Vanuit Almere rijdt ook al een bus hetzelfde kleine stukje door BRU-gebied, waarschijnlijk zonder instappen+uitstappen tussen de haltes daar.
Stel maandag 7 jan a.s. aankomst 09.00u op de Heidelberglaan (bron 9292):
1) Dordt C -MLL- Sliedrecht -388- Vianen -287- Uithof: 1.19u, waarvan 0.11u trein, 2x overstap;
2) Dordt C -388- Vianen -287- Uithof: 1.26u, waarvan 0.00u trein, 1x overstap;
3) Dordt C –NS- R’dam –NS- Utrecht C -12 (haring in ton)- Uithof: 1.25u, waarvan 0.51u trein (zonder overstaptijd), 2x overstap;
4) Dordt C –MLL- Gorinchem -387- Vianen -287- Uithof: 1.34u, waarvan 0.25u trein, 2x overstap.
Met een directe bus vanaf station Leerdam krijg je dan ongeveer:
5) Dordt C –MLL- Leerdam –bus- Uithof: 1.25u, waarvan 0.41u trein, 1x overstap. Daarbij ga ik uit van 7 min. overstaptijd, 31 min. Leerdam – Rijnsweerd Noord (bus rijdt 1,5x autoreistijd op het snelwegdeel), 6 min. busbaan.
En met een directe bus vanaf station Gorinchem ongeveer:
6) Dordt C –MLL- Grorinchem –bus- Uithof: 1.18u, waarvan 0.25u trein, 1x overstap. Daarbij ga ik uit van 7 min. overstaptijd, 40 min. Gorinchem – Rijnsweerd Noord (bus rijdt 1,5x autoreistijd op het snelwegdeel), 6 min. busbaan.
Ik verwacht daarom wel dat een van deze laatste twee verbindingen het zou winnen

. En Gorinchem, Sliedrecht, Leerdam, Hardinxveld e.d. hebben er natuurlijk ook baat bij. Vanaf Rijnsweerd Noord ben je met lijn 11 trouwens in een oogwenk bij de Biltstraat en de binnenstad van Utrecht.
Files blijven natuurlijk mogelijk een spelbreker, maar rond Utrecht zijn er volgens mij al veel knelpunten aangepakt.