Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door Roelof88 »

Ik zie het trouwens nu pas. De nieuwe Ambassador ALE106 8851 is een bus die eigenlijk in ZHN thuishoort, maar dus nu (tijdelijk) in Friesland rijdt in de Friese huisstijl.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door Meltrain »

Als Arriva die bus dan inzet op lijn 31 in Leeuwarden, voldoet Arriva in elk geval aan de eis dat er op lijn 31 bussen van 10,5 meter moeten worden ingezet. :wink:

Van de bussen van VDL is inmiddels bekend dat de productie daarvan over een wat langere periode is uitgesmeerd, maar hoe zit het met de Irisbus Citelis?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Frits
Berichten: 40
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 19:01

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door Frits »

Lijn 31 wordt momenteel regelmatig gereden door Wright Commander. Dat past amper door de binnenstad. De bochten bij de Harmonie (hak rechts) en Groentemarkt (hak links) zijn amper te maken met zo'n grote bus... Cxx heb ik nooit een amba door de binnenstad zien rijden.
wouter***
Berichten: 85
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 16:39
Locatie: Leeuwarden

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door wouter*** »

Meltrain schreef:Als Arriva die bus dan inzet op lijn 31 in Leeuwarden, voldoet Arriva in elk geval aan de eis dat er op lijn 31 bussen van 10,5 meter moeten worden ingezet. :wink:
de ambassador ALE 106 is 10,6 meter en de eis was maximaal 10 meter, ik zie er regelmatig van die irisbus GX127 bussen, zijn nog korter dan 10 meter.
Frits schreef:Lijn 31 wordt momenteel regelmatig gereden door Wright Commander. Dat past amper door de binnenstad. De bochten bij de Harmonie (hak rechts) en Groentemarkt (hak links) zijn amper te maken met zo'n grote bus... Cxx heb ik nooit een amba door de binnenstad zien rijden.
ik heb nog geen wright commander door de binnenstad zien rijden, wanneer was dat?
ik heb cxx 2 keer met een amba door de binnenstad zien rijden, 1x met koninginnedag (aangepaste route) en 1x rond kerst.
Kijk ook op mijn website: http://www.frysk-ferfier.tk
Alles over het openbaar vervoer in fryslân!
Frits
Berichten: 40
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 19:01

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door Frits »

wouter*** schreef: ik heb nog geen wright commander door de binnenstad zien rijden, wanneer was dat?
ik heb cxx 2 keer met een amba door de binnenstad zien rijden, 1x met koninginnedag (aangepaste route) en 1x rond kerst.
Dinsdag en gister. Maar ik heb er tussendoor ook andere mensen over horen praten. Zo'n grote bus in de binnenstad is natuurlijk wel iets wat daar opvalt...
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21269
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door Meltrain »

wouter*** schreef:
Meltrain schreef:Als Arriva die bus dan inzet op lijn 31 in Leeuwarden, voldoet Arriva in elk geval aan de eis dat er op lijn 31 bussen van 10,5 meter moeten worden ingezet. :wink:
de ambassador ALE 106 is 10,6 meter en de eis was maximaal 10 meter, ik zie er regelmatig van die irisbus GX127 bussen, zijn nog korter dan 10 meter.
Was de eis niet maximaal 10,5 meter? Arriva heeft immers Citelissen besteld van 10,5 meter.
Als 10,5 meter goed is, lijkt me dat ze voor die twee maanden niet moeilijk doen over die 10 cm meer. :?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
wouter***
Berichten: 85
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 16:39
Locatie: Leeuwarden

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door wouter*** »

Het zou ook kunnen dat ze 1 of meer GX127 in leeuwarden laten, het aanal citelissen dat besteld is is wel erg weinig. in het online busboekje van dordrecht staat dat de midibussen alleen worden ingezet rond gorichem, dus niet in dordrecht.
Kijk ook op mijn website: http://www.frysk-ferfier.tk
Alles over het openbaar vervoer in fryslân!
undifined1
Berichten: 12
Lid geworden op: do 13 dec 2012, 15:40

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door undifined1 »

Roelof88 schreef:
undifined1 schreef:Die nieuwe VDL bussen (Citea??) vind ik wel veel mooier dan die oude Ambassadors van CXX, Die oude Ambassadors rammelden aan alle kanten en de motor maakte ook niet echt een lekker geluid, die nieuwe rammelen minder en hebben een veel mooier geluid(Hebben die een andere motor oid?)
Modernere stillere motor en versnellingsbak. Wel hetzelfde merk als de oudere generaties van de Ambassador (Cummins motor, Voith automaat). De Ambassadors vanaf bouwjaar 2010 klinken hetzelfde als de Citea (is eigenlijk ook dezelfde bus, maar dan met ander frontje en achterkant). Arriva heeft daarvan tijdelijk ook een paar in Friesland rijden en zijn afkomstig uit Gelderland.
undifined1 schreef: Ik zag ook een MAN touringcar/Q-liner achtige bus rijden, iemand een idee wat voor type dat moet zijn? Het was geen Lion's Regio maar een oudere bus.
Misschien de MAN Lion's Coach van Arriva Touring?
http://www.flickr.com/photos/mijack1985/7181145801/
BEdankt voor de informatie, die nieuwe amba''s heb ik nooit in gezeten dan denk, maar die citea's klinken veel beter dan die oude amba's, niet eens zozeer stiller, maar ze klinken gewoon wat "lekkerder" Mischien huilt de aandrijflijn in z'n geheel ook wat minder, ik vond die wright commanders wel een beetje klinken als die oude amba's, maar dat kan dan waarschijnlijk niet omdat die een Daf motor hebben.

Die Amba's waar "Rieverenland" op staat heb ik ook gezien.

De route van lijn 70 is er niet beter op geworden overigens, je staat nu altijd stil tussen het wtc en het europaplein, weet iemand waarom lijn 70 niet dezelfde route neemt als lijn 71? Of komt dat neit goed uit met de busbaan oid? Want de nieuwe route van de 71 is wel veel beter geworden (Over het terrein van het wtc) Nu sta je niet meer 10 minuten te wachten voor het stoplicht bij westeinde.


Over die MAN bus, misschien is het ook wel geen MAN bus, er staat alleen een sticker van "MAN Top-Used" op, dus het is misschien ook een bus die op een of andere manier is ingeruild bij MAN, het was een vrij oude bus, en het klonk als een handbak.

Ik zat overigens gisteren in een gelede mercedes (Citaro?) bus in de lijn 70, en die bus had geen ov-chip apparatuur en hij was ook 5 minuten te laat ('s middags) Dus misschien dat die bus eigenlijk nog niet klaar was, maar dat ze toch een bus nodig hadden oid? Want er had wel ov chip apparatuur ingezet vermoed ik, er zaten wel stickers op de deuren van altijd uitchecken. IK denk ook dat die bus eigenlijk als stadsbus bedoeld was, ik had het idee dat de bus een beetje moeite had met hard rijden, veel harder dan 60 gingen we niet volgens mij, en de acceleratie was ook niet echt geweldig terwijl de bus bijna leeg was.

Hoeveel van die gelede duvedecs van Arriva touring rijden er nu eigenlijk? Ik heb er 2 gezien.

Overgiens, weet iemand wanneer de duvedecs er bij connexxion voor het grootste deel uit zijn gegaan? Een jaar of 5 terug toen de amba's en de Fryskers kwamen? Dat was de tijd dat ik voor het eerst met de bus ging, en volgens mij reden er toen nog een maar duvedecs bij Connexxion (ik kan me die VOLVO Grille nog wel herinneren) Maar volgens mij reden er toen ook nog andere hogevloers bussen, kunnen dat nog Alliance's geweest zijn? Ik vond die oude bussen altijd wel comfortabel, er zat volgens mij veel meer schuim op de stoelen dan bij de amba's


Het valt me overigens wel op hoe netjes die Commanders er nog uitzien voor bussen van bijna 10 jaar oud, waar hebben die eigenlijk gereden?
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door BR628 »

De Duvedecs hebben bij Connexxion in Noord- en Zuidwest Fryslân en Leeuwarden nog gereden tot het moment dat Syntus Overijssel overnam, want toen werden de Citaro 18meters vanuit Zwolle naar Leeuwarden verplaatst.
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door Roelof88 »

undifined1 schreef:Ik vond die wright commanders wel een beetje klinken als die oude amba's, maar dat kan dan waarschijnlijk niet omdat die een Daf motor hebben.
Wright Commander heeft ook een Cummins motor en voith automaat. Dat er DAFbus op de voorkant staat is een verwijzing naar het onderstel. De bussen staan op een onderstel van het voormalige DAF bus International, thans VDL Bus Chassis. Dit is hetzelfde chassis waarop de Ambassador is gebouwd. Dus eigenlijk dezelfde bus, maar alleen met een opbouw van Wrightbus.
undifined1 schreef:Over die MAN bus, misschien is het ook wel geen MAN bus, er staat alleen een sticker van "MAN Top-Used" op, dus het is misschien ook een bus die op een of andere manier is ingeruild bij MAN, het was een vrij oude bus, en het klonk als een handbak.
Dat is de Temsa Tourmalin (geïmporteerde bus, huidige Arriva Touring 275).
undifined1 schreef:Het valt me overigens wel op hoe netjes die Commanders er nog uitzien voor bussen van bijna 10 jaar oud, waar hebben die eigenlijk gereden?
Dat komt doordat VDL Heerenveen de bussen voor iets meer dan een miljoen euro heeft opgeknapt.
undifined1
Berichten: 12
Lid geworden op: do 13 dec 2012, 15:40

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door undifined1 »

Bedankt voor de informatie,

Het kan dus wel kloppen dat de wright commanders net zo klinken als de oude amba's.

Ik houd niet van die wright bussen, maar ze zijn nu wel netjes.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door Daniel »

wouter*** schreef:Het zou ook kunnen dat ze 1 of meer GX127 in leeuwarden laten, het aanal citelissen dat besteld is is wel erg weinig. in het online busboekje van dordrecht staat dat de midibussen alleen worden ingezet rond gorichem, dus niet in dordrecht.
Er zijn zelfs GX127s speciaal bestickerd voor de Citybus in Dordrecht dus lijkt me dat die er wel blijven rijden. Al maakt de ringlijn die er per 6 januari komt inzet van 12 meterbussen wel makkelijker. (Maar officieel mag dat niet en rijden de midi's al met lengte-ontheffing)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door Roelof88 »

Meltrain schreef:
wouter*** schreef:
Meltrain schreef:Als Arriva die bus dan inzet op lijn 31 in Leeuwarden, voldoet Arriva in elk geval aan de eis dat er op lijn 31 bussen van 10,5 meter moeten worden ingezet. :wink:
de ambassador ALE 106 is 10,6 meter en de eis was maximaal 10 meter, ik zie er regelmatig van die irisbus GX127 bussen, zijn nog korter dan 10 meter.
Was de eis niet maximaal 10,5 meter? Arriva heeft immers Citelissen besteld van 10,5 meter.
Als 10,5 meter goed is, lijkt me dat ze voor die twee maanden niet moeilijk doen over die 10 cm meer. :?
In de tweede nota van inlichtingen stond dit:

Vraag 137: U stelt dat de bussen van lijn 31 maximaal 10 meter mogen zijn. De reguliere korte stadsbussen hebben een
lengte van 10,7 meter. Is 10,7 meter voor u ook akkoord?

Antwoord: 10,7 meter is akkoord voor bussen op lijn 31 indien de optie Duurzame Brandstoffen en/of Optie Elektrische Bussen Leeuwarden wordt / worden gelicht. Voor de inzet van dieselbussen geldt een maximum van 10 meter.


(in de derde nota is dit overigens voor elektrische bussen veranderd van 10,7 naar 11 meter). Die Ambassador mag dus niet op lijn 31 rijden.

Daarnaast vraag ik me af in hoeverre de inzet van dieselbussen in Leeuwarden is toegestaan, aangezien Arriva daar gebruikmaakt van de optie duurzame brandstoffen.
wouter***
Berichten: 85
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 16:39
Locatie: Leeuwarden

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door wouter*** »

een foto van de tribus civitas op het busstation leeuwarden, deze bussen rijden volgens mij op lijn 11
Afbeelding
Kijk ook op mijn website: http://www.frysk-ferfier.tk
Alles over het openbaar vervoer in fryslân!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door Vinny »

En gaan de deuren ook sneller open dan bij de Connexxion-Frysker? En rijdt dat ding gewoon als een normale auto, in plaats van als een gepimpte invalidenwagen?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
undifined1
Berichten: 12
Lid geworden op: do 13 dec 2012, 15:40

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door undifined1 »

Als ze die maar in de stad houden is het wel handig denk ik, net zoals de frysker die was ook prima op korte ritjes in de stad maar op langere lijnen als 97 en 71 en de snelle lijnen compleet ongeschikt.
Roelof88
Berichten: 408
Lid geworden op: wo 24 dec 2008, 14:05

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door Roelof88 »

Die Tribus is afkomstig uit de Achterhoek.
wouter***
Berichten: 85
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 16:39
Locatie: Leeuwarden

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door wouter*** »

Vinny schreef:En gaan de deuren ook sneller open dan bij de Connexxion-Frysker?
Ik heb er vandaag ingezeten, op lijn 11. De deuren zijn schuifdeuren, dus die gaan snel open.
Kijk ook op mijn website: http://www.frysk-ferfier.tk
Alles over het openbaar vervoer in fryslân!
wouter***
Berichten: 85
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 16:39
Locatie: Leeuwarden

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door wouter*** »

er worden nu zag ik bij veel haltes nieuwe halteborden geplaatst:
Afbeelding
Kijk ook op mijn website: http://www.frysk-ferfier.tk
Alles over het openbaar vervoer in fryslân!
uvos10
Berichten: 32
Lid geworden op: wo 04 jan 2012, 16:50

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door uvos10 »

Ziet er mooi uit. :D

Ze hebben eindelijk een echte halte stikker van 651 met alle dorpen er bij i.p.v. zo'n klein stikkertje met de getallen 651. *bus*

Wel apart dat bij lijn 33 twee keer Friese Poort staat. Maar dat zal wel zijn vanwege de route via Nuon
Frits
Berichten: 40
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 19:01

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door Frits »

Weet iemand of er al meer bekend is over de leveringsdatum van de irisbussen?
wouter***
Berichten: 85
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 16:39
Locatie: Leeuwarden

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door wouter*** »

Frits schreef:Weet iemand of er al meer bekend is over de leveringsdatum van de irisbussen?
volgens veel chauffeurs gaat het nog wel even duren :(
misschien arriva even mailen?
Kijk ook op mijn website: http://www.frysk-ferfier.tk
Alles over het openbaar vervoer in fryslân!
Frits
Berichten: 40
Lid geworden op: vr 30 nov 2012, 19:01

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door Frits »

Ik mail Arriva na de kerst wel even.
wouter***
Berichten: 85
Lid geworden op: vr 25 mei 2012, 16:39
Locatie: Leeuwarden

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door wouter*** »

Ik hoorde vandaag van een chauffeur dat de irisbussen pas in februari komen
Kijk ook op mijn website: http://www.frysk-ferfier.tk
Alles over het openbaar vervoer in fryslân!
ov'tje
Berichten: 485
Lid geworden op: vr 12 okt 2012, 21:18

Re: Concessie Noord- en Zuidwest-Fryslân en Schiermonnikoog

Bericht door ov'tje »

ik denk dat die barrels iets eerder komen. Er schijnt het een en ander bij de Iveco-dealer in Veendam te staan

http://www.casfiles.net/arriva/phpbb3/v ... 034#p85034
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 34 gasten