Arnhem: Langs vervallen draden (veel foto's!)

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Srananbloke
Berichten: 424
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 21:35
Locatie: Arnhem

Arnhem: Langs vervallen draden (veel foto's!)

Bericht door Srananbloke »

Hallo allemaal! Graag deel ik met jullie de wandeltocht die ik heb gemaakt langs een lang stukje vergane glorie: de ongebruikte trolleylijn die door de wijken Malburgen West en Vredenburg in Arnhem-Zuid loopt.

Een stukje voorgeschiedenis:

De in dit verslag beschreven trolleylijn werd in 1987 geopend als Lijn 5 van Presikhaaf via het centrum van Arnhem naar Holthuizen en Vredenburg. Deze lijn vormde hiermee op dat moment de 3e trolleyverbinding tussen Arnhem-Noord en Arnhem-Zuid naast de toenmalige lijn 9 (Geitenkamp-De Laar West) en lijn 3 (Alteveer-Immerloo/Het Duifje). In de 2e helft van de jaren '90 werd lijn 5 vanuit Presikhaaf ingekort tot het CS. De route naar Vredenburg werd overgenomen door lijn 2 en de trolley exploitatie werd gedeeld met dieselbussen. Niet veel later bleef trolley exploitatie beperkt tot spitsritten.

Voor zover ik me kan herinneren hebben de laatste trolleybussen op het traject naar Vredenburg in 1997 gereden. Ik kan me op 2 punten op dit traject nog herinneren dat er een trolleybus reed in dat jaar. Daarna was het definitief gebeurd met trolleybussen op dit traject. De trolleylijn was nog tot 1999 aangesloten op de rest van het netwerk, tot de aansluiting bij de Bandijk werd verwijderd. Op dat zelfde moment werd lijn 7 naar Rijkerswoerd een trolleylijn. Sindsdien hangt de trolleylijn naar Vredenburg er verlaten bij. Een combinatie van moeder natuur en infrastructurele werkzaamheden door de jaren heen hebben gezorgd voor verval en diverse onderbrekingen in de bovenleiding.

Enkele jaren geleden was er nog sprake van dat deze lijn weer als trolleylijn in gebruik zou worden genomen. Het budget dat door de gemeente Arnhem hiervoor was gereserveerd, is uiteindelijk besteed aan een volledige trolleylijn door Schuytgraaf. Met de recente veranderingen in de dienstregeling van Breng in de wijk Kronenburg/Vredenburg en het bericht dat de trolley infrastructuur door Malburgen West en Vredenburg wordt verwijderd, is de kans op een heropening van de Vredenburglijn kleiner dan ooit geworden. Voor mij een reden om een wandeling langs het traject te maken en op de gevoelige plaat vast te leggen.

Deze fotoreportage bestaat uit 2 delen. Het eerste deel van de wandeling is afgelegd op donderdag 15 november jl. en betreft het traject van Malburgen West tot winkelcentrum Kronenburg, waar de trolleylijn de wijk Vredenburg ingaat. Op donderdag 6 december jl. keerde ik terug naar Arnhem-Zuid om het traject in Vredenburg inclusief eindpunten vast te leggen.

Hoewel een ongebruikte trolleylijn natuurlijk minder tot de verbeelding spreekt dan een ongebruikte spoor-of tramlijn, is het wel interessant om te zien hoe een ongebruikte trolleylijn eruit ziet als de lijn in kwestie al heel wat jaren niet meer is gebruikt en ten prooi is gevallen aan de elementen. Een toonbeeld van vergane glorie in het Arnhemse OV.

Ter illustratie, een kaart van de huidige trolleylijnen in Arnhem-Zuid. De blauwe lijnen zijn nog actief, met bijbehorende lijnnummers sinds de ingang van de nieuwe concessie/dienstregeling. De lange rode lijn is de ongebruikte lijn naar Vredenburg. Rechts op de kaart bevindt zich ook nog een klein ongebruikt traject, de opgeheven zijtak van lijn 3 naar Immerloo. Hier hangt nog een paar honderd meter aan bovenleiding. Dit traject kan hier worden gevolgd.

Afbeelding

Tijd voor de foto's :)

Mijn wandeltocht begint bij de bushalte Rijnstraat in het centrum. Vanaf hier vertrekken sinds 9 december de lijnen 4 t/m 7, 31 en 36.
Afbeelding

Vanaf hier steek ik via de Nelson Mandelabrug de Rijn over.
Afbeelding

Na een paar minuten lopen arriveer ik bij de halte Bandijk. Hier begint de trolleylijn die tot 1997 naar Holthuizen en Vredenburg heeft gereden. Het wissel is na de opening van de trolleylijn naar Rijkerswoerd in 1999 verwijderd.
Afbeelding

De bestaande trolleylijn loopt door richting Rijkerswoerd, De Laar West en Schuytgraaf. Verderop de halte Fonteinkruidstraat.
Afbeelding

De Vredenburglijn maakt een scherpe bocht naar links...
Afbeelding

...en vervolgens naar rechts richting de Gelderse Rooslaan
Afbeelding

Al een aantal jaren verbindt lijn 4 het centrum met Malburgen West en verder
Afbeelding

Net aangekomen op de Gelderse Rooslaan, wordt de bovenleiding voor het eerst onderbroken. Ter hoogte van de Kamperfoeliestraat
Afbeelding

Vermoedelijk heeft die onderbreking te maken met werkzaamheden. Er is veel nieuwbouwgeweld gaande in de Kamperfoeliestraat. Nabij de kerk wordt de lijn hervat.
Afbeelding

Aangekomen bij de kruising met de Dovennetellaan splitst de trolleylijn zich in een gedeelte dat rechtsaf de Dovennetellaan ingaat, en een gedeelte dat rechtdoor richting de Monchyplein gaat. Het gedeelte rechtdoor was het originele traject naar Vredenburg via de Monchyplein en de St. Laurentiuslaan zoals deze in 1987 was geopend. Een paar jaar later werd het traject verlegd via o.a. de Dovennetellaan. Een wissel tussen deze trajecten heeft nog jaren bestaan, ook nadat de lijn buiten gebruik was genomen
Afbeelding

Afbeelding

Op de Dovennetellaan is een behoorlijk stuk aan bovenleiding verwijderd vanwege werkzaamheden. Hier kom ik later terug
Afbeelding

Ik vervolg mijn weg richting de Monchyplein.
Afbeelding

Waar de bovenleiding zich splitst over het plein, hier rechtsaf in zuidelijke richting
Afbeelding

Een klein gedeelte in noordelijke richting is ook blijven hangen, en is zowaar nog verbonden met een bestaande trolleylijn, de lijn richting Het Duifje. Deze bovenleiding loopt maar voor een metertje of 200.
Afbeelding

Het gedeelte in zuidelijke richting maakt een vervallen indruk....
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

...en loopt vlak voor de noordelijke rijstrook van de Nijmeegseweg af. Verderop liep de trolleylijn naar rechts en vervolgens naar links de Veldbloemenlaan in. Vervolgens ging de lijn weer rechtsaf de St. Laurentiuslaan in. Over dit gehele gedeelte zijn zowel de masten als de bovenleiding verwijderd. Op het punt waar de oude en nieuwe lijn samenkomen kom ik later terug.
Afbeelding

Terug op de Dovennetellaan, waar een stuk bovenleiding en hangconstructies moesten wijken voor werkzaamheden.
Afbeelding

Enkele meters verderop wordt de bovenleiding alweer hervat.
Afbeelding

Dankzij de aanwezige bomen is de bovenleiding hier vrij onopvallend aanwezig.
Afbeelding

Nabij de Speenkruidstraat wordt de bovenleiding opnieuw onderbroken.
Afbeelding

Ook hier hebben grootschalige werkzaamheden zijn tol geëist. Wat hier nog aan een trolleylijn herinnert zijn de aanwezige masten.
Afbeelding

Verderop in de Speenkruidstraat wordt de bovenleiding weer hervat.
Afbeelding

Vanaf dit punt ziet de bovenleiding er prima uit en zou je niet verwachten dat de bovenleiding hier al heel wat jaren niet meer wordt gebruikt. Zoals hier over de kruising met de Nijmeegseweg.
Afbeelding

De Meldestraat
Afbeelding

Vervolgens gaat de lijn rechts de Koppelstraat in.
Afbeelding

Op dit punt kwamen de oude lijn uit de St. Laurentiuslaan en nieuwe lijn samen. Ook hier heeft na het afstoten van de trolleylijn nog een tijdje een wissel gehangen. Dit wissel is daarna verwijderd, maar de bovenleiding is blijven hangen. Tijdens werkzaamheden op de St. Laurentiuslaan en de Veldbloemenlaan is alle trolley infrastructuur verwijderd.
Afbeelding

De Koppelstraat. De oude halte Rijnhal (inmiddels hernoemd naar zwembad De Koppel) bevond zich in eerste instantie nabij deze kruising. Op een onbekend moment is de halte naar een plek ten zuiden van deze foto verplaatst.
Afbeelding

Ik ben inmiddels beland bij het N325-viaduct. Hier komen de ongebruikte lijn naar Vredenburg en de bestaande lijn van/naar Rijkerswoerd samen. Hier is de bovenleiding waarschijnlijk een keer afgebroken en provisorisch weer aangebracht.
Afbeelding

Intussen passeert aan de andere kant een Berkhof-trolley. Onderweg naar Kronenburg en Rijkerswoerd.
Afbeelding

Ik ben inmiddels aanbeland bij de kruising Burgemeester Matsersingel-Groningensingel/Kronenburgsingel. Hier gaat de trolleylijn de Groningensingel in, en tegelijkertijd de wijk Vredenburg.
Afbeelding

Op de foto's valt het niet goed te zien. Maar de bovenleiding hangt hier wat lager dan trolleybovenleiding eigenlijk hoort te hangen. Allemaal onderdeel van het verval. Tot nog toe heeft dat geen gevaarlijke situaties opgeleverd.
Afbeelding

Afbeelding

Een laatste blik op de bocht naar Vredenburg. Op de achtergrond de hoofdingang van winkelcentrum Kronenburg.
Afbeelding

In het 2e deel vervolg ik mijn weg door Vredenburg, 3 weken later.
Laatst gewijzigd door Srananbloke op zo 23 dec 2012, 01:54, 1 keer totaal gewijzigd.
Last wish: I wish I had two more wishes.
Youtube
Srananbloke
Berichten: 424
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 21:35
Locatie: Arnhem

Re: Arnhem: Langs vervallen draden (veel foto's!)

Bericht door Srananbloke »

Deel 2 van dit verslag begint bij de halte Martinushof, nabij de kruising met de Burgemeester Matsersingel. We zijn inmiddels 3 weken verder, en er ligt een klein laagje verse sneeuw.
Afbeelding

Afbeelding

Ik vervolg mijn weg over de Groningensingel.
Afbeelding

Waar de bovenleiding al vrij snel wordt onderbroken in zuidelijke richting.
Afbeelding

Hier valt weinig aan te hangen.
Afbeelding

De bovenleiding gaat vlakbij het belastingkantoor weer verder.
Afbeelding

Opvallend detail bij het voormalige Orange-hoofdkantoor. Hier heeft de bovenleiding vernieuwde hangers gekregen. Dit type vind je op alle nieuwe trolleytrajecten in Arnhem, waaronder de trajecten naar Rijkerswoerd en Schuytgraaf en een gedeelte van lijn 2 naar Hoogkamp.
Afbeelding

Afbeelding

We gaan nu met de bocht mee...
Afbeelding

Opnieuw een los eindje
Afbeelding

Op weg naar het oneindige...
Afbeelding

Opvallend detail nabij winkelcentrum Vredenburg. De bovenleiding is hier versmald.
Afbeelding

Iets verderop, één van de 2 nog aanwezige wissels op dit trolleytraject. Het wissel is nog intact en vormt de scheiding tussen de lijn naar Holthuizen (links) en Vredenburg-zuid (rechts)
Afbeelding

Afbeelding

Linksaf richting Holthuizen...
Afbeelding

Afbeelding

...ook hier wat afbraak
Afbeelding

Op de route naar Holthuizen de nieuwe halte Frieslandsingel, die enkele dagen later in gebruik werd genomen door lijn 8...maar op dat moment nog even niet.
Afbeelding

En nu richting het eindpunt Holthuizen, waar ik het verval iets duidelijker in pespectief kan nemen.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Een paar honderd meter verderop het eindpunt Holthuizen.
Afbeelding

Afbeelding

Dit eindpunt werd enkele dagen later na jaren weer in gebruik genomen. Het nieuwe haltebord was al aanwezig.
Afbeelding

Ik loop terug richting de hoofdlijn naar Vredenburg-zuid. Lopend in zuidelijke richting kom ik opnieuw een wissel tegen. Dit wissel was bestemd voor bussen uit de richting Vredenburg-zuid die via Holthuizen richting het centrum en Presikhaaf reden.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Bocht naar rechts, ik kom steeds dichterbij het andere eindpunt...
Afbeelding

Ook hier is de bovenleiding ten prooi gevallen aan de elementen. Intussen passeert lijn 4.
Afbeelding

De laatste etappe van deze trolleylijn, hier bij de halte Ezingestraat
Afbeelding

Afbeelding

En zie daar...het eindpunt aan de Slochterenweg
Afbeelding

Speciaal gemarkeerd voor de trolleysurfers onder ons
Afbeelding

Hier kunnen geen bussen meer keren, het open stukje in de middenberm is al een hele tijd geleden dichtgemaakt.
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Ik verlaat dit lange stuk vergane glorie, en loop richting de Burgemeester Matsersingel, langs het traject van lijn 7...waar de trolleybus sinds 1999 dagelijks zijn rondes maakt.
Afbeelding

Het is nog maar de vraag of de trolley infrastructuur in Malburgen West en Vredenburg nu echt gaat verdwijnen. Mocht het toch weer jaren gaan duren voordat er iets gebeurt, dan zal ik ongetwijfeld een nieuwe wandeling gaan maken om nieuwe onderbrekingen en verder verval te traceren. :)

Uit den ouden doosch, hier nog 2 filmpjes uit de tijd dat er nog trolleyverkeer op dit traject reed:

vanaf 02:28
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=285BDpPd2uM[/youtube]

vanaf 00:00
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=DcdeEm2dg3o[/youtube]
Laatst gewijzigd door Srananbloke op zo 23 dec 2012, 01:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Last wish: I wish I had two more wishes.
Youtube
julsteren
Berichten: 2361
Lid geworden op: di 11 dec 2012, 21:28
Locatie: Borne (Overijssel)

Re: Arnhem: Langs vervallen draden (veel foto's!)

Bericht door julsteren »

Het gedeelte van het begin tot het Monchiplein komt mij erg bekend voor...
Levenstip: probeer niet je schoenen te verliezen in het drijfzand rond station Kloster Marienthal.
Etienne
Donateur
Berichten: 7911
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: Arnhem: Langs vervallen draden (veel foto's!)

Bericht door Etienne »

Weer eens wat anders, leuke foto's :)
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Arnhem: Langs vervallen draden (veel foto's!)

Bericht door Frank »

Leuk verhaaltje, meeste komt me bekend voor. Wie weet, als de trolley in Huissen niet doorgaat... Maar dan zullen ze vast ergens anders gaan klagen.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Arnhem: Langs vervallen draden (veel foto's!)

Bericht door Ardan »

Ik vond dit een heel apart plaatje..
Srananbloke schreef:Afbeelding
Lieflijk landelijk weggetje (ja, je zit middenin de stad maar dat zie je op deze foto niet), en dan die trolleybovenleiding.. apart contrast.
Maar leuk om te zien! Het aantal foto's is inderdaad erg groot, daar had je denk ik wel iets in kunnen snijden. Maar ik wist niet dat er nog zoveel bovenleiding nutteloos hing met zoveel zijtakjes. Opvallend ook, die laatste keerlus met middenberm :lol:
Ik doe ook maar wat
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Arnhem: Langs vervallen draden (veel foto's!)

Bericht door STF »

Leuke foto's, ik ga denk ik gelijk een voorstel indienen bij het Luxemburgse ministerie van transport, of ze hier op het platteland ook trolleybus-bovenleiding kunnen monteren, dan stuur ik de foto mee die Ardan net aanhaalde. *bus*
tsov
Berichten: 4084
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Arnhem: Langs vervallen draden (veel foto's!)

Bericht door tsov »

Interessant verhaal, leuk gedaan! :pos: Maar trolleybussen op het platteland kunnen best joh, zelfs over een bergpas.
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Arnhem: Langs vervallen draden (veel foto's!)

Bericht door Michael 1988 »

Leuke repo. Maar ligt het nu aan mij of heb je deze wandeling over meerdere dagen gedaan, want in het beginverhaal leek het alsof je het in 1 dag deed.
Srananbloke
Berichten: 424
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 21:35
Locatie: Arnhem

Re: Arnhem: Langs vervallen draden (veel foto's!)

Bericht door Srananbloke »

Michael 1988 schreef:Leuke repo. Maar ligt het nu aan mij of heb je deze wandeling over meerdere dagen gedaan, want in het beginverhaal leek het alsof je het in 1 dag deed.
Ik had het over 2 dagen verdeeld, staat ook in het beginverhaal. En is uiteraard ook terug te zien in het verschillen tussen het 1e en 2e deel. Op de 2e dag had het net gesneeuwd. :)
Ardan schreef:Lieflijk landelijk weggetje (ja, je zit middenin de stad maar dat zie je op deze foto niet), en dan die trolleybovenleiding.. apart contrast.
Maar leuk om te zien! Het aantal foto's is inderdaad erg groot, daar had je denk ik wel iets in kunnen snijden. Maar ik wist niet dat er nog zoveel bovenleiding nutteloos hing met zoveel zijtakjes. Opvallend ook, die laatste keerlus met middenberm :lol:
Achteraf gezien wel erg veel foto's zie ik nu ja. Ik zal het verslag later vandaag nog een beetje inkorten :) En dat contrast is me ook nu pas opgevallen :o Moet je nagaan, hier hebben op een blauwe maandag ook nog gelede trolleys gereden, zou het contrast alleen maar groter maken :lol:
Frank schreef:Leuk verhaaltje, meeste komt me bekend voor. Wie weet, als de trolley in Huissen niet doorgaat... Maar dan zullen ze vast ergens anders gaan klagen.
Wat mij betreft blijft de trolley weg uit Huissen vanwege al dat gezeur daar. Kunnen ze mooi de Vredenburglijn heropenen. De infrastructuur is al aanwezig, en voorzover ik weet zijn er nooit grote klachtenstromen uit Malburgen West of Vredenburg binnengekomen.
Last wish: I wish I had two more wishes.
Youtube
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Arnhem: Langs vervallen draden (veel foto's!)

Bericht door Wubbo »

Leuk verslag! Mijn vader woonde in die buurt (tot 2001), dus ik zou dit allemaal nog werkend gezien moeten hebben. Helaas was (en ben) ik niet zo van de bussen, dus echt goede herinneringen of foto's oid heb ik niet.

En laat die foto's maar staan hoor, de meesten hebben ze toch al gezien :)
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21272
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Arnhem: Langs vervallen draden (veel foto's!)

Bericht door Meltrain »

Mooie reportage. :pos: Is zeker weer eens wat anders, maar wel van een onderwerp wat mij boeit (trolleybussen). ;)
Alleen zie ik niet zo goed dat 'verval' waar je het steeds over hebt. :oops:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Srananbloke
Berichten: 424
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 21:35
Locatie: Arnhem

Re: Arnhem: Langs vervallen draden (veel foto's!)

Bericht door Srananbloke »

Meltrain schreef:Alleen zie ik niet zo goed dat 'verval' waar je het steeds over hebt. :oops:
Je hebt gelijk :) Het verval is niet altijd terug te zien in de foto's, daarom heb ik op bepaalde plekken even ingezoomd om het wat duidelijker te laten zien. Maar langs de gehele route waren het de kleine dingetjes die de oudheid van de bovenleiding naar boven brachten. Knikjes in de bovenleiding, roest, provisorisch aangebrachte bovenleiding na een draadbreuk. En hier en daar hangt de bovenleiding niet meer logisch, laag of helemaal niet meer :)
Last wish: I wish I had two more wishes.
Youtube
Nylan
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 20 jul 2012, 20:18
Locatie: Arnhem

Re: Arnhem: Langs vervallen draden (veel foto's!)

Bericht door Nylan »

Ik reis al jaren door Arnhem Zuid, nu weet ik eindelijk waar al die losse draadjes vandaan komen! Dankjewel!

Over een tijdje is een deel hopelijk weer in gebruik! :-)


Weet je trouwens hoe oud het 'busstation' bij WKC Kronenburg is? Bestond die ook al voordat lijn 7 daar reed? En in de kronenburgbusbaan aangelegd voor lijn 7?
Srananbloke
Berichten: 424
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 21:35
Locatie: Arnhem

Re: Arnhem: Langs vervallen draden (veel foto's!)

Bericht door Srananbloke »

Nylan schreef:Ik reis al jaren door Arnhem Zuid, nu weet ik eindelijk waar al die losse draadjes vandaan komen! Dankjewel!

Over een tijdje is een deel hopelijk weer in gebruik! :-)


Weet je trouwens hoe oud het 'busstation' bij WKC Kronenburg is? Bestond die ook al voordat lijn 7 daar reed? En in de kronenburgbusbaan aangelegd voor lijn 7?
Graag gedaan hoor :)

Het busstation en de Kronenburgbusbaan bestaan al zolang als ik me kan heugen, ik geloof dat ze gelijktijdig zijn aangelegd met de bouw/ontwikkeling van het winkelcentrum en de wijk eromheen. Wanneer weet ik niet precies, moet ergens in de jaren '80 zijn geweest. Rijkerswoerd stond op dat moment nog in de planning, de Kronenburgbusbaan was een verlengde van de busbaan die bij de Rijnstraat begint. Het keerpunt nabij het busstation dat de afgelopen jaren door lijn 4 werd gebruikt is er in de eerste helft van de jaren '90 bijgekomen. Met de trolleyficering van lijn 7 heeft dat keerpunt er een (nauwelijks gebruikte) keerlus bijgekregen. De Kronenburgbusbaan is o.a. door lijn 7 gebruikt toen het nog geen trolleylijn was, maar werd ook door een allegaartje van lijnen gebruikt, voornamelijk voor lijnen richting Elderveld, De Laar, Elst en Nijmegen. De busbaan wordt tegenwoordig maar magertjes gebruikt nu lijnen 4 en 31 een nieuwe route hebben gekregen. Alleen lijn 14 rijdt er nog.

Hier nog een foto ter illustratie. Het busstation had 1 of andere vreemde gele overkapping, die is ergens in het begin van de jaren '00 vervangen door gewone abri's, meest recent de plaatsing van DRIS uiteraard :)
Last wish: I wish I had two more wishes.
Youtube
Nylan
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 20 jul 2012, 20:18
Locatie: Arnhem

Re: Arnhem: Langs vervallen draden (veel foto's!)

Bericht door Nylan »

Thx voor de info! Grappig om die oude foto te zien!

Trouwens... de keerlus bij het winkelcentrum heeft ook nog trolleyinfra. Volgens mij inclusief wissel (die standaard gericht staat op de route van lijn 7).
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Arnhem: Langs vervallen draden (veel foto's!)

Bericht door Michael 1988 »

Srananbloke schreef:
Michael 1988 schreef:Leuke repo. Maar ligt het nu aan mij of heb je deze wandeling over meerdere dagen gedaan, want in het beginverhaal leek het alsof je het in 1 dag deed.
Ik had het over 2 dagen verdeeld, staat ook in het beginverhaal. En is uiteraard ook terug te zien in het verschillen tussen het 1e en 2e deel. Op de 2e dag had het net gesneeuwd. :)
Per ongeluk overheen gelezen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Arnhem: Langs vervallen draden (veel foto's!)

Bericht door Vinny »

Mooie foto's :) En een interessant thema.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Arnhem: Langs vervallen draden (veel foto's!)

Bericht door 010jongen »

Grappig om te zien, heb tot 2000 altijd in malburgen west gewoond, het is daar echt bizar vernieuwd allemaal. Kleine aftakkingen zoals toen zijn nu geheel ondenkbaar, zelfde situatie had je trouwens ook met immerloo en het duifje.
koekje
Berichten: 481
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 22:33

Re: Arnhem: Langs vervallen draden (veel foto's!)

Bericht door koekje »

De trolleykeerlus op kronenburg was oorspronkelijk gebouwd om trolleybussen te laten keren die een gelredomependeldienst zouden rijden. Dit is maar 1x gebeurt voor zover ik weet in 2000 ergens. Daarna zijn ze gewoon gaan dieselen.
Srananbloke
Berichten: 424
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 21:35
Locatie: Arnhem

Re: Arnhem: Langs vervallen draden (veel foto's!)

Bericht door Srananbloke »

Een paar jaar geleden zat ik in lijn 5 en de chauffeur vergat om een onduidelijke reden de wissel om te zetten. Hij besloot toen door te rijden naar Kronenburg, daar te keren en maar terug te rijden naar de stad. Als je uit wilde stappen, dan mocht dat onderweg, maar de meeste mensen stapten op de Fonteinkruidstraat uit om alsnog in de Laar West te kunnen komen. Een van de 3 keermomenten die ik heb gezien/meegemaakt in de bijna 14 jaar dat die keerlus bestaat.
Last wish: I wish I had two more wishes.
Youtube
koekje
Berichten: 481
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 22:33

Re: Arnhem: Langs vervallen draden (veel foto's!)

Bericht door koekje »

Srananbloke schreef:Een paar jaar geleden zat ik in lijn 5 en de chauffeur vergat om een onduidelijke reden de wissel om te zetten. Hij besloot toen door te rijden naar Kronenburg, daar te keren en maar terug te rijden naar de stad. Als je uit wilde stappen, dan mocht dat onderweg, maar de meeste mensen stapten op de Fonteinkruidstraat uit om alsnog in de Laar West te kunnen komen. Een van de 3 keermomenten die ik heb gezien/meegemaakt in de bijna 14 jaar dat die keerlus bestaat.
Hmm vind ik niet erg netjes. Ik heb zelf ook een keer die fout gemaakt (hele ochtend lijn 7 gehad). Ben toen op aggregaat gekeerd op gelredome terrein en weer onder de juiste draad gereden. Met 3 min vertraging naar De Laar West gegaan.
Nielsjuh007
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 05 apr 2015, 14:13

Re: Arnhem: Langs vervallen draden (veel foto's!)

Bericht door Nielsjuh007 »

Hallo


Er is een heel stuk veranderd aan de vervallen draden

Komen er nu ook nieuwe fotos?


Grtz Niels
HESS Swisstrolley 4 Brengtrolley
Gebruikersavatar
Z2N
Donateur
Berichten: 13115
Lid geworden op: za 10 mar 2012, 23:51
Locatie: Zeist

Re: Arnhem: Langs vervallen draden (veel foto's!)

Bericht door Z2N »

Als je zelf een verslag maakt sowiezo wel... (A)
Acla da Fontauna, fermada sin damonda.
Flickr!
Gebruikersavatar
Hainje
Berichten: 12803
Lid geworden op: za 31 aug 2013, 14:40
Locatie: Tilburg

Re: Arnhem: Langs vervallen draden (veel foto's!)

Bericht door Hainje »

STF schreef:Leuke foto's, ik ga denk ik gelijk een voorstel indienen bij het Luxemburgse ministerie van transport, of ze hier op het platteland ook trolleybus-bovenleiding kunnen monteren, dan stuur ik de foto mee die Ardan net aanhaalde. *bus*
Ja zul je zien dat de bovenleidingen waar jij altijd bij in de buurt bent continu storing hebben. :o :N
🍉
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Bing [Bot] en 18 gasten