OVer je reiservaringen in december 2012

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: OVer je reiservaringen in december 2012

Bericht door Raymond »

In verband met de wijzigingen tussen Gouda en Woerden is Fyra een omreisroute. Fyra Brussel is overigens niet toeslagvrij, want: "omdat deze juist in het weekend veel gebruikt wordt door internationale reizigers"
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in december 2012

Bericht door Daniel »

Werkzaamheden Woerden - Gouda, met een omreisadvies via Schiphol voor Rotterdam / Den Haag - Amersfoort. Kreeg zelf ook een advies met Fyra erin vanmiddag, beetje jammer alleen dat alle tijdwinst opging aan extra wachten in Rotterdam en Schiphol. (Moest dezelfde trein van Dordrecht naar Rotterdam hebben dan en zou ook dezelfde trein van Schiphol naar Amersfoort hebben)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OVer je reiservaringen in december 2012

Bericht door Caspar »

Ik ben vandaag van Brussel naar Hoorn getreind zonder Fyra of Thalys. Dat heeft me 5u39 gekost... :cry:

Brussel- Antwerpen per IC ging goed, dus dat was prima. In Antwerpen centraal zag ik een man met een 'Depannage' jas naar de kop van het perron lopen, dus ik vermoedde dat er iets met de L-trein Brussel-Luchthaven- Roosendaal aan de hand zou zijn. Op het perron in Antwerpen Centraal stonden iets meer dan (op het oog) 350 à 400 mensen te wachten. De Fyra zou 7 minuten later vanaf hetzelfde perron vertrekken, dus die reizigers stonden daar ook tussen.
Toen werd omgeroepen dat de Fyra van een ander spoor zou gaan vertrekken, zag ik ongeveer 50 mensen weglopen vanaf het perron. Het overgrote deel van de reizigers bleef achter voor de stoptrein.
De Fyra werd gespoorwijzigd zodat die geen hinder kreeg van het wat langere stationnement van de stoptrein naar Roosendaal. De storingsmonteur was echter na 3 minuten al uitgekeken, waarna de stoptrein vertrok. De trein had moeite om de tunnel uit te komen, en bij ieder station kwam de trein moeilijk weg. Volgens de treinbegeleider kwam dat doordat de trein met beperkt vermogen reed. De bezetting in de trein was redelijk hoog; van de 2plus3 opstelling was er 2plus2 bezet, tot aan Essen.
Vlak voor Essen kwam het bericht dat de trein niet verder dan Essen kon rijden, want met beperkt vermogen onder een lagere bovenleiding spanning zou de trein echt in de problemen komen luidde het. Er was geen vervangend vervoer, dus moest iedereen een uur wachten in Essen.
Het station stond daar dus vol met dagjesmensen, Aziaten met hutkoffers, backpackers etc.
Toen kwam de volgende stoptrein aan na een uur, en die was ook al goed vol. Het resulteerde in een uitpuilende Varkensneus (4 delig treinstel) waar alle zitplaatsen gevuld waren, en ook de gangen helemaal volstonden met reizigers.
Het aanwezige personeel op Essen stond met grote verbazing het tafereel gade te slaan; zo van: Zo'n volle stoptrein hebben we hier nog nooit gezien. Om nog even de stemming onder wat reizigers te verhogen ging een van de treinbegeleiders van de tegentrein op zijn fluitje blazen bij onze trein, terwijl de reizigers nog niet eens waren begonnen met instappen...
Zal wel Belgenhumor zijn, want de 3 treinbegeleiders op het perron kwamen niet meer bij van het lachen door alle reizigers die nog hysterischer zich naar binnen probeerden te persen.
Van Roosendaal af ging het allemaal prima, alleen viel me op dat ik vanaf Roosendaal tot aan Hoorn helemaal niet ben gecontroleerd. Ik heb 1x een peloton S&V door de trein zien marcheren tussen Schiphol en Lelylaan, met een tempo dat ze absoluut niet aanspreekbaar waren, en vlak voor Hoorn zag ik de HC naar achter snellen om zijn tas uit de achterste cabine op te halen. Het grappige was dat er op Lelylaan allemaal vage types snel de trappen afliepen het perron af toen ze het S&V team zagen (wat dus niet eens aan het controleren was). Een oudere vrouw zei tegen haar man: Kijk dat is de NS-Politie. (ze dacht dus dat het echte agenten waren).
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in december 2012

Bericht door Suus »

Ik noem ze altijd de NS Knokploeg :mrgreen:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer je reiservaringen in december 2012

Bericht door Wubbo »

Stel, je hebt een aanrijding met persoon bij Rijswijk. Dan rijdt de trein uit Amsterdam naar Vlissingen niet verder dan Den Haag HS. Tot zover niks heel raars. Omreizen kan met Fyra, maar dat omroepbericht heb ik op Amsterdam Centraal niet gehoord. Op Amsterdam Centraal mag je dan natuurlijk niet vertrekken, want ja, die aanrijding bij Rijswijk he. Uiteindelijk vertrek je met +10. In Leiden gaat de overstap op de trein naar Den Haag Centraal dan natuurlijk de mist in. De volgende stoptrein hef je natuurlijk op, want ja, die rijdt van Haarlem naar Den Haag Centraal. Reizigers naar Den Haag Centraal werden op Laan van NOI dus maar naar Randstadrail verwezen, en omreizende reizigers naar Rotterdam (door de werkzaamheden tussen Woerden en Gouda) snapten er helemaal geen bal meer van.

Kom op zeg, zo moeilijk kan het toch niet zijn? :?
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je reiservaringen in december 2012

Bericht door VIRM »

Gisteravond met de R-Net 392 van Connexxion van station Zaandam naar Oostzaan (en terug) geweest. Opvallend was dat bij bushalte De Vlinder in Zaandam op de terugweg er een vervoersbewijscontrole was door een paar mannen in gele hesjes. Nog nooit meegemaakt.

Daarnaast: kan iemand mij nu het hele concept achter R-Net uitleggen? Ik heb begrepen dat het gaat om aansluitingen enzo. Maar na 19:00 rijdt de 392 om het half uur en sluit in Zaandam erg slecht aan op de treinen. Zo vertrekt hij in Zaandam om :27, terwijl de treinen om :24 (s3000 naar Den Helder), :26 (3300 naar Hoofddorp), :28 (s4000 naar Uitgeest), :30 (s4000 naar Rotterdam), :34 (s3000 naar Nijmegen) en :34 (s3300 naar Hoorn) binnenkomen.
Beul van de blindegeleidelijn
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: OVer je reiservaringen in december 2012

Bericht door Thom91 »

Volgens de DRGL op de CXX website hoort hij om xx.20 en xx.50 aan te komen als de bus twee keer per uur rijdt. (nu dus). Dan verlopen de aansluitingen prima volgens mij.
Komt wel goed schatje.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je reiservaringen in december 2012

Bericht door VIRM »

@Thom: waarschijnlijk heb je het over de zondagdienstregeling? Ik heb het over die van zaterdagavond. ;)
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in december 2012

Bericht door Daniel »

Vandaag maar eens m'n eerste ritje over de Hanzelijn gemaakt, dat was weer humor hoor het eerste stukje nadat ik vanaf Schiphol vertrok... de controleronde kwam net op tijd om een reiziger naar Amersfoort te kunnen adviseren in Duivendrecht over te stappen. En een toerist op weg naar Amsterdam Centraal heeft onbedoeld een bezoekje aan Almere Centrum kunnen brengen om vanaf daar weer terug te reizen.
Tja, er wordt immers op Schiphol nu niet meer aangegeven dat de trein niet op Amsterdam Centraal stopt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je reiservaringen in december 2012

Bericht door VIRM »

@Daniel: ik denk dat het zowel aan de reiziger als een de reisinformatie ligt, dat toeristen niet altijd goed terechtkomen.

De factor 'even logisch nadenken' ontbreekt bij sommige toeristen.

Daarentegen kan de reisinformatie wel beter. Wellicht kunnen ze gewoon een aantal schermen ophangen met daarop de tekst 'To Amsterdam Central Station' met daarop alleen de treinen die naar Amsterdam Centraal gaan. Dat scheelt waarschijnlijk al wat.
Ik vraag mij overigens af in hoeverre dat afschuwelijke perronaanwijsregime op spoor 1/2 op Schiphol een rol speelt.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in december 2012

Bericht door Suus »

De regels verschenen ook op de CTA's zeer regelmatig niet meer, maar om daar op elk moment van de dag toeristen in de juiste trein krijgen is dweilen met de kraan open. Het zou wel helpen als bijvoorbeeld alle treinen naar Amsterdam Centraal op spoor 3 zouden stoppen in plaats van verspreid over spoor 1, 2 en 3.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je reiservaringen in december 2012

Bericht door Vinny »

Vandaag een middagje naar Leer geweest. Leuke stad, vooral als er een kerstmarkt is.
Wat me opviel:
- De stations Veenwoude en Zwaagwesteinde worden ook met hun Friestalige naam omgeroepen ("Het volgende station is: De Westerein - Het volgende station is: Zwaagwesteinde"). Station Hurdegaryp wordt alleen met de Friestalige naam omgeroepen, en alle andere stations worden bij mijn weten enkel met hun Nederlandstalige naam omgeroepen.
- Van Groningen naar Leer is de omroep eerst in het Nederlands en dan in het Duits, en andersom wordt eerst in het Duits en dan in het Nederlands omgeroepen. De plaatsnamen worden niet vertaald. Nieuweschans blijft in de Duitse omroep zo, en wordt niet Bad Neuschanz. Los daarvan staat het voorvoegsel "Bad" alleen op de trein zelf vermeld aan de buitenkant.
- De trein stopt niet in Bunde, waarvan ik dacht dat hij er wel zou stoppen, maar wel op alle stations in Nederland. Ik dacht dat het een sneltrein was... :oops:
- Leer heeft wel OV chippalen, maar de automaat is (nog) niet in gebruik.
- De extreem lange overstap vanuit Groningen naar Sneek-Stavoren is er nog steeds in Leeuwarden. De MC Donalds smaakt echter nog uitstekend, en in Leeuwarden blinkt die uit in service. En ik kreeg gratis extra saus. *O*
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: OVer je reiservaringen in december 2012

Bericht door Ronald »

Vinny schreef:Ik dacht dat het een sneltrein was...
Klopt, zeker 10 jaar geleden...
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in december 2012

Bericht door Suus »

Volgens mij stopt geen enkele trein in Bunde, dat station is al jaren niet meer in gebruik.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je reiservaringen in december 2012

Bericht door VIRM »

Bee schreef:De regels verschenen ook op de CTA's zeer regelmatig niet meer, maar om daar op elk moment van de dag toeristen in de juiste trein krijgen is dweilen met de kraan open. Het zou wel helpen als bijvoorbeeld alle treinen naar Amsterdam Centraal op spoor 3 zouden stoppen in plaats van verspreid over spoor 1, 2 en 3.
Van harte met je eens! *O* 1/2 voor richting Zuid/Hoorn en spoor 3 voor alles richting Centraal klinkt prima.
Ik vraag mij af hoe dat in de praktijk zou werken met kruisingen enzo bij Hoofddorp. Maar het zou toch moeten kunnen met wat aanpassing van de infrastructuur?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in december 2012

Bericht door Suus »

Ja en dat is dus het probleem, de aanpassingen voor betere vrije kruisingen worden nu ten noorden van de Schipholtunnel gedaan, men zal dus echt geen extra kruisingen aan de zuidkant introduceren. Dus blijven alle treinen die in Hoofddorp beginnen (of dat pas op Schiphol doen) op spoor 3 stoppen en de overige treinen op spoor 1/2. Aangezien de verbinding naar Amsterdam Centraal bestaat uit de s5800 uit Hoofddorp en de s2600 uit Vlissingen blijf je de verwarring houden.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je reiservaringen in december 2012

Bericht door VIRM »

Met een enkele uitzondering beginnen ze inderdaad op spoor 3 ja. Vergeet niet dat de Fyra Amsterdam-Schiphol toeslagvrij is/wordt.

Nu zie je dat de 'doorgaande' treinen Hoofddorp aan de 'buitenkant' passeren, waarbij de perrons in het 'midden' zijn. Wellicht was het handiger geweest als ze dit precies andersom hadden gedaan.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in december 2012

Bericht door Suus »

Ja, alleen is dat bijna in beton gegoten door de verzameling flyovers bij Hoofddorp.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: OVer je reiservaringen in december 2012

Bericht door VIRM »

Dat was mij ook al opgevallen hoor. :D Je kunt niet om dat mega-HSL viaduct heen... ;)
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: OVer je reiservaringen in december 2012

Bericht door Ardan »

Vinny schreef:Vandaag een middagje naar Leer geweest. Leuke stad, vooral als er een kerstmarkt is.
Wat me opviel:
- De stations Veenwoude en Zwaagwesteinde worden ook met hun Friestalige naam omgeroepen ("Het volgende station is: De Westerein - Het volgende station is: Zwaagwesteinde"). Station Hurdegaryp wordt alleen met de Friestalige naam omgeroepen, en alle andere stations worden bij mijn weten enkel met hun Nederlandstalige naam omgeroepen.
Hurdegaryp heet bij NS ook zo. Het Nederlandse Hardegarijp wordt nergens gebruikt op het spoor. Zwaagwesteinde wordt wel inconsequent met beide namen aangegeven.
Vinny schreef:- Van Groningen naar Leer is de omroep eerst in het Nederlands en dan in het Duits, en andersom wordt eerst in het Duits en dan in het Nederlands omgeroepen. De plaatsnamen worden niet vertaald. Nieuweschans blijft in de Duitse omroep zo, en wordt niet Bad Neuschanz. Los daarvan staat het voorvoegsel "Bad" alleen op de trein zelf vermeld aan de buitenkant.
Waanzinnig irritant. De Duitstalige afroep barst van de (uitspraak)fouten.
Vinny schreef:- De trein stopt niet in Bunde, waarvan ik dacht dat hij er wel zou stoppen, maar wel op alle stations in Nederland. Ik dacht dat het een sneltrein was... :oops:
Bunde heeft zoals hierboven aangegeven helemaal geen station, al zou dat denk ik wel potentie hebben. De enige tussenstop is Weener, maar zelfs Ihrhove stond/staat aangegeven op de TBP van Groningen: 'Stopt niet in Ihrhove'.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in december 2012

Bericht door Daniel »

VIRM schreef:Met een enkele uitzondering beginnen ze inderdaad op spoor 3 ja. Vergeet niet dat de Fyra Amsterdam-Schiphol toeslagvrij is/wordt.
En die Fyra zit dus ook op 1-2, waarmee de s5800 als enige naar Amsterdam vanaf 3 vertrekt. NoordOost start ook op 1-2 trouwens.

In Amersfoort kregen de reizigers vanmorgen wat extra lichaamsbeweging: de t516 stond met +15 aangekondigd (werkelijk vertrek was met +10) waardoor de t1718 naar spoor 5A gewijzigd was. Net toen de meeste reizigers daar waren aangekomen werd de trein weer teruggewijzigd naar spoor 6. Immers stond de 516 niet meer in de weg en kon dus de cross-platform overstap op de t11618 behouden blijven.

Wel even wennen dat de t1718 behoorlijk wat voller in Amersfoort binnenkomt. Op zich is er nog wel voldoende plek hoor, maar je moet even wat meer zoeken omdat er geen hele lege bakken zijn zoals de 2818 nog weleens wilde hebben.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
TLP
Berichten: 1554
Lid geworden op: vr 09 dec 2011, 14:07

Re: OVer je reiservaringen in december 2012

Bericht door TLP »

't Is al een weekje aan de gang, maar toch tijd om even te melden.
Sinds vorige week rijdt de 186 door naar ziekenhuis Amstelland. Als hij op Amstelveen Busstation aankomt (vanuit Schiphol/Keizer Karelweg dan) moet hij vertrekken van perron H. Dat is richting Amsterdam-Zuidoost, terwijl hij richting Uithoorn/Aalsmeer moet (geografisch gezien dan). Mensen die bekend zijn weten dat dit de meest onlogische indeling is aangezien je moet keren omdat je dus de andere kant op moet.
Dus toen ik vandaag over het busstation heen liep kwam er een bus binnen die naar perron H reed, zijn passagiers afzette, vervolgens te ver doorreed waardoor hij weer achteruit moest, en vervolgens via de bufferplaats richting perron A reed (dat is een perron in de richting van Aalsmeer/Uithoorn) om waarschijnlijk nog even te kijken of er nog passagiers meewilden die zich niet bewust waren van de gewijzigde perronindeling (was niet het geval).
Oftewel: ee onlogische en verwarrende zooi dus. :N
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: OVer je reiservaringen in december 2012

Bericht door M57 »

Even wat positiefs. Sinds de nieuwe dienstregeling rijden er op mijn vaste traject ineens treinen met veel meer capaciteit, waardoor sardienblikjes zijn veranderd in treinen waarin precies dan wel net niet iedereen kan zitten. Welk traject dit is, houd ik uiteraard geheim, want voor je het week eist de gemeente Hoogeveen het materieel op :lol:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in december 2012

Bericht door Daniel »

Vanmiddag zag ik nog net de t559 vertrekken uit Utrecht C. met 10 bakken IRM (z'n geplande samenstelling) waarbij één ding toch nog het meest opviel: de 1759 die in de vorige dienstregeling op deze tijd reed was altijd wel wat rustiger achterin, maar de 559 kende daar zelfs meerdere bakken die vrijwel leeg waren.

In de t11759 een vergelijkbaar iets. Tenminste, die reed met 10 bakken ICM wat in zitplaatsen aardig klopt met de capaciteit die de voormalige 2861 op dat tijdstip had plus wat extra's, waarbij de 2861 eigenlijk altijd al wel ruimte over had. In deze trein stond in de voorste bak echter het gangpad volledig vol ondanks dat de trein absoluut niet overdreven ver doorreed. D'r stond geen blauwe lamp, maar met de voorste bak naast de Kiosk op 11A in Utrecht stond de trein toch heel aardig in het midden.

Vooral opmerkelijk dus dat de spreiding om een of andere reden verslechterd is vergeleken met voorheen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: OVer je reiservaringen in december 2012

Bericht door Justin »

Zo, maak even een ommetje Betuwe-Oost. Geldermalsen-'s-Hertogenbosch-Nijmegen-Arnhem-Utrecht-Bijlmer... iets met aanrijding bij Houten met de trein voor me..
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten