leuk dat je dit schrijft, maar eind jaren '80 (hier heb ik al eens over gescheven in dit topic) bleven de treinen (zij het met enige moeite dat wel) rijden als er een vlokje sneeuw viel. Nu anno 2012 ligt de hele NS al bij een vlok sneeuw in de puinpoeier en schreeuwen we moord en brand. Zelfs tot in Den Haag aan toe :? .Vinny schreef:Precies. Gewoon ouderwets: treinen van a naar b laten rijden.Klaasje schreef:Wel grappig trouwens: Dan heb je ook geen computer meer nodig om bij te sturen omdat bijsturen simpelweg niet meer bestaat.
Maar goed, of we breiden de dienst bijsturing uit met heel veel mensen die de rest van het jaar mogen duimen draaien of we accepteren als samenleving dat de boel finaal in de puinpoeier loopt. Dat kan natuurlijk ook. Per slot van rekening sneeuwt het wellicht 5 dagen per jaar, en de overige 360 dagen niet.
Re: NS kan niet garanderen dat het goed blijft gaan
Een koekblik op wielen :? ?Vinny schreef:De basis van een spoornet is natuurlijk ook gewoon 19e eeuwse techniek: Rails, dwarsliggers, en een koekblik op wielen met een beetje aandrijving.Niks daarvan. De spoorsector leeft nog altijd in de 19e eeuw. Zie ook het laatste onderzoeksrapport over het laatste ongeluk.
Plastic tupeware spul zul je bedoelen wat na een ongeluk / aanrijding bijna uit elkaar valt :? .
(sorry voor mijn felheid, maar ik wilde het even kwijt)
Re: NS kan niet garanderen dat het goed blijft gaan
Was het maar zo. Treinmaterieel is hardstikke zwaar, het zou veel beter zijn als dit veel lichter was. Het gaat hier niet om botsautootjes die erop gebouwd zijn tegen dingen aan te knallen. Laat ze liever het geld dat bespaard wordt op tractie investeren in beveiliging die ervoor zorgt dat botsingen veel minder voorkomen. En als het dan nog wel een keer gebeurt zal dat consequenties hebben, ja.KM46 schreef:Plastic tupeware spul zul je bedoelen wat na een ongeluk / aanrijding bijna uit elkaar valt :?
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 113 gasten