Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Chauffeur63
Berichten: 104
Lid geworden op: di 27 nov 2012, 16:25

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #9

Bericht door Chauffeur63 »

Nou, dan hier mijn ervaringen.

Ergonomisch vind ik, lees IK, de bus een drama.
Geen enkele bedieningsknop op het dashboard is bereikbaar zonder los te
komen van de rugleuning.
De deurbedieningsknoppen zitten te laag en de bereikbaarheid wordt gehinderd door de armsteun (wel een fijn ding).
Als dat hele zijpaneel 10cm hoger had gezeten dan was dit probleem er niet geweest.
Binnenverlichting is s'avonds niet voldoende uit te schakelen waardoor het hele interieur sterk/zeer sterk reflecteert in de voorruit.
Dit is hinderlijk ja zelfs gevaarlijk want je "mist" stukken verkeer.
De ruimte voor je chauffeurstas is te klein en niet/nauwelijks te bereiken met gesloten cabinedeur.
De onderzijde van de betaaltafel is de plek waar de tas staat, die onderzijde is echter vlijmscherp.
Dus ontvelling gegarandeerd.
Het punt waar ik me echt zorgen over maak is het hangende gaspedaal.
Er is al in een vroeg stadium aangegeven dat dit een ergonomische misser en toch zitten we er nu mee.
Voor mij onbegrijpelijk want na een uurtje of 3 beginnen je rug.kont, heup, knie en vooral scheenbeen pijn te doen.
De voet kan niet rusten (mits naast het gaspedaal of volgas), je moet continu je spieren aanspannen om je voet
omhoog te houden.
Ik werk nu zo'n 16 jaar in het OV en heb nog nooit rug of been klachten gehad, nu met de "nieuwe" pedaal opstelling
lukt dat binnen 2 uur.
Dit is jammer en had voorkomen kunnen worden.
Hier staat een mooi rapport met aanbevelingen, vooral punt 7 & 8 verdienen aandacht.
j-ason
Berichten: 56
Lid geworden op: wo 02 feb 2011, 17:24

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #9

Bericht door j-ason »

Dan laat ik ook maar even mijn stem horen. Vandaag met een vriendin de bus gepakt naar huis vanaf de Monchyplein naar De Brink met lijn 14. De bus reed met +4 en op wkc kronenburg was dit al +6. Voor mij geen probleem, maar voor mijn vriendin wel die daardoor de aansluiting in Elst met lijn 35 miste. Mij lijkt het logisch dat zo'n klein lijntje wel wacht op zijn grote broer. Ook Kinderziektes? Voor de reiziger zijn de nieuwe man's wel een vooruitgang al mis ik het karakteristieke amba geluidje wel.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #9

Bericht door fogeltje »

De klachten van de gaspedalen hadden ze zeker kunnen weten, want volgens mij hebben ze daarover in Eindhoven al geklaagd. Ik vond zelf de chauffeurscabine al klein (en laag) ogen toen ik eergisteren voorin stond.
"Een touringcar is geen bus"
Nylan
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 20 jul 2012, 20:18
Locatie: Arnhem

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #9

Bericht door Nylan »

Vanmiddag even met lijn 31 vanuit Arnhem Zuid naar Nijmegen Centrum gereden.
De bus naar Nijmegen had +4, later de rit bleek ook waarom er zoveel vertragingen zijn op de 31:
De bussluis in Elst Westeraam reageerde niet. De chauffeur moest hem met een sleutel bedienen maar tegen de tijd dat hij weer op zijn stoel was, was de sluis alweer gesloten. Bij de tweede poging was hij wel snel genoeg. Gelukkig, en terecht, toonden mede reizigers wel begrip. :)
Bij station Elst staat de BrengDirect halte inderdaad voor de overweg (beide richtingen) en blokkeert dan het fietspad en deels de weg. Dat worden dus boze automobilisten: Bus stopt bij bushalte, auto's kunnen er moeilijk langs, als de bus wil wegrijden gaan de spoorbomen dicht en moet men nog langer wachten... Ik zie het al voor me! :(

Verder was het voor de chauffeur en reizigers nog lastig waar nou wel en niet gestopt werd. Bij de halte 'Lent, dijkstraat' stond een groep studenten (uit die studentenwoningen), maar helaas voor hen stopt lijn 31 hier niet. De chauffeur neigde volgens mij wel te stoppen maar reed uiteindelijk toch door.
Ik vond het wel raar, een grote groep reizigers die in wilden stappen, maar moesten wachten op lijn 14. Die bushaltes van lijn 31 vind ik sowieso wat vreemd. Dit verhaal dus, en in Arnhem Zuid wordt wel gestopt op 'Viaduct Kroonse Wal' (erg fijn voor mij) maar niet bij de rotonde Brabantweg/Randweg. Die halte is afgelopen zomer verwijderd, maar het zou een mooi overstappunt zijn voor de lijnen: 4,6,14 en 31.

Op de terugweg bleef de bussluis van de burchstraat gesloten wat weer voor extra vertraging zorgde. En ook deze chauffeur had moeite om te zien waar hij nog wel en niet moet stoppen, wat voor mij zeer begrijpelijk is!
Verder 2 BrengDirect bussen zien rijden op Nijmeegse stadslijnen.

Als reiziger vind ik de nieuwe bussen heel comfortabel. Erg jammer dat men weinig rekening heeft gehouden met de arbeidsomstandigheden van chauffeurs!

Oja, en voor Trolleylijn 6 zetten ze, volgens mij heel slim, vooral Hess Trolleys en gelede diesels in die WEL het nummer 6 kunnen tonen.
rovin1995
Berichten: 165
Lid geworden op: ma 07 nov 2011, 15:23

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #9

Bericht door rovin1995 »

Waarom is er niet aan de arbeidsomstandigheden gedacht? Problemen met bussluizen in elst en nijmegen liggen bij Infoxx. In Elst deden ze het de afgelopen dagen juist heel goed. Maar vansaag dus schijnbaar niet. Halte bij station Elst is tijdelijk er wordt nog aangepast aan veiligere situatie.
Nylan
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 20 jul 2012, 20:18
Locatie: Arnhem

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #9

Bericht door Nylan »

rovin1995 schreef:Waarom is er niet aan de arbeidsomstandigheden gedacht? Problemen met bussluizen in elst en nijmegen liggen bij Infoxx. In Elst deden ze het de afgelopen dagen juist heel goed. Maar vansaag dus schijnbaar niet. Halte bij station Elst is tijdelijk er wordt nog aangepast aan veiligere situatie.
- Met die arbeidsomstandigheden bedoelde ik het verhaal over het gaspedaal e.d.
- Halte bij Elst kan tijdelijk zijn, maar op dit moment vind ik hem dus onveilig. ;)
- Probleem met bussluis ligt dan bij Infoxx, feit blijft wel dat we 4 minuten stilstonden in Westeraam > dus vertraging.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #9

Bericht door Frank »

De huidige situatie is inderdaad niet wenselijk, ook niet tijdelijk. Bij het station is een normale bushalte; gebruik die dan ook. Als je daar geen tijd voor hebt, is de huidige planning inderdaad te krap.

Ook vanmiddag weer vertragingen op de lijnen 14 en 31. Aan het begin van de middag enkele vertragingen van 3 à 4 minuten op lijn 31 met hier en daar een uitschieter naar 8 minuten. Nu loopt het alweer op tot 12 minuten; sneeuwval is inmiddels voorbij en de weg ziet er (hier) goed uit. Ook op lijn 14 alweer vertragingen van rond de 10 minuten.
koekje
Berichten: 481
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 22:33

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #9

Bericht door koekje »

Chauffeur63 schreef:*heel verhaal*
Laat me raden, vestiging Nijmegen? :lol:
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #9

Bericht door fogeltje »

Frank schreef:De huidige situatie is inderdaad niet wenselijk, ook niet tijdelijk. Bij het station is een normale bushalte; gebruik die dan ook. Als je daar geen tijd voor hebt, is de huidige planning inderdaad te krap.

Ook vanmiddag weer vertragingen op de lijnen 14 en 31. Aan het begin van de middag enkele vertragingen van 3 à 4 minuten op lijn 31 met hier en daar een uitschieter naar 8 minuten. Nu loopt het alweer op tot 12 minuten; sneeuwval is inmiddels voorbij en de weg ziet er (hier) goed uit. Ook op lijn 14 alweer vertragingen van rond de 10 minuten.
Sneeuwval? Alweer? Scheiße. Hier nog niks gezien.
"Een touringcar is geen bus"
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #9

Bericht door Frank »

Ja, vanochtend was er wat sneeuwval. Verkeer liep hier en daar flink vast in de regio. Voor de bussen maakt het echter weinig uit; ook in de middagspits reden veel bussen weer met vertraging. Op lijnen 14 en 31 alles tussen de +4 en +20 gezien op de site van Breng.
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #9

Bericht door Freek »

Zag ook iets voorbij komen van storingen op lijn 10. Iemand een idee wat dat zou kunnen zijn? Verklaart wellicht wel waarom er een Mercedes G in Meijhorst reed.
Tom
Berichten: 151
Lid geworden op: vr 09 okt 2009, 21:59

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #9

Bericht door Tom »

Vond het wel opmerkelijk dat er vanmiddag ineens drie bussen van lijn 10 letterlijk achter elkaar reden over de Heyendaalseweg, om vervolgens bij de halte Erasmusgebouw de weg te blokkeren doordat de drie gelede bussen niet allemaal in de haltekom konden halteren. Nog geen minuut later kwam nummertje vier trouwens alweer aanrijden...
Srananbloke
Berichten: 424
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 21:35
Locatie: Arnhem

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #9

Bericht door Srananbloke »

Nylan schreef:Die bushaltes van lijn 31 vind ik sowieso wat vreemd. Dit verhaal dus, en in Arnhem Zuid wordt wel gestopt op 'Viaduct Kroonse Wal' (erg fijn voor mij) maar niet bij de rotonde Brabantweg/Randweg. Die halte is afgelopen zomer verwijderd, maar het zou een mooi overstappunt zijn voor de lijnen: 4,6,14 en 31.

...

Oja, en voor Trolleylijn 6 zetten ze, volgens mij heel slim, vooral Hess Trolleys en gelede diesels in die WEL het nummer 6 kunnen tonen.
Slim idee inderdaad om vooral bussen met displays op lijn 6 in te zetten :pos: Al denk ik wel dat het een kwestie van tijd is voordat alle Berkhof trolleys de 6 ook kunnen filmen. Ik had er in ieder geval al 1 getraceerd zoals op de eerdere foto te zien is. Op lijn 2 zetten ze (los van de Volvo) doorgaans ook Hess trolleys in omdat de Berkhof en Van Hool-trolleys Hoogkamp niet kunnen filmen. Ik ga vandaag ook weer even checken hoe het ervoor staat.

Dat van de Brabantweg is inderdaad een beetje jammer. Er komen daar momenteel al 3 buslijnen samen (4, 6 en 14) en er wordt redelijk wat overgestapt. Alleen al vanuit dat oogpunt was dat een betere halte geweest voor de 31 (en latere 331). Viadukt Kroonsewal is niet echt de meest uit het oog springende halte. Daarnaast kunnen mensen die in de nabijheid van die halte wonen net zo gemakkelijk gebruik maken van de bushaltes aan de Brabantweg (4, 6) en Randweg (14).
Last wish: I wish I had two more wishes.
Youtube
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #9

Bericht door fogeltje »

Flinke vertraging ook op lijn 99 tegenwoordig. Dinsdag kwam de rit van 16:26 al met +12 aan in Uden, vanochtend de rit die rond 7:15 op het busstation had moeten zijn ook flink te laat, die kwamen we rond 7:20 bij de halte Wijsthoek pas tegen. Nu zie ik dat er al bussen met +6 rijden bij de eerste halte in Uden, en dat terwijl de keertijd op busstation Uden toch zeker 20 minuten is.

Volgens Twitter gaat overigens Brabantse Poort nu binnenkort echt Station Dukenburg heten. Ook met de Laauwikstraat in Lent gebeurt iets? Weet niet zeker waar dat over gaat. En de bussen naar Wijchen gaan duidelijk aangeven of ze via Noord of Zuid rijden.
"Een touringcar is geen bus"
peter s
Berichten: 138
Lid geworden op: do 17 dec 2009, 19:33

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #9

Bericht door peter s »

In Meijhorst rijden de slagen met de spitsbussen vanmorgen gelijk op met de normale dienst. :roll:
Naast dat mekkeren bewoners dat ze er toch niks aan hebben want de spitsbussen rijden niet naar de stad (plein 1944)
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #9

Bericht door fogeltje »

Ja, op twitter las ik daar ook al geklaag over volgens mij. Denk dat ze daar wel een punt hebben, want veel mensen uit Dukenburg zullen juist naar de stad willen en niet alleen station.
"Een touringcar is geen bus"
jwalk1
Berichten: 131
Lid geworden op: wo 19 okt 2011, 21:23

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #9

Bericht door jwalk1 »

Gisteren ook weer iets aparts in de materieel inzet: ik pakte lijn 9 ri. Grave, en ineens zie je daar een HOV MAN aanrijden, ik natuurlijk blij, en mijn medereizigers kennelijk ook, dus tevreden zat ik erin, echter zag ik mijn ooghoek een Citaro op lijn 99 en lijn 83 (Venlo), Nou ik vond het toch eigenlijk wel erg schandalig dat ze het voor elkaar krijgen om helemaal naar Uden én Venlo een citaro in te zetten, En dan op lijn 9 een HOV, maar het wordt erger, onderweg kwam ik lijn 6 tegen, eveneens een HOV, nou ik wist echt niet hoe ik kijken moest.
ik had dit op breng twitter ook aangegeven dat er veel stadsbussen op lijn 99 rijden, ze zijden dat ze het door gingen geven maar ben er niet van overtuigd dat ze er ook werkelijk wat aan gaan doen

Overigens mogen chauffeurs van Breng volgens mij NIET kiezen welke bussen ze meenemen, aangezien er op lijn 9 op dezelfde tijdstippen altijd dezelfde type bussen rijden

Ik zie ook dat chauffeurs sinds dit jaar op alle lijnen rijden, er rijden nu ook ex-Novio chauffeurs op lijn 9 en 99.

De radio's zijn trouwens nog niet uit de citaro's verwijderd, deze zouden toch verdwijnen? Wat mij betreft gebeurd dat nooit, ik vind de radio altijd gezellig, maar wie ben ik :?

Over de MAN bussen wordt ik wel steeds iets positiever, ze rijden lekker, De deuren gaat lekker snel open en dicht (in tegenstelling tot de citaro's). Maar toch mis ik de Amba's wel, dat waren voor mij toch wel een van de beste bussen! *bus*
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #9

Bericht door fogeltje »

OAD ligt er helemaal uit op lijn 99, dan zijn nu allemaal Breng chauffeurs. En Citaro's reden vroeger ook al vaker op langere streeklijnen, zoals 83 naar Venlo (dus ook ritten naar Venlo) en lijn 85 (welke vanaf Druten naar Tiel verder rijdt). Dus wat dat betreft is er altijd mat overlap geweest (ook vroeger reden Amba's en Volvo's op stadslijnen). Denk niet dat ze daar veel verandering in gaan brengen eerlijk gezegd. Maar als ze speciale HOV bussen aanschaffen, dan mogen ze bij die bussen en lijnen er wel wat beter op letten IMO.
"Een touringcar is geen bus"
Nylan
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 20 jul 2012, 20:18
Locatie: Arnhem

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #9

Bericht door Nylan »

Gelderlander.nl plaatste vanochtend een artikel over een student die een petitie is begonnen voor een betere verbinding tussen de HAN-Arnhem en Arnhem Centrum/Centraal Station. Sinds de nieuwe dienstregeling rijdt lijn 6 nog maar om het kwartier.
'Breng' heeft gereageerd met de reactie dat nu ook lijn 31 bij de HAN rijdt.

Lees het volledige artikel hier: http://www.gelderlander.nl/regio/arnhem ... -1.3557752
Srananbloke
Berichten: 424
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 21:35
Locatie: Arnhem

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #9

Bericht door Srananbloke »

De huidige dienstregeling is dan ook een behoorlijke capaciteitsverlaging, van (geloof ik?) minstens 8 gelede bussen per uur in de spits (lijn 5) naar 4 gelede bussen (lijn 6) en 4 standaardbussen (lijn 31). Niet echt een positieve ontwikkeling. Een paar spitstoevoegers op lijn 6 tussen CS en Elsweide zou geen overbodige luxe zijn.
Last wish: I wish I had two more wishes.
Youtube
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #9

Bericht door webguy »

Als je naar de HAN moet kan je beter met de trein - tegen de tijd dat je in lijn 6 zit en er bent had je net zo goed op de trein kunnen wachten...
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #9

Bericht door fogeltje »

webguy schreef:Als je naar de HAN moet kan je beter met de trein - tegen de tijd dat je in lijn 6 zit en er bent had je net zo goed op de trein kunnen wachten...
Trein is wel duurder (voor mensen die op saldo moeten reizen). En je moet wat lopen, als die bussen dichterbij stoppen, dan is dat voor sommige mensen makkelijker (met een brakke enkel of knie dat eind lopen is geen pretje).

Maar als ze dat te druk vinden, dan nodig ik ze wel eens uit naar de vestiging van Nijmegen, dan kunnen ze de Heyendaalshuttle eens proberen :')
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #10

Bericht door Suus »

Studenten reizen niet op saldo, voor hun is de trein een meer dan redelijk alternatief. Er is zelfs een tijd geweest dat de s3600 in de ochtendspits een aantal keer extra stopte op Ahpr.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #9

Bericht door fogeltje »

Bee schreef:Studenten reizen niet op saldo, voor hun is de trein een meer dan redelijk alternatief. Er is zelfs een tijd geweest dat de s3600 in de ochtendspits een aantal keer extra stopte op Ahpr.
Er zijn ook studenten die geen SOV (meer) hebben en er zullen ook andere mensen naar de HAN gaan.
"Een touringcar is geen bus"
Thijs
Berichten: 471
Lid geworden op: za 15 mar 2008, 14:27
Locatie: Nijmegen

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #9

Bericht door Thijs »

Lijn 6 is alleen dusdanig langzaam dat het volgens mij altijd in snelheid loont om de trein te pakken.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten