Korte vragen
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Korte vragen
Er zitten daar ook zat bedrijven die gewoon normale werktijden overdag hebben naast de continu werkende. Daarvoor kan OV toch echt wel helpen. Niet voor niets rijden er diverse spitsbussen daar.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Korte vragen
Een bus dan wellicht? Stuk goedkoper dan spoor. Zelfde soort constructie als bij TATA Steel wordt gehanteerd?
Komt wel goed schatje.
Re: Korte vragen
Het zijn havens... spitsboot?
Re: Korte vragen
Er schijnt wel een projectgroep te zijn die onderzoekt of het mogelijk is om reizigers te vervoeren over de Havenspoorlijn. Je raadt het natuurlijk nooit: de grootste kosten moeten gemaakt worden om de treinen "veilig genoeg" te kunnen laten mengen met goederenvervoer. Die paar prefab betonnen platen waarmee je stations langs de route kunt aanleggen, zullen de kosten niet zijn.Thom91 schreef:Een bus dan wellicht? Stuk goedkoper dan spoor. Zelfde soort constructie als bij TATA Steel wordt gehanteerd?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 883
- Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57
Re: Korte vragen
de infra op goederenlijnen is niet gericht op het vervoer van reizigers.
los van het feit, dat vaak speciaal materieel nodig is (zoals mat voor andere stroomsterkte of diesel en/of ander beveiligingssysteem), moeten dan ook voorzieningen aangelegd worden.
die voorzieningen kosten natuurlijk geld en kunnen vaak alleen op centrale plekken aangelegd worden, waardoor werknemers alsnog vervoer moeten regelen naar het bedrijf.
wat voor de Rotterdamse havens als Europoort en Maasvlakte geldt, is (wat velen niet weten, omdat dit geen ov is), dat er een behoorlijk uitgebreide vorm van bedrijsvervoer toegepast wordt.
Leo Ringelberg rijdt daar met heel wat bussen rond om werknemers vam verschillende bedrijven te vervoeren.
ook woon-/werkverkeer wordt door veel bedrijven aangeboden, waarbij touringcarbedrijven werknemers in de regio ophalen en wegbrengen.
dus niet iedereen is verplicht met eigen vervoer van/naar het werk te komen.
het is dus alleen geen ov en daardoor alleen bekent bij de desbetreffende bedrijven en hun werknemers. het beeld, dat het gebied daardoor slecht bereikbaar is, of dat men verplicht met eigen vervoer moet reizen, is dus enigzins een scheef beeld...
los van het feit, dat vaak speciaal materieel nodig is (zoals mat voor andere stroomsterkte of diesel en/of ander beveiligingssysteem), moeten dan ook voorzieningen aangelegd worden.
die voorzieningen kosten natuurlijk geld en kunnen vaak alleen op centrale plekken aangelegd worden, waardoor werknemers alsnog vervoer moeten regelen naar het bedrijf.
wat voor de Rotterdamse havens als Europoort en Maasvlakte geldt, is (wat velen niet weten, omdat dit geen ov is), dat er een behoorlijk uitgebreide vorm van bedrijsvervoer toegepast wordt.
Leo Ringelberg rijdt daar met heel wat bussen rond om werknemers vam verschillende bedrijven te vervoeren.
ook woon-/werkverkeer wordt door veel bedrijven aangeboden, waarbij touringcarbedrijven werknemers in de regio ophalen en wegbrengen.
dus niet iedereen is verplicht met eigen vervoer van/naar het werk te komen.
het is dus alleen geen ov en daardoor alleen bekent bij de desbetreffende bedrijven en hun werknemers. het beeld, dat het gebied daardoor slecht bereikbaar is, of dat men verplicht met eigen vervoer moet reizen, is dus enigzins een scheef beeld...
Re: Korte vragen
Om mijn verhaal maar even compleet te maken dan.Vinny schreef:Er schijnt wel een projectgroep te zijn die onderzoekt of het mogelijk is om reizigers te vervoeren over de Havenspoorlijn. Je raadt het natuurlijk nooit: de grootste kosten moeten gemaakt worden om de treinen "veilig genoeg" te kunnen laten mengen met goederenvervoer. Die paar prefab betonnen platen waarmee je stations langs de route kunt aanleggen, zullen de kosten niet zijn.Thom91 schreef:Een bus dan wellicht? Stuk goedkoper dan spoor. Zelfde soort constructie als bij TATA Steel wordt gehanteerd?
De reden dat er tot op heden geen reizigersvervoer naar de haven is, komt door het gebruik van ERTMS. Er is geen ATB aanwezig in de haven waardoor conventionele reizigerstreinen er niet kunnen komen. De stoomloc, waar het mee begon, heeft ook geen ERTMS en moest dus door een loc met ERTMS gesleept worden. Zo lang er geen reizigersmaterieel is met ERTMS, want ATB gaan ze er echt niet aanleggen, zal er geen reizigersvervoer plaats vinden over de havenspoorlijn.
Komt wel goed schatje.
Re: Korte vragen
Een eigen netwerk met bedrijfsbussen in zo'n uitgestrekt gebied waar er geen negen tot vijf mentaliteit heerst is veel effectiever dan OV met lijnbussen of treinen. Overigens, in heel het land zitten bedrijven die een eigen bus/busje laten rijden voor personeel dat met het OV komt. Tata heeft inderdaad een eigen netwerk van bussen vanuit een groot deel van Noord-Holland: mijn vriendin gaat naar haar werk, ploegendienst bij Tata, met de bus vanuit Alkmaar, al is ze wel aan het sparen voor een autootje.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Re: Korte vragen
Het belangrijkste verschil zit hem in de kostenpost voor het buspersoneel. Bedrijfsvervoer valt niet onder de OV-sector CAO, en dus zijn de chauffeurs aanzienlijk goedkoper. Maar dat verschil moet de laatste jaren toch wel weer zijn verminderd.
Bij Rotterdam speelt mee dat bedrijven liever niet willen dat hun personeel in de file staat tijdens de ochtend- en avondspits en daarom willen zij wel graag personeelsvervoer over de Havenspoorlijn mogelijk maken zo heb ik me door het Havenbedrijf Rotterdam ooit laten vertellen. Nou ja prima, als zij er voor betalen... (A)
Capaciteit is het probleem niet, tussen de goederenmeuk kun je best een paar treinpaden voor personeelsvervoer inleggen.
Bij Rotterdam speelt mee dat bedrijven liever niet willen dat hun personeel in de file staat tijdens de ochtend- en avondspits en daarom willen zij wel graag personeelsvervoer over de Havenspoorlijn mogelijk maken zo heb ik me door het Havenbedrijf Rotterdam ooit laten vertellen. Nou ja prima, als zij er voor betalen... (A)
Capaciteit is het probleem niet, tussen de goederenmeuk kun je best een paar treinpaden voor personeelsvervoer inleggen.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: Korte vragen
Niets nieuws onder de zon.
Netwerk van personeelsvervoer bestaat al sinds ontstaan van buiten Rotterdam gelegen havengebied.
Met de groei van het autobezit is het wel minder geworden. Sneller thuis door niet wachten op de bus en kortere route.
BRONIn het najaar 1962 is op aandrang van de Stichting Europoort/Botlekbelangen een onderzoek ingesteld naar de mogelijkheden van personeelvervoer via de bestaande goederen- sporen van Rotterdam naar Europoort/ Botlek vice versa. De door de N.S. uitgebrachte offerte leidde niet tot een overeen- komst. In 1966 benaderde de Stichting Europoort/Botlek- belangen zowel de N.S. als de gemeente Rotterdam, aangezien zij van mening was, dat het inmiddels toegenomen aantal
aldaar gevestigde bedrijven mogelijkheden voor personeelver- voer over de havensporen zou bieden. Zowel de moeilijkheden verbonden aan voor- en natransport van halteplaatsen naar werkpunten als het onttrekken van het thans gedurende de spitsuren voor het wegverkeer ter beschikking staande spoor- weggedeelte van de Botlekbrug bleken beletselen voor reali- sering van bedoelde plannen. Inschakeling van de havensporen voor normaal personenvervoer in afwachting van het gereed- komen van de metro naar Hoogvliet wordt niet overwogen. De aan een dergelijke exploitatie verbonden kosten door hogere technische eisen aan de outillage mogen niet worden onder- schat, terwijl overigens de mogelijkheden voor het verrichten van personenvervoer naast het bestaande goederenvervoer be- perkt zouden zijn. Het is de directie van de N.S. en de onder- getekenden niet bekend, dat de gemeente Rotterdam een ex- ploitatie — als vorenbedoeld —- zou toejuichen en dat de ge- meente bereid zou zijn aan deze exploitatie deel te nemen. Gelet op het vorenstaande zien de ondergetekenden geen aan- leiding om te bevorderen dat opnieuw een onderzoek naar de mogelijkheid van de onderhavige personenverbinding wordt ingesteld.
Netwerk van personeelsvervoer bestaat al sinds ontstaan van buiten Rotterdam gelegen havengebied.
Met de groei van het autobezit is het wel minder geworden. Sneller thuis door niet wachten op de bus en kortere route.
-
- Berichten: 883
- Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57
Re: Korte vragen
als de A15 in 2015 verbreed is, zal de vraag naar een alternatief via het spoor ook wel weer afnemen...
Re: Korte vragen
Dat zal best tegen kunnen vallen aangezien die verbreding vooral nodig is om de groei van het (vracht)verkeer naar de Tweede Maasvlakte te accomoderen. Ik denk dat we voorlopig niet een einde aan de files kunnen verwachten.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 883
- Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57
Re: Korte vragen
dan maar hoppen, dat meer over het spoor gaat...
aangezien nu nog niet weten, wat de economie gaat doen, is het wel of niet vergroten van het aantal vrachtwagenbewegingen over de A15 ook nog niet bekend...
aangezien nu nog niet weten, wat de economie gaat doen, is het wel of niet vergroten van het aantal vrachtwagenbewegingen over de A15 ook nog niet bekend...
Re: Korte vragen
DB Schenker rijdt met loccen type BR189 over de Betuweroute. Die loccen mogen ook gewoon reizigerstreinen rijden (ze hebben een tijd de CityNightLine getrokken in Nederland), en er staan stapels ICR te wachten op betere tijden in Maastricht en op de Dijksgracht. Volgens mij is materieel het probleem niet.Thom91 schreef:Zo lang er geen reizigersmaterieel is met ERTMS, want ATB gaan ze er echt niet aanleggen, zal er geen reizigersvervoer plaats vinden over de havenspoorlijn.
Re: Korte vragen
Dan heb je toch weer over een locomotief, zoals ik het ook schets?
Komt wel goed schatje.
-
- Berichten: 883
- Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57
Re: Korte vragen
DBS heeft geen locomotieven over voor reizigerstreinen, ze hebben precies wat ze nu nodig hebben voor de goederentreinen rijdend gehouden...
er staan wel genoeg diesellocomotieven ter zijde, maar die zijn niet meer rijvaardig gehouden.
er staan wel genoeg diesellocomotieven ter zijde, maar die zijn niet meer rijvaardig gehouden.
Re: Korte vragen
Bij een overstap regiotrein -> regiotrein binnen 35 minuten betaal je toch niet opnieuw het instaptarief?
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: Korte vragen
Ligt er maar net aan welke vervoerder(s) en op welk traject.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: Korte vragen
Weet iemand wanneer de actuele spoorkaart van sporenplan.nl wordt geupdate? Ze lopen een tikkeltje achter op dit moment (zo staat het station van Sassenheim er nog niet op).
Beul van de blindegeleidelijn
Re: Korte vragen
Ow, ik dacht dat het ongeacht regiovervoerder dit geval het geval was. Iemand een overzicht per vervoerder?reisthijs schreef:Ligt er maar net aan welke vervoerder(s) en op welk traject.
- Daniel
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 39208
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
- Locatie: Amersfoort
- Contacteer:
Re: Korte vragen
Arriva gebruikt op de Noordelijke nevenlijnen het NS-tariefsysteem, daar is het dus niet van toepassing. Op de rest van de regionale lijnen* wordt net als in de bus het tarief berekend, daar geldt het dus wel.
*) van de Valleilijn weet ik het niet zeker, het tarief hiervan blijkt op een of andere manier ook geheim te zijn (Connexxion vermeldt überhaupt nergens de kilometertarieven in hun vervoergebieden)
*) van de Valleilijn weet ik het niet zeker, het tarief hiervan blijkt op een of andere manier ook geheim te zijn (Connexxion vermeldt überhaupt nergens de kilometertarieven in hun vervoergebieden)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...
Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Re: Korte vragen
De Valleilijn gebruikt niet het NS-tariefsysteem, maar een eigen systeem dat Barneveld Centrum - Amersfoort C iig goedkoper maakt dan bij de NS.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- Berichten: 3930
- Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00
Re: Korte vragen
Op Wikipedia staan de verschillende tarieven.
Re: Korte vragen
Is er bij één vervoerder een uitzondering op dit feestdagenpatroon?
01-01 rijdt als op zondag
2e paasdag rijdt als op zondag
hemelvaart rijdt als op zondag
Koninginnedag rijdt als op zaterdag
2e pinksterdag rijdt als op zondag
1e/2e kerstdag als op zondag
01-01 rijdt als op zondag
2e paasdag rijdt als op zondag
hemelvaart rijdt als op zondag
Koninginnedag rijdt als op zaterdag
2e pinksterdag rijdt als op zondag
1e/2e kerstdag als op zondag
-
- Berichten: 883
- Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57
Re: Korte vragen
zie net wel, dat Veolia lijn 83 vandaag een zaterdagdienst rijdt en op Hemelvaartsdag rijdt lijn 99 ook een zaterdagdienst...
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 130 gasten