Ombouw Hoekse Lijn

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Ombouw Hoekse Lijn

Bericht door Edwin »

Hoekse Lijn eind 2017 in gebruik
De Stadsregio Rotterdam hoopt de Hoekse Lijn eind 2017 in gebruik te kunnen nemen. De spoorlijn wordt omgebouwd tot een metrolijn. Het traject wordt doorgetrokken tot aan het strand. Ook krijgt Maassluis een derde halte, in de Steendijkpolder.

De gemeenten Maassluis, Vlaardingen, Schiedam en Rotterdam zijn het eens geworden over de ombouw van de Hoekse Lijn. Aanstaande maandag worden alle afspraken contractueel vastgelegd in een convenant.

In de komende maanden worden de financiën onderzocht. Aanvankelijk wordt er 318 miljoen euro voor het project uitgetrokken. In de zomer van 2013 moet definitief besloten worden over de uitvoering van het project. Verwacht wordt, dat de verbinding na ombouw veertig procent meer reizigers zal trekken.

Bron

Afbeelding
(Image via Rijnmond.nl)
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Hoekse Lijn eind 2017 in gebruik door RET metro

Bericht door Bart »

Edwin schreef:In de komende maanden worden de financiën onderzocht. Aanvankelijk wordt er 318 miljoen euro voor het project uitgetrokken. In de zomer van 2013 moet definitief besloten worden over de uitvoering van het project. Verwacht wordt, dat de verbinding na ombouw veertig procent meer reizigers zal trekken.
Dat doel zal men, net als in Lansingerland, wel bereiken door buslijnen in te korten tot metrostations.

De verlenging naar het strand is natuurlijk een goed idee. Ik dacht dat ik ooit ergens had gelezen dat Hlds vroeger wel direct aan het strand lag, maar dat het strand naar het westen is verschoven.

En aangezien er geen storingen meer kunnen voorkomen door twee vervoerders zoals met de Hofpleinlijn, neem ik aan dat deze klus wel binnen een zomer geklaard kan worden.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15321
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Hoekse Lijn eind 2017 in gebruik door RET metro

Bericht door ODRAIL »

Hmm, zonde dat deze lijn wordt gekoppeld aan de bestaande lijn B. Dit komt niet tengoede als er vertragingen zijn. De RET kan er het beste vanaf station Blaak of Schiedam Centrum er een apparte lijn van maken.
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13080
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Hoekse Lijn eind 2017 in gebruik door RET metro

Bericht door Z2N »

Maar dan heeft de ombouw geen nut meer.
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1961
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Hoekse Lijn eind 2017 in gebruik door RET metro

Bericht door Anne »

Was lang stil en begon me al af te vragen of er nog aan gedacht wordt.
Voor meerderheid reizigers lijkt het mij een goede oplossing.
Oost-West lijn gaat beter door Rotterdam centrum dan de trein.
Voor richting Den Haag en Dordrecht is er op Schiedam een goede overstap.
Alleen voor richting Utrecht en de HSL is het een extra overstap.

En natuurlijk de doortrekking richting strand.
Gunstig want het huidige station Strand mag eigenlijk niet die naam dragen.
Wel loopt het volgens mij niet goed met de ontwikkeling van HvH aan Zee.

Ben benieuwd naar de oplossing voor goederen vervoer.
En aangezien er geen storingen meer kunnen voorkomen door twee vervoerders zoals met de Hofpleinlijn, neem ik aan dat deze klus wel binnen een zomer geklaard kan worden.
Gelet op de ervaring met deze ombouw heeft men eerder al aangegeven dat de lijn een langere tijd buitendienst zal zijn
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Hoekse Lijn eind 2017 in gebruik door RET metro

Bericht door ov'tje »

Goederenvervoer waarschijnlijk alleen 's avonds of 's nachts en bij veel stations zal strengelspoor gelegd moeten worden. De metro rijdt immers dichter langs het perron dan de huidige NS-treinen nu.
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Hoekse Lijn eind 2017 in gebruik door RET metro

Bericht door Bart »

Zoveel goederenvervoer zal er niet meer zijn; opheffen van het goederenvervoer lijkt me de logischte oplossing.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Hoekse Lijn eind 2017 in gebruik door RET metro

Bericht door Suus »

Dat de Hoekselijn aan lijn A en B wordt gekoppeld lijkt mij geen enkel probleem, met lijn E gaat het ook goed terwijl daar veel gedoe is met het invoegen bij Leidschenveen :)

Ik durf trouwens nog een andere voorspelling te doen: Ik denk dat de RET nooit meer metromaterieel zal aanschaffen dat niet geschikt is voor voeding via een bovenleiding.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hoekse Lijn eind 2017 in gebruik door RET metro

Bericht door reisthijs »

avl schreef:Gelet op de ervaring met deze ombouw heeft men eerder al aangegeven dat de lijn een langere tijd buitendienst zal zijn
Waarom? De ervaring met de Hofpleinlijn leert dat je geen grote problemen hoeft te verwachten als er alleen maar RET-metro's overheen gaan rijden.

Alleen een mogelijke ingewikkelde oplossing om hier met goederentreinen te kunnen blijven rijden zou complicaties kunnen opleveren.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1961
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Hoekse Lijn eind 2017 in gebruik door RET metro

Bericht door Anne »

Projectbureau was uitgegaan va 9 maanden (kan niet meer de stukken terug vinden)
Dit is in 2009 teruggebracht tot 5 maanden. o.a.

Ook nog wat recente info van de deelgemeente HvH.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Hoekse Lijn eind 2017 in gebruik door RET metro

Bericht door Karl »

Ben benieuwd waarom de gemeente Schiedam overstag gegaan is... Ik neem aan dat er voor die €318mln nog niet bij zit inbegrepen dat een deel van Rotterdam centraal omgebouwd moet worden om handig gebruik te kunnen maken van de nieuwe 4-sporigheid tussen Schiedam en Rotterdam C.

Eerlijk gezegd blijf ik het een beetje een onzin project vinden, de reistijden worden er niet sneller op (althans, niet volgens eerdere studies) omdat er meer stations komen en dergelijke en het ligt maar aan waar je in het centrum moet zijn. Je kan ook de Hoekse lijn doortrekken naar Lombardijen en 'm daar laten keren. Pak je Zuid ook gelijk mee.
Het is een spectrum.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Hoekse Lijn eind 2017 in gebruik door RET metro

Bericht door R-Flow »

Ben benieuwd hoe de exploitatie eruit komt te zien. Hooguit 3x per uur een metro die helemaal doorrijdt tot Hoek van Holland, gereduceerd tot 1x per uur in de late avond en verder een lijn B-Kort tot Vlaardingen-West?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50829
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Hoekse Lijn eind 2017 in gebruik door RET metro

Bericht door Suus »

De oorspronkelijke planning was in ieder geval lijn B 6x per uur naar Hoek van Holland, in de spits aangevuld met lijn A tot Vlaardingen West. Deze borden verschenen vlak na de invoering van het nieuwe lijnennet op diverse metrostations, maar zijn daarna weer snel overgestickerd:
Afbeelding
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Hoekse Lijn eind 2017 in gebruik door RET metro

Bericht door R-Flow »

Die heb ik nog zien staan ja destijds. *zucht* Blijf jaloers op de huisstijl van RET... Dat die paupers bij GVB maar niet van dit soort duidelijke borden en stickers laten ontwerpen voor Amsterdam... *adem in, adem uit* 1,2,3,4,5,6,7,8,9,10. Ik ben weer rustig... :P


Maar iedere tien minuten naar Hoek van Holland, daar kijk ik heel erg van op moet ik zeggen. Is die verbinding zo verschrikkelijk druk dan?
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Hoekse Lijn eind 2017 in gebruik door RET metro

Bericht door Ardan »

Neuh.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39097
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Hoekse Lijn eind 2017 in gebruik door RET metro

Bericht door Daniel »

Bart schreef:Zoveel goederenvervoer zal er niet meer zijn; opheffen van het goederenvervoer lijkt me de logischte oplossing.
Volgens mij zelfs een dagelijkse bediening van Maassluis...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Hoekse Lijn eind 2017 in gebruik door RET metro

Bericht door Thom91 »

Zowel maassluis als vlaardingen worden minimaal 1 keer per dag bediend. Dit is nog een best mooi project met deze uitdaging erin. Goederen opheffen is geen optie, daarvoor liggen teveel belangen in de haven.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hoekse Lijn eind 2017 in gebruik door RET metro

Bericht door Geert »

Het is volgens mij ook geen vervoer dat je gemakkelijk vervangt door transport over de weg. Naar Maassluis gaan regelmatig buizen volgens mij, dat gaat veel beter per trein dan per vrachtwagen.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13014
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Hoekse Lijn eind 2017 in gebruik door RET metro

Bericht door Ardan »

Geen CargoTram maar een CargoMetro dus *O* Dikke overslagkraan en CargoMetro-overslagplaats bij Schiedam Centrum, is dat nou zo moeilijk? :lol:
Ik doe ook maar wat
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Hoekse Lijn eind 2017 in gebruik door RET metro

Bericht door iljitsch »

Karl schreef:de reistijden worden er niet sneller op (althans, niet volgens eerdere studies) omdat er meer stations komen en dergelijke
En hoe hard gaan die metro's? Op het open stuk tussen Maassluis en Hoek rijden de huidige sprinters 130, ik zie een metro dat niet zo snel doen.

