Nachttreinen EN en CNL

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
kas
Berichten: 12
Lid geworden op: wo 08 dec 2010, 11:48

Nachttreinen EN en CNL

Bericht door kas »

Ik heb een vraag: Welke nachtnettreinen rijden er nou precies en via welke stations van CNL en EN? Ik heb al informatie gezocht via de sites van DB, NS, Wikipedia, Somda, etc, maar krijg telkens andere informatie. Weten jullie hoe dat precies zit?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nachttreinen EN en CNL

Bericht door Suus »

Vanuit Nederland rijden er twee treinen: De t40447 / t457 naar Kopenhagen en Praag. In deze trein zit ook een gedeelte naar Warschau/Minsk, dat is EuroNight t447. Die drie nummers zijn dus een trein en deze wordt gesplitst in Hannover.

Dan heb je de t419 / t40419 naar München en Basel en deze wordt gesplitst in Mannheim.

Je vind de dienstregelingen van deze treinen in het boekje van de CNL, dat is te downloaden op de site van CityNightLine: http://www.citynightline.de/citynightli ... _19.11.pdf (PDF). De treinen van/naar Amsterdam staan op pagina 17 t/m 20 en 35.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nachttreinen EN en CNL

Bericht door Vinny »

De nachttrein naar Basel rijdt door naar Zürich (ik weet niet of dat elke dag het geval is) en in het winterseizoen door naar wintersportgebieden (vorig jaar dacht ik Innsbrück, wat hij dit jaar doet weet ik niet uit mijn hoofd).
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Cookie
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1671
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 17:06

Re: Nachttreinen EN en CNL

Bericht door Cookie »

Op de nacht van vrijdag op zaterdag in de winter rijdt CNL t40419 door naar Brig (via Zürich en dan verder door de Lötschbergtunnel naar Brig, waarbij onderweg nog wat stations worden aangedaan). CNL t1319 rijdt in de winter, in de nacht van vrijdag op zaterdag, na München door naar Innsbruck (via o.a. Kufstein).
Bram
Berichten: 149
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 23:08

Re: Nachttreinen EN en CNL

Bericht door Bram »

Op de werkzaamhedenpagina van nshispeed staat het volgende:
NS Hispeed schreef:maandag 31 december

Op oudejaarsavond vertrekt CityNightLine 419 naar München en Zürich één uur eerder uit Amsterdam Centraal, Utrecht Centraal en Arnhem. De trein wordt gereden met binnenlands materieel tot Emmerich waar u kunt overstappen op CityNightLine 419.
Weet iemand met wat voor materieel deze extra treinen Amsterdam-Emmerich gereden worden?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Nachttreinen EN en CNL

Bericht door Suus »

Ik vermoed ICM-IV, aangezien deze een typetoelating op grenstrajecten hebben en een bioreactor. Maar Plan V is ook een optie.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Nachttreinen EN en CNL

Bericht door MdJ »

Bee schreef:Ik vermoed ICM-IV, aangezien deze een typetoelating op grenstrajecten hebben en een bioreactor. Maar Plan V is ook een optie.
Voor de verbouwing van ICM waren de stellen 4051-4097 en alle viertjes toegelaten. Meteen na de verbouwing niet meer. In 2009(?) heeft men de procedure gestart om de 4011-4050 toegelaten te krijgen en is ook afgerond :wink:
Bij twijfel: gebruik beton.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nachttreinen EN en CNL

Bericht door Vinny »

Bram schreef:Op de werkzaamhedenpagina van nshispeed staat het volgende:
NS Hispeed schreef:maandag 31 december

Op oudejaarsavond vertrekt CityNightLine 419 naar München en Zürich één uur eerder uit Amsterdam Centraal, Utrecht Centraal en Arnhem. De trein wordt gereden met binnenlands materieel tot Emmerich waar u kunt overstappen op CityNightLine 419.
Weet iemand met wat voor materieel deze extra treinen Amsterdam-Emmerich gereden worden?
En waarom kan het CNL mat. niet tussen Amsterdam en Emmerich rijden?

Ik zie ze er nog wel vooraan dat je een uur lang mag koukleumen op station Emmerich. :')
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nachttreinen EN en CNL

Bericht door reisthijs »

Ik vraag me vooral af hoe de CNL uit Emmerich kan vertrekken als het materieel nog in Amsterdam staat? :?
(De andere kant op rijdt alles wel normaal.)
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Nachttreinen EN en CNL

Bericht door Caspar »

Cookie schreef:Op de nacht van vrijdag op zaterdag in de winter rijdt CNL t40419 door naar Brig (via Zürich en dan verder door de Lötschbergtunnel naar Brig, waarbij onderweg nog wat stations worden aangedaan). CNL t1319 rijdt in de winter, in de nacht van vrijdag op zaterdag, na München door naar Innsbruck (via o.a. Kufstein).
Al is de CNL wel erg traag ten opzichte van een normale trein op het Zwitserse gedeelte. Heb voor vorig jaar eens geboekt voor mijn vader, en toen kwamen we tot de conclusie dat een overstap in Basel op een normale IC naar Brig een rijtijdwinst van een uur oplevert, ten opzichte van blijven zitten tot het eindpunt. :(
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Nachttreinen EN en CNL

Bericht door Vinny »

Nu is mij bekend dat Zwiters graag internationale treinen een wat trager treinpad geven (waarschijnlijk om zo wat robuustheid in te bouwen), maar genoemd voorbeeld is gewoon omdat de trein een andere route rijdt:
http://maps.google.ch/maps?saddr=Basel& ... =8&start=0
Er is ook een directe trein:
http://maps.google.ch/maps?saddr=Basel& ... rt&start=2

De CNL maakt kop in Zürich HB, en naar die stad bestaat ook een significante vervoersvraag. Dat kun je niet zomaar even afsnijden :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Nachttreinen EN en CNL

Bericht door Fles »

Vinny schreef:En waarom kan het CNL mat. niet tussen Amsterdam en Emmerich rijden?

Ik zie ze er nog wel vooraan dat je een uur lang mag koukleumen op station Emmerich. :')
Hoe is dit nou uiteindelijk geregeld eigenlijk? En nog steeds: Waarom kon het niet "normaal"? :?
M57
Berichten: 1157
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:25

Re: Nachttreinen EN en CNL

Bericht door M57 »

Caspar schreef:ten opzichte van blijven zitten tot het eindpunt. :(
blijven liggen natuurlijk 8-)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 31 gasten