Vandaag nog even een rondreisje gemaakt; zoveel buitenlucht krijg ik de komende feestdagen nou ook weer niet binnen :') . Eerst met lijn 31 naar winkelcentrum Kronenburg. De bus was niet goed gevuld ondanks dat het winkelcentrum dit wel was. Wel kwam de bus met -0,5 aan bij de halte waar ik op moest stappen; de wonderen zijn de wereld nog niet uit. Overigens zag ik nu pas dat men de haltepaal verkeerd bij het Dorpsstraat heeft bestickerd: hoewel ik in werkelijkheid naar Arnhem ging zou ik alleen naar Nijmegen en Zetten kunnen...
Te Kronenburg, waar ik ook nog effe wilde zijn, uiteindelijk de 53 genomen richting Wageningen. De lijn 14 naar Nijmegen stond alweer aangekondigd met +8. Volgens mij is die lijn nog vele malen vertragingsgevoeliger dan de 31. Weet iemand of Breng ook nog van plan is zelf maatregelen te nemen om de dienstregeling weer, ehm, op de rails te krijgen - anders dan afwachten op infrastructuur die gemeentes moeten aanpassen? Wordt de belachelijke reistijd van lijn 14 (die volgens mij toch een stukje drukker is dan de 31) tussen station Arnhem en winkelcentrum Kronenburg binnenkort nog vijf minuten groter? Geloof me, dan is er nog steeds geen enkele bus die te vroeg rijdt.
De 53 was gelukkig wel redelijk op tijd. Ergens in Arnhem Zuid zaten er iets van acht mensen in de bus. De stopknopjes werkten niet allemaal dus een drietal mensen kon er bij Arnhem Zuid niet uit; dat werd één halte later. Ze zaten niet erg te klagen, dus de schade zal wel zijn meegevallen.
Uiteindelijk gingen we toch nog met zes passagiers (waarbij één gezin van drie) de brug bij Heteren over. Midden in het dal en in de vakantieperiode nog niet eens heel slecht voor een nieuwe lijn. Of de lijn een enorm groot succes gaat worden betwijfel ik, maar zo te zien is er wel enige meerwaarde voor passagiers dus dat is mooi. En anders kun je altijd nog één rit per uur naar Zetten sturen, dan kunnen oude tijden herleven
.
Twee haltes voor het eindpunt in Wageningen stapte nog een oudere mevrouw in met een loopkarretje. Onderstaand gesprek volgde, terwijl de mevrouw enige moeite had binnen te komen:
- Chauffeur: misschien kunt u achterin instappen, dat gaat wat makkelijker
- Mevrouw: (schreeuwend) ik kan er toch niks aan doen dat ik niet goed kan lopen!
- Chauffeur: daarom kunt beter achterin instappen, daar is meer ruimte
- Mevrouw: ik kan er toch niks aan doen dat ik niet goed kan lopen! Ik word m'n huis uitgezet (waarschijnlijk moest ze naar een bejaardentehuis, wel heel zielig natuurlijk, maar goed). Ik kan er toch niks aan doen dat ik niet goed kan lopen!
Einde gesprek voor eventjes. De mevrouw kocht overigens geen vervoersbewijs. De chauffeur keek me aan alsof hij wilde zeggen: nu maar eventjes geen probleem van maken. Onderweg probeerde hij toch nog wat, druk in de bus was het toch niet:
- Chauffeur: mevrouw, wilt u de volgende keer een vervoersbewijs kopen?
- Mevrouw: ja maar ik hoef maar tot het busstation daar!
- Chauffeur: dat weet ik, maar ook dan moet u een vervoersbewijs kopen.
De mevrouw probeerde ondertussen op het stopknopje te drukken - dat niet werkte.
- Mevrouw: het stopknopje doet het niet; er werkt hier ook nooit wat!
Wederom einde gesprek.
Ik stapte bij het busstation in Wageningen uit en nam lijn 52 richting Ede via Bennekom - het enige stukje route van de 52 (oude 86) dat ik nog nooit heb gehad. In Ede de trein genomen richting Arnhem en in Arnhem de 31 weer naar Elst. Er reed iemand van Breng met de chauffeur mee om de route te wijzen. Onderweg een hoop geklaag over de nieuwe dienstregeling. Kennelijk zijn er afgelopen week/weken zeer veel ritten uitgevallen, althans dat is wat ik meekreeg. Verder had de chauffeur veel klagende mensen gehad dat station Elst vanuit De Laar minder goed bereikbaar zou zijn. Kennelijk is een goede verbinding met Arnhem Zuid niet voldoende (dat is, als lijn 4 op tijd rijdt). Reizigers uit de Laar kunnen op zich nog bij de halte Kroonse Wal opstappen, de halte bij de Brabantweg is een jaar geleden weggehaald, die was daarvoor op zich wel heel nuttig geweest (maar er is toch niemand die vooruit denkt, tsja). Een aantal jaren geleden werd er geklaagd dat de halte Kroonse Wal werd opgeheven en dat er geen verbinding van de Laar West met Nijmegen meer was. Het zal ook niet heel snel goed zijn.
Ook deze rit was redelijk rustig, maximaal iets van tien reizigers. Bij station Elst werden de treintijden op het scherm in de bus weergegeven. Zag geen vertragingen staan en weet niet of die weergegeven kunnen worden. Waarschijnlijk waren er ook geen. Volgens de chauffeur werd het rondje bij station Elst opgeheven omdat er te vaak auto's in de weg stonden. Nu is het andersom en ontstaat er een levensgevaarlijke situatie. Volgens mij is het gewoon een centenkwestie - dat extra rondje mag toch echt het probleem niet zijn op zo'n lange busrit. Met +1,5 stapte ik even verderop uit.