Wijzigingen Twente Dienstregeling 2013

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
gkw1969
Berichten: 1743
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Wijzigingen Twente Dienstregeling 2013

Bericht door gkw1969 »

Opvallend is wel dat lijn 10 en 65 tot einde dienst (22.00 en 21.00) ieder half uur rijdt en lijn 12 maar 1x per uur.
Daarnaast krijgen de lijnen 21, 23, 25, 26, 27 en 28 een half uur voor aan de dienstregeling en lijnen 22 en 24 krijgen een half uur achter aan de dienstregeling. Er vertrekken dus om 23.31 nog bussen naar Schelfhorst en Windmolenbroek in Almelo. Nu is dat 22.50.

Een andere grote wijziging is dat lijn 6 naar Boekelo ieder half uur gaat rijden.
When you're tired of London, you're tired of life
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Wijzigingen Twente Dienstregeling 2013

Bericht door marvinkok »

Op de website staat tot nu toe dit vermeld:
Lijn 6 Enschede Stokhorst - Boekelo v.v.
Lijn 6 rijdt op maandag t/m vrijdag van ca. 06.00 - 19.00 uur tussen Enschede Centraal en Boekelo twee keer per uur.

Lijn 7 Enschede - Enschede Noord - Enschede - Enschede Zuid - Enschede
Lijn 7 vervalt. De diverse wijken blijven bereikbaar met andere lijnen van de stadsdienst Enschede.

Lijn 14 Hengelo – Weerselo v.v.
Vanaf 9 december: Hengelo - Weerselo - Tubbergen v.v. Lijn 14 rijdt van Weerselo door naar Tubbergen v.v. In de spitsuren op werkdagen twee keer per uur, buiten de spitsuren en op zaterdag eenmaal per uur.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Wijzigingen Twente Dienstregeling 2013

Bericht door marvinkok »

Wel een beetje treurig...
De verlenging naar Tubbergen van lijn 14 werd al best gevonden door de reizigers. Alleen maak je een beste lus door Tubbergen, maar staan er nergens haltes, en mag je bij de haltes van lijn 64 die passeert eigenlijk alleen reizigers laten uitstappen, niet instappen... De enige instaphalte voor lijn 14 is aan de Almelosestraat. Ik zou zeggen poot een halte op het industrieterrein waarover je rijdt en ook in het dorp zelf, dat zorgt toch voor meer reizigers lijkt me...
Overigens hoorde ik van een collega dat er gisterochtend een paar hotemetoten mee gingen met de eerste of een latere rit, maar er was er één te laat. Of de chauffeur daarop wilde wachten :') Uiteraard niet, dienstregeling is dienstregeling! :P

Overigens is de rijtijd ook nogal typisch, vertrek vanaf Tubbergen, Almelosestraat met +1, bij Fleringen was het al weer -6 bij krap 70 km/h op de provinciale weg...
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Wijzigingen Twente Dienstregeling 2013

Bericht door MdJ »

Lijn 3 en lijn 9 lijken op zichzelf te keren. Ook op beide dagen geen gelede citaro gezien. Wel de duvedec van lijn 62, komt om 8.25 aan op het station. Keurig met werkende display.
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Wijzigingen Twente Dienstregeling 2013

Bericht door marvinkok »

Van lijn 3 en 9 heb ik nog weinig gezien, eerder keerden er ook meerdere ritten van 3 en 9 op zichzelf. Ik heb gisteren in ieder geval 1 gelede gezien, inrukkend naar de stalling, dus toen heeft er tenminste 1 gereden...

Gisteren klopten trouwens ook een boel omlopen niet, leek alsof de oude en nieuwe omlopen door elkaar in de computer zaten, met onlogische dingen als om 06:15 van Enschede Centraal richting Overdinkel gaan en om 06:20 van Overdinkel naar Enschede... (tijden fictief...) Was vandaag minder tot geen probleem, aldus de collega's die ik gesproken heb.
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Wijzigingen Twente Dienstregeling 2013

Bericht door marvinkok »

Trouwens, nu we het over lijn 3 en 9 hebben, het valt me op dat lijn 9 buiten de patroontijden rijdt... Basis ligt op .20 en .50, maar lijn 9 doet .30 en .00. Dus de laatste stadsritten vertrekken om 23:50, maar de laatste 9 al om 23:30. Overigens kun je nu wel altijd lijn 3 in lijn 9 over laten gaan, aangezien die om .56/.26 aankomt... scheelt een hoop nutteloze 24 minuten pauzes...
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Wijzigingen Twente Dienstregeling 2013

Bericht door MdJ »

Blijkbaar wel enkele ritten 3<-> 9, maar vooral die van 8.20, 8.30 en 8.40 (vertrek Enschede Centraal) van lijn 3 komen uit lijn 3, van lijn 9 uit lijn 9. Ook de middagritten rijdt lang niet alles door.

Verder rijdt al 2 dagen op lijn 5 in de ochtendspits de bus van 7:50 naar 'tZwering met de reservebus (omloopnummer 001). Kan toeval zijn, maar dat was vandaag en gister zo.
Bij twijfel: gebruik beton.
dennistd
Berichten: 5535
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Wijzigingen Twente Dienstregeling 2013

Bericht door dennistd »

Het gaat het trouwens met overstap van/naar de IC's? Zijn die te halen of zijn ze onhaalbaar zoals zaterdag in de Tubantia stond? 9292OV geeft ze niet in elk geval, behalve de momenten dat de IC's afwijken om .16/.46 vertrekken (normaal .15/.45).
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Wijzigingen Twente Dienstregeling 2013

Bericht door marvinkok »

MdJ schreef:Blijkbaar wel enkele ritten 3<-> 9, maar vooral die van 8.20, 8.30 en 8.40 (vertrek Enschede Centraal) van lijn 3 komen uit lijn 3, van lijn 9 uit lijn 9. Ook de middagritten rijdt lang niet alles door.

Verder rijdt al 2 dagen op lijn 5 in de ochtendspits de bus van 7:50 naar 'tZwering met de reservebus (omloopnummer 001). Kan toeval zijn, maar dat was vandaag en gister zo.
De 001 rijdt eerst een paar ritten in de ochtenspits en wordt dan op de buffer geparkeerd als reservebus, dus kan goed dat het een paar rondjes op lijn 5 zijn.
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Wijzigingen Twente Dienstregeling 2013

Bericht door julsteren »

dennistd schreef:Het gaat het trouwens met overstap van/naar de IC's? Zijn die te halen of zijn ze onhaalbaar zoals zaterdag in de Tubantia stond? 9292OV geeft ze niet in elk geval, behalve de momenten dat de IC's afwijken om .16/.46 vertrekken (normaal .15/.45).


Als je hard rent valt die van 15/45 wel te halen.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Wijzigingen Twente Dienstregeling 2013

Bericht door Thijs »

Ik snap niet waarom het nieuwe patroon zo krap is gepland. Dit had een uitgelezen kans kunnen zijn om de overstap vanuit de IC's uit het westen in Enschede op de bussen juist iets beter te kunnen maken. En dan komt CXX met een 5 minuten aansluiting, terwijl dat voorheen 8 was (en ook al krap!). Jammer dat het niet bij een minuut of 8 is gebleven.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: Wijzigingen Twente Dienstregeling 2013

Bericht door visgraat »

Gaat het specifiek om lijn 5 waarbij de IC niet haalbaar is? Andere lijnen sluiten allemaal volgens mij in ieder geval in de spits goed aan. Aangezien lijn 5 er net langer over doet, wordt die aansluiting krap, maar om daar het hele patroon nou op aan te passen. Lijn 20 is wellicht een alternatief voor een deel van de reizigers. En volgens mij wordt er bij 9292 een overstaptijd van 3 minuten gerekend. Krap, maar de reisplanner geeft het bij mij wel als overstap.

Het lijkt me vervelender als treinen vlak voor het binnenrijden van Enschede kruisen. Normaal hoeft dat niet maar bij een kleine vertraging van de binnenkomende IC komen ze in conflict. Als de binnenkomende trein moet wachten, wordt 2 minuten vertraging 4 minuten vertraging, waardoor je dus net je bus mist, tenzij je sprint. Maar ik weet niet welke keuze de verkeersleiding in zo'n geval maakt.
gkw1969
Berichten: 1743
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Wijzigingen Twente Dienstregeling 2013

Bericht door gkw1969 »

Even een paar reacties:

Lijn 14:
De gemeente wil niet hebben dat lijn 14 meerdere haltes aan doet, als het aan de gemeente had gelegen zou lijn 14 via de Oldenzaalsestraat naar de Almeloseweg rijden, met als enige halte de Almeloseweg;
Vanwege de ruime rijtijd heeft Connexxion besloten een lange route door Tubbergen te maken zodat stilstand op de Almeloseweg wordt voorkomen. Volgend jaar, als Syntus gaat rijden, wordt de rijtijd ingekort omdat de bus dan gekoppeld wordt aan lijn 59 Hengelo-Haaksbergen. Dan gaat de bus ook het korte rondje door Tubbergen rijden.
Dat er tussen Tubbergen en Fleringen zoveel tijd zit komt door de aansluiting die gewenst wordt in Hengelo en het feit dat je in Fleringen zonder problemen lang kunt stilstaan (immers de weg is alleen toegankelijk voor bussen en overstekend wild ehm.... verkeer).

De aansluiting bus-trein is niet zozeer door connexxion ingegeven maar door afspraken met de opdrachtgever. De aansluiting moet minimaal 2 minuten bus-bus en minimaal 4 minuten bus-trein. Vanwege de rijtijd kom je dan op 5 minuten uit.
8 minuten hebben we nooit gekend omdat in het verleden de IC's om .27 en 57 vertrokken en de meesten bussen .08 en .38 binnen kwamen(kwartiersdienst .23 en 53(goh, dat is maar 4 minuten)).

In Almelo zijn de aansluitingen veel beter geworden, in Hengelo heb ik nog niet kunnen zien.

De grootste problemen worden veroorzaakt door de ritten waar versterking nodig is. Was er eerder om 7.30 versterking op lijn 66 nodig, nu is deze om 7.43 nodig(terwijl Cxx zo slim was om deze op 7.13 te zetten).
Na een week hebben we als grootste probleem alleen nog Vroomshoop-Westerhaar-Almelo/Hardenberg. Hier is nog niet zo snel een oplossing te vinden voor het grote passagiersaanbod.

Lijn 3 en 9 zijn vrijwel altijd gekoppeld (gaat bij Syntus ook gebeuren) alleen in Hengelo gaat de bus van lijn 9 over op elke, maar dan ook echt elke, willekeurige lijn. De ene gaat door als lijn 14, de ander als lijn 10 en weer een ander als lijn 59.

Komend vanaf lijn 10 en 14 gaan vrijwel alle bussen over op lijn 9 of 15.

De reden waarom lijn 9 buiten de knoop valt ligt in het feit van de permanente koppeling met lijn 3. Lijn 3 komt in de halfuursdienst om .26 en .56 binnen, waarop lijn 9 dan op .30 en .00 doorgaat. Dat het verder geen aansluiting oplevert.... het zij zo. (nu ik dit zo typ komt het zomaar in mij op of ze kijken dat ze lijn 9 in de avond op zondag de nek om kunnen draaien)

Al met al een redelijk chaotisch begin van de nieuwe dienstregeling.
Syntus had een ander probleem met de dienstregeling: zij kregen de eigen bussen (dus in huisstijl) niet voorzien van de juiste data voor de bestemmingen. De Volvo's reden aan het begin van de week blanco of met Geen Dienst in de film en de Berkhofs hadden rare bestemmingen als Eibergen Sneldienst of Treinbus Daarlerveen.
Inmiddels is dat bij Syntus opgelost sinds gistermiddag/vanochtend.
When you're tired of London, you're tired of life
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Wijzigingen Twente Dienstregeling 2013

Bericht door julsteren »

Ik vond het al zo vreemd, die lijn 14 naar Tubbergen. Maar nu snap ik hem. *bus*
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Dre
Berichten: 131
Lid geworden op: za 28 jun 2008, 21:33
Locatie: Oldenzaal

Re: Wijzigingen Twente Dienstregeling 2013

Bericht door Dre »

gkw1969 schreef:Lijn 14:
De gemeente wil niet hebben dat lijn 14 meerdere haltes aan doet, als het aan de gemeente had gelegen zou lijn 14 via de Oldenzaalsestraat naar de Almeloseweg rijden, met als enige halte de Almeloseweg;
Als iemand die deze streek als z'n broekzak kent vraag ik me toch af hoe die bus rijdt. De gemeente Tubbergen kent geen Oldenzaalsestraat, de parallelweg van de N343 heet de Oldenzaalseweg. De hoofdweg van Weerselo via Fleringen naar Tubbergen heet Jan van Arkelweg, ik neem (gemakshalve) aan dat lijn 14 die volgt en dat de gemeente graag had gezien dat er 'buitenom' via de rondweg (Tubbergeresweg) en dan bij de verkeerslichten rechtsaf het dorp in gereden wordt richting de bushalte Almeloseweg.
gkw1969 schreef:Lijn 3 en 9 zijn vrijwel altijd gekoppeld (gaat bij Syntus ook gebeuren) alleen in Hengelo gaat de bus van lijn 9 over op elke, maar dan ook echt elke, willekeurige lijn. De ene gaat door als lijn 14, de ander als lijn 10 en weer een ander als lijn 59.
Een (Belgische) collega van mij is met dit willekeurige koppelen van lijnen al eens flink op de koffie gekomen. Die moest met lijn 6 van Enschede Centraal naar het Transportcentrum. Kijkt verder niet naar de bestemming en stapt in lijn 6 naar... Stokhorst... beetje de verkeerde kant uit. Ik heb maar even uitgelegd dat het idee van de stadslijnen in Enschede is dat er van het ene uiteinde van de stad via Centraal naar het andere uiteinde van de stad gereden wordt en dat lijn 6 vlak na de wissel van bestemming van Hogeland naar Stokhorst op dat punt een beetje 'n vreemde eend in de bijt is geworden. Er zijn sindsdien feitelijk 2 lijnen 6 (Centraal-Boekelo v.v. en Centraal-Stokhorst v.v.) zijn. De koppeling lijn 3-9 is precies het omgekeerde. Die kan (net zoals voor december 2005) net zo goed weer in zijn geheel als lijn 3 Hengelo-Glanerbrug v.v. rijden.
gkw1969
Berichten: 1743
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Wijzigingen Twente Dienstregeling 2013

Bericht door gkw1969 »

Dre schreef:
gkw1969 schreef:Lijn 14:
De gemeente wil niet hebben dat lijn 14 meerdere haltes aan doet, als het aan de gemeente had gelegen zou lijn 14 via de Oldenzaalsestraat naar de Almeloseweg rijden, met als enige halte de Almeloseweg;
Als iemand die deze streek als z'n broekzak kent vraag ik me toch af hoe die bus rijdt. De gemeente Tubbergen kent geen Oldenzaalsestraat, de parallelweg van de N343 heet de Oldenzaalseweg. De hoofdweg van Weerselo via Fleringen naar Tubbergen heet Jan van Arkelweg, ik neem (gemakshalve) aan dat lijn 14 die volgt en dat de gemeente graag had gezien dat er 'buitenom' via de rondweg (Tubbergeresweg) en dan bij de verkeerslichten rechtsaf het dorp in gereden wordt richting de bushalte Almeloseweg.
Mijn excuus, het moet Oldenzaalseweg zijn i.p.v. Oldenzaalsestraat (tsja, als je vaker in Hengelo en Enschede bent i.p.v. Tubbergen is zo'n vergissing snel gemaakt).
De gemeente wil ons via de Oldenzaalseweg-Grotestraat hebben, maar dan zouden we 5 minuten aan de Almeloseweg moeten staan en iemand die Tubbergen kent, snapt dat dat ook weer niet kan.
When you're tired of London, you're tired of life
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3264
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: Wijzigingen Twente Dienstregeling 2013

Bericht door marvinkok »

Oftewel hier aan de rechterkant

Maar op Streetview kijkend ziet het stukje Grotestraat -> Almeloseweg er ook niet heel busvriendelijk uit...
Ik zou zeggen laat de route zoals we hem nu rijden met een halte op het industrieterrein en ook bij die buurtbushalte. En uiteraard zowel in- en uitstappen bij de haltes van lijn 64... Maar goed, wie ben ik :wink:
gkw1969
Berichten: 1743
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Wijzigingen Twente Dienstregeling 2013

Bericht door gkw1969 »

Moet ik eerlijk antwoorden Marvin?

De Grotestraat in Tubbergen is niet veel anders dan bijvoorbeeld Geesteren, Haaksbergen of Boekelo, en dat gaat ook wel goed.

De route is sterk afhankelijk van de dienstregeling die Syntus in gaat voeren eind 2013. Als er voldoende tijd is zal er gepleit gaan worden om meerdere haltes aan te doen. Als de rijtijd krapper gezet wordt i.v.m. de doorkoppeling naar Haaksbergen, dan zal de route wel veranderen.
When you're tired of London, you're tired of life
dennistd
Berichten: 5535
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Wijzigingen Twente Dienstregeling 2013

Bericht door dennistd »

Zie ik nou goed dat de vertrektijden van lijn 61 's avonds uit Enschede om xx.20 ipv xx.50 zijn? Dat was het bij het ingaan van deze dienstregeling nog volgens mij namelijk :?:
gkw1969
Berichten: 1743
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Wijzigingen Twente Dienstregeling 2013

Bericht door gkw1969 »

Dat heb je goed gezien. Dat is ook weer zo'n actie van "over het hoofd gezien". Wordt binnenkort weer gewijzigd.
When you're tired of London, you're tired of life
dennistd
Berichten: 5535
Lid geworden op: za 28 feb 2009, 22:42

Re: Wijzigingen Twente Dienstregeling 2013

Bericht door dennistd »

Flink wat wijzigingen vanaf zondag: http://www.twents.nl/reizen-met-twents/ ... eling/2721
gkw1969
Berichten: 1743
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Wijzigingen Twente Dienstregeling 2013

Bericht door gkw1969 »

En nog is deze niet compleet:
- Lijn 64 krijgt om 5.48 een extra rit van Tubbergen, Viersprong naar Almelo Centrumplein;
- Alle bussen, m.u.v. lijn 8, 10, 13(overdag), 14('s ochtends) en 59, vertrekken in Hengelo gelijktijdig om .17 en .47. Hierdoor wordt er weer als vanouds aansluiting verleend op alle richtingen.
- Lijn 14 gaat in Tubbergen alle haltes aan doen, ook de halte Wiekslag van de buurtbus.
When you're tired of London, you're tired of life
rovin1995
Berichten: 165
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 15:23

Re: Wijzigingen Twente Dienstregeling 2013

Bericht door rovin1995 »

Nieuwe website syntus Twente: http://www.syntustwente.nl/home.aspx
Etienne
Donateur
Berichten: 7934
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Wijzigingen Twente Dienstregeling 2013

Bericht door Etienne »

Ziet er goed uit. Nu alleen te hopen (maar dat is meer algemeen) dat ze de reisinformatie bekijken wat beter regelen. Een fatsoenlijke online dienstregeling met alle haltes is er niet. Alleen maar folders met de belangrijkste halten :neg:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten