Onderzoeksraad komt met rapport treinbotsing (A'dam)

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Plaats reactie
VIRM
Berichten: 7619
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Onderzoeksraad komt met rapport treinbotsing (A'dam)

Bericht door VIRM »

AMSTERDAM Voorzitter Tjibbe Joustra van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV) presenteert dinsdagmiddag het onderzoek naar de treinbotsing in Amsterdam op 21 april.

De raad onderzocht wat er precies misging voorafgaand aan de frontale botsing ter hoogte van het Amsterdamse Westerpark. Door de aanrijding tussen een sprinter en een intercity viel een dode en raakten ten minsten 190 van de in totaal 425 inzittenden gewond. De Onderzoeksraad voor Veiligheid richtte zich in het onderzoek ook op de veiligheid van treinen en de risico's van het negeren van een rood sein.

http://www.rtvnh.nl/nieuws/93193/Onderz ... einbotsing
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50913
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Onderzoeksraad komt met rapport treinbotsing (A'dam)

Bericht door Suus »

Er zal 40 miljoen euro geïnvesteerd worden in meer seinen met ATB-vv, de NS gaat een extra waarschuwingssysteem voor rode seinen installeren in de treinen en er wordt onderzoek gedaan of het interieur van de trein wel veilig genoeg is bij treinbotsingen.

Bron: http://www.volkskrant.nl/vk/nl/2680/Eco ... n-in.dhtml
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Onderzoeksraad komt met rapport treinbotsing (A'dam)

Bericht door R-Flow »

En dan te bedenken dat ik jaren geleden iemand van verkeer en waterstaat heb geïnterviewd naar aanleiding van de botsing tussen (geloof ik) de nachttrein en een servicevoertuig van ProRail bij Sloterdijk. Oók toen was het probleem dat het veiligheidssysteem niet ingreep bij snelheden onder de 40 km/u. Toen werd tussen neus en lippen door gezegd dat het wachten was op een nog groter ongeluk omdat NS/ProRail voorlopig niet zouden investeren in verbeteringen in de ring rondom Amsterdam.
Klaasje
Berichten: 7129
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Onderzoeksraad komt met rapport treinbotsing (A'dam)

Bericht door Klaasje »

Dat het ATB-systeem niets doet bij snelheden onder de 40 km/h is een ontwerpkeuze in 1962 geweest. ATB-vv wat er later als toevoeging op ATB is gekomen grijpt in bij dreigende STS-passage. Daarvoor moet je echter wel bakens bij ieder sein aanbrengen.

ATB-vv is in eerste instantie op 1000 seinen aangebracht die het "hoogste risico" kennen. Later zijn er 250 seinen bijgekomen die in de hoofdroutes van gevaarlijke stoffenvervoer liggen. Sindsdien wordt het toegepast bij nieuwbouw en wijzigingen op bestaande infrastructuur. Zo hebben bij Almere Centrum sinds twee maanden alle bediende seinen ATB-vv waar dat eerst alleen nog bij de belangrijkste 6 seinen was.

ATB-vv wordt in principe alleen bij de zogenaamde bediende seinen die een zogenaamd gevaarpunt afdekken aangebracht. Een bediend sein is een sein die niet volledig automatisch werkt en pas een beter seinbeeld dan rood toont wanneer een zogenaamde rijweg door de treindienstleider wordt ingesteld. Een gevaarpunt is een punt waar treinen uit verschillende richtingen bij elkaar komen of bij een beweegbare brug. Het idee is dat door ATB-vv op deze punten aan te brengen voorkomen kan worden dat er frontale botsingen en flankaanrijdingen plaatsvinden. Dit zijn de gevaarlijkste ongevallen op het spoor.
VIRM
Berichten: 7619
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Onderzoeksraad komt met rapport treinbotsing (A'dam)

Bericht door VIRM »

Wat ik mij afvraag: wat gebeurt er als een trein met 39 km/h langs een stoptonend sein rijdt? Gaat er dan iets rinkelen/loeien?
Beul van de blindegeleidelijn
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Onderzoeksraad komt met rapport treinbotsing (A'dam)

Bericht door Thom91 »

Alleen als het sein én trein ATB-VV heeft.
Komt wel goed schatje.
hauptbahnhof
Berichten: 3926
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Onderzoeksraad komt met rapport treinbotsing (A'dam)

Bericht door hauptbahnhof »

Blijf het apart vinden. Zelfs de - volgens sommigen - verpauperde metronet van Amsterdam is veiliger want metro's kunnen geen rode en geile seinbeelden (beide stoptonend) passeren.
Klaasje
Berichten: 7129
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Onderzoeksraad komt met rapport treinbotsing (A'dam)

Bericht door Klaasje »

Thom91 schreef:Alleen als het sein én trein ATB-VV heeft.
Bij ATB-vv gaat er niets rinkelen maar wordt je gewoon stilgezet als je boven een bepaalde remcurve uitkomt die gecontroleerd wordt vanaf 130 meter voor het sein.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Onderzoeksraad komt met rapport treinbotsing (A'dam)

Bericht door webguy »

Overigens was er wel wat bedacht voor onder de 40 km/u - de kwiteerknop. Die moest elke keer worden ingedrukt, en is eigenlijk een "acknowledged" knop. Het probleem ermee werd dat machinisten reactief die knop indrukten, zonder te weten waarom, als ik de geschiedenis ervan goed gebruik. Daarom is die functie er toen uitgehaald...
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 163 gasten