OVer je reiservaringen in december 2012

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
hublot
Berichten: 56
Lid geworden op: zo 09 dec 2012, 18:29

Re: OVer je reiservaringen in december 2012

Bericht door hublot »

Bee schreef:Het mag niet eens, want hoe kan een chauffeur nu controleren of iedereen een geldig vervoersbewijs heeft als ze zomaar instappen.

Een keer had een GVB-chauffeur (per ongeluk) de achterdeur van zijn bus open laten staan toen hij op het eindpunt stond, toen de chauffeur terugkwam was hij boos op de mensen die via die deur waren ingestapt.
Nou, als er massa's mensen bij de halte staan doen ook niet gelede bussen gewoon al hun deuren open. Bijvoorbeeld bij de HES in Rotterdam. Ik zie vaker dat RET'ers daar minder moeite mee hebben dan Arriva.
Moet ook gewoon kunnen vind ik.
hauptbahnhof
Berichten: 3905
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je reiservaringen in december 2012

Bericht door hauptbahnhof »

BRUBus schreef:Volgens de Wet Personenvervoer 2000 is iedere reiziger zelf verantwoordelijk voor een geldig plaatsbewijs. Dus ik zie het probleem niet dat de bus al met de deuren open staat, wel zo klantvriendelijk!
Sorry dat ik het zo zeg maar dit vind ik een domme reactie.
Ten eerste: Wat jij zegt over Wet Personenvervoer 2000 klopt. Maar daat slaat niet op dit geval. Ik kan je vertellen dat toen ik pas in Amsterdam woonde, ik een keer de metro heb genomen van Amstelstation naar Station Diemen Zuid. Dat is precies 1 zone (zone 5715). Wist ik veel dat als je met Metro 51 gaat (voorbij Overamste)l, je zone 5714 nodig hebt en er daarom 2 stempelautomaten staan met verschillende zones. Ik heb dus juist in de verkeerde gestempeld en op Diemen Zuid controle gehad. Dan kunnen de controleurs zeggen dat het mijn verantwoordelijkheid is om een geldig vervoersbewijs te hebben.
Heeft niks te maken met het niet hoeven controleren of men wel een geldig plaatsbewijs heeft. Want in dat geval zou GVB net als bij de RET de cabines afsluiten en geen conducteur in de tram zetten want ja, die reizigers zijn toch al verantwoordelijk voor hun vervoersbewijs. Het personeel blijft een controlerende functie houden.

Ten tweede: waar houdt klantvriendelijkheid op?
Dat passagiers halverwege 2 haltes kunnen instappen, dat we ze laten zitten als ze geen geld bij zich hebben?
Naar ik weet hebben vervoersbewijzen een VERVOERplicht. Geen plicht om de voertuigen wachtruimte te maken.
Nou, als er massa's mensen bij de halte staan doen ook niet gelede bussen gewoon al hun deuren open. Bijvoorbeeld bij de HES in Rotterdam. Ik zie vaker dat RET'ers daar minder moeite mee hebben dan Arriva.
Moet ook gewoon kunnen vind ik.
Dat is dan de keus van de betreffende chauffeur en niet van het bedrijf. Bij de HES gaan ze er ook van uit dat (vrijwel) iedereen wel een SOV heeft. Ik zou het als trambestuurder misschien doen, afhankelijk van tijdstip en de lijn (rijtijd).
BRUBus
Berichten: 19
Lid geworden op: zo 23 dec 2012, 15:34

Re: OVer je reiservaringen in december 2012

Bericht door BRUBus »

Waarom het nu een domme reactie is begrijp ik niet, heel normaal lijkt mij of heb jij liever die verantwoordelijkheid.... Succes hoor!
hauptbahnhof
Berichten: 3905
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je reiservaringen in december 2012

Bericht door hauptbahnhof »

Ik zou zeggen: lees wat ik allemaal geschreven heb. Dan weet waarom ik het een domme reactie vinden. Iets in de zin van klok en klepel enzo...
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13017
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: OVer je reiservaringen in december 2012

Bericht door Ardan »

Zijn de mensen hier in het oosten dan echt zo veel eerlijker dan in de Randstad? Hier gaat het zo:
-Bus komt aan op het station.
-Vaak is er dan een chauffeurswissel. Chauffeur stapt uit (en zegt vaak nog tot ziens tegen de al ingestapte mensen).
-Wachten...
-Enkele minuten voor vertrek komt de nieuwe chauffeur. Begroet de passagiers.
-Mensen die nog geen kaartje hebben lopen naar voren en kopen er één bij de nieuwe chauffeur.
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in december 2012

Bericht door Daniel »

In Utrecht ook al vaak zat gehad dat de bus al bij de halte klaarstaat terwijl de chauffeur nog even koffie aan het halen is. En dan ook gewoon met de deuren open hoor, waarbij je zelfs in de Randstad mensen die een kaartje nodig hebben braaf buiten ziet wachten tot de chauffeur terug is.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3016
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: OVer je reiservaringen in december 2012

Bericht door nvdw »

De meeste mensen zijn ook eerlijk, maar als ik niet in of naast mijn bus ben gaat hij gewoon dicht.

Stel, ik heb een halfuur pauze op Utrecht en besluit, want regen enzo, om de deur vast open te laten. BRUBus stapt in met zijn sterabo of checkt netjes in, maar na hem volgen er een stuk of drie freeloaders die doodleuk gratis gaan zitten. De kans dat er een controleteam binnenkomt is toch vrij klein en als de buschauffeur zelf om vervoerbewijzen zou vragen, dan laten ze hem gewoon de chipkaart zien, en daarmee is de kous af, want de chauffeur kan aan de kaart niet zien of het allemaal in de haak is. Is dat dan klantvriendelijk voor BRUBus, die wel eerlijk heeft betaald terwijl anderen ongestraft zwartrijden?
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
hauptbahnhof
Berichten: 3905
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je reiservaringen in december 2012

Bericht door hauptbahnhof »

Je hebt natuurlijk altijd mensen die gewoon naar voren lopen om een kaartje te kopen. Mn vriend heeft wel 's meegemaakt dat de validators in de tram niet deden, en de passagiers dus gratis mee kunnen. Werd een vrouw boos ("Het is ook altijd wat met jullie") en stapte boos uit.

Maar er zijn ook genoeg die niet inchecken. En met de huidige regel is het nog niet 100% zeker dat iedereen voor zijn (gehele) reis betaalt, want onderweg kom je ook genoeg mensen tegen die denken dat ze gewoon gratis mee kunnen.

Net als van de week toen ik een van de cameratrams reed op lijn 7. Had dus prima zicht langs de tram en zag zo een jongeman via de 2e deur instappen en meteen gaan zitten. Dus ik op een relaxte manier: "Wilt de meneer die niet via de 2e deur is ingestapt zich even voorin melden?"
Loopt hij naar voren, zegt sorry en haalt een chipkaart langs de validator. Vertrouwde het al niet dus ik ging even kijken wat er op de display stond: Tot ziens (met ritpreis en saldo). Dus hij heeft de kaart van iemand anders mee naar voren genomen. Dus ik confrontreer hem hiermee dat hij dus met andermans pas mij voor de gek probeert te houden. Word hij nog brutaal ook. Nou jah, toen mocht hij uitstappen. Ging hij gewoon zitten; zo van IK GA ER NIET UIT. Heb er 5 min gestaan. Heb het toen maar omgeroepen dat zolang hij niet uitstapt, we niet wegrijden. Toen is ie uiteindelijk maar uitgestapt. Terwijl ik wegreed nog middelvinger opsteken naar de conductrice e.d.

Dus jah, ik vind het wel terecht dat GVB die regel heeft nu. Voertuigen afgesloten op de standplaatsen.

@nvdw: Vind ik leuk!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je reiservaringen in december 2012

Bericht door Vinny »

Het is volgens mij wel makkelijker geworden om dat soort types er uit te vissen met de chipkaart.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
hauptbahnhof
Berichten: 3905
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je reiservaringen in december 2012

Bericht door hauptbahnhof »

Nou jah, het is toch lastiger want nu moeten we goed kijken of ze idd inchecken als ze door een andere deur instappen. En als ze dat doen, horen ze me niet, ook al zijn ze door de verkeerde deur ingestapt.
Alleen het grijsrijden valt wel sneller op, als ze voor inchecken en de volgende deur uitchecken.

Er wordt alleen heel vaak pasjes doorgegeven (ook door toeristen) en dan is het wel jammer dat GVB de validators toch zo heeft laten plaatsen dat de displays niet goed zichtbaar zijn.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je reiservaringen in december 2012

Bericht door Vinny »

Andere deur? Dat mag toch helemaal niet? Ik kan me de oude trams nog herinneren, als het druk was liepen de mensen niet door, dat was een paradijs voor zwartrijders...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50856
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in december 2012

Bericht door Suus »

Zie hier de onzin van een conducteur in een vaste positie.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3905
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer je reiservaringen in december 2012

Bericht door hauptbahnhof »

Natuurlijk mag het niet. Maar om nou iedereen aan te gaan spreken vind ik ook onzin
Bee schreef:Zie hier de onzin van een conducteur in een vaste positie.
Met een lopende conducteur is de zwartrijkans groter, vooral bij drukte. :wink: Maar laten we het niet over conducteurs hebben want dat wordt weer een discussie zonder uitkomst. Beide systemen hebben hun voor- en nadelen namelijk.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OVer je reiservaringen in december 2012

Bericht door Caspar »

Ik zat vanavond in de trein voor een ritje Rotterdam Centraal- Amsterdam Centraal. Het was lekker rustig, behalve dat er af en toe een man gehuld in Feyenoord kledij naar het toilet ging, een joint opstak daar, en dan na een paar minuten weer naar buiten kwam en de deur open liet staan. Doordat de toiletpot helemaal vol zat met rommel en een vloeibare substantie, zat ik dus telkens naar een klotsende WC te kijken. Ik zat precies op het bankje op de boven etage van de Virm die daar uitzicht op biedt :neg:
Ben op een gegeven moment maar ergens anders gaan zitten...
Zag nog een ICE door Schiphol heen rijden leeg.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OVer je reiservaringen in december 2012

Bericht door Fles »

Caspar schreef:Ik zat vanavond in de trein voor een ritje Rotterdam Centraal- Amsterdam Centraal. Het was lekker rustig, behalve dat er af en toe een man gehuld in Feyenoord kledij naar het toilet ging, een joint opstak daar, en dan na een paar minuten weer naar buiten kwam en de deur open liet staan. Doordat de toiletpot helemaal vol zat met rommel en een vloeibare substantie, zat ik dus telkens naar een klotsende WC te kijken. Ik zat precies op het bankje op de boven etage van de Virm die daar uitzicht op biedt :neg:
Ben op een gegeven moment maar ergens anders gaan zitten...

Gast, gimme a break :')

Je hebt in Roemenië wel voor hetere vuren gestaan.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: OVer je reiservaringen in december 2012

Bericht door Caspar »

Ja maar daar in Roemenië heeft het nog enige charme, in een van de zoveel honderden Virm treinstellen stappen die bij elke stoeptegel stoppen in de Randstad heeft dat niet. Dan ga je jezelf eerder storen aan dat soort dingen. 8-)

De vorige keer dat ik met Feyenoord aanhangers in een trein zat hadden zijn mijn ventielen uit mijn fiets gehaald die ik toen bij me had, dat was wel zwaar gaar.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15330
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je reiservaringen in december 2012

Bericht door ODRAIL »

Hmm, duurde de vakantiedienstregeling bij de RET vorig jaar (2011) een week, nu in 2012 is de vakantiedienstregeling weer twee weken. Het is niet meer te volgen :shock: :? .
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer je reiservaringen in december 2012

Bericht door Daniel »

Ik zie er wel een logica in: kerst viel vorig jaar op zondag en maandag, oud-en-nieuw op zaterdag en zondag. Daarmee viel de periode er tussenin precies in één week en dat is de periode dat de meeste mensen vrij nemen. Dus niet heel gek dat de vakantiedienst dan alleen in die week is.
Dit jaar vallen deze dagen in twee verschillende weken en kom je weer op twee weken vakantiedienst uit.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15330
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: OVer je reiservaringen in december 2012

Bericht door ODRAIL »

Daniel schreef:Ik zie er wel een logica in: kerst viel vorig jaar op zondag en maandag, oud-en-nieuw op zaterdag en zondag. Daarmee viel de periode er tussenin precies in één week en dat is de periode dat de meeste mensen vrij nemen. Dus niet heel gek dat de vakantiedienst dan alleen in die week is.
Dit jaar vallen deze dagen in twee verschillende weken en kom je weer op twee weken vakantiedienst uit.
Dat weet ik ook wel. Maar als de de vanochtend en vanmiddag de mensenmassa op de perrons in de deelgemeente Alexander zag was een 10 dienstregeling handiger geweest.
Marc
Berichten: 1008
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: OVer je reiservaringen in december 2012

Bericht door Marc »

In Sittard moest iemand in een scootmobiel uit de trein gehaald worden. Trein stopt, servicemedewerker loopt met de brug naar de deur maar voordat hij bij de deur was begon de HC al te sleutelen. De servicemedewerker gooide nog net een gedeelte van de brug in de trein, waardoor de deur blokkeerde. Vervolgens moest iemand helpen om de brug weer tussen de deur uit de krijgen. Waarschijnlijk werkte de klembeveiliging bij de deur niet, nadat de brug tussen de deur uit was sloeg de deur met een klap dicht. De trein bleef hierna staan en de HC moest opnieuw sleutelen. Resultaat door deze fraaie actie: +5. Als de HC even had gewacht dan was het maar +1 of hoogstens +2 geweest...

Ahja, vertel mij eens wat NS-logica is... Sprinter komt aan in Maastricht en wordt gesplitst. Een SGMm-II gaat verder en de SGMm-III wordt afgerangeerd. Vervolgens maakt de trein een slagje naar Roermond en in Maastricht wordt het tweetje weer versterkt met een drietje. En raad eens: het drietje wat er eerder werd afgehaald werd in Maastricht weer mooi bijgeplaats. Waarschijnlijk alles om het personeel wakker te houden :wink:.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21274
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: OVer je reiservaringen in december 2012

Bericht door Meltrain »

Breng 5352 reed vandaag op lijn 51.
Vond ik wel grappig. :P
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: OVer je reiservaringen in december 2012

Bericht door 010jongen »

Vandaag waren er constant flinke wachttijden op de D/E lijn in rotterdam. 2 metro's binnen 2 minuten en vervolgens een wachttijd van 13 min...
Gebruikersavatar
Anne
Berichten: 1964
Lid geworden op: ma 20 jun 2011, 00:38
Locatie: Den Hoorn (ZH)

Re: OVer je reiservaringen in december 2012

Bericht door Anne »

Gisteren dagje naar Zeeland.
Op station Delft stond de IC-Vlissingen van 9.25 met +10 aangekondigd.
Rond half tien werd die op spoor 3 aangekondigd. Mijn gedachte was dat die dan zou worden ingehaald door de IC-Venlo van 9.35. Maar die kwam netje op tijd aan en vertrok om 9.35. Pas daarna kwam de IC-Vlissingen toch nog op spoor 3.
Met volgens de omroep in de trein een vertraging van 12 min in Rotterdam Centraal . Daar werd de trein opgeheven omdat die was vertraagd :twisted: :neg: (om de vertrektijd +10 was echter al bijna iedereen uit de trein)
Volgende IC richting Dord kwam na 5 min. Maar voor Zeeland kon je dus rustig 20 min wachten. Plus de gevolgen voor de reizigers van de aansluiting op de bussen in Brabant en Zeeland (sommige uurdiensten hebben een overstaptijd van 15 min zodat die nog gehaald hadden kunnen worden).
Wat is dit voor faal-service van NS.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: OVer je reiservaringen in december 2012

Bericht door Fles »

Opheffen omdat ie +10 heeft?? Dat is wel heel schraal ja. Wat zegt de klantenservice ervan? :?:
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: OVer je reiservaringen in december 2012

Bericht door Vinny »

Gisteren ook nog een omroep in de trein in het kader van zo hoort het dus wel.
"Dames en heren, het volgende station is Zwolle. Hierna vervolgen we onze reis over de Hanzelijn naar Lelystad. Reizigers met bestemming Amersfoort en Utrecht moeten overstappen, uw trein zal vertrekken van spoor 3. Nogmaals: wij zullen niet stoppen te Amersfoort en Utrecht, maar via Lelystad en Almere rijden". Goede informatievoorziening voor mensen die wellicht nog niet aan de nieuwe dienstregeling gewend zijn. Hulde :pos:

Na Zwolle werd ook nog omgeroepen: Welkom op de Hanzelijn... :D
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 27 gasten