Dexter en Caspar in Litouwen (aardig wat foto's)
Dexter en Caspar in Litouwen (aardig wat foto's)
Dexter en Caspar in Litouwen
Voor ons twee was dit een totaal nieuwe en nog vreemde bestemming, ik ben zelf nooit verder gekomen dan de Poolse stad Byalistok. We waren dan ook reuze benieuwd naar de gang van zaken daar. Heenweg werd er gevlogen vanaf Eindhoven naar Vilnius de hoofdstad van Litouwen en de terugweg vanaf Vilnius naar Dortmund.
De vakantie duurde 4 dagen, en in die 4 dagen zijn we behalve in Vilnius ook met de trein naar de 2e stad van het land, Kaunas getreind op en neer. Om ook nog wat anders van het land te zien, hebben we ook een uitstap gemaakt naar Trakai, een kasteel wat op een eilandje in een meer is gebouwd op 25 kilometer van Vilnius af. Heen met de trein, terug met een bus.
Reizen per trein en bus blijkt best makkelijk te zijn in Litouwen, de reisinformatie is overal duidelijk en het kopen van kaartjes ging ook zonder enige problemen. Helaas is het strakke uur patroon zoals wij dat hier kennen daar nog niet in het OV doorgedrongen. Daardoor zijn er in Vilnius buslijnen die bijvoorbeeld gemiddeld 6x per uur rijden, maar telkens met andere intervallen, en op sommige uren bijvoorbeeld 7x rijden, en dan weer een uur met 4 ritten enzovoorts. Maar lang wachten hebben we nooit hoeven doen. Verder viel ons op dat er geen enkel openbaarvervoer is in de nachtelijke uren in de hoofdstad. De laatste ritten zijn zo rond 23.30u en daar is een enorme run op qua reizigers, deze bussen puilen ontzettend uit.
De trein tussen de luchthaven en het stadscentrum van Vilnius.
Een kaartje hiervoor koop je bij de conducteur. Kosten; 2,50 LTL wat neerkomt op 0,73€. Nadat de conductrice haar rondje door het treintje had gedaan (is maar 1 bak) ging ze weer verder met haar breiwerk.
Deze reis diende als verjaardagscadeau voor Dexter, en ik had gespaard om in het Radisson hotel te slapen, wat is gelegen direct aan de overkant van de rivier de Neris die door Vilnius stroomt. Het hotel ligt in een zakendistrict wat wel wat weg heeft van La Défence in Parijs. Op de 22ste etage van dit hotel bevindt zich een bar met panoramisch uitzicht, die ook voor niet hotelgasten open is. De klanten in de bar waren veel rijke types, die met vriendin een flesje champagne komen dringen, en Russisch spreken. Ook mannen van 60 met vrouwen van 30 aan hun arm. Maar toch zeker een bezoek en een drankje waard!
Standbeeld bij de belangrijke brug tussen het centrum en het Noorden van de stad, waar ook ons hotel vlak naast gelegen was.
Moderne architectuur in Vilnius.
Stadsbus aan de centrum kant van de rivier de Neris. We waren hier onderweg naar de Gedimino Pilies Bokstas, een heuvel met een toren erop aan de rand van de oude stad.
Tussen de voet van de heuvel en de top, is een kabeltreintje aangelegd. Voor ongeveer 0,60€ kan je hiermee omhoog gaan.
Boven heb je dan dit uitzicht:
Op de oude stad.
En dit uitzicht op de nieuwe delen van de stad. Ons hotel was de meest linker torenflat aan de overkant van de rivier.
Deze foto laat goed zien hoe ijzig koud het was; in de rivier dreven grote ijsschotsen.
Typische stadsbus voor Vilnius. In Vilnius rijden diverse types bussen rond, van stokoud tot nieuw. Vooral veel Volvo's en Citaro's. De nieuwe trolleybussen zijn 15 meter bussen van Solaris.
Nog een keer lijn 10, deze bus is gefotografeerd aan het grote centrale plein van de stad, wat er zo uitziet:
Citaro.
Een ander ''hoogtepunt'' van de stad is de TV toren die meer dan 300 meter hoog is. Met een supersnelle lift kan je als bezoeker naar het observatiedeck omhoog, en daar kan je van het uitzicht genieten. Het is tevens een bar en restaurant als je trek of dorst zou hebben. Fotograferen mag officieel niet, maar wij hebben meerdere mensen het zien doen.
We zijn hier per trolleybus naartoe gegaan, dat was met een bus als deze:
De bus was onverwarmd, wat resulteerde op ijsbloemen en rijp aan de binnenkant van de ruiten. Om te kunnen zien waar we moeten uitstappen, moest Dexter eerst ijs van het ruit afkrabben. Het was echt steenkoud in de bus...
De TV toren ligt in een lekker verveloze wijk vol sovjetflats. Deze wijk heeft ergens in de jaren 80 nog de Leninprijs voor architectuur ontvangen... (let ook op het woord Amsterdamas op de gevel, geen idee waar dat voor diende overigens)
De wijk van boven, zo met al die lichtjes ziet het er nog wel sfeervol uit.
Op de terugweg troffen we een nieuwe Solaris trolley, waar de verwarming het uiteraard wel in deed, en dat was toch wel heel prettig.
Vanuit Vilnius zijn we een nacht naar Kaunas gegaan, wat een goede 100 kilometer ten Westen van de hoofdstad ligt, en met 320.000 inwoners de 2e stad van het land is. Treinen rijden ongeveer 1x per uur maar niet in een klokvast patroon, en sommigen doen er aanzienlijk langer over dan de snelste verbindingen.
Een kaartje kost iets meer dan 4 euro voor een rit in de 3e klas (onze trein had alleen 3e klas).
Het emplacement van Vilnius in de sneeuw.
Trein uit Minsk (Wit Rusland) waar een schoonmaakster druk bezig is met de mattenklopper. Er gaan overigens 3 of 4 treinen per dag naar Minsk, wat maar 125km verderop ligt. Door de lastige douane toestanden met Visum etc hebben we al in een vroeg stadium besloten dat het ondoenlijk was om zo'n korte termijn (geboekt eind september, reis begin december) even een dagje Minsk te doen. Jammer.
Rondom de trein rook het naar een hout kachel.
Luchthaventrein.
Vanaf de loopbrug.
Het enige stationsbord van het station.
Dieseltrein, het achterste rijtuig ziet er van dichtbij uit als een zware dieselloc. Het is voorzien van ruiten, waarachter een enorme dieselmotor zichtbaar is.
Binnenkomst van de sneltrein uit Klaipėda, een grote stad aan de Oostzee. Zo op het oog leken de rijtuigen hetzelfde als de Wit Russische, alleen waren deze voorzien van een coach opstelling, in plaats van 6 persoon coupés.
Onze trein naar Kaunas met ernaast de zojuist gearriveerde trein uit Klaipėda.
Het viel ons op dat de treinen in Vilnius allemaal zo hoog zijn, ze zijn behoorlijk hoog boven de draaistellen geplaatst.
De trein naar Kaunas was een elektrisch treinstel bestaande uit 4 bakken. Ook hier deed de verwarming het minimaal, en door de tochtige bakovergang kwam er zelfs sneeuw op de balkons te liggen. Ik zag op het bankje naast ons een klein beetje sneeuw liggen, en dat was pas gesmolten na 1 uur treinen. Doordat op ieder station alle deuren open gaan aan de in/uitstapzijde van de trein, werd de temperatuur er niet veel beter op. Muts, sjaal, en handschoenen bleven bij alle reizigers dus aan.
De conducteur beende na ieder station een rondje door de trein, om reizigers van kaartjes te voorzien. De conducteurs die wij troffen leken bovengemiddeld streng te zijn, een glimlachje kon er nooit vanaf. (bij geen enkele reiziger)
Station onderweg. Hier kan je ook overstappen naar Trakai, een oude plaats met een kasteel.
Welk station dit is? Geen idee...
Aankomst in Kaunas.
Waar deze ex NZH bussen stonden. Kaunas is een waar ex-Nederland bussen paradijs.
Behalve al deze bussen reden er ook bussen in de HTM kleuren die ook nog in Dordrecht hebben rondgereden.
Nog 2 treinen in Kaunas. Rechts een moderne dubbeldekker van Skoda.
Net als in Vilnius heeft ook Kaunas 2 funiculars. Deze exemplaren zijn alleen we een stuk authentieker dan in Vilnius en worden vooral door gewoon publiek gebruikt, en niet zo zeer door toeristen.
Deze funiculars hadden zelfs een passeer spoortje halverwege.
Boven op de heuvel kwamen we uit bij deze grote kerk:
Waar je voor 4LTL met de trap omhoog kan naar het dak van de kerk waar een goed uitzicht is.
Wil je met de lift omhoog, dan moet je het dubbele betalen. Wij waren de enige bezoekers, dus deed de vrouw die ondertussen aan het breien was voor ons speciaal alle lampen aan in de kerk.
De kerktoren gezien vanaf het dak van de kerk.
Vanaf de kerk zijn we met de trolleybus naar het oude centrum gegaan. De trolley's zijn hier dezelfde als in Vilnius, ook dezelfde oude meuk van hetzelfde type en nieuwe Solarissen maar dan van 12 meter ipv 15 meter.
In het centrum zagen we dit:
Geen idee wat het betekend, maar wel grappig om 'Loesje' te zien in een vreemd land.
Historische centrum van Kaunas.
Ook hier stroomt de rivier de Neris doorheen, en aan de overkant van de rivier is wederom een funicular omhoog een heuvel op.
Waar Vilnius meer een zakenstad en hoofdstad is, zagen we in Kaunas meer creatieve types, studenten en mensen met muziekinstrumenten op hun rug door de stad lopen. Kaunas heeft ook meer restaurants en cafés zo op het oog.
Modernere stadsbus.
Stationsgebouw van Kaunas.
Vanuit Kaunas zijn we via Trakai naar Vilnius teruggegaan.
Hieronder de trein naar Vilnius, waar we in Lentvaris zijn overgestapt voor Trakai.
Het interieur van de trein.
Stationnetje onderweg.
Nog een kleiner stationnetje onderweg... De perronrand is al bijna niet meer te zien in de sneeuw.
Overstap station Lentvaris.
Interieur van de stationshal.
Voor als het echt hard gaat sneeuwen...
Binnenkomst van de trein naar Trakai.
Aankomst een klein kwartier later in Trakai.
Doordat de deuren open blijven staan, zal de trein vast weer steenkoud worden...
Vanaf het station is het een kleine 4 kilometer wandelen naar het kasteel. De huizen zien er Scandinavisch uit, van hout en in geel, zalmrose of groen geverfd.
De wandeling is in ieder geval geen straf, ook niet als het heel koud is. Halverwege zit een gezellige gelegenheid waar je warm kan zitten en wat te drinken kan bestellen, en waar ze zelf bonbons en andere chocolade waar maken en verkopen.
Het kasteel. Het kasteel maakt deel uit van een veel groter geheel uit het verleden, waar dit nog van over is gebleven.
In het kasteel zijn in de kamers tentoonstellingen met voorwerpen uit de middeleeuwen, zoals harnassen, serviesgoed, en het hele interieur van een kamer van een hertog.
In iedere afzonderlijke ruimte zit een vrouw op een stoel de boel in de gaten te houden van achter haar breiwerk. Er zaten hier minstens 10 vrouwen te breien. Breien lijkt daarmee volksbezigheid nummer 1 voor vrouwen in Litouwen.
Uitzicht vanaf het kasteeleiland.
Na een bezoek zijn we terug gewandeld richting het station van Trakai, en kwamen we langs het busstation. Hier stond toevallig een bus klaar naar Vilnius en daar zijn we ingestapt. Een ritje koste 6 LTL (1,75€) voor de rit van 25 kilometer.
De bus was een oude Zweedse touringcar, en de rit verliep vlot en redelijk comfortabel.
Daarna restte ons nog 1 korte nacht in Vilnius omdat de vlucht naar Dortmund alweer erg vroeg op de dag was, maar gelukkig konden we nog wel met de eerste trein van de dag naar de luchthaven treinen, zodat we geen taxi hoefden te nemen.
Voor de laatste keer van deze trip de luchthaventrein op de foto.
Waarna we naar Dortmund vlogen, en daar in een grote sneeuwbui zijn geland. Er lag ook in Dortmund ongeveer 10 tot 15 centimeter sneeuw, en de bus naar het HBF kwam niet opdagen. Dexter en ik zijn in de eerst vertrekkende bus gestapt die ergens heen ging, om maar weg te komen van de luchthaven en de almaar groeiende groep wachtende bus passagiers. Dat werd een bus naar het beginpunt van de U-bahn in Aplerbeck.
Daar vandaan was het nog een minuut of 20 naar het centrum van Dortmund waar ik dacht een oude tram te zien:
Ik dacht, leuk die zet ik op de foto, en begon mijn pas te versnellen zodat ie niet weg zou rijden voordat ik een foto had genomen. Stak snel de straat over voor de foto, en toen ik er eenmaal voor stond zag ik pas dat het een feest-tram is die helemaal nooit meer kan rijden... Er is geen bovenleiding in de straat, en er liggen zelfs geen rails in de straat... Kleine blunder van mij dus. Maarja het was pas 9 uur 's ochtends en we hadden al een hele vliegreis erop zitten dus dan kan dat gebeuren.
Dat was mijn bijdrage voor dit verslag, ik hoop dat het een aardig beeld geeft van deze trip.
Voor ons twee was dit een totaal nieuwe en nog vreemde bestemming, ik ben zelf nooit verder gekomen dan de Poolse stad Byalistok. We waren dan ook reuze benieuwd naar de gang van zaken daar. Heenweg werd er gevlogen vanaf Eindhoven naar Vilnius de hoofdstad van Litouwen en de terugweg vanaf Vilnius naar Dortmund.
De vakantie duurde 4 dagen, en in die 4 dagen zijn we behalve in Vilnius ook met de trein naar de 2e stad van het land, Kaunas getreind op en neer. Om ook nog wat anders van het land te zien, hebben we ook een uitstap gemaakt naar Trakai, een kasteel wat op een eilandje in een meer is gebouwd op 25 kilometer van Vilnius af. Heen met de trein, terug met een bus.
Reizen per trein en bus blijkt best makkelijk te zijn in Litouwen, de reisinformatie is overal duidelijk en het kopen van kaartjes ging ook zonder enige problemen. Helaas is het strakke uur patroon zoals wij dat hier kennen daar nog niet in het OV doorgedrongen. Daardoor zijn er in Vilnius buslijnen die bijvoorbeeld gemiddeld 6x per uur rijden, maar telkens met andere intervallen, en op sommige uren bijvoorbeeld 7x rijden, en dan weer een uur met 4 ritten enzovoorts. Maar lang wachten hebben we nooit hoeven doen. Verder viel ons op dat er geen enkel openbaarvervoer is in de nachtelijke uren in de hoofdstad. De laatste ritten zijn zo rond 23.30u en daar is een enorme run op qua reizigers, deze bussen puilen ontzettend uit.
De trein tussen de luchthaven en het stadscentrum van Vilnius.
Een kaartje hiervoor koop je bij de conducteur. Kosten; 2,50 LTL wat neerkomt op 0,73€. Nadat de conductrice haar rondje door het treintje had gedaan (is maar 1 bak) ging ze weer verder met haar breiwerk.
Deze reis diende als verjaardagscadeau voor Dexter, en ik had gespaard om in het Radisson hotel te slapen, wat is gelegen direct aan de overkant van de rivier de Neris die door Vilnius stroomt. Het hotel ligt in een zakendistrict wat wel wat weg heeft van La Défence in Parijs. Op de 22ste etage van dit hotel bevindt zich een bar met panoramisch uitzicht, die ook voor niet hotelgasten open is. De klanten in de bar waren veel rijke types, die met vriendin een flesje champagne komen dringen, en Russisch spreken. Ook mannen van 60 met vrouwen van 30 aan hun arm. Maar toch zeker een bezoek en een drankje waard!
Standbeeld bij de belangrijke brug tussen het centrum en het Noorden van de stad, waar ook ons hotel vlak naast gelegen was.
Moderne architectuur in Vilnius.
Stadsbus aan de centrum kant van de rivier de Neris. We waren hier onderweg naar de Gedimino Pilies Bokstas, een heuvel met een toren erop aan de rand van de oude stad.
Tussen de voet van de heuvel en de top, is een kabeltreintje aangelegd. Voor ongeveer 0,60€ kan je hiermee omhoog gaan.
Boven heb je dan dit uitzicht:
Op de oude stad.
En dit uitzicht op de nieuwe delen van de stad. Ons hotel was de meest linker torenflat aan de overkant van de rivier.
Deze foto laat goed zien hoe ijzig koud het was; in de rivier dreven grote ijsschotsen.
Typische stadsbus voor Vilnius. In Vilnius rijden diverse types bussen rond, van stokoud tot nieuw. Vooral veel Volvo's en Citaro's. De nieuwe trolleybussen zijn 15 meter bussen van Solaris.
Nog een keer lijn 10, deze bus is gefotografeerd aan het grote centrale plein van de stad, wat er zo uitziet:
Citaro.
Een ander ''hoogtepunt'' van de stad is de TV toren die meer dan 300 meter hoog is. Met een supersnelle lift kan je als bezoeker naar het observatiedeck omhoog, en daar kan je van het uitzicht genieten. Het is tevens een bar en restaurant als je trek of dorst zou hebben. Fotograferen mag officieel niet, maar wij hebben meerdere mensen het zien doen.
We zijn hier per trolleybus naartoe gegaan, dat was met een bus als deze:
De bus was onverwarmd, wat resulteerde op ijsbloemen en rijp aan de binnenkant van de ruiten. Om te kunnen zien waar we moeten uitstappen, moest Dexter eerst ijs van het ruit afkrabben. Het was echt steenkoud in de bus...
De TV toren ligt in een lekker verveloze wijk vol sovjetflats. Deze wijk heeft ergens in de jaren 80 nog de Leninprijs voor architectuur ontvangen... (let ook op het woord Amsterdamas op de gevel, geen idee waar dat voor diende overigens)
De wijk van boven, zo met al die lichtjes ziet het er nog wel sfeervol uit.
Op de terugweg troffen we een nieuwe Solaris trolley, waar de verwarming het uiteraard wel in deed, en dat was toch wel heel prettig.
Vanuit Vilnius zijn we een nacht naar Kaunas gegaan, wat een goede 100 kilometer ten Westen van de hoofdstad ligt, en met 320.000 inwoners de 2e stad van het land is. Treinen rijden ongeveer 1x per uur maar niet in een klokvast patroon, en sommigen doen er aanzienlijk langer over dan de snelste verbindingen.
Een kaartje kost iets meer dan 4 euro voor een rit in de 3e klas (onze trein had alleen 3e klas).
Het emplacement van Vilnius in de sneeuw.
Trein uit Minsk (Wit Rusland) waar een schoonmaakster druk bezig is met de mattenklopper. Er gaan overigens 3 of 4 treinen per dag naar Minsk, wat maar 125km verderop ligt. Door de lastige douane toestanden met Visum etc hebben we al in een vroeg stadium besloten dat het ondoenlijk was om zo'n korte termijn (geboekt eind september, reis begin december) even een dagje Minsk te doen. Jammer.
Rondom de trein rook het naar een hout kachel.
Luchthaventrein.
Vanaf de loopbrug.
Het enige stationsbord van het station.
Dieseltrein, het achterste rijtuig ziet er van dichtbij uit als een zware dieselloc. Het is voorzien van ruiten, waarachter een enorme dieselmotor zichtbaar is.
Binnenkomst van de sneltrein uit Klaipėda, een grote stad aan de Oostzee. Zo op het oog leken de rijtuigen hetzelfde als de Wit Russische, alleen waren deze voorzien van een coach opstelling, in plaats van 6 persoon coupés.
Onze trein naar Kaunas met ernaast de zojuist gearriveerde trein uit Klaipėda.
Het viel ons op dat de treinen in Vilnius allemaal zo hoog zijn, ze zijn behoorlijk hoog boven de draaistellen geplaatst.
De trein naar Kaunas was een elektrisch treinstel bestaande uit 4 bakken. Ook hier deed de verwarming het minimaal, en door de tochtige bakovergang kwam er zelfs sneeuw op de balkons te liggen. Ik zag op het bankje naast ons een klein beetje sneeuw liggen, en dat was pas gesmolten na 1 uur treinen. Doordat op ieder station alle deuren open gaan aan de in/uitstapzijde van de trein, werd de temperatuur er niet veel beter op. Muts, sjaal, en handschoenen bleven bij alle reizigers dus aan.
De conducteur beende na ieder station een rondje door de trein, om reizigers van kaartjes te voorzien. De conducteurs die wij troffen leken bovengemiddeld streng te zijn, een glimlachje kon er nooit vanaf. (bij geen enkele reiziger)
Station onderweg. Hier kan je ook overstappen naar Trakai, een oude plaats met een kasteel.
Welk station dit is? Geen idee...
Aankomst in Kaunas.
Waar deze ex NZH bussen stonden. Kaunas is een waar ex-Nederland bussen paradijs.
Behalve al deze bussen reden er ook bussen in de HTM kleuren die ook nog in Dordrecht hebben rondgereden.
Nog 2 treinen in Kaunas. Rechts een moderne dubbeldekker van Skoda.
Net als in Vilnius heeft ook Kaunas 2 funiculars. Deze exemplaren zijn alleen we een stuk authentieker dan in Vilnius en worden vooral door gewoon publiek gebruikt, en niet zo zeer door toeristen.
Deze funiculars hadden zelfs een passeer spoortje halverwege.
Boven op de heuvel kwamen we uit bij deze grote kerk:
Waar je voor 4LTL met de trap omhoog kan naar het dak van de kerk waar een goed uitzicht is.
Wil je met de lift omhoog, dan moet je het dubbele betalen. Wij waren de enige bezoekers, dus deed de vrouw die ondertussen aan het breien was voor ons speciaal alle lampen aan in de kerk.
De kerktoren gezien vanaf het dak van de kerk.
Vanaf de kerk zijn we met de trolleybus naar het oude centrum gegaan. De trolley's zijn hier dezelfde als in Vilnius, ook dezelfde oude meuk van hetzelfde type en nieuwe Solarissen maar dan van 12 meter ipv 15 meter.
In het centrum zagen we dit:
Geen idee wat het betekend, maar wel grappig om 'Loesje' te zien in een vreemd land.
Historische centrum van Kaunas.
Ook hier stroomt de rivier de Neris doorheen, en aan de overkant van de rivier is wederom een funicular omhoog een heuvel op.
Waar Vilnius meer een zakenstad en hoofdstad is, zagen we in Kaunas meer creatieve types, studenten en mensen met muziekinstrumenten op hun rug door de stad lopen. Kaunas heeft ook meer restaurants en cafés zo op het oog.
Modernere stadsbus.
Stationsgebouw van Kaunas.
Vanuit Kaunas zijn we via Trakai naar Vilnius teruggegaan.
Hieronder de trein naar Vilnius, waar we in Lentvaris zijn overgestapt voor Trakai.
Het interieur van de trein.
Stationnetje onderweg.
Nog een kleiner stationnetje onderweg... De perronrand is al bijna niet meer te zien in de sneeuw.
Overstap station Lentvaris.
Interieur van de stationshal.
Voor als het echt hard gaat sneeuwen...
Binnenkomst van de trein naar Trakai.
Aankomst een klein kwartier later in Trakai.
Doordat de deuren open blijven staan, zal de trein vast weer steenkoud worden...
Vanaf het station is het een kleine 4 kilometer wandelen naar het kasteel. De huizen zien er Scandinavisch uit, van hout en in geel, zalmrose of groen geverfd.
De wandeling is in ieder geval geen straf, ook niet als het heel koud is. Halverwege zit een gezellige gelegenheid waar je warm kan zitten en wat te drinken kan bestellen, en waar ze zelf bonbons en andere chocolade waar maken en verkopen.
Het kasteel. Het kasteel maakt deel uit van een veel groter geheel uit het verleden, waar dit nog van over is gebleven.
In het kasteel zijn in de kamers tentoonstellingen met voorwerpen uit de middeleeuwen, zoals harnassen, serviesgoed, en het hele interieur van een kamer van een hertog.
In iedere afzonderlijke ruimte zit een vrouw op een stoel de boel in de gaten te houden van achter haar breiwerk. Er zaten hier minstens 10 vrouwen te breien. Breien lijkt daarmee volksbezigheid nummer 1 voor vrouwen in Litouwen.
Uitzicht vanaf het kasteeleiland.
Na een bezoek zijn we terug gewandeld richting het station van Trakai, en kwamen we langs het busstation. Hier stond toevallig een bus klaar naar Vilnius en daar zijn we ingestapt. Een ritje koste 6 LTL (1,75€) voor de rit van 25 kilometer.
De bus was een oude Zweedse touringcar, en de rit verliep vlot en redelijk comfortabel.
Daarna restte ons nog 1 korte nacht in Vilnius omdat de vlucht naar Dortmund alweer erg vroeg op de dag was, maar gelukkig konden we nog wel met de eerste trein van de dag naar de luchthaven treinen, zodat we geen taxi hoefden te nemen.
Voor de laatste keer van deze trip de luchthaventrein op de foto.
Waarna we naar Dortmund vlogen, en daar in een grote sneeuwbui zijn geland. Er lag ook in Dortmund ongeveer 10 tot 15 centimeter sneeuw, en de bus naar het HBF kwam niet opdagen. Dexter en ik zijn in de eerst vertrekkende bus gestapt die ergens heen ging, om maar weg te komen van de luchthaven en de almaar groeiende groep wachtende bus passagiers. Dat werd een bus naar het beginpunt van de U-bahn in Aplerbeck.
Daar vandaan was het nog een minuut of 20 naar het centrum van Dortmund waar ik dacht een oude tram te zien:
Ik dacht, leuk die zet ik op de foto, en begon mijn pas te versnellen zodat ie niet weg zou rijden voordat ik een foto had genomen. Stak snel de straat over voor de foto, en toen ik er eenmaal voor stond zag ik pas dat het een feest-tram is die helemaal nooit meer kan rijden... Er is geen bovenleiding in de straat, en er liggen zelfs geen rails in de straat... Kleine blunder van mij dus. Maarja het was pas 9 uur 's ochtends en we hadden al een hele vliegreis erop zitten dus dan kan dat gebeuren.
Dat was mijn bijdrage voor dit verslag, ik hoop dat het een aardig beeld geeft van deze trip.
Laatst gewijzigd door Caspar op do 13 dec 2012, 20:17, 5 keer totaal gewijzigd.
-
- OVNL-beheerder
- Berichten: 8718
- Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
- Locatie: Almere
- Contacteer:
Re: Dexter en Caspar in Litouwen (aardig wat foto's)
Leuke foto's! Vooral van die ex-Nederlandse bussen :D
En volgens mij is de geel/blauwe Mercedes O405G op de vierde foto ook een Nederlandse bus geweest. Maar dat weet ik niet zeker.
En volgens mij is de geel/blauwe Mercedes O405G op de vierde foto ook een Nederlandse bus geweest. Maar dat weet ik niet zeker.
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 04-05-2024 --> 66 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 04-05-2024 --> 66 nieuwe foto's!
Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Re: Dexter en Caspar in Litouwen (aardig wat foto's)
Leuk hoor, weer eens een andere bestemming *O*
Alleen zou ik het waarschijnlijk in het voorjaar of zo gedaan hebben als de dagen langer zijn en het weer beter
Alleen zou ik het waarschijnlijk in het voorjaar of zo gedaan hebben als de dagen langer zijn en het weer beter
Re: Dexter en Caspar in Litouwen (aardig wat foto's)
Juist de sneeuw maakt het bijzonder naar mijn idee. De treinen en bussen rijden er ondanks de sneeuw en strenge vorst gewoon stipt, geen vertraging meegemaakt. :pos:
Re: Dexter en Caspar in Litouwen (aardig wat foto's)
Mooi verslag! Wat een contrast met het zonnige Frankrijk waar jullie 'normaal' heen gaan..
Ik doe ook maar wat
Re: Dexter en Caspar in Litouwen (aardig wat foto's)
Leuke reportage uit Litouwen :pos:
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Re: Dexter en Caspar in Litouwen (aardig wat foto's)
Ik ben het wel eens met Fles. Exotische locatie, maar vanwege de enorme kou en de zeer korte dagen zou ik later zijn gegaan.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Dexter en Caspar in Litouwen (aardig wat foto's)
De dagen zijn er ongeveer net zo lang als hier. Hooguit een uurtje korter, en door de sneeuwbuien is het er wat minder licht overdag.
Re: Dexter en Caspar in Litouwen (aardig wat foto's)
Dat de dagen er net zo lang zijn wil nog niet zeggen dat de dagen dan niet alsnog erg kort zijn. Van kwart voor negen tot kwart over vier is normaal voor de tijd van het jaar en nog geen eens acht uur daglicht. Je hebt dan gewoon heel weinig tijd om alle pracht en praal van de stad te beleven, bovendien zijn steden vaak levendiger in het voorjaar en de zomer.
Dat doet verder niets af aan de locatie of de foto's, maar ik geef wel aan waarom ik er niet voor zou kiezen een studentrip voor sightseeing in december te plannen. Voor Kerstmisshoppen een heel ander verhaal natuurlijk.
Dat doet verder niets af aan de locatie of de foto's, maar ik geef wel aan waarom ik er niet voor zou kiezen een studentrip voor sightseeing in december te plannen. Voor Kerstmisshoppen een heel ander verhaal natuurlijk.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Dexter en Caspar in Litouwen (aardig wat foto's)
Leuk verslag en mooie foto's! Veel bekende plaatjes uit Vilnius :)
In de winter heb je inderdaad wel korte dagen, maar het is niet per se erg om relatief weinig daglicht te hebben. 's Avonds door een stad lopen is ook best leuk en je hebt zo wat meer tijd om lekker in de kroeg te zitten ;) Ik heb zelf in ieder geval geen slechte ervaringen met tripjes in de late herfst/winter/vroege lente.
In de winter heb je inderdaad wel korte dagen, maar het is niet per se erg om relatief weinig daglicht te hebben. 's Avonds door een stad lopen is ook best leuk en je hebt zo wat meer tijd om lekker in de kroeg te zitten ;) Ik heb zelf in ieder geval geen slechte ervaringen met tripjes in de late herfst/winter/vroege lente.
Mijn Flickr account.
Re: Dexter en Caspar in Litouwen (aardig wat foto's)
Leuk verhaal, vind 't wel leuk dit soort plaatjes in winters tafereel te zien. Wat was de temperatuur daar?
Het is een spectrum.
Re: Dexter en Caspar in Litouwen (aardig wat foto's)
Ziet er erg mooi uit, heren!
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Re: Dexter en Caspar in Litouwen (aardig wat foto's)
Gaaf! Litouwen is één van de weinige Europese landen die ik nog nooit bezocht heb, en staat dus erg hoog op het verlanglijstje :)
Die breiende vrouwtjes herken ik trouwens wel uit andere musea in voormalige Sovjetrepublieken, niet per se breiend dan, maar in elke zaal zit een mevrouw je in de gaten te houden. Als je de enige bezoeker bent doen ze ook het licht voor je aan en uit inderdaad :)
Die breiende vrouwtjes herken ik trouwens wel uit andere musea in voormalige Sovjetrepublieken, niet per se breiend dan, maar in elke zaal zit een mevrouw je in de gaten te houden. Als je de enige bezoeker bent doen ze ook het licht voor je aan en uit inderdaad :)
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Re: Dexter en Caspar in Litouwen (aardig wat foto's)
"aardig wat" equals 63.
Aardig wat :Y :pos:
Aardig wat :Y :pos:
Re: Dexter en Caspar in Litouwen (aardig wat foto's)
Weer eens wat anders, foto's tellen in plaats van schaapjes voor het slapen gaanFles schreef:"aardig wat" equals 63.
Aardig wat :Y :pos:
@Caspar: mooie reis :pos: . Ik heb zelf ook geen hekel aan winterse uitstapjes, de sneeuw geeft toch wel een apart sfeertje .
Re: Dexter en Caspar in Litouwen (aardig wat foto's)
Zie ik dat nou goed, d'r liggen bakken sneeuw bij het spoor en er rijden treinen?
Re: Dexter en Caspar in Litouwen (aardig wat foto's)
Mooi verslag weer *O*
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Re: Dexter en Caspar in Litouwen (aardig wat foto's)
Inderdaad een zeer mooi verslag. :D
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Re: Dexter en Caspar in Litouwen (aardig wat foto's)
Dat klopt, en ook helemaal punctueel toen wij er waren. Het is voor de Baltische staten niet ongewoon dat er 3 maanden per jaar aaneengesloten vorst is en de sneeuw dus ook niet wegsmelt. Daardoor zullen ze de infrastructuur beter winterhard gemaakt hebben door de tijd heen. Zagen ook veel baanwerkers met bezems en gasbranders op emplacementen.Dagren schreef:Zie ik dat nou goed, d'r liggen bakken sneeuw bij het spoor en er rijden treinen?
De bussen reden ook gewoon op tijd, en het verkeer rijdt er net zo hard als wat in Nederland tijdens de zomermaanden normaal is. Je ziet dus ook forensen door de sneeuw hollen, of vrouwen op hakken door de sneeuw marcheren, terwijl Dexter en ik aan alle kanten werden ingehaald omdat wij zo voorzichtig waren
@ Karl; toen wij er waren vroor het overdag ongeveer 5 graden, en 's nachts nog een paar graden meer. Maar temperaturen van ruim -20 's nachts zijn daar ook normaal deze tijd van het jaar.
Zelf vind ik dat wel passen bij het Oostblok gevoel, bevroren busruiten, mensen met bontmutsen etc
-
- Berichten: 2252
- Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
- Locatie: Schijndel
Re: Dexter en Caspar in Litouwen (aardig wat foto's)
Als ik zo kijk naar de kleur en de lettertype van het wagenparknummer lijkt het op een bus van AMZ, maar heeft AMZ wel ooit een O405G in die kleuren gehad?Milco1995 schreef:Leuke foto's! Vooral van die ex-Nederlandse bussen :D
En volgens mij is de geel/blauwe Mercedes O405G op de vierde foto ook een Nederlandse bus geweest. Maar dat weet ik niet zeker.
Re: Dexter en Caspar in Litouwen (aardig wat foto's)
Kleuren +nummering zijn van het lokale busbedrijf. Volgens http://phototrans.de/updf2.php?operator=1596 gaat het bij deze bus om de ex-Connexxion 7145.
Bij twijfel: gebruik beton.
Re: Dexter en Caspar in Litouwen (aardig wat foto's)
Ja natuurlijk, is dat zo raar?Dagren schreef:Zie ik dat nou goed, d'r liggen bakken sneeuw bij het spoor en er rijden treinen?
Re: Dexter en Caspar in Litouwen (aardig wat foto's)
Leuk, van Litouwen heb ik totaal geen perceptie van hoe het er allemaal uit ziet!
En volgens Google Translate staat er op de poster van Loesje:
"Voedseltekorten
De beste motivatie om een baan te vinden"
Waarschijnlijk alleen wel iets poëtischer dan dat Google aangeeft .
En volgens Google Translate staat er op de poster van Loesje:
"Voedseltekorten
De beste motivatie om een baan te vinden"
Waarschijnlijk alleen wel iets poëtischer dan dat Google aangeeft .
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Ach, zak er toch allemaal in
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 33 gasten