Telecomproviders gaan dekking in metro Rotterdam verbeteren

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Telecomproviders gaan dekking in metro Rotterdam verbeteren

Bericht door Daniel »

Providers gaan dekking in Rotterdamse metro verbeteren
Geplaatst op: maandag 17 december 2012 13:30
Laatst bijgewerkt: maandag 17 december 2012 13:31


AMSTERDAM - De drie mobiele telefoonproviders van Nederland gaan gezamenlijk de dekking in de Rotterdamse metrotunnels verbeteren.
Dat bevestigt woordvoerder Richard Mes van Vodafone tegenover NU.nl, naar aanleiding van een bericht in Metro. Het duurt waarschijnlijk tot eind 2013 voor het ondergrondse netwerk helemaal is aangelegd.
Lees verder
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Telecomproviders gaan dekking in metro Rotterdam verbete

Bericht door Caspar »

Ik vroeg me dat laatst af, toen ik met Dexter in Parijs was, had ik zelfs in smalle gangetjes die twee verschillende metro stations met elkaar verbinden diep onder de grond nog maximale dekking. En dat terwijl er meerdere trappen tussen de perrons, straatniveau en die gangen zaten.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Telecomproviders gaan dekking in metro Rotterdam verbete

Bericht door Suus »

Hangt er vanaf wat voor dekking: GSM/GPRS-dekking is in tunnels meestal geen probleem.

In Stockholm had ik in de diepe uit de rotsen gehakte tunnels ook nog steeds bereik met Edge, en sinds kort ook in de Amsterdamse metrotunnel nu KPN Edge opnieuw aan het uitrollen is.

UMTS/HSPDA, beter bekend als 3G/3,5G is echter een groter probleem, daarvoor worden over het algemeen hogere frequenties gebruikt waardoor het moeilijker door beton doordringt dan GSM, dat met lagere frequenties werkt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Telecomproviders gaan dekking in metro Rotterdam verbete

Bericht door Geert »

In de Londense Tube heb je in de meeste ondergrondse stations geen of slecht bereik. Op de drukke stations hebben ze wel wifi geïnstalleerd maar dat kost vanaf volgend jaar extra geld als je provider niet mee doet. Overigens is er wel een technische oplossing voor (lokale zenders installeren in de metrotunnels) maar dat is niet echt goedkoop :)
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Telecomproviders gaan dekking in metro Rotterdam verbete

Bericht door hauptbahnhof »

In Amsterdam heb ik met Vodafone 2G. Heb wel gezien dat met T-mobile 3G mogelijk is.

Overigens, wat is langzamer? Edge of GPRS (2G)?
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Telecomproviders gaan dekking in metro Rotterdam verbete

Bericht door Geert »

GPRS
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Telecomproviders gaan dekking in metro Rotterdam verbete

Bericht door hauptbahnhof »

Dacht ik ook een keer te hebben gelezen. Maar het leuke is dat als ik in de metro zit hier, dan heb ik in de tunnel 2G, wat behoorlijk traag is, maar websites en apps doen het nog. Rij ik de tunnel uit, en Asa binnen, dan heb ik ineens Edge maar daar zie ik helemaal geen vooruitgang bij laden van websites enzo...
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Telecomproviders gaan dekking in metro Rotterdam verbete

Bericht door iljitsch »

Ook de lagere frequenties dringen niet tot onder de grond door. Er wordt een speciale "lekkende kabel" ingezet om dekking te krijgen in tunnels.

EDGE zou ongeveer 2,5 x sneller moeten zijn dan GPRS. GPRS lift standaard mee op 2G GSM, EDGE is daar een verbetering op.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Telecomproviders gaan dekking in metro Rotterdam verbete

Bericht door Caspar »

In het buitenland krijg ik vaak een E symbool op mijn telefoon ipv. G of 3G, dat is dus Edge? Weer wat geleerd...
In NL nooit gezien...
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Telecomproviders gaan dekking in metro Rotterdam verbete

Bericht door hauptbahnhof »

Volgens mij hadden niet alle providers Edge.

Edge heb ik meestal ook binnen grote gebouwen, zoals bijvoorbeeld de Mediamarkt.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Telecomproviders gaan dekking in metro Rotterdam verbete

Bericht door iljitsch »

Telfort had EDGE maar toen KPN ze overnam hebben ze het daar uitgezet. Nu rolt KPN het weer uit in z'n eigen netwerk omdat je zo nog enigszins werkbare datasnelheden hebt op 2G wanneer de 3G-dekking ontbreekt. Op de iPhone zie je een rondje als je GPRS hebt, een E voor EDGE (beiden 2G/GSM), 3G voor UMTS en LTE voor LTE. In de VS kan je ook "4G" krijgen bij sommige extrasnelle vormen van UMTS. Of dat echt als 4G telt is een kwestie van opvatting, de meeste mensen vinden dat LTE pas 4G is.

Tot nu toe werkt GSM op 900 en 1800 MHz in Nederland en UMTS op 2100. Lagere frequenties (900 dus) dringen beter door in gebouwen e.d., hogere (2100) slechter. Een belangrijke frequentie voor LTE is 2600, wat dus nog hoger is en dus niet ideaal behalve in heel drukke gebieden met veel masten. (Doordat het signaal minder ver komt storen de masten elkaar minder.) Met de veiling die net afgelopen zijn er nieuwe frequenties (onder andere 800 MHz) bijgekomen en LTE is geloof ik ook op andere frequenties zoals 1800 MHz toegestaan. De iPhone 5 kan LTE wel op 1800 maar niet op 2600 MHz.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Telecomproviders gaan dekking in metro Rotterdam verbete

Bericht door Caspar »

Wat is 3G+ ? Dat geeft mijn telefoon soms ook aan.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Telecomproviders gaan dekking in metro Rotterdam verbete

Bericht door Suus »

3G+ zie je bij Android als H en dat is HSDPA. :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Telecomproviders gaan dekking in metro Rotterdam verbete

Bericht door R-Flow »

Ik heb hier in Amsterdam binnen in huizen of andere gebouwen regelmatig Edge. In de metro eigenlijk nog niet op gelet.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Telecomproviders gaan dekking in metro Rotterdam verbete

Bericht door Thom91 »

en H+ dan maar, zelfde als 3G+?
Komt wel goed schatje.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Telecomproviders gaan dekking in metro Rotterdam verbete

Bericht door webguy »

Dat is HSPA+, 3.5G zeg maar dus.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Telecomproviders gaan dekking in metro Rotterdam verbete

Bericht door Thom91 »

Cool
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Telecomproviders gaan dekking in metro Rotterdam verbete

Bericht door ODRAIL »

Hmm, ik vroeg me af of het aanleggen nog gevolgen heeft voor het metroverkeer in de tunnels?
hublot
Berichten: 56
Lid geworden op: zo 09 dec 2012, 18:29

Re: Telecomproviders gaan dekking in metro Rotterdam verbete

Bericht door hublot »

Ik zag vanochtend in metro van die foldertjes hangen aan een paal waar een groep WiFi in de metro eist omdat de dekking ondergronds meestal te slecht voor woorden is en dat zij de logica van wifi in de bus niet in zien.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Telecomproviders gaan dekking in metro Rotterdam verbete

Bericht door R-Flow »

Ze hebben moeite te begrijpen dat niet iedere laptop en tablet 3G mogelijkheden heeft? :P
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Telecomproviders gaan dekking in metro Rotterdam verbete

Bericht door Thom91 »

KM46 schreef:Hmm, ik vroeg me af of het aanleggen nog gevolgen heeft voor het metroverkeer in de tunnels?
Nachtwerk tijdens onderhoudsuren
Komt wel goed schatje.
hublot
Berichten: 56
Lid geworden op: zo 09 dec 2012, 18:29

Re: Telecomproviders gaan dekking in metro Rotterdam verbete

Bericht door hublot »

R-Flow schreef:Ze hebben moeite te begrijpen dat niet iedere laptop en tablet 3G mogelijkheden heeft? :P
Ik moet zeggen, het is handig op de langeafstandslijnen zoals de 145, 182/183 etc. maar de Lion's City heeft niet zo veel ruimte waar je met alle rust een laptop open kan klappen, kan alleen in een paar plekken in de bus. In de Citaro kan je, denk ik, overal wel normaal een laptop uitklappen maar die rijden sporadisch op de langeafstandslijnen.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Telecomproviders gaan dekking in metro Rotterdam verbete

Bericht door R-Flow »

Gelukkig zijn tablets wat handzamer. Als mij het mij (en anderen) lukt in een Combino gebruik te maken van een iPad, zal het ook wel gaan in een Lion City. :wink:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Telecomproviders gaan dekking in metro Rotterdam verbete

Bericht door Suus »

Vrijdagmiddag wat stukjes van het Rotterdamse metronet bereden en inderdaad, in de tunnels heb ik wel bereik, maar internetten is onmogelijk. Ook geen Edge zoals ik tegenwoordig in Amsterdam heb, dus dat kan twee dingen betekenen:

- Of de tunnels zijn daadwerkelijk moeilijker doordringbaar voor telefoonsignalen dat de metrotunnel in Amsterdam
- Of KPN heeft in Rotterdam de zendmasten nog niet vervangen en dus geen operationeel Edge-netwerk.

In de metrotunnel van lijn E langs Blijdorp heb ik overigens helemaal geen bereik, deze boortunnels liggen zo diep dat er echt niets doordringt. Ik vraag mij wel af hoe de metrobestuurder dan contact kan houden met de verkeersleiding.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Ennes
Berichten: 2545
Lid geworden op: wo 04 mar 2009, 10:20

Re: Telecomproviders gaan dekking in metro Rotterdam verbete

Bericht door Ennes »

Ben toch blij dat ik een ouwe zak ben die nog gewoon zonder problemen een half uurtje zonder internet kan! Ik heb dus totaal geen last van tunnels zonder bereik, zwarte vlekken etc. *O*
Aansluitingen behaald in het verleden,bieden geen garantie voor de toekomst
problemen kunnen er zijn... of je kan ze zoeken!
NS gaat "niet" over één nacht ijs.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 76 gasten