Meisje dood onder metro 51 Parnassusweg

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Meisje dood onder metro 51 Parnassusweg

Bericht door fred1954 »

Vanmiddag om 13.00 uur de zoveelste aanrijding met metro 51, helaas met dodelijke afloop.
http://www.at5.nl/artikelen/92215/lijn- ... op-fietser

Edit: foto's van boven genomen:
http://www.at5.nl/gespot/92218/ongeluk-metro-51
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Meisje dood onder metro 51 Parnassusweg

Bericht door iljitsch »

Kan het niet goed zien op de foto, maar zit hier een AHOB?
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Meisje dood onder metro 51 Parnassusweg

Bericht door fred1954 »

iljitsch schreef:Kan het niet goed zien op de foto, maar zit hier een AHOB?
Nee, alleen rode knipperlichten en hekjes waar je zig-zaggend omheen moet om over te steken. En volgens mij ook borden met LET OP o.i.d.

Edit: die hekjes staan bij de voetgangersoversteek. Ik ben in de war. Bij de fietsoversteek volgens mij alleen rode knipperlichten.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Meisje dood onder metro 51 Parnassusweg

Bericht door R-Flow »

Die bocht daar is ook wel echt een rotplek om over te steken.

Wat een drama. :(
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Meisje dood onder metro 51 Parnassusweg

Bericht door Suus »

De overweg is ook voorzien van een geluidssignaal.

Verder een afschuwelijke kruising, al is hij een paar jaar geleden wel aangepast zodat fietsers een bocht van negentig graden moeten maken waardoor ze gedwongen worden langzamer te fietsen. Helaas is het toch misgegaan :(
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Meisje dood onder metro 51 Parnassusweg

Bericht door R-Flow »

iljitsch schreef:Kan het niet goed zien op de foto, maar zit hier een AHOB?
Je hebt geloof ik maar op één plek langs het traject van M51 slagbomen staan en dat is afgedwongen door een bedrijf dat er pal bij zit.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Meisje dood onder metro 51 Parnassusweg

Bericht door iljitsch »

Bee schreef:fietsers een bocht van negentig graden moeten maken waardoor ze gedwongen worden langzamer te fietsen
Volgens mij is dat juist contraproduktief, want een fietser kan vrij makkelijk naar links of naar rechts uitwijken, maar echt hard remmen kan een fietser niet.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Meisje dood onder metro 51 Parnassusweg

Bericht door R-Flow »

iljitsch schreef:Volgens mij is dat juist contraproduktief, want een fietser kan vrij makkelijk naar links of naar rechts uitwijken, maar echt hard remmen kan een fietser niet.
Ik weet niet hoor, maar deze bocht neem je echt niet op hoge snelheid... Fiets er zelf ook vaak genoeg, afremmen doe je daar haast automatisch.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Meisje dood onder metro 51 Parnassusweg

Bericht door Ardan »

Treurig dit. Reden des te meer om de zooi te ondertunnelen.
Ik doe ook maar wat
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Meisje dood onder metro 51 Parnassusweg

Bericht door R-Flow »

Ardan schreef:Treurig dit. Reden des te meer om de zooi te ondertunnelen.
Met het risico dat ik me nu in een mijnenveld begeef: Ik denk persoonlijk dat je dan het hele tramnetwerk van Amsterdam wel in tunnels kan stoppen. Als het tram 5 was geweest (had gekund in de oude situatie) was het ongeluk waarschijnlijk net zo fataal afgelopen. Hoe tragisch ook valt dit niet te wijten aan het sneltrammaterieel en had het nagenoeg overal in de stad kunnen gebeuren.
fred1954
Berichten: 3461
Lid geworden op: za 10 dec 2011, 14:23
Locatie: Amsterdam

Re: Meisje dood onder metro 51 Parnassusweg

Bericht door fred1954 »

Inmiddels is bekend geworden, dat het hier om een 14 jarig meisje gaat. Triest...........
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Meisje dood onder metro 51 Parnassusweg

Bericht door Jef400 »

Tragisch.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
Bram
Berichten: 149
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 23:08

Re: Meisje dood onder metro 51 Parnassusweg

Bericht door Bram »

Tragisch inderdaad. Ik kan me voorstellen dat als je hier aan komt rijden met muziek op je hoofd je de tram niet zomaar hoort. De signalering bij deze oversteekplek is danwel barslecht, maar zo'n Metro zou je eigenlijk toch gewoon moeten horen aankomen?
hauptbahnhof
Berichten: 3905
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Meisje dood onder metro 51 Parnassusweg

Bericht door hauptbahnhof »

Wat is er voor slechte signalering aan? Rood licht met geluidsignaal... Hoe beter wil je het hebben?
Maar jah, fietsers, hoe jong dan ook zijn vaak arrogant volk die vinden dat ze overal voorrang op hebben en kunnen doen en laten wat ze willen :X :evil:
Jef400
Berichten: 5763
Lid geworden op: ma 06 jun 2011, 18:46

Re: Meisje dood onder metro 51 Parnassusweg

Bericht door Jef400 »

Al moet je niet vergeten dat Rood Amsterdams groen is. Bij het oprijden van de Odebrug vanuit het nieuwe busstation IJsei heb je stoplichten staan. Ik kom daar dagelijks en het is al geloof ik een tiental keer voor gekomen dat er een bijna geplet werd. Het ligt niet alleen aan het materieel maar ook aan de mensen zelf. Iets wat in Amsterdam veel beter kan natuurlijk.
De oorzaak is belangrijker dan het gevolg.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Meisje dood onder metro 51 Parnassusweg

Bericht door iljitsch »

hauptbahnhof schreef:Wat is er voor slechte signalering aan? Rood licht met geluidsignaal... Hoe beter wil je het hebben?
AHOBs lijkt me geen overbodige luxe. Hoeveel mensen moeten er onder een metro komen voordat ze dat gaan doen?
hauptbahnhof schreef:Maar jah, fietsers, hoe jong dan ook zijn vaak arrogant volk die vinden dat ze overal voorrang op hebben en kunnen doen en laten wat ze willen :X :evil:
Laten we zolang we niet weten hoe eea in dit geval zat hier niet over speculeren...
hauptbahnhof
Berichten: 3905
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Meisje dood onder metro 51 Parnassusweg

Bericht door hauptbahnhof »

Ik blijf het een apart verhaal vinden dat mensen tegen hun eigen dommigheden moeten worden beschermd. Kunnen we ook op elke hoek van de straat ahobs zetten bij fietspaden en zebrapaden.

En is geen kwestie van speculaties. Ik zeg gewoon hoe het over algemeen aan toe gaat, in ieder geval in Amsterdam.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Meisje dood onder metro 51 Parnassusweg

Bericht door STF »

Er hoeft naar mijn idee helemaal niets aangepast te worden, het is duidelijk genoeg die rode lampen/bellen, maar als je zo stom bent om toch door te fietsen, tja eigen schuld dikke bult hoor...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Meisje dood onder metro 51 Parnassusweg

Bericht door Vinny »

Het is een doorgaande fietsroute. In Streetview ziet het er nog zo uit:
http://maps.google.nl/maps?q=Amstelveen ... 8,,0,-2.63
Fietsers moesten toen aan de andere kant van de weg fietsen. Dat was wel veiliger.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Meisje dood onder metro 51 Parnassusweg

Bericht door Suus »

Op Bing is de huidige situatie wel te zien: http://binged.it/UD9uLg
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Meisje dood onder metro 51 Parnassusweg

Bericht door iljitsch »

hauptbahnhof schreef:Ik blijf het een apart verhaal vinden dat mensen tegen hun eigen dommigheden moeten worden beschermd. Kunnen we ook op elke hoek van de straat ahobs zetten bij fietspaden en zebrapaden.
Het is zeker irritant geld uit te moeten geven (of andere dingen op te offeren, zoals reistijd of comfort) voor veiligheidsmaatregelen die alleen nodig zijn om dommigheden goed af te laten lopen.

Maar ja, wie onder ons kan met droge ogen beweren nooit wat stoms te hebben gedaan? (Alleen sommigen maken er meer een gewoonte van dan anderen.)
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Meisje dood onder metro 51 Parnassusweg

Bericht door R-Flow »

Ik zou slagboompjes op dat punt helemaal niet zo gek vinden eerlijk gezegd gezien de snelheid waarmee de metro daar rijdt.

PS Moet je opletten, is er na dit ongeluk spontaan animo om de AVL alsnog om te bouwen tot metro... :')
hauptbahnhof
Berichten: 3905
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Meisje dood onder metro 51 Parnassusweg

Bericht door hauptbahnhof »

De snelheid daar is redelijk laag voor een metro. De Vmax is namelijk 40 (alleen geen ATB op die plek die dat ook daadwerkelijk bewaakt). Je hebt namelijk een gevaarlijke kruising daar en de andere kant op heb je voor die kruising ook nog een sein die lang niet altijd op blauw staat dus daar is de snelheid sowieso wat lager.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Meisje dood onder metro 51 Parnassusweg

Bericht door R-Flow »

hauptbahnhof schreef:De snelheid daar is redelijk laag voor een metro. De Vmax is namelijk 40 (alleen geen ATB op die plek die dat ook daadwerkelijk bewaakt). Je hebt namelijk een gevaarlijke kruising daar en de andere kant op heb je voor die kruising ook nog een sein die lang niet altijd op blauw staat dus daar is de snelheid sowieso wat lager.
Er wordt inderdaad geen 70 km p/u gereden maar alsnog met aardige snelheid. Als er wat fout gaat zie ik in ieder geval geen hele realistische kans om op tijd te remmen. Het zijn ook nog eens veel zwaardere voertuigen. In zo'n geval zou je kunnen overwegen om slagboompjes te plaatsen. Helemaal omdat door de bocht in zowel metrobaan als fietspad het zicht ongelukkiger is. Als je de verkeerslichten over het hoofd ziet zie je normaal nog wel een tram aankomen. Op de locatie bij de Zuidas is dat toch een stuk minder.

Maar goed, dat had veel eerder moeten gebeuren. Gezien de ombouw van de AVL in de nabije toekomst zal er wel niet veel meer geïnvesteerd worden in verbeteringen totdat het ontwerp helemaal klaar is.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Meisje dood onder metro 51 Parnassusweg

Bericht door Suus »

Actiecomité Te Sneltram roept alle bestuurders van lijn 5 en 51 op om niet meer naar Buitenveldert en Amstelveen te rijden. Het tracé zou te gevaarlijk zijn en zou niet meer bereden mogen worden.

http://www.parool.nl/parool/nl/124/VERK ... tram.dhtml
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 71 gasten