Boetes voor OV bedrijven

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Chauffeur63
Berichten: 104
Lid geworden op: di 27 nov 2012, 16:25

Boetes voor OV bedrijven

Bericht door Chauffeur63 »

Is er iemand die weet, of weet waar ik het kan vinden hoe OV bedrijven worden beboet
bij vertraging cq vervallen/gedeeltelijk vervallen ritten, ze zijn er nogal gevoelig voor.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Boetes voor OV bedrijven

Bericht door Karl »

Dat hangt van het contract af dat een vervoerder heeft met de overheid; maar 'hoe': meestal met een geldboete. Als een OV-bedrijf goed presteert kunnen ze een bonus krijgen of het contract wordt verlengd.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Boetes voor OV bedrijven

Bericht door Suus »

Als er al een boete/bonussysteem is, dan staat dat uitgewerkt in het bestek van de concessie. Zover ik weet is het echter vrij zeldzaam, buiten de regio Amsterdam weet ik eigenlijk weinig OV-autoriteiten die een dergelijk systeem hanteren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Boetes voor OV bedrijven

Bericht door Karl »

Volgens mij zijn er aardig wat concessies die worden verlengd omdat men met de vervoerder tevreden is, onder andere Qbuzz in GD.
Het is een spectrum.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Boetes voor OV bedrijven

Bericht door Suus »

Maargoed, dat is wat anders dan structureel boetes/bonussen uitdelen voor de geleverde prestaties.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chauffeur63
Berichten: 104
Lid geworden op: di 27 nov 2012, 16:25

Re: Boetes voor OV bedrijven

Bericht door Chauffeur63 »

Dat het in onze, Breng, regio gebeurt is zeker.

Een vervoersarchitect schrijft, ik citeer "te vroeg doorkomen kost ons klauwen met geld" .
Je kunt hier uit opmaken dat ritten geheel of gedeeltelijk laten vervallen ook geld kosten.
ROV (CVL) is er ook best happig op dat je, ook bij grote vertragingen, je rit "gewoon" rijdt.
Het heeft mijn nieuwsgierigheid in elk geval gewekt.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Boetes voor OV bedrijven

Bericht door Suus »

In de meeste gevallen worden de gegevens verzameld aan de hand van de boordcomputers. Deze gegevens worden verwerkt en daarover worden bonussen en boetes berekend en allemaal bij elkaar opgeteld. Deze worden vaak halfjaarlijks of jaarlijks opgelegd aan de vervoerder in de vorm van een geldboete of financiële beloning.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Chauffeur63
Berichten: 104
Lid geworden op: di 27 nov 2012, 16:25

Re: Boetes voor OV bedrijven

Bericht door Chauffeur63 »

Bee schreef:In de meeste gevallen worden de gegevens verzameld aan de hand van de boordcomputers. Deze gegevens worden verwerkt en daarover worden bonussen en boetes berekend en allemaal bij elkaar opgeteld. Deze worden vaak halfjaarlijks of jaarlijks opgelegd aan de vervoerder in de vorm van een geldboete of financiële beloning.
In het programma-van-eisen-concessie-2013 wordt gesproken over boetes, maar niet over de hoogte ervan en bij welke "overtreding"
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1128
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Boetes voor OV bedrijven

Bericht door Tochjo »

Over uitgevallen busritten kon ik niets vinden, maar wel vond ik wat algemene informatie over boetes en boetes bij uitgevallen treinritten.
De hoogte van de geldsom in een sanctie zal afgestemd zijn op de aard van de overtreding en de ernst daarvan, zulks met een minimum van € 1000 (zegge: duizend euro) per overtreding. Indien de Concessiehouder aantoonbaar financieel voordeel behaalt door haar verplichtingen en de voorwaarden, voortvloeiende uit de genoemde documenten, niet (volledig) na te komen, zal het hierboven bedoelde bedrag worden verhoogd met het bedrag van dit voordeel, te vermeerderen met 10%.
Indien de Concessiehouder het Implementatieplan niet geheel of niet op tijd uitvoert, verbeurt zij een geldsom van maximaal € 500.000 (zegge: vijfhonderdduizend euro). Dit bedrag wordt verrekend met de eerste voorschotbetaling van de exploitatiesubsidie.

Specifieke boete: Treinpunctualiteit
Indien de treinen van Concessiehouder met een lagere punctualiteit rijden dan voorgeschreven in hoofdstuk C.11, wordt een boete opgelegd. De hoogte van deze boete is afhankelijk van het aantal treinritten per maand dat met een vertraging bij aankomst van meer dan 2:59 minuten arriveert, waarbij de vertraging conform KPI Treinpad (zie hoofdstuk C.11) aan Concessiehouder is toegerekend. De boete bedraagt 500 euro per 0,1 procentpunt per maand. Is de punctualiteit in een bepaalde maand 1,5 procentpunt lager dan voorgeschreven, dan bedraagt de boete derhalve 7.500 euro.

Specifieke boete: treinuitval
Het percentage uitgevallen ritten, waarbij de rituitval door KPI Treinpad aan de Concessiehouder wordt toegerekend, bedraagt maximaal 0,5%. De boete voor rituitval boven dit maximum bedraagt 1.000 euro per 0,1 procentpunt per maand. Indien het percentage uitgevallen ritten in een bepaalde maand bij voorbeeld 0,5 procentpunt hoger is dan het maximum toegelaten percentage, dan wordt door de Concessieverlener aan Concessiehouder derhalve een boete opgelegd van (0,5%/0,1% x 1.000 euro =) 5.000 euro. Daarenboven vindt voor niet gereden ritten geen vergoeding van DRU’s plaats. Een rit die gedeeltelijk is uitgevallen wordt beschouwd als een in zijn geheel uitgevallen rit.
Bron: Bestek Concessie C2013
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Boetes voor OV bedrijven

Bericht door webguy »

Interesssant, vanuit een bijsturingsperspectief is dit dodelijk:
Een rit die gedeeltelijk is uitgevallen wordt beschouwd als een in zijn geheel uitgevallen rit.
Als je dus Arnhem - Winterswijk niet kan rijden maar wel Arnhem - Doetichem, dan telt die hele rit niet, dus kan je wat boetes en DRUs betreft net zo goed niet rijden...
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Boetes voor OV bedrijven

Bericht door VIRM »

Bee schreef:In de meeste gevallen worden de gegevens verzameld aan de hand van de boordcomputers. Deze gegevens worden verwerkt en daarover worden bonussen en boetes berekend en allemaal bij elkaar opgeteld. Deze worden vaak halfjaarlijks of jaarlijks opgelegd aan de vervoerder in de vorm van een geldboete of financiële beloning.
Vergeet niet dat dit ook 'live' kan worden gemonitord. Een chauffeur van Connexxion-Zaanstreek vertelde mij ooit eens dat als er met meer dan +2 of -2 wordt gereden, hij de verkeersleiding op z'n dak krijgt.
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Boetes voor OV bedrijven

Bericht door Suus »

Dat is heel normaal. Heb wel eens in Leiden op de Levendaal muurvast gestaan met een bus, toen mocht de chauffeur aan de verkeersleiding uitleggen waarom hij van +1 naar +10 was gegaan tussen de haltes Kraaiersstraat en Plantage...
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
huibf
Donateur
Berichten: 4101
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Boetes voor OV bedrijven

Bericht door huibf »

Chauffeur63 schreef:Dat het in onze, Breng, regio gebeurt is zeker.

Een vervoersarchitect schrijft, ik citeer "te vroeg doorkomen kost ons klauwen met geld" .
Je kunt hier uit opmaken dat ritten geheel of gedeeltelijk laten vervallen ook geld kosten.
ROV (CVL) is er ook best happig op dat je, ook bij grote vertragingen, je rit "gewoon" rijdt.
Het heeft mijn nieuwsgierigheid in elk geval gewekt.
Hier in het SRE gebeurd het ook, en het gaat om miljoenen, waarop beoordeeld wordt staat in het PVE/Bestek
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Boetes voor OV bedrijven

Bericht door Vinny »

Bee schreef:Dat is heel normaal. Heb wel eens in Leiden op de Levendaal muurvast gestaan met een bus, toen mocht de chauffeur aan de verkeersleiding uitleggen waarom hij van +1 naar +10 was gegaan tussen de haltes Kraaiersstraat en Plantage...
En als het vaker gebeurt of op vaste tijden (bijvoorbeeld op koopavond) dan kan de vervoerder ingrijpen en de dienstregeling aanpassen of de bussen via een andere route laten rijden :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Boetes voor OV bedrijven

Bericht door Suus »

Ik denk niet dat zoiets in Leiden zin heeft, ik denk dat geen enkele andere stad in Nederland zo'n dramatische verkeerssituatie heeft als Leiden. En dan gaan ze die N11 doortrekken naar de A44, maar dat is echt een druppel op een gloeiende plaat, zonder doorgaand verkeer houd je nog steeds de dagelijkse gridlock in Leiden...

Ik was dan ook stomverbaasd dat Arriva de busdienst van Leiden naar Zoetermeer dwars door de stad heeft doorgetrokken naar Schiphol, dat is een garantie op een onbetrouwbare dienstregeling.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Boetes voor OV bedrijven

Bericht door Vinny »

Tja en ik verbaas me dan weer dat er zo over geklaagd wordt. Je kunt toch ook lopen of met de fiets naar het station? Leiden is echt niet zo enorm groot dat dat niet kan. Verder wordt de Willem de Zwijgerlaan wel opgewaardeerd nu met ongelijkvloerse kruisingen. Dat moet de doorstroming verbeteren.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Tochjo
Donateur
Berichten: 1128
Lid geworden op: vr 14 mar 2008, 11:12

Re: Boetes voor OV bedrijven

Bericht door Tochjo »

webguy schreef:Als je dus Arnhem - Winterswijk niet kan rijden maar wel Arnhem - Doetichem, dan telt die hele rit niet, dus kan je wat boetes en DRUs betreft net zo goed niet rijden...
De tekst komt uit het bestek bij de concessie van de Stadsregio, en die treinen rijden normaliter niet naar Winterswijk. Maar het probleem kan natuurlijk wel bestaan voor Zevenaar.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten