Timon's jaaroverzicht 2012

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Timon's jaaroverzicht 2012

Bericht door Timon91 »

In navolging van Fles heb ik op deze regenachtige decemberavond ook maar weer een spoorjaaroverzicht in elkaar gedraaid. In welk subforum dit hoort weet ik niet, vorig jaar stond het in het OV als Hobby subforum, maar aangezien Fles het nu ook hier gezet heeft heb ik dat ook maar gedaan.

Goed, het jaar 2012 was voor mij op reisgebied vrij succesvol. In totaal werden er 23 landen bezocht, een nieuw record. Verder was 2012 goed voor zo'n 29.000 treinkilometers, ook in 23 verschillende landen.

Aangezien ik niet van elke maand een foto heb gaat het net als vorig jaar weer per seizoen. Sommige foto's staan al in andere verslagen, andere foto's zijn nog niet eerder op internet verschenen.

1. Winter, 26 februari, Polen. D-trein 10011 "Hańcza" van Warszawa Zachodnia naar Šeštokai is de enige trein die nog de Pools-Litouwse grens oversteekt. Zo'n 30 km voor de grens moet de trein kopmaken in het steenkoude Suwałki. De vier rijtuigen zouden uiteindelijk slechts drie reizigers de grens over meenemen naar Litouwen.

Afbeelding
Suwałki train station by Timon91, on Flickr

2. Lente, 6 april, Nederland. Sinds in december 2011 de Maastricht-Brussel Express opgeheven is pendelen er, net als vroeger, "oude klassiekjes" op en neer tussen Maastricht en Liége-Guillemins. Op station Maastricht staat klassiekje nummer 259 te wachten op vertrek richting Wallonië.

Afbeelding
Train to Liège at Maastricht by Timon91, on Flickr

3. Lente, 6 april, Luxemburg. Op station Esch-sur-Alzette komt de RB richting Rodange in het zonnetje binnenrijden.

Afbeelding
Esch-sur-Alzette train station by Timon91, on Flickr

4. Lente, 17 mei, Polen. Een energiecentrale gezien vanuit een TLK-trein die langzaam door het industriële zuiden van Polen kruipt, onderweg naar Kraków. Het stuk tussen Gliwice en Kraków zou uiteindelijk zo'n 3h30 duren, inclusief een half uur vertraging. De gemiddelde snelheid op deze 104 km lange rit bedraagt daarmee nog geen 30 km/h. Inmiddels wordt er wel mondjesmaat aan spoorvernieuwing gewerkt hier.

Afbeelding
Railway in Silesia by Timon91, on Flickr

5. Zomer, 9 juli, Frankrijk. Een trein van Corail Intercités uit Cherbourg aan de Normandische kust is net aangekomen op Paris St. Lazare. Ook al is dit geen TGV, deze trein haalt toch een hoge gemiddelde snelheid, namelijk 122 km/h.

Afbeelding
Corail Intercités from Cherbourg at Paris St. Lazare by Timon91, on Flickr

6. Zomer, 16 juli, Oostenrijk. EuroCity 211 "Sava" staat op Villach Hbf gereed voor vertrek richting Beograd. Dit is een van de weinige dagtreinen in Europa die onderweg vier landen doorkruist: Oostenrijk, Slovenië, Kroatië en Servië. Direct links is het Servische restauratierijtuig te zien, rechts staat EuroCity 111 van München naar Klagenfurt, die hier in Villach aansluiting geeft op de Sava. Helaas is deze trein met ingang van de nieuwe dienstregeling ingekort tot het Kroatische Vinkovci, waardoor het niet meer mogelijk is om in één dag van München naar Beograd te reizen.

Afbeelding
EC Sava to Beograd at Villach Hbf by Timon91, on Flickr

(Overigens, de enige andere dagtreinen die ik me kan bedenken die vier landen doorkruist zijn de EuroCity's van Duitsland naar Budapest.)

7. Zomer, 18 juli, Montenegro. De dagtrein van Beograd naar Bar rijdt in Montenegro een heel stuk door de bergen, wat in de combinatie met de ondergaande zon mooie uitzichten oplevert, zoals hier in de buurt van Kolašin. Tijdens de spectaculaire rit wordt bovendien het hoogste spoorwegviaduct ter wereld gepasseerd (Mala Rijeka Most, 198 m).

Afbeelding
View from the train in Montenegro by Timon91, on Flickr

8. Zomer, 27 juli, Macedonië. Éénmaal per dag verbindt een klein treintje Kosovo met Macedonië. De rit van Prishtinë naar Skopje gaat gemoedelijk langzaam, een deel van het stuk in Kosovo is tijdelijk vervangen door busvervoer in verband met werkzaamheden. Vanaf de Kosovaarse grensplaats Hani i Elezit gaat de rit weer per trein verder en bestaat de trein uit slechts één Macedonisch rijtuig. Op de foto een klein rangeerterrein, net ten noorden van Skopje.

Afbeelding
Railway in Macedonia by Timon91, on Flickr

9. Zomer, 2 augustus, Roemenië. EuroNight 346 "Dacia" van Bucureşti Nord naar Wien Westbahnhof rijdt stipt op tijd door de Roemeense Karpaten, enkele minuten voor station Predeal. Helaas rijdt deze nachttrein niet meer het hele jaar door, maar alleen gedurende december, januari en de zomerperiode.

Afbeelding
EuroNight Dacia in Romania by Timon91, on Flickr

10. Herfst, 8 november, Kroatië. IC 200 "Kvarner" van Budapest Keleti pályaudvar naar Zagreb Glavni kolodvor passeert de rivier de Dráva nabij Gyékényes, enkele meters na de Hongaars-Kroatische grens. Vanwege de extreem hoge waterstand rijdt de trein heel langzaam de brug over. Helaas is deze trein met ingang van de nieuwe dienstregeling opgeheven.

Afbeelding
Dráva near Gyékényes by Timon91, on Flickr

11. Herfst, 9 november, Bosnië-Herzegovina. De ochtendtrein van Sarajevo naar Mostar en het Kroatische Ploče rijdt een viaduct op, ergens tussen Sarajevo en Konjic. De trein rijdt op dit stuk door de bergen, wat vaak prachtige vergezichten oplevert. De mist geeft een beetje mysterieuze ambiance op deze vroege ochtend.

Afbeelding
View from the train between Sarajevo and Mostar by Timon91, on Flickr

12. Herfst, 10 november, Hongarije. IC 258 "Dráva" van Sarajevo naar Budapest Déli pályaudvar, bestaande uit slechts twee rijtuigen, wordt hier in Pécs aan een binnenlandse intercity Pécs-Budapest gekoppeld. Mede door de slechte staat van het spoor in met name Kroatië en Bosnië en de vele grenscontroles onderweg duurt de rit van Sarajevo naar Budapest ruim 11 uur, terwijl het maar 600 km is. Bij aankomst in Pécs heeft de Dráva vanuit Sarajevo er al 8 uur opzitten. Helaas is ook deze trein met ingang van de nieuwe dienstregeling opgeheven en zijn ook de beide grensovergangen waar deze trein gebruik van maakt (Slavonski Samac(Gr) en Magyarboly(Gr)) gesloten voor personenvervoer. Ik ben blij dat nog net op tijd een Hongaars stempeltje in Magyarbóly heb weten te fixen!

Afbeelding
IC Dráva Sarajevo-Budapest in Pécs by Timon91, on Flickr

Dit was het weer, bedankt voor het kijken, hopelijk vonden jullie het wat!

Tenslotte wil ik bij deze jullie nog (met terugwerkende kracht) goede kerstdagen wensen en alvast een fijn 2013 :)
Mijn Flickr account.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Timon's jaaroverzicht 2012

Bericht door Caspar »

Leuke reportage! Ik zag dat er vergevorderde plannen zijn voor een dubbelsporig tracé vanaf Tallinn in Estland, via Letland en Vilnius/Kaunas in Litouwen naar Warszawa. Als er wordt gekozen voor een normaalspoor variant is een overstap op de grens met Polen niet meer nodig. In de goedkopere variant is een overstap voorzien in Bialystok (van normaal naar breedspoor), maar doordat het spoor voor 160km/u geschikt zal worden moet het een hele verbetering gaan worden, en kan je in een dag treinen vanaf Polen naar Finland reizen; er zijn zelfs heel concrete plannen voor een spoortunnel vanaf Tallinn naar Helsinki in dit kader.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Timon's jaaroverzicht 2012

Bericht door Suus »

Het laatste wat ik van die tunnel heb gehoord is dat de subsidieaanvraag is afgewezen door de EU omdat er in Estland een felle strijdt woedt tussen de landspolitiek en de stadspolitiek.

Overigens, in Finland heeft men Russisch breedspoor, mocht je het niet weten :wink:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Timon's jaaroverzicht 2012

Bericht door Caspar »

Dat heeft men in Estland, Letland en Litouwen ook neem ik aan...? :D :wink:
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Timon's jaaroverzicht 2012

Bericht door Suus »

Ja, om de normaalspoorverbinding even in een slecht daglicht te zetten :idea:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21355
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Timon's jaaroverzicht 2012

Bericht door Meltrain »

Leuk overzicht. :pos:
Wat is dat voor trein rechts op de laatste foto?
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Timon's jaaroverzicht 2012

Bericht door Timon91 »

Thanks allemaal!

@Meltrain: volgens mij een Hongaarse DMU. Hier een andere foto van zo'n trein. Op dat perron stonden er vijf aan elkaar gekoppeld :lol:
Mijn Flickr account.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Timon's jaaroverzicht 2012

Bericht door Fles »

BZMOT heten die dingen. Zie "JeePee" :mrgreen:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten