Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Nylan
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 20 jul 2012, 20:18
Locatie: Arnhem

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #9

Bericht door Nylan »

Vandaag in Arnhem.

- Dat van de filmrol van lijn 6 was mij ook al opgevallen. Het staat wel een beetje stom. Ik ben benieuwd of ze hier nog iets aan gaan doen.
- Op lijn 4 staat 'Station Arnhem Zuid', maar de eindbestemming 'Schuytgraaf' of 'Elderveld' wordt niet genoemd. Ook niet toen ik uitstapte in De Laar West.
- De Reisinformatieschermen toonden alleen camerabeelden maar geen reisinformatie. De omroep deed het wel.
- Op het centraal station was het perron van lijn 5/6 richting Presikhaaf/Han erg druk omdat ook lijn 31 richting IJsseloord hier stopt. Daar is eigenlijk geen ruimte voor want 5/6 staan hier lang te wachten (lijn 5 vertrekt als lijn 6 aankomt)
Hierdoor stond lijn 5 bij het perron, lijn 31 erachter en lijn 6 blokkeerde de ingang van het busstation omdat er geen ruimte was langs het perron.
- Verder vooral positieve reacties gehoord: Mooie nieuwe bussen, stille bussen, hogere frequentie en gratis WiFi.

UPDATE: over filmrol lijn 6 en bestemmingsdisplay lijn 4 is bekend en wordt z.s.m. aangepast, aldus @BrengOV
Laatst gewijzigd door Nylan op ma 10 dec 2012, 17:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #9

Bericht door fogeltje »

In de ene bus die ik in Nijmegen had vanochtend deed de reisinfo het prima. Wifi had ik dan weer niet getest omdat ik het eerste stuk mijn handen nodig had om me vast te houden :')
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #9

Bericht door fogeltje »

Toch ga ik nogmaals mijn vraagtekens zetten bij het combineren van Nijmeegse stadslijnen (Dukenburg-west en Brakkenstein) met streeklijnen naar Arnhem. Volgens mij gaat vertraging vanuit Arnhem flink doorwerken.
"Een touringcar is geen bus"
Nylan
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 20 jul 2012, 20:18
Locatie: Arnhem

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #9

Bericht door Nylan »

fogeltje schreef:Toch ga ik nogmaals mijn vraagtekens zetten bij het combineren van Nijmeegse stadslijnen (Dukenburg-west en Brakkenstein) met streeklijnen naar Arnhem. Volgens mij gaat vertraging vanuit Arnhem flink doorwerken.
Ja inderdaad! Er zitten echt veel gevoelige punten. Alleen al de spoorwegovergang in Elst. Ik weet eerlijk gezegd niet of die nog steeds zo vaak lang dicht zitten na de aanpassingen van ProRail op de installatie en de dienstregeling.

Trouwens, er werd steeds gezegd dat lijn 31 een officieel HOV lijn wordt na wat aanpassingen aan de infrastructuur.
Weet iemand welke (specifieke) aanpassingen dit gaan worden?
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #9

Bericht door Freek »

Busbaan Graafseweg, busbaan Elst nabij het station, doorstroming Griftdijk en in Arnhem Zuid nog iets.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #9

Bericht door Frank »

Dat lijn 10 in de ochtendspits extra ritten ging rijden had ik nog niet gezien. Zijn wel erg veel bussen straks :pos: . Weet trouwens nog niet wat ik moet vinden dat lijn 10 nu op een andere locatie stopt op het CS te Nijmegen.

Vandaag moest ik zoals gezegd naar Nijmegen toe. Net als gisteren op de heenweg lijn 14 gehad. Nadat een aantal mensen uit Arnhem was uitgestapt zaten er nog iets van 6/7 man in de bus die vrijwel allemaal tot in Nijmegen bleven zitten. Bij Oosterhout stapte niemand in of uit. Samen met nog twee andere passagiers ging ik mee richting Heyendaal en Brakkenstein. Op het CS stapte niemand meer in, bij de halte van lijn 10 stond toch een man of 20 te wachten. Bij vertrek had de bus iets van 7 minuten vertraging, bij aankomst te Heyendaal waren dat er nog 2.

