Berichten uit Luxemburg

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Bij die boerderij was inderdaad voor sommige ritten het eindpunt, keren deed men er niet; ze reden gewoon via een zelf bedachte route (drie mogelijkheden) leeg naar het normale eindpunt toe om pauze te houden.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Zo'n grapje als dit werkt volgens mij ook alleen bij van die kleine Luxemburgse vervoersbedrijfjes waarbij elke chauffeur echt al zijn collega's kent: terwijl een chauffeur aan het pauzeren was, mochten find_your_spot en ik wel van hem in de bus achterblijven omdat het nogal koud weer is. Dus ik zeg tegen find_your_spot; ga gedurende pauze van die chauffeur achter het stuur zitten joh. Telkens als er dan een andere bus van dat bedrijf voorbij kwam rijden, zag je de chauffeur in eerste instantie doodgewoon zwaaien en dan ineens nog een keer goed kijken: wie is dat nou? Die werkt toch helemaal niet bij ons? :Y

Even later toen de chauffeur klaar was met pauzeren en we weer gingen rijden, kwam er ineens een auto recht op de bus af rijden, het is dat de stoep daar ontzettend breed is (en vrij van lantaarnpalen), zodat de chauffeur daar de bus naar toe kon laten uitwijken... Bonk, bonk... Automobilist zeker aan het spelen geweest met mobiele telefoon? Hoe kun je anders op een rechte weg, een bus compleet over het hoofd zien? :?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Suus »

STF, heb je toevallig een foto van een van de twee dubbelgelede bussen in Luxemburg? Ze schijnen bij Voyages Emile Weber te rijden. :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Er rijden wel meer dubbelgelede bussen in Luxemburg rond hoor, volgens mij een stuk of zeven. Niet alleen Emile Weber maar ook Sales Lentz heeft ze in het wagenpark. De merken zijn van Hooll en Hess.

http://bus-an-zuch.de/Voyages-Sales_Lentz.htm

http://bus-an-zuch.de/Voyages-Emile-Weber.htm

http://www.spoorgroepluxemburg.nl/busse ... _Luxemburg

http://www.spoorgroepluxemburg.nl/busse ... _Luxemburg

http://www.spoorgroepluxemburg.nl/busse ... s_Van_Hool

http://www.spoorgroepluxemburg.nl/busse ... mile_Weber

Ik heb zelf uitsluitend in de Hess dubbel-geledes gezeten, dus kan niet zeggen welke van de twee merken nou het beste is.
Geen mens begrijpt waarom ze hier rondrijden, zijn nooit dermate vol dat het nodig is. De laatste keer dat ik er in zat, waren er hooguit tien andere reizigers in de bus.
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door tsov »

Prestige? Kijk eens hoe hip en modern wij zijn?
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door huibf »

Zoude ze in Luxemburg ook van concessie-eisen gehoort hebben?....
find_your_spot
Berichten: 3050
Lid geworden op: wo 18 mar 2009, 09:13

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door find_your_spot »

STF schreef: Dus ik zeg tegen find_your_spot; ga gedurende pauze van die chauffeur achter het stuur zitten joh.
Dat zo'n jongen dan ook nog echt achter het stuur kruipt. Onbegrijpelijk.
For Your Railroad Adventures
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

tsov schreef:Prestige? Kijk eens hoe hip en modern wij zijn?
Het Luxemburgse OV schijnt inderdaad het meest moderne en meest gevarieerde wagenpark van heel Europa te hebben. Kan wel kloppen ja, ze hebben hier echt elk merk, type en uitvoering rijden. In hoeveel Europese landen zie je nou bussen met een aanhanger voor de extra passagiers in de spits? En waar zie je nou dubbeldeksbussen die 15 meter lang zijn?
huibf schreef:Zoude ze in Luxemburg ook van concessie-eisen gehoort hebben?....
Geen concessie-eisen, wel rit-eisen. Als rit 1 van lijn 100 met een 10 meter lagevloersbus gereden moet worden, rit 2 van lijn 100 met een 15 meter hogevloersbus en rit 3 van lijn 100 met 12 meter hogevloersbus gereden moet worden, dan heb je het maar uit te voeren als vervoersbedrijf. Doorgaans slaat het helemaal nergens op, op rustige ritten wil de opdrachtgever perse een grote bus en op drukke ritten een kleine bus, maar je hebt er niks tegen in te brengen als vervoersbedrijf.
Kuba
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 11 sep 2011, 22:30

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Kuba »

STF schreef:In hoeveel Europese landen zie je nou bussen met een aanhanger voor de extra passagiers in de spits? En waar zie je nou dubbeldeksbussen die 15 meter lang zijn?

Waar / op welke lijnen gebeuren deze? Heb je wellicht fototjes? Dat is toch wel iets waar ik voor op jacht zou willen gaan de volgende keer in Luxemburg :P
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Alle dubbeldekkers rijden bij Emile Weber rond, voornamelijk op lijnen tussen Luxemburg-stad en de Duitse grens. De bussen met aanhanger rijden bij Emile Weber en Sales Lentz rond, de exacte lijnen weet ik niet maar zie ze vaak genoeg rijden bij Kirchberg (stadsdeel van Luxemburg-stad).

Ik heb er zelf geen foto's van, maar zijn er genoeg van op internet te vinden.
Hier bijvoorbeeld: http://www.spoorgroepluxemburg.nl/busse ... _aanhanger
Kuba
Berichten: 40
Lid geworden op: zo 11 sep 2011, 22:30

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Kuba »

Bedankt!
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Wat een maffe buschauffeur hadden we vanmiddag; bij de meeste haltes deed hij de alarmlichten aan tijdens het halteren, hmm zeker een chauffeur die erg overdreven op veiligheid let ofzo? Vervolgens trapt ie even later op de hoofdweg het gaspedaal van de bus vol in, met 102 km/u stoven we voorbij. Het is dat de begrenzer bij 102 km/u ingrijpt, anders had ie waarschijnlijk nog wel harder gereden, in ieder geval past dat alarmlichten aanzetten bij een halte totaal niet in het plaatje met een hardrijdende chauffeur... Het was bovendien ook een oud mannetje, die volgens mij tegen zijn pensioen aan zit, nou daar verwacht je zo'n hoge snelheid echt niet van... Dat is meer iets voor een wat jeugdigere chauffeur, toch? :lol:
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Toch wel een beetje merkwaardig dat sinds even ruim een halfjaar bij elke nieuwe busfoto of filmpje (van het vervoersbedrijf waar ik meestal mee reis) die op internet verschijnt, dezelfde chauffeuse achter het stuur zit... Het zijn telkens andere personen die de opnames gemaakt hebben (afkomstig uit o.a. Luxemburg, Duitsland en Nederland), dus het is duidelijk niet een persoon die er een sport van heeft gemaakt om die bewuste chauffeuse zo vaak mogelijk te fotograveren of filmen, maar het is en blijft wel ontzettend toeval dat er al een halfjaar lang uitsluitend nog nieuwe foto's en filmpjes met die chauffeuse achter het stuur te zien zijn. Er werken toch echt zestig chauffeurs bij dat bedrijf, het lijkt echter op een eenmansbedrijf, als je de foto's en filmpjes mag geloven. :lol:

Het is dat ze geen Duits of Engels spreekt, anders zou ik haar eens vragen of ze mensen soms geld geeft, op voorwaarde dat ze een foto of filmpje van haar maken en op internet zetten.
Ik kom haar trouwens ook vrijwel nooit tegen, ze werkt niet zo gek veel uur per week.
Laatst gewijzigd door STF op di 03 dec 2013, 22:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Vinny »

Is ze aantrekkelijk?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Mwah, niet echt. Ze is bovendien getrouwd en heeft reeds twee kinderen, dus je bent te laat Vinny... :lol:
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Pff, heeft die buschauffeur soms een sterkere bril nodig ofzo: vanavond rijden we op een doodstille weg eindeloos maar op een rood stoplicht af, in allerlaatste seconde trapte de chauffeur de rem zeer diep in, alle reizigers verschrikt kijken waar we nou zo hard voor remden, nou gewoon het stoplicht... Vervolgens zet die chauffeur alle binnenverlichting uit, mistlampen aan, grootlicht aan en vervolgde de rit. Zie je stoplichten dan beter, als je de mistlampen en het grootlicht aan doet? :N
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Dit is ook weer echt iets wat ze alleen in Luxemburg doen:

Lijn 108 is sinds half juni een aantal kilometer ingekort wegens werkzaamheden aan een brug, nou is het opzich al een reuze weinig gebruikte lijn, maar precies het belangrijkste deel is komen te vervallen dus het overgebleven gedeelte had net zo goed ook tijdelijk weg gekund. Vanaf komende zaterdag gaat lijn 108 weer het volledige traject rijden, maar over ruim twee weken komt datzelfde deel van het traject gedurende een jaar lang te vervallen omdat ze nu ergens een stuk weg opnieuw gaan asfalteren... :lol:

Dus het rijschema ziet er als volgt uit;
tot en met vrijdag 21 december: Altrier-Mullerthal
zaterdag 22 december: Altrier-Grundhof
zondag 23 december: geen ritten (deze lijn heeft alleen ritten van ma t/m za, niet op zon en feestdagen)
maandag 24 december: Altrier-Grundhof, waarbij de laatste paar ritten vervallen i.v.m. kerstavond
dinsdag 25 en woensdag 26 december: geen ritten
donderdag 27 t/m zaterdag 29 december: Altrier-Grundhof
zondag 30 december: geen ritten
maandag 31 december: Altrier-Grundhof
dinsdag 1 januari: geen ritten
woensdag 2 t/m zaterdag 5 januari: Altrier-Grundhof
zondag 6 januari: geen ritten
vanaf maandag 7 januari: Altrier-Mullerthal


Echt Luxemburg... :Y
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Per 1 januari 2013 gaan de OV-tarieven in Luxemburg omhoog, maar op zo'n onlogische manier, aangezien alles (inclusief de meest gekke abbonementsvormen) in prijs stijgt, behalve de lossen dagkaarten en bundeltjes dagkaarten (5 stuks).
De grensoverschrijdende dagkaarten gaan echter wel in prijs omhoog, erg merkwaardig allemaal want een paar jaar terug gingen de tarieven juist omlaag omdat men in de toekomst op gratis-OV wilde overgaan.

1x 2-uur: €2,00 (was €1,50)
10x 2-uur: €16,00 (was €12,00)
1x dag: €4,00
5x dag: €16,00
maand kort-traject: €25,00 (was €22,50)
maand lang-traject: €50,00 (was €45,00)
jaar kort-traject: €220,00 (was €200,00)
jaar lang-traject: €440,00 (was €400,00)
2-uur grensoverschrijdend regio 1(Prüm, Bitburg, Trier, Saarburg, Thionville): €5,00 (was €4,00)
dag grensoverschrijdend regio 1 (Prüm, Bitburg, Trier, Saarburg, Thionville): €9,00 (was €7,00)
maand grensoverschrijdend regio 1 (Prüm, Bitburg, Trier, Saarburg, Thionville): €85,00 (was €75,00)
2-uur grensoverschrijdend regio 2 (Saarbrücken): €9,00 (was €8,00)
dag grensoverschrijdend regio 2 (Saarbrücken): €16,00 (was €14,00)
maand grensoverschrijdend regio 2 (Saarbrücken): €135,00 (was €120,00)

Het weekendkaartje schaffen ze af, je kon met 5 personen voor €6,00 een dag (in het weekend) reizen.
Laatst gewijzigd door STF op zo 23 dec 2012, 01:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21273
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door Meltrain »

Waarom is '5x 2-uur' zo belachelijk veel duurder dan 5x los een 2-uurskaartje kopen? :?

En wat is het verschil tussen kort-traject en lang-traject?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Typfoutje; er had 10x 2-uur moeten staan. :wink:

Een kort traject is tot en met zes zones, een lang traject is vanaf acht zones.

Hier het zone-overzicht:
http://www.mobiliteit.lu/medias/pdf/tit ... /CARTE.pdf

Ik heb overigens nog nergens nieuwe tarieven voor 1e klas kaartjes en abbonementen, kunnen ontdekken...
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door midnet »

die waren toch altijd 50% meer?
Ik vermoed, dat het omhoog gaan van die INT-lijnen komt, omdat ze juist in die buitenlanden al veel duurder zijn-daar gelden de normale tarieven, en om concurrentie met de treinen wat te minderen.
Daarnaast zijn er supergoedkope tarieven voor jeugd tot 26 en senioren vanaf 60: 25/50 eur (oude prijs) voor 6/12 maanden. Las ergens een bericht dat het nu toch echt in de bedoeling ligt om aan die chipkaart (e-go) te gaan pushen en alle ABO's daarop over te zetten. Hoe kan je als buitenlandse bezoeker aan zo'n LUX- e-go chipkaart geraken? Zijn ze ook persoonlijk-zoals hier in NL en moeten ze aangemaakt worden?
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Die E@GO kaarten kun je op niet zo gek veel plaatsen verkrijgen, station Ettelbruck, Luxemburg-stad, Esch-sur-Alzette en nog een paar zuidelijk gelegen stations, verder nergens. Zowel bij het loket als bij de automaat kun je op die bewuste stations zo'n E@GO kaart gratis krijgen.
Alleen speciale kaarten zoals een jaarabbonement seniorenkaart, e.d. zijn persoonlijk, voor de rest is het allemaal anoniem (ook de maandabbonementen).
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

STF schreef: 2-uur grensoverschrijdend regio 1(Prüm, Bitburg, Trier, Saarburg, Thionville): €5,00 (was €4,00)
dag grensoverschrijdend regio 1 (Prüm, Bitburg, Trier, Saarburg, Thionville): €9,00 (was €7,00)
maand grensoverschrijdend regio 1 (Prüm, Bitburg, Trier, Saarburg, Thionville): €85,00 (was €75,00)
Ik kom net de tarieven van 2002 tegen, wat betreft die regio zone 1 kaartjes en abbonementen:

2-uurskaartje leek toen niet te bestaan
dagkaart €12,00
maandabbonement €120,00

Wat een logica zeg, van 12 naar 7 naar 9 euro, in zo'n tien jaar tijd. Wel bestonden er destijds in 2002 ook nog een soort van kortingskaartjes als je niet het hele traject meereed, maar ook die waren al 8 en 10 euro.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door STF »

Zo, ik heb sinds vanmiddag ruim 90 kaartjes van 2-uur tegen het oude tarief in voorraad, dus ik ben helemaal voorbereid op die "extreme" prijsverhoging van 1 januari 2013! *O*
Tegen begin april zullen ze wel op zijn denk ik, nou dan begint toch het campingseizoen weer en heb ik dus niet meer zoveel tijd om met het OV te reizen.
midnet
Berichten: 671
Lid geworden op: di 07 jul 2009, 12:38

Re: Berichten uit Luxemburg

Bericht door midnet »

VOOr het 2-uurstarief is ingevoerd, was er verschil tussen kort en lang trajekt-ook bij enkeltjes. Weet nie wanneer het eenheidstarief gekomen is. Ik meen dat je toen (net als bvb overal in DE) gewoon de snelste route/reis ermee moest doen. En daarvoor was er apart tarief per bedrijf-en de trein was stukken duurder (net zoals die nog steeds is als je internationaal traject koopt).
Vwb die grenslijnen: het blijkt dus zo dat op sommige van die lijnen het binnenlands tarief in DE soms hoger was als een enkeltje naar LUX-dus dat leidde tot inkomstenverlies voor die Verkehrsverbuende. Vervelend is wel, dat voor die tarieven de kaartjes enkel bij de sjofeurs van die bussen te koop zijn-kom je bvb vanaf Wiltz en wil je naar Trier-dan kost het je dus 2 eur(na 1/1)tot LUx+ 5 eur voor naar Trier terwijl terug je de hele reis voor 5 eur kan doen. IN DE zijn bij VRT=Verbund Trier ook dagkaarten te koop (De-LUx) voor de reis tot grens v.v.+heel LUX voor die dag. Die gelden dan ook op de trein.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 17 gasten