Dienstregeling 2013 #3
Re: Dienstregeling 2013 #2
Voor wie een klacht heeft over de nieuwe NS-dienstregeling: http://www.rover.nl/ov-klachten/dienstregeling-2013.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Re: Dienstregeling 2013 #2
Nergens last van tot nu toe, als ik de reisplanner zie. :)
Ik ben stiekem eigenlijk best blij dat de IC van 0:38 uit Leiden naar Amsterdam Centraal nu (eindelijk) ook op Sloterdijk stopt! :pos:
Ik ben stiekem eigenlijk best blij dat de IC van 0:38 uit Leiden naar Amsterdam Centraal nu (eindelijk) ook op Sloterdijk stopt! :pos:
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Dienstregeling 2013 #2
De s2600 kwam vroeger op Amsterdam Centraal aan op spoor 11b en nu op 14a (heel soms 14b). Ik zat vroeger altijd voorin en kon ik zo gelijk de centrale stationshal in. Nu stapte ik bijna uit t.h.v. de Westergas. Kon het hele stuk terug lopen. Achterste coupé's en balkons zaten bij vertrek ri Vlissingen helemaal vol, maar voorin was alles leeg. Aankomen op 14 ipv a of b is toch wel iets handiger.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Re: Dienstregeling 2013 #2
Even wennen aan de nieuwe spoorindelingen dus? Sowieso zijn ze al een poosje op A'dam Centraal met de spoortjes aan het spelen wegens het graven van zo'n tunnel, toch?
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Dienstregeling 2013 #2
Ik vrees dat iedereen die altijd voorin instapte, dat nu achterin doen, maar heel veel nu. Dus dat zal vast volle en lege coupés opleveren. Ja, enkele sporen waren niet in gebruik, weet niet hoe dat nu is.VIRM schreef:Even wennen aan de nieuwe spoorindelingen dus? Sowieso zijn ze al een poosje op A'dam Centraal met de spoortjes aan het spelen wegens het graven van zo'n tunnel, toch?
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Re: Dienstregeling 2013 #2
Het viel me vanmiddag op dat de 1500 in de middagspits slechts 3 slagen doorrijdt naar Dv, t.w. de 1555, 1557 en 1559. Net ervoor en net erna rijdt de Berlijn IC, waardoor er van 15:37 tot 17:37 (vertrektijden Amf) weliswaar 4 IC's/uur tussen Amf en Dv rijden, maar het is een behoorlijke achteruitgang in vergelijking met de situatie waarbij de 2800 naar Dv werd gestuurd. In de oude dienstregeling vertrok de 2800 vanuit Amf van 15:49 tot 19:19 ri. Dv., waarmee gedurende een veel langere periode 4 IC's/uur de Veluwe over werden gestuurd.
Voor reizigers vanuit de Randstad ri. Apd, Dv e.v. lijkt me dit toch wel erg onwenselijk aangezien je nu v.a. zeg 17:00 (vertrek vanuit Utrecht, Amsterdam of Schiphol) nog maar 2 keer/uur kunt reizen.
Wat is de verklaring hiervoor? Heeft dit te maken met de ingebruikname van de Hanzelijn?
Voor reizigers vanuit de Randstad ri. Apd, Dv e.v. lijkt me dit toch wel erg onwenselijk aangezien je nu v.a. zeg 17:00 (vertrek vanuit Utrecht, Amsterdam of Schiphol) nog maar 2 keer/uur kunt reizen.
Wat is de verklaring hiervoor? Heeft dit te maken met de ingebruikname van de Hanzelijn?
Re: Dienstregeling 2013 #2
Nee, volgens mij is de huidige opzet gekozen omdat vier treinen over de Veluwe teveel van het goede was in de brede spits. De opening van de Hanzelijn heeft volgens mij niet veel effect op de hoeveelheid reizigers tussen Amersfoort en Deventer.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Dienstregeling 2013 #2
In Utrecht heb je om 17:05, 17:20 en 17:35 een reismogelijkheid naar Deventer, waarvan de laatste overstapvrij is. De echte drukte met mensen die in Utrecht werken en daar weg willen dooft na 17:30 al behoorlijk uit.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Dienstregeling 2013 #2
Ik denk dat ook mee zal spelen dat de verdeling van reizigers tussen Amersfoort en Utrecht nu beter is dan vorig jaar op de momenten dat de s2800 niet doorrreed naar Deventer. Aan de randen van de spits zouden, zonder 2800, alle reizigers in de Noordoost gaan zitten waardoor er meer voortreinen nodig zouden moeten zijn. Door de 2800 langer door naar Deventer te laten rijden werden capaciteitsproblemen in de Noordoost voorkomen. Nu de 1700/1600 in het andere kwartier vallen is dat niet meer nodig.
Re: Dienstregeling 2013 #2
Enige 'probleem' dat je nu hebt is dat de knoop bij de s1500 ligt, en niet meer bij de echte Noord-Oost. Hierdoor zou je wel een flinke reizigersstroom compenseren tussen Deventer en de randstad als je de s1500 langer doortrekt.
Komt wel goed schatje.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2013 #2
De s2800 was in de spits vaak opvallend veel rustiger dan de treinen uit de NoordOost waar hij tussenin zat. Op zich zou er dus genoeg plek moeten zijn om ook de reizigers verder dan Dv mee te krijgen in de s1700/s11700.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Dienstregeling 2013 #2
De ligging van de s1500 vind ik zelf het vreemdste aan de nieuwe Noord-Oost. De trein was ooit bedoeld om aan te sluiten op de treinen uit het noorden en het oosten richting Amsterdam C. Noord heeft dat gehouden met een cross-platformpje op Lelystad C, maar Oost is het dus kwijt, behalve als de s140 rijdt...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Dienstregeling 2013 #2
In de ochtendspits trouwens dezelfde trend, nu 6 x 1500 vanuit Dv. ri. Ekh tegenover 9 ritten 2800 vanaf Dv. in de oude dienstregeling.
@Vinny, 4 IC's/uur over de Veluwe in de brede spits is misschien wat veel, maar 4 IC's/uur gedurende een periode van 2 uur is karig.
@Bee, om 17:30 zit je volgens mij middenin de drukte, die ene belastingambtenaar kan het zich misschien veroorloven om om 16:30 de deur achter zich dicht te trekken, maar het meeste werkvolk is toch echt wel tot tenminste 17:00 op de zaak/kantoor/whatever en kan niet eerder dan 17:30 een trein pakken op Asd of Ut.
@RoelZ1, mwah, vraag ik me af. De verdeling is wat minder scheef geworden en neigt naar een kwartiersdienst. Maar het gaat toch m.n. om de hoeveelheid reizigers die de Veluwe over moeten, als de 2800 voornamelijk bedoeld was voor extra capaciteit op Ut - Amf dan had deze daar toch ook kunnen keren? Ik denk dat de versterkingsritten over de Veluwe echt nodig waren en zijn.
@Vinny, 4 IC's/uur over de Veluwe in de brede spits is misschien wat veel, maar 4 IC's/uur gedurende een periode van 2 uur is karig.
@Bee, om 17:30 zit je volgens mij middenin de drukte, die ene belastingambtenaar kan het zich misschien veroorloven om om 16:30 de deur achter zich dicht te trekken, maar het meeste werkvolk is toch echt wel tot tenminste 17:00 op de zaak/kantoor/whatever en kan niet eerder dan 17:30 een trein pakken op Asd of Ut.
@RoelZ1, mwah, vraag ik me af. De verdeling is wat minder scheef geworden en neigt naar een kwartiersdienst. Maar het gaat toch m.n. om de hoeveelheid reizigers die de Veluwe over moeten, als de 2800 voornamelijk bedoeld was voor extra capaciteit op Ut - Amf dan had deze daar toch ook kunnen keren? Ik denk dat de versterkingsritten over de Veluwe echt nodig waren en zijn.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2013 #2
Het is gewoon efficienter om ook wat reizigers naar Apd en Dv uit de NoordOost weg te halen door op het andere kwartier ook nog een verbinding aan te bieden dan puur Amf - Ut te versterken. Daarnaast moest de s2800 een groot deel van de spits wel door naar Dv omdat er anders op Amf geen plek was voor de voortreinen van de NoordOost. Die zijn er nu niet meer waardoor dat geen reden meer is om niet in Amersfoort te keren.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Dienstregeling 2013 #2
Snijdt hout :DDaniel schreef:Het is gewoon efficienter om ook wat reizigers naar Apd en Dv uit de NoordOost weg te halen door op het andere kwartier ook nog een verbinding aan te bieden dan puur Amf - Ut te versterken. Daarnaast moest de s2800 een groot deel van de spits wel door naar Dv omdat er anders op Amf geen plek was voor de voortreinen van de NoordOost. Die zijn er nu niet meer waardoor dat geen reden meer is om niet in Amersfoort te keren.
Re: Dienstregeling 2013 #2
Hadden ze niet beter wat latere 1500-ritten door kunnen laten rijden naar Dv? Bijv. 1559, 61 en 63 (vertrek Asd om 17:32, aankomst Dv om 18:42).
Re: Dienstregeling 2013 #2
De t1561 is opgeknipt en rijdt tussen Asd en Amf als voortrein van de t241 die wel naar Apd en Dv gaat. Dit omdat de trein van 17:00 in Amsterdam altijd de drukste trein van de spits was.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2013 #2
@Citaro: die latere ritten zijn juist de moetjes, de ritten die nu doorrijden zijn rond de tijden dat de s2800 voorheen voor het reizigersaanbod doorreed en niet omdat hij dan een voortrein in de weg zou staan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Dienstregeling 2013 #2
Maar op die momenten dat de 2800 dan door moest rijden vanwege het niet in de weg staan van voortreinen, op die momenten was die capaciteit op Amf - Dv toch ook van harte welkom? Daarom lijkt het me logischer om niet al de 1555 t/m 1559 maar pas de 1557 t/m 1563 door te laten rijden. En zoals Bee al opmerkte, hoeft de 1561 dan niet door naar Dv, aangezien dan al de 241 rijdt.Daniel schreef:@Citaro: die latere ritten zijn juist de moetjes, de ritten die nu doorrijden zijn rond de tijden dat de s2800 voorheen voor het reizigersaanbod doorreed en niet omdat hij dan een voortrein in de weg zou staan.
Re: Dienstregeling 2013 #2
Niet voor extra capaciteit, maar voor een betere verdeling. Als hij maar tot Amf rijdt zitten alle reizigers naar Apd en Dv in enkel de NO die dan dus overvol wordt. Op de momenten dat de s2800 wel doorrijdt naar Dv worden de reizigers naar Apd en Dv verspreid over 4 treinen zodat de NO minder reizigers krijgt. In de topspits waren de voortreinen inderdaad op de Veluwe nodig, maar in de spitsranden zouden ze enkel nodig zijn geweest voor Ut - Amf. In de spitsranden was het doortrekken van de s2800 dus effectiever om overbelasting op Ut - Amf te voorkomen.Citaro schreef: @RoelZ1, mwah, vraag ik me af. De verdeling is wat minder scheef geworden en neigt naar een kwartiersdienst. Maar het gaat toch m.n. om de hoeveelheid reizigers die de Veluwe over moeten, als de 2800 voornamelijk bedoeld was voor extra capaciteit op Ut - Amf dan had deze daar toch ook kunnen keren? Ik denk dat de versterkingsritten over de Veluwe echt nodig waren en zijn.
Re: Dienstregeling 2013 #2
Ik verwacht trouwens een vrij groot wijzigingsblad. Eigenlijk.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Dienstregeling 2013 #2
Vanaf wijzigingsblad juni zal de nachttrein ook weer gaan rijden naar Eindhoven.
Komt wel goed schatje.
Re: Dienstregeling 2013 #2
Sterker nog. Noord is via beide routes in 2013 sneller dan in 2012.Bee schreef:De ligging van de s1500 vind ik zelf het vreemdste aan de nieuwe Noord-Oost. De trein was ooit bedoeld om aan te sluiten op de treinen uit het noorden en het oosten richting Amsterdam C. Noord heeft dat gehouden met een cross-platformpje op Lelystad C, maar Oost is het dus kwijt, behalve als de s140 rijdt...
Re: Dienstregeling 2013 #2
RTL heeft een top tien met klachten over de nieuwe dienstregeling opgesteld, zie hier: http://www.rtl.nl/components/actueel/rt ... ing-ns.xml
De klachten zijn.
1. Vervallen IC-stop Almere Buiten
2. Apeldoorn en Deventer: minder rechtstreekse treinen naar Utrecht
3. Vervallen snelle overstappen in Deventer
4. Langere reistijd Amsterdam - Den Haag door wegvallen Beneluxtrein
5. De treinen uit Haarlem richting het zuiden zijn te druk
6. Veluwestoptrein heeft slechte overstappen in Amersfoort
7. Emmen-Zwolle: Arriva maakt er een zooitje van
8. Overstap Veolia > NS in Heerlen is te kort
9. Alle stations in Zeeland worden nu door de IC aangedaan
10. De treinen tussen Amersfoort en Utrecht zijn te druk.
De klachten zijn.
1. Vervallen IC-stop Almere Buiten
2. Apeldoorn en Deventer: minder rechtstreekse treinen naar Utrecht
3. Vervallen snelle overstappen in Deventer
4. Langere reistijd Amsterdam - Den Haag door wegvallen Beneluxtrein
5. De treinen uit Haarlem richting het zuiden zijn te druk
6. Veluwestoptrein heeft slechte overstappen in Amersfoort
7. Emmen-Zwolle: Arriva maakt er een zooitje van
8. Overstap Veolia > NS in Heerlen is te kort
9. Alle stations in Zeeland worden nu door de IC aangedaan
10. De treinen tussen Amersfoort en Utrecht zijn te druk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39192
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Dienstregeling 2013 #2
Vraag me af wat de slechte aansluitingen van de Veluwestoptrein in Amersfoort nu zijn... ri. Utrecht en Schiphol zijn ze net 1 minuut langer geworden en door de betere verdeling over het uur ben je de net-niet aansluiting op de s2800 kwijt: de s1700/s11700 is tenminste echt weg als de s5600 aankomt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 167 gasten