Wanhopige Fyra-reizigers belagen personeel NS

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Wanhopige Fyra-reizigers belagen personeel NS

Bericht door RoelZ1 »

Als er een Fyra uitvalt rijdt er een bus tussen Antwerpen en Breda. Tussen Brussel en Antwerpen reizen reizigers dan met een IC en tussen Breda en Amsterdam met de V160 Fyra. Overigens snap ik niet waarom ze daar een bus voor regelen, in plaats van dat ze gewoon een varkensneusje non-stop vanuit Antwerpen naar Roosendaal of zelfs Breda te laten rijden.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Wanhopige Fyra-reizigers belagen personeel NS

Bericht door Klaasje »

Busboeren zijn over het algemeen flexibeler dan spoorbedrijven. Maar als spoorbedrijven zelf kunnen rijden maar toch een bus laten komen wordt het tijd om eens achter de oren te krabben.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Wanhopige Fyra-reizigers belagen personeel NS

Bericht door Karl »

Waar ik 'spoorbedrijven' zeg, bedoel ik 'NMBS en NSH'. Stop de tijd.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Wanhopige Fyra-reizigers belagen personeel NS

Bericht door Suus »

Een varkensneusje naar Breda laten rijden zal wel niet gaan vanwege het ontbreken van ATB, maar ik vraag mij af of het niet verstandiger is bij rituitval een Fyra uit België naar Breda te sturen zodat die reizigers (met wat vertraging) de binnenlandse Fyra kunnen nemen naar hun bestemming en de reizigers die naar België willen vanuit de binnenlandse Fyra naar België kunnen. Zo kan je in ieder geval het gedoe met bussen vermijden. De reiziger heeft nog steeds vertraging, maar minder dan met een bus en hoeft ook maar een keer met al zijn bagage over te stappen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Wanhopige Fyra-reizigers belagen personeel NS

Bericht door Vinny »

Volgens mij is een bus sowieso sneller, althans als deze goed aansluit op de Fyra in Breda en op de IC in Antwerpen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Wanhopige Fyra-reizigers belagen personeel NS

Bericht door Suus »

Hoe kan een bus nu sneller zijn? Deze mag maximaal 100 km/u, moet door het stadsverkeer van Antwerpen en Breda en reizigers moeten hun bagage apart inladen.

Het is niet Zweden, waar men de bussen parallel langs de trein zet, voor elk rijtuig een, de reizigers in vijf minuten volledig overstappen en de bussen binnen twee minuten in convooi op de rijksweg naar het andere station rijdt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Wanhopige Fyra-reizigers belagen personeel NS

Bericht door Vinny »

De Fyra rijdt een stuk sneller naar Breda, dan de conventionele trein naar Roosendaal. En de stoptrein naar Antwerpen kan ik op de fiets ook wel bijhouden denk ik.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Wanhopige Fyra-reizigers belagen personeel NS

Bericht door RoelZ1 »

De stoptrein wel, maar een non-stop varkensneusje als 'extra trein' moet zonder veel moeite in te leggen zijn, ook omdat je nog aardig wat tijd hebt voor de reizigers uit Brussel resp. Amsterdam in Antwerpen resp. Roosendaal zijn. Als een ICE uitvalt gaan ze soms ook met een stel V-tjes naar Emmerich.

Als je echt creatief bezig bent zou je zelfs kunnen denken om een reserve NSR-trein vanuit Amsterdam, via Breukelen naar Rotterdam te sturen (pad voor omgeleide Fyra gebruiken) en vanaf Rotterdam non-stop naar Roosendaal te rijden. In Roosendaal stapt men dan over op een Varkensneusje die non-stop naar Antwerpen rijdt en wellicht zelfs in het +60 pad verder naar Brussel.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Wanhopige Fyra-reizigers belagen personeel NS

Bericht door Vinny »

Nou ik denk dat zo'n trein gewoon door de verkeersleiding achter de stoptrein wordt aangestuurd. Men schijnt alle snelle treinpaden te hebben opgeheven. En tussen Emmerich en Arnhem wordt ook vaak vervangend busvervoer ingezet.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Wanhopige Fyra-reizigers belagen personeel NS

Bericht door iljitsch »

Je maakt mij niet wijs dat er tussen Antwerpen en Roosendaal niet een extra niet-trage ("snelle" is misschien ook weer wat ambitieus) trein in te passen is. Dat was de afgelopen 55 jaar wel mogelijk. Vanaf Roosendaal rijden elk half uur intercity's naar Breda (toch?) en Rotterdam.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wanhopige Fyra-reizigers belagen personeel NS

Bericht door Daniel »

Die intercity van Roosendaal naar Rotterdam reed alleen nu juist maar 1x/uur in de tijd dat de Benelux nog reed. De Benelux was toen de tweede IC, nu is dat de IC naar Vlissingen die in frequentie verdubbeld is.

Het grootste probleem zal tussen Dordrecht en Lage Zwaluwe zitten wat een nogal druk bezet traject is. Daar zijn weliswaar enkele kleine gaatjes tussen de reguliere reizigerstreinen door, maar daar passen hooguit vier extra treinen in en het zou me niks verbazen als er al twee goederenpaden ri. Breda en twee ri. Roosendaal zijn die die gaten opvullen.
En als daar al plek is dan wordt je in een pad gedwongen waarmee je weer op een ongelukkig tijdstip de Willemstunnel bij Rotterdam door moet (waarop beide sporen al nodig zijn omdat er twee treinen tegelijk door de tunnel moeten).
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Wanhopige Fyra-reizigers belagen personeel NS

Bericht door iljitsch »

Waarschijnlijk is het handiger om die extra trein alleen tussen Antwerpen en Roosendaal te laten rijden. Dan zit je met minimaal ander verkeer en de overstapmogelijkheden zijn redelijk goed. Of Antwerpen - Breda via Roosendaal. Dat scheelt een overstap voor reizigers naar Amsterdam, maar dikke kans dat dit trager is dan de bus, vanwege de relatief lage snelheid en langere afstand.
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Wanhopige Fyra-reizigers belagen personeel NS

Bericht door RoelZ1 »

Daniel schreef: Het grootste probleem zal tussen Dordrecht en Lage Zwaluwe zitten wat een nogal druk bezet traject is. Daar zijn weliswaar enkele kleine gaatjes tussen de reguliere reizigerstreinen door, maar daar passen hooguit vier extra treinen in en het zou me niks verbazen als er al twee goederenpaden ri. Breda en twee ri. Roosendaal zijn die die gaten opvullen.
En als daar al plek is dan wordt je in een pad gedwongen waarmee je weer op een ongelukkig tijdstip de Willemstunnel bij Rotterdam door moet (waarop beide sporen al nodig zijn omdat er twee treinen tegelijk door de tunnel moeten).
Het voordeel van treinen in de bijsturing is dat de bestaande paden niet uitmaken en al helemaal niet als dit ongebruikte goederenpaden betreft. Ik zie daarom geen belemmeringen om bij een uitgevallen Fyra een varkensneusje van Brussel naar Roosendaal te sturen. Zelfs als hij dan achter de stoptrein oprijdt komt hij alsnog eerder in Roosendaal aan dan als met een Intercity en overstap in Brussel gereisd zou moeten worden, of als in Antwerpen moest worden overgestapt op een bus naar Breda.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Wanhopige Fyra-reizigers belagen personeel NS

Bericht door Fles »

Daniel schreef:Het grootste probleem zal tussen Dordrecht en Lage Zwaluwe zitten
Als je dit serieus in verband met de Fyra durft te brengen ben je net zo zwakzinnig als al die mongolen die bij NSH bijvoorbeeld vinden dat Neerpelt - Weert dicht moet blijven omdat het concurrentie voor de Fyra zou kunnen betekenen. Dat soort mensen snapt er echt helemaal niets van. Geen letter. Echt niet.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39178
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wanhopige Fyra-reizigers belagen personeel NS

Bericht door Daniel »

Ehm Fles, we hadden het over een vervangende trein. Niet over de Fyra zelf.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Wanhopige Fyra-reizigers belagen personeel NS

Bericht door Caspar »

http://nos.nl/artikel/448112-vvmc-behou ... teurs.html

Te lezen valt dat de 2e conducteur op een Fyra misschien gaat verdwijnen. Zal wel te duur zijn?
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Wanhopige Fyra-reizigers belagen personeel NS

Bericht door webguy »

Ik vermoed dat het dure conducteurs zijn - buitenlandtoeslag, extra opleidingen voor o.a. Belgische procedures, etc.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Wanhopige Fyra-reizigers belagen personeel NS

Bericht door Suus »

Van de week zat ik in een Fyra Breda met slechts een conducteur. Zijn aflossers in Rotterdam waren hoogverbaasd dat hij alleen was. Twee conducteurs op een binnenlandse Fyra is onzin natuurlijk als je ook een VIRM-VI in je eentje moet doen.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13544
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Wanhopige Fyra-reizigers belagen personeel NS

Bericht door Wubbo »

De norm is toch dat je bij meer dan 6 bakken 2 HC's nodig hebt (uitzondering voor ICM, daar mag je 7 bakken nog alleen doen)? Fyra is 8, dus 2 HC's. Net als dat 7 bakken ICR ook altijd 2 HC's is.
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Wanhopige Fyra-reizigers belagen personeel NS

Bericht door RoelZ1 »

Fyra naar Breda rijdt met 6 bakken, dus daar mag nog net iemand in zijn eentje staan. Overigens wordt dat op dit moment niet gedaan (alleen bij verstoringen of ziekte) omdat voor een evacuatie op de HSL altijd 2 TM's nodig zijn. Als er maar 1 TM is mag er niet geëvacueerd worden wat een eventuele stranding nog verder verlengd.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Wanhopige Fyra-reizigers belagen personeel NS

Bericht door Fles »

En weer gaan we kapot aan regeltjeszucht -o-
Gertjan
Berichten: 302
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:30
Locatie: Zwijndrecht

Re: Wanhopige Fyra-reizigers belagen personeel NS

Bericht door Gertjan »

RoelZ1 schreef:omdat voor een evacuatie op de HSL altijd 2 TM's nodig zijn. Als er maar 1 TM is mag er niet geëvacueerd worden wat een eventuele stranding nog verder verlengd.
Daarom hebben de meeste mcn op de binnenlandse fyra ook de cursus voor evacuatie gehad. Zit er maar 1 TM op de trein en heeft de mcn geen evacuatietraining gehad dan mag die trein nieteens de HSL op.
Most things are designed to be user friendly...
But nothing is ever designed to be idiot proof!
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Wanhopige Fyra-reizigers belagen personeel NS

Bericht door iljitsch »

Is dat zo moeilijk dan? Als er maar twee sporen zijn doe je gewoon de deur aan de kant waar geen spoor loopt open en spring je naar buiten.

Ik kan me voorstellen dat de NS dit iets georganiseerder aan wil pakken als dat mogelijk is, maar als de trein in de fik staat is een verzwikte enkel hier of daar geen ramp, maar reizigers opgesloten houden wel.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50894
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Wanhopige Fyra-reizigers belagen personeel NS

Bericht door Suus »

De koeientunnel bestaat uit een buis met een wand in het midden. Op diverse plekken zit in de tussenwand een schuifdeur naar de andere tunnel, mocht de trein in de ene buis in de fik staan dan kunnen de reizigers veilig via het looppad aan de andere kant van de tussenwand naar een van de nooduitgangen of de tunnelmond lopen. Een van de nooduitgangen is ook vanuit de trein tussen Alphen en Leiden Lammenschans te zien, die staat langs de N11 :)
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gertjan
Berichten: 302
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:30
Locatie: Zwijndrecht

Re: Wanhopige Fyra-reizigers belagen personeel NS

Bericht door Gertjan »

iljitsch schreef:Is dat zo moeilijk dan? Als er maar twee sporen zijn doe je gewoon de deur aan de kant waar geen spoor loopt open en spring je naar buiten.
Is goed jongen. Ga maar een volle spitstrein alleen in de groene harttunnel evacueren, tunnelbuis vol met rook, 30 meter onder NAP. Zoek maar zo snel mogelijk de nooduitgang en volg de evacuatieprocedure. Hou er rekening mee dat er een paar reizigers in paniek kunnen raken (die ervoor zorgen dat de rest ook lekker gaan stressen) en dat er mogelijk nog een trein over het nevenspoor kan komen met 70 km/h.
2 vingers in je neus toch? Ik wens je succes.
Most things are designed to be user friendly...
But nothing is ever designed to be idiot proof!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 23 gasten