Voor wat betreft vracht: als het profiel voldoende is zou je gewoon kunnen dieselen, hoewel dat moeilijk tussen een 10-minutendienst te passen zal zijn, dus wellicht alleen 's nachts wanneer er geen metro's rijden. Een aparte 750V-loc met beveiliging die overeenkomt met het metrospul tot Schiedam is ook een optie.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5859
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Hoekse Lijn eind 2017 in gebruik door RET metro

Bericht door reisthijs »

Als er bij de perrons strengelspoor wordt toegepast, zodat de metro's dichter langs het perron komen maar de cargo's niet, is het profiel geen probleem. Een aparte e-loc aanschaffen speciaal voor zo weinig treinen lijkt me wat overdreven, je zou het ook met een van de RET-diesellocjes kunnen doen. Die zijn toch al aangepast voor het metroverkeer, wel zo makkelijk dus.
iljitsch schreef:En hoe hard gaan die metro's?.
Maximaal 100. Dat is wel iets langzamer maar ook weer geen enorm verschil vergeleken met de 120 km/h van SGM.
Het zal op het eerste stuk met veel station vast niet zo veel uitmaken.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Hoekse Lijn eind 2017 in gebruik door RET metro

Bericht door Bart »

Misschien iets gaan doen met uitschuifbare treeplanken? Er zullen toch nieuwe metro's moeten komen voor zo'n grote uitbreiding.
R-Flow schreef:Maar iedere tien minuten naar Hoek van Holland, daar kijk ik heel erg van op moet ik zeggen. Is die verbinding zo verschrikkelijk druk dan?
Nu niet. Maar op de Hofpleinlijn is dat ook gerealiseerd, overdag elke 10 minuten en 's avonds elk kwartier, waar dat met de trein alleen in de spits elk kwartier was en daarbuiten elk half uur. Er wordt ook op de Hoekse lijn gepland met een toename van het aantal reizigers.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Hoekse Lijn eind 2017 in gebruik door RET metro

Bericht door R-Flow »

De RandstadRail heeft natuurlijk wel als groot verschil dat die tussen twee grote steden (500.000+ inwoners) rijdt i.p.v. puur naar een randgemeente. Maar zou goed kunnen dat een metro en hogere frequentie het ov laagdrempelig maakt t.o.v. een tein en dus meer mensen aantrekt. Persoonlijk stap ik ook makkelijker de tram of metro in vergeleken met de trein. Stukje psychologie denk ik.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Hoekse Lijn eind 2017 in gebruik door RET metro

Bericht door Karl »

En alle parallelle buslijnen en dergelijke opheffen.
Het is een spectrum.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Hoekse Lijn eind 2017 in gebruik door RET metro

Bericht door Edwin »

Karl schreef:En alle parallelle buslijnen en dergelijke opheffen.
Er rijdt daar in die omgeving weinig "parallel":
Hoek van Holland:
Buslijn 35 heeft in Hoek van Holland een rondje en rijdt daarna naar 's-Gravenzande, Monster, Poeldijk en Den Haag.

Maassluis:
Buslijn 33 gaat via Maasdijk naar Naaldwijk.
Buslijn 126 via Maasland en Vlaardingen naar Schiedam. Die kan je eventueel inkorten tot Maassluis - Maasland - Vlaardingen Oost. vooral Maasland-Maassluis moet behouden worden want de 38 rijdt daar nu ook niet meer. In Vlaardingen rijdt de 126 bijna overal parallel met de 56 of 57 tot aan Vijfsluizen. En in Schiedam bijna overal met de 21, 24, 51 en 54. Enkele lijnen zouden kleine extra lusjes kunnen maken in Vlaardingen en Schiedam om de anders enkele vervallende haltes te kunnen bedienen.
Buslijn 226 kan dan worden opgeheven. 126 + 86 of de metro is dan het alternatief.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten