Fles in de JoeKee (48 foto's)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Fles in de JoeKee (48 foto's)

Bericht door Fles »

Zoals gebruikelijk is er plotseling aan het eind van het jaar nog wat behoefte aan een gaaf tripje. Deze keer besloot ik een vriend van me te gaan opzoeken in London. Niet met de EuroStar maar met de boot. Vrijdagavond heen, maandagochtend terug. Ik had al een aantal dingetjes van tevoren uitgezocht die ik wilde doen, dus vol verwachting vertrok ik vrijdagmiddag 14 december in de stromende regen vanaf Deventer voor een ritje naar een station waar ik sinds 2006 al niet meer geweest was:

Afbeelding

Snel inschepen en de boot op natuurlijk! *O*

Afbeelding

Keurige hut voor mezelf alleen, inclusief douche en toilet natuurlijk, erg fijn altijd :)

Afbeelding

Voor afvaart nog even de bar in, waar Legofles zich al snel uitstekend vermaakte op de rand van een pint Murphy's Irish Red.

Afbeelding

Zaterdag voor dag en dauw de boot af in Harwich, paspoortcontrole en toen kon het feest beginnen.

Afbeelding

Afbeelding

Eerst een stukje naar het oostelijke eindpunt van de Mayflower Line: Harwich Town, waar de trein 2 minuten stil staat voordat hij weer terug rijdt. De Blaue Stunde is duidelijk aangebroken, het belooft een prachtige dag te worden.

Afbeelding

De eerste overstap is in Manningtree, 15 km naar het westen. De trein naar Colchester, Chelmsford en London komt er al aan. Rechts op een achterafspoortje de trein waarmee ik aankwam uit Harwich.

Afbeelding

De locomotief van de trein, aangekomen in London Liverpool Street.

Afbeelding

Om te beginnen bij de Starbucks een enorme emmer koffie gescoord, hadden we samen wel genoeg aan, Legofles en ik :D

Afbeelding

Daarvandaan met de metro de stad in natuurlijk.

Afbeelding

Het eerste wat je ziet is een rode dubbeldekker. En nog één. En nog een paar. Enfin, het fotograferen van die dingen leer je vrij gauw af :D

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Wel grappig om te zien dat de NS ook hier zijn neus in steekt.

Afbeelding

Met bus 87 zijn we naar Clapham gereden, waar het eerst tijd was voor een fatsoenlijke hap.

Afbeelding

Daarna, en na een stevig stuk bergop lopen, bereikten we het monument voor de Clapham Junction Rail Crash. Dat was één van de punten die ik graag wilde zien.

Afbeelding

Afbeelding

De sporen richting station Clapham Junction, het drukste station van Europa en misschien wel van de wereld. In de spits komen hier 180 treinen per uur langs, waarvan er 117 stoppen. Vrij ongebruikelijk om deze foto te maken zonder een trein erop dus :)

Afbeelding

Een lokale trein op station Clapham Junction.

Afbeelding

Daarna gingen we weer de metro in via een lange roltrap.

Afbeelding

Gauw inchecken bij mijn hotel, beetje uitrusten en daarna de stad in voor een hapje en een drankje.

Afbeelding

Afbeelding

In de middag kwamen we nog een interessant puntje tegen: de New Bus for London. Dit is een nieuw model dubbeldekker waarvan er nog niet zo veel rondrijden. Ze zijn duidelijk gebouwd met de oude Routemaster in gedachten. Zo hebben ze een open-air platform aan de achterkant waar je desnoods bij een stoplicht gewoon letterlijk op de bus kunt springen. In strijd met ongeveer elk veiligheidsvoorschrift wat je kunt verzinnen, maar hey, het is Engeland: Traditie is belangrijk.

De NB4L in Essex Road eerder op de middag.

Afbeelding

Afbeelding

's Avonds na het eten hadden we er ook eentje terug naar het hotel. Het interieur.

Afbeelding

Het hop-on-hop-off-platform.

Afbeelding

En de bus vervolgt zijn weg in de nacht.

Afbeelding

De volgende ochtend, zondag 16 december. Na een korte nacht ging om 7 uur de wekker. Snel gedoucht, ontbeten (nou ja een croissantje met jam weggeschoffeld, geen Full English Breakfast) en de baan op. Met een bus en drie metro's stond ik nog voor half negen op London Marylebone. Hier het ticket office.

Afbeelding

Je kunt er ook je schoenen laten poetsen voor 5 pond.

Afbeelding

Aankondiging van de metro. Hoe dit precies zit weet ik niet, maar op de hele lijn gaat het goed behalve tussen twee stations, en dat komt door een gebrek aan personeel. Bijzonder.

Afbeelding

Hoe het ook zij: 20 minuten voor vertrek mocht ik het perron op, waar twee dieseltreinen klaar stonden, een Class 168 en een Class 165. De linkse, 4 bakken sterk, bracht mij in 2 uur naar Birmingham Moor Street, waar ze ontzettend mooie bordjes hebben :)

Afbeelding

Afbeelding

Hier nog een Class 168 van Chiltern Railways in de zon op Birmingham Moor Street.

Afbeelding

Niet lang daarna kwam er een Class 172 van London Midland aan voor de rit naar Stourbridge Junction.

Afbeelding

Stourbridge Junction is het beginpunt van (naar men zegt) de kortste operationele nevenlijn ter wereld (hoewel ik in Friedrichshafen nog wel iets korters weet trouwens). Hier zien we de Stourbridge Town Branch Line naar links afbuigen, op het perron van Stourbridge Junction.

Afbeelding

Maar wat vooral bijzonder is, is het materieel wat hier rijdt: De Parry People Mover. Een uniek, speciaal gebouwd ehm. DING :D wat rijdt op propaangas en wat heel economisch rijdt omdat er gebruik gemaakt wordt van een groot vliegwiel wat energie opslaat voor later hergebruik. Anyway: Meet British Rail Class 139 :D

Afbeelding

De Trein op het eindpunt van de lijn, het 13 meter lager (en 1300 meter verderop) gelegen Stourbridge Town.

Afbeelding

Het interieur van de trein. Ik zat hier dus met mijn rug tegen de achteroplopende cabine geplakt.

Afbeelding

Een ritje over de hele lijn, op en neer:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=tmJNJZC-sWo[/youtube]

Wat een geweldig ding is dat _O_

Anyway, daarna ging het zonder veel omhaal terug naar huis, via Birmingham, London (was ik al geweest) naar Manningtree. De trein naar Harwich reed niet, er was een vervangende busdienst. Maar die ging pas over bijna een uur. Gelukkig hebben ze daar op het perron gewoon een stationsbuffet. Ideaal natuurlijk.

Afbeelding

Afbeelding

Het stationsbuffet sponsort zelfs de plantjes op het station :D

Afbeelding

Uiteindelijk komt de vervangende bus opdagen. Een nogal gedateerd model met dito interieur.

Afbeelding

Afbeelding

Anyway, snel de boot op.

Afbeelding

De resterende uren van de avond werden beheerst door Legofles.

Afbeelding

Afbeelding

En uiteindelijk, vanochtend vroeg in Hoek van Holland.

Afbeelding

Enjoy! :)
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Fles in de JoeKee (48 foto's)

Bericht door BR628 »

Gave trip Fles. Ben zelf ook erg te spreken over de Stena Line na een retour Londen via Harwich, is ook zeker voor herhaling vatbaar. Je wordt er tenminste nog fatsoenlijk behandeld, in tegenstelling bij NS Hispeed op de route naar Londen.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Fles in de JoeKee (48 foto's)

Bericht door STF »

Legofles heeft maar een goed leven... :Y
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Fles in de JoeKee (48 foto's)

Bericht door Ronald »

_O_

Gaaf...

Maar wel even een lelijkheids-top-drietje:
1. Trein 172218 van Birmingham Moor Street naar Stourbridge Junction
1. People-Mover-ding
1. Die NB4L-bus :X

edit: Wat voor treinkaartjes heb je gebruikt?
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Fles in de JoeKee (48 foto's)

Bericht door Fles »

Ronald schreef: edit: Wat voor treinkaartjes heb je gebruikt?
Super off-peak returns zijn op zich goed te betalen. London - Stourbridge op en neer is 400 km en was 27,50 UKP. Als je "Any time" wilt ben je 95 pond kwijt voor alleen al London - Birmingham op en neer (2 x 180 km).

Net zoals Harwich - London. Enkele reis 28,80 (110 km) maar als je binnen een maand de terugreis maakt ben je voor een retourtje 32,60 kwijt. Ponden zijn dat, iets duurder dan de euro.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Fles in de JoeKee (48 foto's)

Bericht door Karl »

Ziet er leuk uit. Is zo'n boot nog een beetje te doen? Kan me voorstellen dat er een winkeltje, een over-priced bar ofzo aanwezig is?
Het is een spectrum.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Fles in de JoeKee (48 foto's)

Bericht door Fles »

Valt goed mee hoor, je kan er beter slapen dan in een CityNightLine :Y
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Fles in de JoeKee (48 foto's)

Bericht door Ardan »

Mooi! :D
Maar wat een afzichtelijk lelijke dingen zijn die nieuwe dubbeldekkers. En ik maar denken dat een Optare lelijk was.
Ik doe ook maar wat
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Fles in de JoeKee (48 foto's)

Bericht door tsov »

Die dubbeldekkers (Borismasters worden ze al genoemd) vind ik best meevallen. Dat maffe pendelding is pas lelijk, maar daar waren we het hier geloof ik wel over eens :)

Enniewee, gaaf tripje! *O*
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Fles in de JoeKee (48 foto's)

Bericht door Fles »

Nee man die calimerotrein is de bom _O_ Ik hou van zulke dingens :Y
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Fles in de JoeKee (48 foto's)

Bericht door Suus »

Britten en "design" :X

Britten zijn grappig en een aardig volkje, maar smaak hebben ze nooit gehad :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Citaro
Berichten: 206
Lid geworden op: di 01 nov 2011, 13:21
Locatie: Breda

Re: Fles in de JoeKee (48 foto's)

Bericht door Citaro »

Met plezier zitten lezen, leuke trip, leuk verslag :)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21271
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Fles in de JoeKee (48 foto's)

Bericht door Meltrain »

Fles schreef: Net zoals Harwich - London. Enkele reis 28,80 (110 km) maar als je binnen een maand de terugreis maakt ben je voor een retourtje 32,60 kwijt. Ponden zijn dat, iets duurder dan de euro.
Je kunt het treinticket voor Harwich - London (en eigenlijk elk station van (NS-dochter) Greater Anglia) gelijk via de Stena Line boeken, evenals een treinkaartje van elk station in Nederland naar Hoek van Holland, maar dat laatste had voor jou geen nut.
Zelf ben ik ook zeer goed te spreken over de Stena Line. Eigenlijk zou de NS wat meer reclame voor deze verbinding mogen maken, aangezien aan beide kanten van de Noordzee het treinverkeer door de NS wordt verzorgd. :idea:

Mooi verslag van een voor mij redelijk bekende locatie. :D :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: Fles in de JoeKee (48 foto's)

Bericht door Justin »

London! Ik houd van die stad! Als ik niet naar Oz zou gaan verhuizen, zou ik best in Londen willen wonen!

Toffe foto's!
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Fles in de JoeKee (48 foto's)

Bericht door Karl »

Meltrain schreef:(...) Zelf ben ik ook zeer goed te spreken over de Stena Line. Eigenlijk zou de NS wat meer reclame voor deze verbinding mogen maken, aangezien aan beide kanten van de Noordzee het treinverkeer door de NS wordt verzorgd. :idea: (...)
Wat is voor NS eigenlijk interessanter? Een ticket plaats NL - Brussel - Londen verkopen, waarbij een deel naar Eurostar moet. Neem ik aan. Of een ticket plaats NL - Hoek van Holland; Harwich - Londen verkopen? In het geval van een combiticket valt er misschien nog een deal te sluiten met Stena Line.

Neem aan dat NS voor Rotterdam - Hoek van Holland opbrengstverantwoordelijk is, ondanks dat SRR de scepter zwaait over deze spoorlijn. Neem aan dat dit ook geldt voor Harwich - Londen, gezien de rest van Britse concessies.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Fles in de JoeKee (48 foto's)

Bericht door Suus »

Er is een combinatieticket, het Dutchflyer ticket, maar vreemd genoeg maakt de NS hier geen melding van, Greater Anglia wel: http://www.greateranglia.co.uk/tickets- ... to-holland
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Fles in de JoeKee (48 foto's)

Bericht door Karl »

Zo'n handige site (verschillende type mensen, jeugd, volwassene, kind; ander reisgezelschap; eten aan boord; verschillende soorten cabines) kan NSH niet aan. :N
Het is een spectrum.
PKPfan
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 23 apr 2012, 15:44
Locatie: Hengelo

Re: Fles in de JoeKee (48 foto's)

Bericht door PKPfan »

Hoewel ik Great Britian als een tweeling van Nederland vind, is dit een mooi reisverslag Fles :D
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Fles in de JoeKee (48 foto's)

Bericht door julsteren »

Ik ben onder de indruk van die railbus.
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Ronald
Berichten: 3354
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:55

Re: Fles in de JoeKee (48 foto's)

Bericht door Ronald »

PKPfan schreef:Hoewel ik Great Britian als een tweeling van Nederland vind
:?:
PKPfan
Berichten: 77
Lid geworden op: ma 23 apr 2012, 15:44
Locatie: Hengelo

Re: Fles in de JoeKee (48 foto's)

Bericht door PKPfan »

Daarmee bedoelde ik dat ik Groot Britanië als saai, regenachtig land beschouw net zoals nederland :wink:
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Fles in de JoeKee (48 foto's)

Bericht door julsteren »

PKPfan schreef:Daarmee bedoelde ik dat ik Groot Britanië als saai, regenachtig land beschouw net zoals nederland :wink:
En ik geef je gelijk ook. :Y
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Stéphane
Berichten: 790
Lid geworden op: do 22 dec 2011, 10:25
Locatie: België

Re: Fles in de JoeKee (48 foto's)

Bericht door Stéphane »

julsteren schreef:
PKPfan schreef:Daarmee bedoelde ik dat ik Groot Britanië als saai, regenachtig land beschouw net zoals nederland :wink:
En sipt!

een rede waarom de overige Benelux landen geen tweeling zijn...
Een winterse dag:
De trein in België: Het enige dat niet gekker doet dan anders.
De trein in Nederland: Het enige dat echt gekker doet dan anders.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten