Telecomproviders gaan dekking in metro Rotterdam verbeteren

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Telecomproviders gaan dekking in metro Rotterdam verbete

Bericht door webguy »

Die binnenshuis zijn vast van de NS - KPN is tot nu toe leverancier van alle mobiele telefonie. Ze staan op HGB IV (hoofdkantoor) en de Laag Katereine, daar zit Nedtrain, met uitzicht op het busstation.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39190
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Telecomproviders gaan dekking in metro Rotterdam verbete

Bericht door Daniel »

Zijn die twee K0's niet gewoon de wifi-hotspots van KPN, die gaf een eerder gelinkte site op die plek weer. Vooral voor de A-zijde van de perrons staan de masten zo te zien ongunstig en daar blijkt in de praktijk de ontvangst ook het slechtst te zijn. En dan net voorbij de Leidseveertunnel weer een mast (van Vodafone dan) en precies daar wordt de ontvangst over het algemeen weer beter.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Telecomproviders gaan dekking in metro Rotterdam verbete

Bericht door 010jongen »

Met Hi heb ik rond Utrecht centraal nooit 3G, pas als ik met de tram weg rij bij westplein krijg ik 3G.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Telecomproviders gaan dekking in metro Rotterdam verbete

Bericht door iljitsch »

Daniel schreef:Zijn die twee K0's niet gewoon de wifi-hotspots van KPN
Nee, het kaartje geeft alleen UMTS aan, en ik heb zelf aan de hand van de frequentie de aanbieder erbij gezocht.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Telecomproviders gaan dekking in metro Rotterdam verbete

Bericht door Ruben »

Thom91 schreef: Om toch wat extra capaciteit te bieden is edge weer geactiveerd wat enkele jaren terug is uitgeschakeld uit kosten overwegingen..
Nou ja 'weer' geactiveerd. Telfort heeft het als enige provider gebruikt, en dat netwerk is gewoon uitgeschakeld waarbij alle Telfort-aansluitingen op het KPN-netwerk geporteerd zijn. En KPN had geen Edge. Vodafone is als 'tweede' met Edge begonnen en inmiddels heeft KPN op het native-KPN netwerk nu ook Edge geactiveerd.
iljitsch schreef:Typisch overigens dat de frequenties van Orange en Telfort niet gebruikt worden.
Dat hele spectrum is om die reden net opnieuw geveild. Zoals hierboven al kort voor Telfort gemeld, is ook het oude Orange netwerk gewoon uitgeschakeld en is er misschien hier en daar een mast overgegaan naar het T-mobile net.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Telecomproviders gaan dekking in metro Rotterdam verbete

Bericht door iljitsch »

Ik heb begrepen dat deze veiling was omdat de in 2000 geveilde vergunningen eind 2016 aflopen. Daarnaast zijn er wat nieuwe frequenties beschikbaar gekomen. Ik weet niet of ook oude vergunningen, zoals de oorspronkelijke op 900 MHz van KPN en Libertel, en die van de veiling van 1998, ook meegenomen zijn, maar gezien het feit dat 900 en 1800 in de veiling zaten is dat heel goed mogelijk.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50906
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Telecomproviders gaan dekking in metro Rotterdam verbete

Bericht door Suus »

Bij de overnames zijn een deel van de frequenties meegegaan naar de nieuwe eigenaar en een deel is afgestoten. De frequenties die afgestoten waren zijn in een speciaal pakket voor nieuwe aanbieders terecht gekomen.

Dat pakket is gekocht door Tele2 en eigenlijk behoorlijk kansloos, want het bied slechts ruimte voor twee netwerken: 2G/4G of 3G/4G. Een netwerk zonder 2G heeft erg weinig terugvalmogelijkheden en is alleen geschikt voor het duurdere segment telefoons, een netwerk zonder 3G sluit heel veel smartphonesdie nu op de markt zijn juist uit. Bovendien is er voor de frequenties ook geen basisinfrastructuur dus de opstartkosten zijn ook erg groot. Ik heb dus geen idee wat Tele2 bezielde toen ze dat pakket kochten.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Telecomproviders gaan dekking in metro Rotterdam verbete

Bericht door iljitsch »

Het lijkt me als nieuwe aanbieder geen gek idee om alleen UMTS en LTE te doen en GSM over te slaan. Je hebt toch geen bestaande gebruikers met oude telefoons. De bestaande aanbieders kunnen dan lekker de extra kosten maken voor het runnen van drie netwerken naast elkaar.

Of zelfs LTE-only en in het begin alleen data-abonnementen binnen de steden verkopen.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Telecomproviders gaan dekking in metro Rotterdam verbete

Bericht door Geert »

Tele2 blijft voor 2G en 3G een virtuele provider bij T-Mobile. Ze gaan alleen voor 4G hun eigen netwerk uitrollen. Ergens niet zo gek, op een gegeven moment is ook 3G end-of-life en ze hebben nu ook al een redelijk winstgevende business (neem ik aan) als virtuele provider. Waarom dan nog investeren in een eigen netwerk dat over 5 jaar toch afgeschreven kan worden?
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Telecomproviders gaan dekking in metro Rotterdam verbete

Bericht door Ruben »

iljitsch schreef:Ik heb begrepen dat deze veiling was omdat de in 2000 geveilde vergunningen eind 2016 aflopen. Daarnaast zijn er wat nieuwe frequenties beschikbaar gekomen. Ik weet niet of ook oude vergunningen, zoals de oorspronkelijke op 900 MHz van KPN en Libertel, en die van de veiling van 1998, ook meegenomen zijn, maar gezien het feit dat 900 en 1800 in de veiling zaten is dat heel goed mogelijk.
Nu werd juist alle niet in 2000 en 2010 geveilde frequentieruimte geveild en dus opnieuw toegewezen, en daarnaast nieuwe ruimte op o.a. de 800Mhz band. Dat waren dus de oeroude frequenties van KPN, Voda, T-mobile, Orange en Telfort.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Telecomproviders gaan dekking in metro Rotterdam verbete

Bericht door iljitsch »

Nog even terugkomend op de 3G-dekking in Utrecht:

Toen ik vanmorgen aan kwam rijden vanaf Den Haag ging het aantal streepjes op m'n iPhone al van 5 naar 3 bij het bereiken van de perronuiteindes. Nadat we onder de hal stil waren komen te staan had ik weer 5 streepjes, maar wel op 2G GPRS, nieteens EDGE dus. Dit alles met KPN.

Boven kreeg ik tegenover de AH togo wel weer 3G met nog 1,69 Mbps aan snelheid. Dit was om kwart voor tien 's ochtends. Op de terugweg kreeg ik op ongeveer dezelfde plek alleen GPRS met een pingtijd van 1400 milliseconden en een downloadsnelheid van 0,4 Mbps. Dit is overigens beter dan wat je elders in het station krijgt, waar het vaak helemaal niet werkt.

Op perron 12 ter hoogte van de kiosk kwam m'n 3G niet terug, ook niet na een paar minuten wachten. Dit gebeurde pas toen we al bijna bij Terwijde waren. Je kan vanaf deze plek overigens de mast op het stationsgebouw zien staan. link 400 kB Maar die lijkt maar één kant op te stralen en ik durf wel een wedje te leggen dat-ie momenteel geen UMTS doet. Dat zou ook verklaren waarom de 2G-dekking wel gewoon goed is. Op alle hoge gebouwen aan de jaarbeurskant zag ik geen masten staan.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 67 gasten