Fyra valt al stil op eerste werkdag

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Fyra valt al stil op eerste werkdag

Bericht door Ronald »

Bee schreef:Aldi boos om vergelijking met Fyra-trein
De nieuwe hogesnelheidstrein Fyra wordt smalend een goedkope Aldi-trein genoemd, maar daar kan de Duitse supermarktketen niet mee lachen.
(...)
"We hebben ons succes te danken aan het consequent toepassen van ons principe hoge kwaliteit-lage prijs."
Bron: De Morgen
Dit is bij Fyra inderdaad andersom...
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Fyra valt al stil op eerste werkdag

Bericht door Stéphane »

Tijdelijk speciaal Fyra-ticket zonder verplichte reservatie


Er komt een speciaal ticket waarmee reizigers tijdelijk zonder reservatie de hogesnelheidstrein Fyra tussen Brussel en Amsterdam kunnen nemen. Dat melden de NMBS en NS Hispeed, een onderdeel van de Nederlandse Spoorwegen, na gezamenlijk directieoverleg. Het 'Jump-on ticket' kost 39 euro en is beschikbaar tot en met april 2013.
lees verder

Goed nieuws waar velen op wachtten.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Bart
Berichten: 1183
Lid geworden op: di 23 jun 2009, 12:51

Re: Fyra valt al stil op eerste werkdag

Bericht door Bart »

Ik dacht dat Breda-Antwerpen gewoon met een toeslag op het TCV geregeld zou worden, en dat men dat voor dit tijdelijke substituut ook zou gebruiken. In plaats daarvan dus weer een Globalpreis (weet de Nederlandse term niet), waardoor dit aanbod vooral slecht uitpakt voor Rotterdam-Antwerpen.

Ik ben benieuwd of dit in de kaartautomaat te verkrijgen zal zijn en of er ook doorgaande vervoerbewijzen van andere stations dan de Fyrahaltes worden verkocht.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13546
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Fyra valt al stil op eerste werkdag

Bericht door Wubbo »

De punctualiteit van ICE International, die toch al heel wat jaartjes rijdt, is nog lager dan wat Fyra Brussel nu presteert. Maar dat haalt de media niet. Ik kan me ook niet herinneren dat ik iemand heb horen roepen dat ie daarom maar afgeschaft moet worden.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Fyra valt al stil op eerste werkdag

Bericht door webguy »

Is het excuus voor de ICE niet dat 'ie ook een lang buitenlands traject heeft? Overigens is je dagpunctualiteit uitgedrukt in percentages al snel vrij laag als je maar 7(?) ritten per dag hebt. 1 rit is dan meer dan 10% punctualiteit.
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Fyra valt al stil op eerste werkdag

Bericht door 010jongen »

Eigenlijk kan je de fyra en ICE niet vergelijken, ICE rijdt tussen van alles en nog wat in. Zeker vanuit Duitsland heb ik erg vaak vertraging gehad wat vanaf Keulen al begon en uiteindelijk een vertraging van 1 uur en 30 minuten opleverde.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Fyra valt al stil op eerste werkdag

Bericht door Ronald »

Bij mij juist andersom: een aantal keer per jaar reis ik met de ICE naar Duitsland (meestal de eerste of tweede van de dag), en het percentage uitval of vertraging van meer dan 30 minuten ligt zeker boven de 50%. Terug had ik dan meestal weer geen last.
Het is ook wel zo dat de Fyra iedere dag negatief in het nieuws komt omdat het nieuw is en natuurlijk als "prachtig, snel, modern" bekend zou moeten staan. Ook al blijven de vertragingen en uitval, de nieuwswaarde zal op termijn wel afnemen. De punctualiteit van de Benelux was jarenlang ook behoorlijk beroerd zonder dat de media zich daar iedere dag druk om maakten.
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1971
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: Fyra valt al stil op eerste werkdag

Bericht door Anne »

Bij de Benelux moest je er altijd rekening meehouden dat er een uitviel.
Begin dit jaar 5 dagen gereisd met BeneluxTourRail.
2x op richting Brussel last gehad van een uitgevallen Benelux.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Fyra valt al stil op eerste werkdag

Bericht door reisthijs »

Stéphane schreef:Tijdelijk speciaal Fyra-ticket zonder verplichte reservatie

(...)

Goed nieuws waar velen op wachtten.
Waarom denk je dat velen er op wachtten dat je nu voor bijna het dubbele wat je voor de Benelux betaalde de grens over mag?
Vorige maand kon ik nog voor 21 euro van Amsterdam naar Antwerpen, dan vind ik 39 ineens wel heel erg veel.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Fyra valt al stil op eerste werkdag

Bericht door Stéphane »

Ik doelde vooral op het feit dat de reserveringsverplichting is weggevallen. Dat de Fyra tarieven serieus overdreven zijn, daar heb je 200% gelijk in.

Ik denk trouwens dat het veel mensen het minder erg zouden vinden als er wel een reserveringsverplichitng is maar tarieven die overeenkomen met de oude Benelux tarieven.
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Fyra valt al stil op eerste werkdag

Bericht door webguy »

Overigens is "de reserveringsplicht is weggevallen" een enigzins twijfelachtige conclusie omdat het gaat om een (duur) type kaartje waarvoor tijdelijk geen reservering vooraf nodig is. K verwacht dus dat de reserveringsplicht met het verdwijnen van dat kaartje weer geldt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Fyra valt al stil op eerste werkdag

Bericht door Suus »

De reserveringsplicht komt terug zodra de Fyra Noorderkempen gaat rijden, in het voorjaar van 2013.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15345
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Fyra valt al stil op eerste werkdag

Bericht door ODRAIL »

Volgens de papieren versie van het Algemeen Dagblad van 17 - 12 - 2012 (landelijke editie) gaat binnenkort het beneluxparlement zich over de Fyra kwestie buigen.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Fyra valt al stil op eerste werkdag

Bericht door Caspar »

Beneluxparlement? Wie zitten daar in? Of ben ik zo politiek onwetend dat ik daar nog nooit van gehoord heb?
Overigens is de kans vrij groot dat de Fyra na een week of wat een stuk beter zal gaan rijden, net als dat met de Thalys in december 2009 ook na een paar weken drama ineens vrij goed ging en gaat.

Trouwens, als voor mij geld geen issue zou zijn, of ik zou reizen op kosten van de baas, zou ik het wel weten. Die paar euro extra voor een Thalys zou ik dan zonder twijfelen als goede investering zien in een beter comfort. Helemaal als je eerste klas reist is de Thalys toch prettiger met gratis Wifi, een krantje, wat drinken en eten bij de prijs inbegrepen.
Alleen daarmee heb je het prijsverschil er al uit.

Bovendien komt de Fyra volgens mij nog steeds op een van de hoogste sporen aan in Brussel Zuid als ik de houten bewegwijzering op Brussel Zuid mag geloven. De Eurostar, ICE naar Duitsland, TGV en Thalys vertrekken van de lage sporen, waardoor je een behoorlijk stuk moet wandelen aldaar. Als je een overstap op een andere hogesnelheidstrein hebt, is ook daarom de Thalys al fijner.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Fyra valt al stil op eerste werkdag

Bericht door Geert »

Caspar schreef:Beneluxparlement? Wie zitten daar in? Of ben ik zo politiek onwetend dat ik daar nog nooit van gehoord heb?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Beneluxparlement
Volgens mij is het een overblijfsel uit de tijd dat de Beneluxsamenwerking nog wat voorstelde. Nu is het een instituut dat 3x per jaar vergadert, geen beslissingsbevoegdheid heeft en volgens mij volledig onbekend bij de bevolking: lijkt me een aardig overbodige instantie.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Fyra valt al stil op eerste werkdag

Bericht door Karl »

En het bestaat uit leden van de parlementen van de drie deelnemende landen, dus echt een adviserende functie heeft het ook niet. Anders mogen ze best iets harder schreeuwen mbt mobiliteitsissues.
Het is een spectrum.
Citaro
Berichten: 206
Lid geworden op: di 01 nov 2011, 13:21
Locatie: Breda

Re: Fyra valt al stil op eerste werkdag

Bericht door Citaro »

Ik krijg het idee dat er wat minder grote problemen zijn de laatste dagen. Zag gisteren weliswaar een Fyra met +51 het land binnen rollen, zonet even gekeken en de t9217 vertrekt net met slechts +7 vanuit Rtd. De t9228 wipt net bij Hazeldonk met +4 de grens over ri. Brussel.
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Fyra valt al stil op eerste werkdag

Bericht door RoelZ1 »

Een handige site die de punctualiteit (op het Belgische deel) bij houdt is http://www.rijdtdefyra.be. Deze site zet de gegevens van http://www.railtime.be in handige rijtjes. Het nadeel is wel dat problemen die optreden nadat de trein in Nederland is (zoals vanmorgen een trein die vlak voor Schiphol stil viel) niet worden meegenomen. Wel is hier duidelijk te zien dat het al stukken beter gaat dan vorige week :).
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Fyra valt al stil op eerste werkdag

Bericht door Ronald »

De gok maar gewaagd en een ticket gekocht naar Brussel voor de 27e.

Je mag van Hispeed echter als 26-plusser niet samen met een 26-minner reizen:
Combinatie jongere/volwassene/senior is vooralsnog niet mogelijk. Indien nodig kunt u losse boekingen maken, u zit dan mogelijk niet bij elkaar.
Lekker lomp iig.

Op het ticket dat je vervolgens print zit een barcode. Die mag je niet vouwen staat er op. En raad eens waar één van de twee codes zit: juist ja, midden op het A4-tje :') .
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Fyra valt al stil op eerste werkdag

Bericht door Suus »

Dat probleem zit al JAAAAAAAAAAAREN in de site, alle reizigers moeten identiek zijn :cry:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Fyra valt al stil op eerste werkdag

Bericht door Ronald »

Sinds ik m'n tickets in een open envelop kreeg thuisgestuurd, heb ik er eigenlijk ook nooit meer geboekt :X .
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Fyra valt al stil op eerste werkdag

Bericht door R-Flow »

Ronald schreef:Op het ticket dat je vervolgens print zit een barcode. Die mag je niet vouwen staat er op. En raad eens waar één van de twee codes zit: juist ja, midden op het A4-tje :') .
Het is soms om te janken hoe slecht over dit soort dingen worden nagedacht. :')
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50898
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Fyra valt al stil op eerste werkdag

Bericht door Suus »

Ik ben benieuwd of er nog een zomeractie komt vergelijkbaar met de afgelopen jaren:

Dat was toen enkele reis Elk Nederlands Station - Elk Belgisch Station voor 19 euro 2e klas en 25 euro 1e klas, zal nu wel iets duurder zijn maar was een behoorlijk aantrekkelijk aanbod.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Fyra valt al stil op eerste werkdag

Bericht door RoelZ1 »

Ronald schreef:De gok maar gewaagd en een ticket gekocht naar Brussel voor de 27e.

Je mag van Hispeed echter als 26-plusser niet samen met een 26-minner reizen:
Combinatie jongere/volwassene/senior is vooralsnog niet mogelijk. Indien nodig kunt u losse boekingen maken, u zit dan mogelijk niet bij elkaar.
Lekker lomp iig.

Op het ticket dat je vervolgens print zit een barcode. Die mag je niet vouwen staat er op. En raad eens waar één van de twee codes zit: juist ja, midden op het A4-tje :') .
Ik denk dat je voorlopig nog wel aan de conducteur kan vragen of je ergens anders mag zitten, uitverkocht zullen ze niet snel zijn ;). Die barcode verbaast me, toen ik een kaartje bestelde kon ik hem precies 2x dubbelvouwen.

Overigens snap ik niet dat er nog steeds wordt doorgemodderd met die site. Ik zou die hele site gewoon deleten en met hangende pootjes naar de Duitsers gaan om te vragen of ze mee mogen doen met die site-systemen.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Fyra valt al stil op eerste werkdag

Bericht door deadlock »

reisthijs schreef:Waarom denk je dat velen er op wachtten dat je nu voor bijna het dubbele wat je voor de Benelux betaalde de grens over mag?
Vorige maand kon ik nog voor 21 euro van Amsterdam naar Antwerpen, dan vind ik 39 ineens wel heel erg veel.
Ik kon voor €5,70 RETOUR en nu ook €39,- Belachelijk.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 67 gasten