Even later vanaf halte Huygensgebouw lijn 12 richting Druten genomen tot aan station Dukenburg. Was nog niet heel erg druk in de bus; iets van vier / vijf man. Samen met nog iemand stapte ik uit op het stationnetje. Vandaar in twee etappes naar Elst: eerst met lijn 31 tot het CS om daar wat dienstregelingsfoldertjes te halen die op waren en daarna met lijn 31 richting Elst. De eerste 31 was keurig op tijd en kwam ook aardig op tijd op het CS aan. De tweede vertrok met één minuut vertraging richting Elst wat opliep tot zes minuten onderweg. Onderweg moesten we overstappen omdat de tank leeg was, maar de vervangende bus stond onderweg al gereed. Ondanks de overstap, met extra in- en uitcheck kostte natuurlijk een beetje tijd maar we kwamen toch maar met +3 op station Elst aan. Nadat we Oosterhout voorbij waren werd het wel erg stil; ik had slechts twee medepassagiers. Nog even wennen dus.

De chauffeurs die ik gehoord heb waren allemaal enthousiast over de nieuwe bussen. Één van de chauffeurs maakte zich nog wel wat zorgen over de rijtijden van de 31 op de Graafseweg als het wat drukker zou zijn. Persoonlijk maak ik me nog steeds een beetje zorgen over rijtijden in het algemeen; dat is even afwachten de komende dagen. Vandaag toch vrij veel zoekende mensen op station Nijmegen ondanks dat er wat mensen van Breng stonden. Meer dan in Arnhem gisteren, maar dat was een zondag. Ik vond het wel druk op het CS, zowel qua mensen als qua bussen. In die zin is het misschien niet zo gek dat de opstaphalte van lijn 10 daar weg is. Een andere goede reden kan ik er toch niet voor verzinnen.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #9

Bericht door Frank »

Freek schreef:Busbaan Graafseweg, busbaan Elst nabij het station, doorstroming Griftdijk en in Arnhem Zuid nog iets.
Dat is een behoorlijk lijstje. En volgens mij ook niet met heel makkelijk te realiseren punten. Hoelang gaat dat nog duren?
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #9

Bericht door Freek »

Frank schreef:
Freek schreef:Busbaan Graafseweg, busbaan Elst nabij het station, doorstroming Griftdijk en in Arnhem Zuid nog iets.
Dat is een behoorlijk lijstje. En volgens mij ook niet met heel makkelijk te realiseren punten. Hoelang gaat dat nog duren?
Lijkt meer dan het is. Doorstroming op de Graafseweg zal denk ik het grootste probleem zijn, maar met een beetje creativiteit op te lossen. Bovendien bevorderd dat niet alleen de 31 natuurlijk. Busbaan bij station Elst is het gedeelte tussen de busbaan uit Westeraam en de spoorwegovergang. Dat moet er voor zorgen dat de bus vooraan komt te staan indien de bomen dicht zitten. Griftdijk zit geloof ik al bij de realisatie van het station en de aansluiting van de tweede stadsbrug en zit bovendien in de HOVplannen van de gemeente. Wat er in Arnhem moet gebeuren heb ik zo niet op een rijtje maar viel ook nog wel mee.
Weet trouwens nog niet wat ik moet vinden dat lijn 10 nu op een andere locatie stopt op het CS te Nijmegen.
De overige 10-lijnen en 300 volgen later. Het heeft te maken met de bouw van Doornroosje; daardoor verdwijnen 2 haltes op het busstation. Verder is het natuurlijk stukken veiliger dan de oude plek.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #9

Bericht door Frank »

Nu toch één of twee bussen op lijn 31 in beide richtingen met +15. Op lijn 2, waar ik vanmiddag een aantal bussen met +7/+8 zag rijdt nu zelfs een bus met +20. Dat is toch wel heel erg veel. Zal wel iets minder worden als iedereen het gewend is, daar niet van. En hopelijk werken de doorstromingsmaatregelen straks een beetje.
ge88
Berichten: 18
Lid geworden op: do 01 nov 2012, 10:56

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #9

Bericht door ge88 »

In Arnhem rijden nog een paar 12m diesels, vanmiddag de roze 1832 op lijn 1 en bus 8252 op lijn 3.
Laatst gewijzigd door ge88 op di 11 dec 2012, 20:23, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #9

Bericht door fogeltje »

Tank leeg onderweg? Wat een faal, ook al staat volgende klaar.

1832 is een prima busje.
"Een touringcar is geen bus"
Srananbloke
Berichten: 424
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 21:35
Locatie: Arnhem

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #9

Bericht door Srananbloke »

Nylan schreef: UPDATE: over filmrol lijn 6 en bestemmingsdisplay lijn 4 is bekend en wordt z.s.m. aangepast, aldus @BrengOV
Hebben ze snel gedaan :lol:

Afbeelding

Zullen ze nu wel mee bezig zijn, want ik kwam onderweg van De Laar West naar huis nog een Van Hool-trolley tegen die blanco aangaf. Maar 1 bus die de 6 kan filmen is in ieder geval al getraceerd :pos:

Verder zag ik nog wat Hermes-citaro's en Blauwe Breng-citaro's in actie. Ook heeft infoxx nog wat moeite met de lijnnummers van enkele lijnen, die filmen 999 in plaats van (in dit geval) 36, 62 en 300. Maar aanloopproblemen zijn er altijd...komt wel goed. :pos:
Last wish: I wish I had two more wishes.
Youtube
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #9

Bericht door fogeltje »

jwalk1 schreef:Ik vind de nieuwe dienstregeling wat materieel inzet echt verschrikkelijk, Ik kom nu geregeld Citaro's tegen op lijn 99, nou ik vind die stoelen echt hopeloos als je helemaal naar uden moet, dan zijn de stoelen echt te hard, en bijvoorbeeld vanochtend had ik op lijn 9 van 6:37 ineens een HOV MAN, dat is toch op zijn minst opmerkelijk te noemen, Is er met de komst van Hermes iets veranderd ten opzichte van het inzetten van welk type materieel?

ik vind de nieuwe MAN's wel mooi, maar er is iets in de vorm van de stoel die niet fijn is wat het is weet ik niet maar in de rugleuning klopt iets niet, er loopt net voor de hoofdsteun een kronkeling. zijn er meer met deze ervaring?
Op de web naar Uden heb ik nu ook drie Citaro's op lijn 99 gezien (richting Nijmegen).
"Een touringcar is geen bus"
Chauffeur63
Berichten: 104
Lid geworden op: di 27 nov 2012, 16:25

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #9

Bericht door Chauffeur63 »

Frank schreef: De chauffeurs die ik gehoord heb waren allemaal enthousiast over de nieuwe bussen. Één van de chauffeurs maakte zich nog wel wat zorgen over de rijtijden van de 31 op de Graafseweg als het wat drukker zou zijn. Persoonlijk maak ik me nog steeds een beetje zorgen over rijtijden in het algemeen; dat is even afwachten de komende dagen. Vandaag toch vrij veel zoekende mensen op station Nijmegen ondanks dat er wat mensen van Breng stonden.
Mijn eerste avond ervaring met een MAN.
De bus is heerlijk stil, remt prettig en....tja wat nog meer.
3 bussen gehad waarvan er 2 niet behaaglijk waren te krijgen, 1x een continu brandend, oranje, olie kannetje in de display en een bus met tankvulling "0" naar binnen gebracht. :shock:
Verder kwam uit waar ik , ja is heel persoonlijk, tegen op zag, de zitpositie.
Met mijn kleine 2 mtr (ben niet de enige), kon ik geen lekkere zit vinden.
Het grootste probleem is dat ik, stoel op achterste stand, met een bijna verticaal been een hangend gaspedaal moet bedienen. :neg:
Dit leidde na een uurtje of 4 al dat ik steeds moest gaan verzitten ivm spierpijn in rug, knie en vooral het scheenbeen.
Je kunt je voet niet lekker laten rusten zoals bij de Ambassador, er zijn maar 2 voetstanden lekker...naast het pedaal of volgas. :evil:
Verder vind ik 4 bedieningsknoppen voor 2 deuren niet handig.
Ik hoop dat dit gaat wennen.
Dan stukje over de dienst(regeling) 3x lijn 33, 1x 31 en 1x 27..op lijn 27 na alle met vertraging aangekomen (13-8 min.)
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #9

Bericht door fogeltje »

Waarom heb je twee knoppen per deur? Een voor openen en een voor sluiten?

Zat vanmorgen in een gewone blauwe MAN op lijn 300. Is dat geen HOV lijn? Had wel een Breng-direct bus verwacht, maar dat was het echt niet (stond geen Breng-direct op, geen vier bolletjes op de gastank en open hoofdleuning), was de blauwe 5352 volgens mij. Het ging om een rit vanaf Bemmel/Waalsprinter (dus niet vanaf Arnhem).

Vooralsnog vind ik nieuwe dienstregeling positief. De situatie bij het Huygensgebouw richting CS (kant waar lijn 10 niet stopt) is flink verbeterd! T/m 19:00 is daar een goede bediening, daarna iets minder omdat lijn 14 vlak op lijn 13 zit en je dus geen kwartierdienst hebt. Dus na 19:00 is station Heyendaal de betere oplossing, maar het is daarvoor nu weer makkelijker om bij het Huygensgebouw een rechtstreekse bus te pakken, zeker met lijn 14 en 16 die niet vanaf de Erasmuslaan komen en dus zeker niet zo vol zitten dat ze doorrijden. Nu nog een DRIS aan die kant! Die heeft daar echt een toegevoegde waarde. Bij vertragingen kun je besluiten toch snel naar Heyendaal lopen. Zou helemaal geweldig zijn als dat ding toont als bussen vol zitten en niet zullen stoppen. Ik zag dat het ROCOV daar al over adviseerde.
"Een touringcar is geen bus"
Chauffeur63
Berichten: 104
Lid geworden op: di 27 nov 2012, 16:25

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #9

Bericht door Chauffeur63 »

fogeltje schreef:Waarom heb je twee knoppen per deur? Een voor openen en een voor sluiten?
:Y :Y wat een kolder
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #9

Bericht door fogeltje »

Chauffeur63 schreef:
fogeltje schreef:Waarom heb je twee knoppen per deur? Een voor openen en een voor sluiten?
:Y :Y wat een kolder
Inderdaad vreemd, hadden bussen in 1920 niet al gewoon 1 knop voor 1 deur?
"Een touringcar is geen bus"
koekje
Berichten: 481
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 22:33

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #9

Bericht door koekje »

fogeltje schreef:Inderdaad vreemd, hadden bussen in 1920 niet al gewoon 1 knop voor 1 deur?
Ik vind het persoonlijk wel handig. Ik heb wel eens gehad dat ik dacht dat de achterdeur niet opende en dus nog een keer drukte. In werkelijkheid klemde hij even en ging wel open. Deur knalde door mijn 2e druk dus gelijk HARD dicht tegen het gezicht van de uitstappende passagier aan.

Met een aparte open en sluit knop gebeurt dat niet meer.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #9

Bericht door fogeltje »

Sommige mensen zijn wel toe aan een voorhoofdvorm. Gewoon gratis service van Breng.
"Een touringcar is geen bus"
peter s
Berichten: 138
Lid geworden op: do 17 dec 2009, 19:33

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #9

Bericht door peter s »

Op lijn 31 vandaag oude diesels (1800) en nieuwe bussen die alleen maar 999 aangeven....
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #9

Bericht door fogeltje »

peter s schreef:Op lijn 31 vandaag oude diesels (1800) en nieuwe bussen die alleen maar 999 aangeven....
De bussen die ik vanochtend op lijn 31 richting Weezenhof zag, deden het goed. Ging daarbij om nieuwe bussen. Ik heb buiten de Arriva/Veolia bussen en de touringcarren gisteren en vandaag geen dieselspul gezien.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #9

Bericht door fogeltje »

Freek schreef:Busbaan Graafseweg, busbaan Elst nabij het station, doorstroming Griftdijk en in Arnhem Zuid nog iets.
Wat gaan ze met de Graafseweg eigenlijk doen cq willen ze doen? De busbaan doortrekken op het traject Centraal - Neerbosscheweg? Daar lijkt me erg weinig ruimte voor te zijn en een rijbaan opofferen is ook absoluut geen optie. Het zou er wel om staan te springen, want daar profiteert lijn 99 natuurlijk ook enorm van (en lijn 2 natuurlijk ook, maar die boeit mij dan weer niet zo :P ).
Freek schreef: De overige 10-lijnen en 300 volgen later. Het heeft te maken met de bouw van Doornroosje; daardoor verdwijnen 2 haltes op het busstation. Verder is het natuurlijk stukken veiliger dan de oude plek.
Welke haltes gaan weg? Die rechtsbuiten (waarbij links perron A is)? En of het zoveel veiliger gaat zijn is ook betwijfelen. Als de nieuwe instapplek ook de nieuwe uitstapplek wordt (er ligt ook een haltehaven richting station) dan krijg je juist een horde makke schapen die daar gaan oversteken. Ook zou dit slecht zijn voor overstappers, die moeten dan een flink eind lopen met missende aansluitingen als gevolg. Maar volgens mij laat lijn 10 zijn vee vooralsnog op het busstation uitladen.
"Een touringcar is geen bus"
peter s
Berichten: 138
Lid geworden op: do 17 dec 2009, 19:33

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #9

Bericht door peter s »

Op dit moment toch weer diesels op lijn 31, 1800 serie
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!
koekje
Berichten: 481
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 22:33

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #9

Bericht door koekje »

En lijn 8 is HOV waardig geworden :D

Afbeelding
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #9

Bericht door fogeltje »

koekje schreef:En lijn 8 is HOV waardig geworden :D

[img]knip[/img]
En Presikhaaf is door Nijmegen geannexeerd :D
"Een touringcar is geen bus"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten