Virgin wil HSL overnemen

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Virgin wil HSL overnemen

Bericht door RoelZ1 »

Het probleem van Thalys is dat het niet 'het hele HSL-concept' biedt. Het biedt slechts het HSL-concept voor reizen naar Parijs. De 10 treinen per dag die ze willen en kunnen rijden (ze hebben immers een zeer beperkte vloot) kunnen zij helemaal vullen met reizigers naar Parijs. Reizigers naar Brussel hebben ze eigenlijk niet nodig waardoor ze op die verbinding woekerprijzen kunnen vragen en dat ook doen.

Thalys had 'het hele HSL-concept' kunnen bieden als ze een uurdienst waren gaan rijden met langere treinen, maar dat hebben ze niet gedaan. Daarom is er nu een Thalys voor 'het HSL-concept' naar Parijs en een Fyra voor 'het HSL-concept' naar Antwerpen en Brussel. Snel regionaal vervoer voor de gebieden die buiten de catchment area liggen (Zeeland, Roosendaal, Dordrecht, Breda, rest van Brabant) lijkt me zeker wel van belang, maar daarvoor is Antwerpen - Breda plus een iets versnelde verbinding Roosendaal - Antwerpen voldoende voor. Den Haag laat ik expliciet weg omdat dat gewoon binnen het catchment area van de Fyra ligt. Den Haag Centraal - Brussel Centraal kan in 1:44 voor €26,30. Geen reserveringsvrije stop-Fyra die daar tegenop kan.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Virgin wil HSL overnemen

Bericht door iljitsch »

Mooi verhaal, maar ik geloof er niks van dat de fyra en thalys die precies hetzelfde doen tussen Amsterdam en Brussel, opheffen van de populaire benelux en daarmee de rechtstreekse verbindingen van Den Haag, Dordrecht, Roosendaal en Mechelen en dan een paar keer per dag een hogesnelheidsstoptrein naar wereldstad-maar-niet-heus Breda te laten rijden een logische situatie is.

Er stappen ook mensen naar Parijs in in Antwerpen en Brussel dus het is voor thalys ook zinnig om reizigers die tot daar mee willen te vervoeren. Twee fyra's een uur na elkaar met midden daartussen een thalys is ook een vrij bizarre inzet van materieel.

Ik ben bang dat we hier de nadelen van halve marktwerking ondervinden, waardoor de NS maar wat graag met het buitenlandse thalys concurreert maar binnenlands z'n monopoliepositie misbruikt door de reizigers niet te geven wat in elk geval een deel wel wil hebben en richting een duurder produkt stuurt.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Virgin wil HSL overnemen

Bericht door Vinny »

Je kunt je natuurlijk afvragen of de lege stoelen die de Thalys had toen deze nog (midden in de ochtend- en avondspits) over de Oude LIjn reed maatschappelijk wel te verantwoorden was. Alleen weet ik niet helemaal of dit de meest wenselijke oplossing is. Ik had liever gezien dat men de Thalysdienstregeling fors had uitgebreid en dat de trein ook geconcipieerd zou worden voor reizen tussen Nederland en Belgiê. Met een tot IR gedegradeerde Beneluxtrein (bijvoorbeeld Den Haag-Brussel) had je ook zonder Fyra een goed treinproduct kunnen neerzetten, waarbij de afweging: Snel, maar duur of Goedkoop, maar langzaam (en een betere bediening van de tussengelegen stations) wat duidelijker was.

Voor reizigers uit Brabant, of uit de rest van Nederland met een reisrecht voor het NS net is de Fyra disproportioneel duur, en daarmee schiet de NS zichzelf ook wel behoorlijk in de voet denk ik, want de verbinding wordt er niet comfortabeler op (zeker niet als je moet terugsteken naar Rotterdam).

Maar goed de introductie van de Fyra-IR Breda-Antwerpen in april zal wat dat betreft wel een verbetering worden.

Uiteindelijk blijft het natuurlijk erg teleurstellend dat van de geplande dienstregeling bij aanleg van de HSL nog niet eens de helft wordt uitgevoerd...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Virgin wil HSL overnemen

Bericht door Klaasje »

Het probleem is een beetje de hoge infraheffing. Als die iets lager zou zijn dan zou het voor Thalys bijvoorbeeld ook interessanter zijn om wat vaker te rijden. Goed, dan brengt de HSL iets minder geld op voor de staat om het terug te verdienen maar de maatschappelijke baten zijn dan wel stukken groter.
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Virgin wil HSL overnemen

Bericht door R-Flow »

reisthijs schreef:De Fyra mag best wat minder snel zijn als je daarmee meer stations kan bedienen.
Nee. Het doel van de Fyra is dat je zo snel mogelijk van A naar B gaat. Dat gaat dus niet lukken in een piepklein landje als Nederland waar de steden boven op elkaar liggen en dat ding overal moet stoppen. Heel simpel. Wat nou precies het drama is van een keertje overstappen van intercity op Fyra snap ik echt niet.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Virgin wil HSL overnemen

Bericht door reisthijs »

Nee. Het doel van de Fyra is (of zou moeten zijn) dat je sneller van A naar B gaat dan met een gewone Intercity. Dat is niet per definitie gelijk aan 'zo snel mogelijk'. Wat nou precies het drama is van een keertje extra stoppen met de Fyra snap ik echt niet.

Het nadeel van vaker overstappen in dit geval is dat je daar een deel van je tijdswinst aan kwijt raakt en je ook nog eens het geluk moet hebben dat het een beetje aansluit (zeker met lage frequenties is de kans dat je lang moet wachten groot). Veel reizen tussen Nederland en België duren nu langer dan voor de komst van de Fyra...
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Virgin wil HSL overnemen

Bericht door R-Flow »

reisthijs schreef:Nee. Het doel van de Fyra is (of zou moeten zijn) dat je sneller van A naar B gaat dan met een gewone Intercity. Dat is niet per definitie gelijk aan 'zo snel mogelijk'. Wat nou precies het drama is van een keertje extra stoppen met de Fyra snap ik echt niet.
Op het moment dat je de Fyra op nog meer locaties laat stoppen reduceer je 'm inderdaad tot een ordinaire intercity en is het hele concept weg. De HSL loopt nou eenmaal niet langs Den Haag dus die optie is er simpelweg niet. Had ie wel via Den Haag gelopen was de snelheidswinst niet in verhouding met de aanlegkosten. Dat zijn nou eenmaal afwegingen die je moet maken.
reisthijs schreef:Het nadeel van vaker overstappen in dit geval is dat je daar een deel van je tijdswinst aan kwijt raakt en je ook nog eens het geluk moet hebben dat het een beetje aansluit (zeker met lage frequenties is de kans dat je lang moet wachten groot). Veel reizen tussen Nederland en België duren nu langer dan voor de komst van de Fyra...
Datzelfde nadeel kleeft ook aan overal moeten stoppen. Breda is een tijdelijk verhaal er wordt vanaf april gecorrigeerd. Den Haag Centraal - Brussel-Centraal is nog altijd sneller dan voorheen, inclusief die oh zo verschrikkelijke overstap.
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Virgin wil HSL overnemen

Bericht door RoelZ1 »

iljitsch schreef: Er stappen ook mensen naar Parijs in in Antwerpen en Brussel dus het is voor thalys ook zinnig om reizigers die tot daar mee willen te vervoeren. Twee fyra's een uur na elkaar met midden daartussen een thalys is ook een vrij bizarre inzet van materieel.
Daarom rijden er dus ook heel veel Thalyssen slechts tussen Parijs en Brussel en krijgt de trein uit Amsterdam er vaak een stel bij in Brussel. Als je alleen de stoelen Antwerpen - Parijs kunt verkopen tussen Antwerpen en Nederland hou je woekerprijzen zoals nu.
Ik ben bang dat we hier de nadelen van halve marktwerking ondervinden, waardoor de NS maar wat graag met het buitenlandse thalys concurreert maar binnenlands z'n monopoliepositie misbruikt door de reizigers niet te geven wat in elk geval een deel wel wil hebben en richting een duurder produkt stuurt.
Natuurlijk ondervinden we hier slecht gestuurde marktwerking. Een gesubsidieerd product (door de lage infraheffing door subsidies aan ProRail, die nog niet eens het onderhoud van de lijn dekt) wordt vervangen door een product wat de aanleg van de lijn waar hij overheen rijdt moet terugverdienen (door de hoge infraheffing, die behalve het onderhoud ook de aanleg moet terugverdienen). Dit verschil in infraheffingen zorgt ook dat er bij een aantrekkelijke trein via de oude lijn altijd sprake is van oneerlijke concurrentie. Als deze trein wordt geboden tegen de normale NS-tarieven (gebaseerd op die gesubsidieerde situatie) zal er sterk kannibalisme optreden met de (ook voor NS) dure Fyra doordat er geen sprake is van een level-playing-field tussen die treinen. De enige manier om een 'regionale Fyra' te laten werken voor NS is door deze ook duurder te laten zijn dan de overige treinen (maar wel iets goedkoper dan de snelle Fyra), maar ik weet zeker dat ook niet is wat de huidige klagende reizigers willen. Zij klagen indirect gewoon over het feit dat NS zo veel geld moet betalen voor de HSL en dit doorberekent naar de reiziger.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Virgin wil HSL overnemen

Bericht door Geert »

De prijs is niet het enige, de service is ook aanzienlijk verslechterd. Lagere frequenties, minder flexibiliteit, reserveerplicht etc. (los van alle vertragingen en treinuitval) maken Fyra niet echt populair.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 42 gasten