Station Hoevelaken

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Station Hoevelaken

Bericht door Suus »

Hoewel het station in de provincie Utrecht ligt, is het vernoemd naar het Gelderse dorp Hoevelaken, dus daarom staat het hier.

Gisteren een kort bezoekje gebracht aan dit station, hier enkele foto's. Het station is voor Nederland vrij uniek, het betreft hier een zogenaamd tafelstation waarbij de stationshal op een constructie boven het spoor is gebouwd, maar niet boven het perron.

Afbeelding
Het station gezien vanaf het naastgelegen wegviaduct.
Afbeelding
De loopbrug naar de stationshal. Al lijkt het nu meer een tunnel.
Afbeelding
Het station gezien vanaf het perron richting Amersfoort. Alleen de stoptrein naar Ede-Wageningen stopt er, de intercity naar Barneveld stopt er niet.
Afbeelding
Het perron ligt bijna op de snelweg, het klinkt hier dan ook net alsof je op een parkeerplaats langs de snelweg staat.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Station Hoevelaken

Bericht door Ardan »

Zunne grotte bouwput JONGUH!
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Station Hoevelaken

Bericht door Daniel »

Bee schreef:Hoewel het station in de provincie Utrecht ligt
Het ligt zelfs precies op de provinciegrens, dat heeft nog het een en ander aan vertragingen met de bouw opgeleverd vanwege bezwaren van inwoners van de gemeente Amersfoort terwijl de boel vanuit de gemeente Nijkerk al rond was.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Station Hoevelaken

Bericht door Suus »

Ik dacht dat de snelweg de provinciegrens vormde en dat alleen de noordelijke loopbrug provincieoverschrijdend was.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Station Hoevelaken

Bericht door Ronald »

Om heel precies te zijn: de provinciegrens loopt door het slootje aan de noordzijde van de snelweg. Dus zowel de spoorlijn als de snelweg horen bij de gemeente Amersfoort / provincie Utrecht.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Station Hoevelaken

Bericht door groningen »

Om de trein naar Barneveld een IC te noemen is een beetje te veel van het goede.
Busfoto.nl
Berichten: 856
Lid geworden op: za 27 feb 2010, 03:26
Contacteer:

Re: Station Hoevelaken

Bericht door Busfoto.nl »

En loopt het station een beetje? Ik vind dat altijd interessant. Sowieso zijn twee goedgevulde schoolbussen Utrecht-Hoevelaken (terecht) opgeheven, wat dus een mannetje of 150 per dag op moet leveren.

Verder ben ik niet bekend met de voordelen van dit station tov het bestaande openbaar vervoer van Hoevelaken naar Amersfoort.
groningen
Berichten: 1448
Lid geworden op: za 25 dec 2010, 16:15

Re: Station Hoevelaken

Bericht door groningen »

De bus van Apeldoorn naar Amersfoort rijdt steeds door Hoevelaken.
Tussenstop: 11:31 Bushalte Klaarwater, Hoevelaken
Tussenstop: 11:33 Bushalte Hofweg, Hoevelaken
Tussenstop: 11:34 Bushalte Julianalaan, Hoevelaken
Tussenstop: 11:35 Bushalte Gemeentehuis, Hoevelaken
Tussenstop: 11:36 Bushalte Stoutenburgerlaan, Hoevelaken
Tussenstop: 11:38 Bushalte Station, Hoevelaken
Tussenstop: 11:40 Bushalte Koninginneweg, Hoevelaken
Tussenstop: 11:42 Bushalte Huize Hoevelaken, Hoevelaken
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Station Hoevelaken

Bericht door Suus »

groningen schreef:Om de trein naar Barneveld een IC te noemen is een beetje te veel van het goede.
Hij slaat een station over, dat is tegenwoordig toch de enige voorwaarde om een IC te zijn :wink:
testtest schreef:En loopt het station een beetje? Ik vind dat altijd interessant. Sowieso zijn twee goedgevulde schoolbussen Utrecht-Hoevelaken (terecht) opgeheven, wat dus een mannetje of 150 per dag op moet leveren.
Toen ik er was afgelopen maandag stapten er nog twee anderen uit de trein uit Amersfoort en stapten er acht in de trein naar Amersfoort. Dat was rond een uur of 13. Daar zaten geen bejaarden tussen die een keer het station willen proberen (die heb ik wel gezien op Halfweg-Zwanenburg) :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Station Hoevelaken

Bericht door Ronald »

testtest schreef:Verder ben ik niet bekend met de voordelen van dit station tov het bestaande openbaar vervoer van Hoevelaken naar Amersfoort.
Ik weet niet hoe het momenteel is, maar de bus had in het recente verleden tijdens de ochtendspits vaak drie kwartier nodig voor de rit tussen Hoevelaken en station Amersfoort. Dus daarmee vergeleken is de trein een hele verbetering. Ook waren er een aantal jaren geleden plannen om de bus Apeldoorn-Amersfoort (102) in te korten tot het nieuwe station Hoevelaken en niet meer naar Amersfoort te laten rijden. Hoe concreet die plannen nog zijn weet ik niet.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Station Hoevelaken

Bericht door Daniel »

Dat laatste zou wel een verslechtering voor reizigers naar het centrum van Amersfoort zijn. Lijn 684 Utrecht - Hoevelaken is in ieder geval al wel opgeheven i.v.m. de komst van het station.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Station Hoevelaken

Bericht door Vinny »

In al het geweld over de dienstregelingtopics 2013, is mij ontgaan dat de trein Barneveld-Amersfoort niet in Hoevelaken stopt. Weet iemand waarom dat zo is? Heeft dat te maken met de verbouwing van Amersfoort, de verwachte lage reizigersaantallen, of iets anders...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Station Hoevelaken

Bericht door Daniel »

Richting Amersfoort zit die trein vlak voor de IC uit Enschede, allicht dat er daarom geen extra stop tussen past. Hij moet immers ook nog door Bnva tussen doorkomst van de IC naar het oosten en de tegentrein.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Station Hoevelaken

Bericht door Vinny »

Duidelijk verhaal :pos:
Het lijkt me dat een betere bediening van Hoevelaken niet opweegt tegen een (structurele) vertraging van de intercity.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Station Hoevelaken

Bericht door Daniel »

Volgens het AD/Amersfoortse Courant van vandaag gaan er vanaf 6 januari 2013 in de spitsuren vijf extra treinen op station Hoevelaken stoppen. Dat moeten dan wel treinen uit de s31400 zijn neem ik aan.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Station Hoevelaken

Bericht door Meltrain »

Apart dat het in de spits dan ineens wel kan. :?
Is die GTW voor Connexxion al in dienst gesteld trouwens?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Station Hoevelaken

Bericht door Daniel »

Via Somda heb ik inmiddels begrepen dat er nog een goederenpad tussen de s31400 en de s1600 / s1700 in zit. Als dat goederenpad op die tijden niet door een vervoerder geclaimd wordt lijkt het me logisch dat de 31400 dan wel in Hoevelaken kan stoppen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Station Hoevelaken

Bericht door Freek »

De GTW kan nog niet door connexxion in dienst gesteld worden, trein komt pas in april in nederland. (Of pas in april uit de testfase, voor april rijdt ie in ieder geval niet)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten