Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
MdJ
Berichten: 4536
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #9

Bericht door MdJ »

Ook blauwe amba 1807 rijdt rondjes. De 9119 op lijn 2, 9118 op lijn 5. (of net andersom)
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #9

Bericht door fogeltje »

Jammer, ik kom geen Amba's tegen op mijn ritten :cry: Maar het zijn dus wel maar enkele bussen. Waarom rijden ze nog? Moet er nog een enkele MAN komen? Of hebben ze gewoon te weinig bussen c.q. hebben ze wat bussen achter de hand om hier en daar drukte op te vangen?
"Een touringcar is geen bus"
Srananbloke
Berichten: 424
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 21:35
Locatie: Arnhem

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #9

Bericht door Srananbloke »

Zag zojuist ook nog een roze amba op Arnhem CS
Last wish: I wish I had two more wishes.
Youtube
gkw1969
Berichten: 1753
Lid geworden op: di 05 mei 2009, 20:40
Locatie: Deventer

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #9

Bericht door gkw1969 »

Chauffeur63 schreef:@GWK.
Graag wel de juiste volgorde van de letters gebruiken GKW;
Chauffeur63 schreef: Duidelijk verhaal over de 999, zat er dus net naast.
Feit is dat een mooi systeem niet goed werkt door geklungel (lijkt mij) bij
de ontwikkelaar van de software.
Helaas ben ik bang dat het geen geklungel van de ontwikkelaar is het geklungel van de klungels in Hilversum die het moeten voeden met de informatie (woensdag vraag ik meer opheldering als ik weer in Hilversum ben)
Immers Qbuzz werkt met dezelfde software, net als vele Duitse bedrijven, en daar werkt het wel goed.
Chauffeur63 schreef: Vwb de vertragingen/buswissels.

Er was inderdaad een soort schijnoverleg, Hermes heeft gedaan wat ze wilde en heeft minimaal
toegegeven aan de wensen van het (rijdend)personeel.

Toch begrijp ik het niet, een aantal jaren terug heeft men de constructie (veel buswissels) ook al eens
geprobeerd, werd toen een fiasco en nu blijkt het weer mis te gaan. Er is een spreekwoord met een steen of zoiets
Laten we hopen op een snelle verbetering
Nogmaals: goed overleg en een sterke medezeggenschap voorkomt veel problemen.

Gr.
gkw1969 (inmiddels 8 jaar ervaring in medezeggenschap en 12 jaar kaderlid van het CNV)
When you're tired of London, you're tired of life
Chauffeur63
Berichten: 104
Lid geworden op: di 27 nov 2012, 16:25

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #9

Bericht door Chauffeur63 »

fogeltje schreef:
Bee schreef:Sorry dat ik het zeg, maar de concessieovergang hier is alles behalve vlekkeloos verlopen. Het is dat de vervoerder hetzelfde is gebleven zodat het nog enigzins verbloemd kan worden, maar als je nieuwe bussen belooft en vervolgens nog een hele vloot oude laat rijden, je computersysteem in de voertuigen slecht functioneert en de halve dienstregeling niet haalbaar is dan lever je als vervoerder gewoon prutswerk af :neg:
Dat InfoXX niet deugt is nu volgens mij al behoorlijk lang bekend. Waarom de dienstregeling niet haalbaar is, weet ik niet, maar ik denk dat het aflossen van chauffeurs op bussen hier wel een flinke boosdoener is. Want het speelt ook op lijnen waar de dienstregeling niet veel veranderd is qua dienstregeling, zoals lijn 6 en lijn 99 (en alleen de Breng ritten, Arriva lijkt nog steeds redelijk op tijd te rijden).
Dat wisselen van bus is inderdaad 1 v/d problemen, hier staat veelal 1 a 2 min voor
Daar kom je niet mee uit.
Door de vertragingen wachten veel collega's in de kantine af tot hun bus binnenkomt want je gaat niet 3-4x per dag
5-15-30 min. staan wachten in de regen, wind en kou.
Maar buiten dat zijn veel rijtijden niet haalbaar.
Al is het elke rit maar een paar minuten, dat stapelt zich gedurende de dienst op en op een gegeven moment MOET een chauffeur zijn wettelijke pauze nemen, gevolg een te laat vertrekken wat ook weer doorwerkt
op zijn aflosser en de aflosser van de aflosser enz. enz.
Vanochtend van een MER vernomen (ik stond al 10 min. op mijn bus te wachten) dat er tussen 09:00-10:15 uur geen enkele bus tussen CS Nijmegen en de Weezenhof had gereden!!
Hel jammer dat het zo moet lopen.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #9

Bericht door fogeltje »

Dat is wel ernstig. Maar laat de 31 wel nu een van de meest vertraagde lijnen zijn volgens mij, samen met lijn 14. Ik mik meestal op een 14 van Heyendaal naar CS die komt als lijn 14 vanaf CS en niet van Arnhem, anders rijdt het niet op tijd...en shit, die komt over 10 minuten, ik moet eens afsluiten.

Ik zag vanmorgen overigens ook een 12 richting CS op +28 staan bij de Van Peltlaan (ik overwoog over te stappen vanuit lijn 6)...heb zo een vermoeden dat die bus uitgevallen was.
"Een touringcar is geen bus"
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #9

Bericht door Frank »

Chauffeur63 schreef:Hel jammer dat het zo moet lopen.
Inderdaad wel erg jammer, want de dienstregeling (buiten de vraag of de rijtijden te halen zijn) ziet er grotendeels wel prima uit. Hoop dat er snel maatregelen genomen worden zonder dat de dienstregeling er slechter op wordt, maar vrees een beetje :( .
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #9

Bericht door fogeltje »

Zit nu in vorige lijn 14 die al +12 heeft en nog naar Arnhem moet.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #9

Bericht door fogeltje »

Woei, de 1832 gezien, kwam als lijn 5 op cs aan.
"Een touringcar is geen bus"
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #9

Bericht door M57 »

Chauffeur63 schreef:Door de vertragingen wachten veel collega's in de kantine af tot hun bus binnenkomt want je gaat niet 3-4x per dag 5-15-30 min. staan wachten in de regen, wind en kou.
Zeker begrijpelijk! Zou het zelf ook doen, denk ik. Tegelijkertijd is het wel betaalde tijd natuurlijk, en maak je zo de vertraging voor je volgende collega nog een ietsepietsje groter. ;)
Somoht
Berichten: 1350
Lid geworden op: di 11 sep 2012, 22:03

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #9

Bericht door Somoht »

Chauffeur63 schreef:Door de vertragingen wachten veel collega's in de kantine af tot hun bus binnenkomt want je gaat niet 3-4x per dag
5-15-30 min. staan wachten in de regen, wind en kou.
Hebben jullie geen DRIS of iig internet in de kantine?
Laatst gewijzigd door Chauf21 op ma 17 dec 2012, 20:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Quote ingekort
Chauffeur63
Berichten: 104
Lid geworden op: di 27 nov 2012, 16:25

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #9

Bericht door Chauffeur63 »

M57 schreef:
Chauffeur63 schreef:Door de vertragingen wachten veel collega's in de kantine af tot hun bus binnenkomt want je gaat niet 3-4x per dag 5-15-30 min. staan wachten in de regen, wind en kou.
Zeker begrijpelijk! Zou het zelf ook doen, denk ik. Tegelijkertijd is het wel betaalde tijd natuurlijk, en maak je zo de vertraging voor je volgende collega nog een ietsepietsje groter. ;)
Kleine correctie, niet de chauffeurs die hun wettelijk verplichte pauze nemen maken de vertraging groter, maar een niet haalbare dienstregeling is er de oorzaak van.
Natuurlijk kun je als chauffeur best zeggen "ach die wettelijke pauze laat ik (gedeeltelijk) vervallen zodat mijn collega weer op
tijd kan rijden", maar wat als er een, ernstige, aanrijding gebeurt en er komt (en dat komt het met alle Infoxx gegevens) naar voren dat de chauffeur zijn wettelijke pauze (betaald of niet) niet heeft genomen???? Juist, die chauffeur zullen ze
"opknopen", hij is verantwoordelijk voor het naleven van de rijtijdenwet.
Ik neem het risico in elk geval niet, als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan, hoe vervelend voor
collega's, passagiers en bedrijf ook.
Chauffeur63
Berichten: 104
Lid geworden op: di 27 nov 2012, 16:25

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #9

Bericht door Chauffeur63 »

Somoht schreef:Hebben jullie geen DRIS of iig internet in de kantine?
Nee, zowel Arnhem als Nijmegen hebben geen DRIS in de kantine.
Belachelijk eigenlijk, meen dat elders in het Brabantse dit wel het geval is.
Het zou tijd schelen en enorm veel irritatie wegnemen, we gooien hem in de groep. 8-)
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #9

Bericht door Chauf21 »

Chauffeur63 schreef:Juist, die chauffeur zullen ze
"opknopen", hij is verantwoordelijk voor het naleven van de rijtijdenwet.
Ik neem het risico in elk geval niet, als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan, hoe vervelend voor
collega's, passagiers en bedrijf ook.
Over de arbeidstijden/rijtijdenwet is ook veel onduidelijkheid. Als buschauffeur in het OV heb je vanaf 5,5 uur arbeid recht op minimaal dertig minuten pauze, wat eventueel mag worden gesplitst in 2x15. Vaak zijn er in de rijdiensten meer of langere pauzes. Als je in een dienst drie keer twintig minuten pauze hebt, dan kan je bijna altijd zonder problemen één pauze laten vallen. Ik weet niet hoe dat bij jou/jullie zit, maar soms wordt de rijtijdenwet ook wel als makkelijke smoes gebruikt.
Chauffeur63
Berichten: 104
Lid geworden op: di 27 nov 2012, 16:25

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #9

Bericht door Chauffeur63 »

Het is nog erger als ik dit lees.

1. Bij meer dan5,5 uur arbeid dient de arbeid te worden onderbroken door een
pauze van minimaal 30minuten, die kan worden gesplitst inpauzes van elk
tenminste 15minuten.
2. Bij meer dan10 uur arbeid dient de arbeid te worden onderbroken door een
pauze van minimaal 45minuten, die kan worden gesplitst inpauzes van elk
tenminste 15minuten


Zou inhouden dat je op een dienst van 8 tot 9 uur (meest voorkomende) maar 2x 15min. netto
pauze zou moeten hebben. :twisted:
Een OV chauffeur hoeft niet rustig te eten of even de benen te strekken...gaan met die banaan :evil: .


Ik weet niet hoe anderen het doen, ik neem in elk geval min. 2x 19min(bruto pauze), maar het is te zot voor woorden dat een tour of vrachtwagenchauffeur wel 45min moet nemen na 4,5 uur rijden.

Zelf vind ik het onbegrijpelijk en zelfs onverantwoord om bv 4 uur te rijden en dan slechts 15min. pauze te nemen om vervolgens weer 4 uur te rijden en dan je 2e keer 15min. pauze en dan nogmaals een 1/2 uur rijden.
Zou graag eens een, hartig, woordje spreken met degene die dit bedacht heeft.

Geloof wel dat er een afspraak is binnen OV om rijblokken max. 4 1/2 uur te maken.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #9

Bericht door BR628 »

Als je het niet bevalt om je beroep uit te oefenen, dan zoek je toch ander werk, bijvoorbeeld op een kantoor? Kan je lopen en naar de wc gaan op elk gewenst moment.
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #9

Bericht door M57 »

Nounou, gezellige reactie. Kan me goed voorstellen dat je je de rest van je werk leuk vindt, maar wel moeite hebt met dat soort dingen.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #9

Bericht door Karl »

BR628 schreef:Als je het niet bevalt om je beroep uit te oefenen, dan zoek je toch ander werk, bijvoorbeeld op een kantoor? Kan je lopen en naar de wc gaan op elk gewenst moment.
Maar, mocht deze persoon gelijk hebben, waarom is er dan een verschil tussen OV versus tour- en vrachtwagenchauffeurs? Ik kan mij best voorstellen dat je daar vragen over hebt.
Het is een spectrum.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #9

Bericht door BR628 »

Daadwerkelijk 4,5 uur rijden zonder enkele minuten tussenstop is volgens mij onmogelijk in Nederland. Geen enkele busrit duurt namelijk zolang. En er zijn altijd (lokale) afspraken over minimum keertijden op eindpunten, natuurlijk deels om vertraging op te vangen, maar ook om ff kort de benen te kunnen strekken, plasje te doen of snel een bakkie halen. Waarom er verschil zit tussen vrachtwagenchauffeur en OV-chauffeur weet ik niet, maar blijkbaar is (bijna) iedereen het er over eens dat dit normaal is.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #9

Bericht door Chauf21 »

Chauffeur63 schreef:Zelf vind ik het onbegrijpelijk en zelfs onverantwoord om bv 4 uur te rijden en dan slechts 15min. pauze te nemen om vervolgens weer 4 uur te rijden en dan je 2e keer 15min. pauze en dan nogmaals een 1/2 uur rijden.
Zou graag eens een, hartig, woordje spreken met degene die dit bedacht heeft.
Het zijn minimumtijden. Vaak heb je in de praktijk (veel) meer pauzes.
Karl schreef:Maar, mocht deze persoon gelijk hebben, waarom is er dan een verschil tussen OV versus tour- en vrachtwagenchauffeurs? Ik kan mij best voorstellen dat je daar vragen over hebt.
Een vrachtwagen- of tourchauffeur zit vaak langer achtereengesloten achter het stuur, bijvoorbeeld enkele uren op een snelweg. Dat is redelijk eentonig. Een OV-chauffeur heeft veel meer afleiding (in de goede zin van het woord) van halteren en de (korte) buffertijden op de eindpunten.
Daarnaast is het ook lastig inpasbaar om de rijtijden te combineren met de dienstregelingen in het OV. Waar een minuutje meer of minder bij vrachtwagens en tourbussen over het algemeen niet heel veel uitmaakt (er zijn branches waar ook iedere minuut telt), is het OV veel meer toegespitst op minutenwerk. Een vrachtwagen of tourchauffeur kan een pauze van 29 of 44 minuten vaak nog wel met een minuutje rekken, een OV-chauffeur kan dat niet.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #9

Bericht door STF »

Ja het is en blijft heel vreemd dat OV-chauffeurs in Nederland hele andere rij en rusttijden kennen dan touringcar of vrachtwagenchauffeurs. Voor zover ik weet is Nederland ook de enige in Europa die daar in afwijkt, hier bij mij in Luxemburg heb je je als OV-chauffeur gewoon aan de Europese rij en rusttijden te houden.
In Nederland hoeft een bus geen tachograaf te hebben als de trajecten van begin tot eindhalte niet langer zijn dan 50 kilometer (het maakt niet uit hoe vaak je als chauffeur dat traject op een dag aflegt). Ik geloof dat Nederland daar niet de enige mee in Europa is, toch blijft het een uitzonderlijke situatie want het overgrote deel aan EU-landen heeft in elke bus een tachograaf zitten.

Vorige week toen find_your_spot hier was, hebben we het er nog uitgebreid met een paar Luxemburgse buschauffeurs over gehad, eentje ontplofte bijna van woede omdat ie niet begreep waarom Nederland zomaar van de Europese rij en ruststijden mag afwijken?
Ik snap er zelf ook niks van...
Chauffeur63
Berichten: 104
Lid geworden op: di 27 nov 2012, 16:25

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #9

Bericht door Chauffeur63 »

BR628 schreef:Als je het niet bevalt om je beroep uit te oefenen, dan zoek je toch ander werk, bijvoorbeeld op een kantoor? Kan je lopen en naar de wc gaan op elk gewenst moment.
Ik doe het werk nu ruim 16 jaar, altijd met veel plezier gedaan en nog steeds, maar de afbraak in zowel dienstverlening
als diensten is enorm.
Het is de bijwerking van het aanbesteden, iets waar niemand om gevraagd heeft en zeker iets waar
niemand (op een enkeling na) beter van geworden is.
Je kunt natuurlijk, mogelijk uw instelling als ik het zo lees, alles slikken, maar je kunt ook op een
fatsoenlijke en onderbouwde manier iets tegengas geven.
Zoals het toen was, pauze na elke rit, was ook onzin maar ik ken maar heel weinig beroepen waar iemand
die 8 a 9 uur per dag werkt het moet doen met 2x 15min. koffiepauze
Chauffeur63
Berichten: 104
Lid geworden op: di 27 nov 2012, 16:25

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #9

Bericht door Chauffeur63 »

@Chauffeur 21.

Voordat het door quotes onleesbaar wordt.

"Een vrachtwagen- of tourchauffeur zit vaak langer achtereengesloten achter het stuur, bijvoorbeeld enkele uren op een snelweg. Dat is redelijk eentonig"

Dat klopt, maar 4 uur wurmen in de stad is aanzienlijk vermoeiender, ik rijd liever 1x Apeldoorn op en neer als 6x de nw. lijn 4.

Daarnaast is het ook lastig inpasbaar om de rijtijden te combineren met de dienstregelingen in het OV

Dat ben ik niet met je eens, oke het kost wat meer geld en dat is ook de enige reden dat het niet, meer, gebeurt.

Buffertijden op de eindpunten.

Heb nu 6 dagen gereden in de nw. dienstregeling maar alle buffertijd was er slechts om vertragingen een beetje minder te laten worden.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #9

Bericht door Chauf21 »

Chauffeur63 schreef:Het is de bijwerking van het aanbesteden, iets waar niemand om gevraagd heeft en zeker iets waar
niemand (op een enkeling na) beter van geworden is.
Het is niet zozeer een gevolg van het aanbesteden. Bij een aanbesteding kan bijvoorbeeld ook worden ge-eist dat er na iedere rit uitlooptijd moet worden ingecalculeerd of dat chauffeurs tussen twee ritten in een minimum aantal minuten buffer-/pauzetijd moeten hebben.
Het is wel een gevolg van de toegenomen drang om alles zo efficiënt mogelijk in te plannen (om daardoor goedkoper/effectiever te kunnen opereren). Op een gegeven moment kom je er dan achter dat efficiëntie en kwaliteit niet meer samengaan. De vraag is dan waar men voor kiest: is dat de kant van kwaliteit of de kant van kosten? Beide kanten hebben zo hun eigen voor- en nadelen. Dat is overigens iets dat niet alleen in het OV speelt, maar veel dieper in de samenleving zit.
Chauffeur63
Berichten: 104
Lid geworden op: di 27 nov 2012, 16:25

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #9

Bericht door Chauffeur63 »

Chauf21 schreef:
Chauffeur63 schreef:Het is de bijwerking van het aanbesteden, iets waar niemand om gevraagd heeft en zeker iets waar
niemand (op een enkeling na) beter van geworden is.
De vraag is dan waar men voor kiest: is dat de kant van kwaliteit of de kant van kosten? Beide kanten hebben zo hun eigen voor- en nadelen. Dat is overigens iets dat niet alleen in het OV speelt, maar veel dieper in de samenleving zit.
Een goede kwalitiet komt ten goede van passagier en personeel, lage kosten zijn er voor aandeelhouders (meer winst/bonussen).
Het zit diep in de samenleving en overal waar aanbesteed wordt gaat het de verkeerde kant op, Post, Zorg, Energie enz.,
alleen de top wordt er beter van en als ze het verprutsen mogen ze vertrekken met een grote zak geld.
Zoals deze beste man :6
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 32 gasten