De veranderingen in het OV in NL in 2012 in 21 foto's

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

De veranderingen in het OV in NL in 2012 in 21 foto's

Bericht door mb90 »

Na een jaartje overslaan heb ik weer een overzicht van alle veranderingen in het afgelopen jaar en wat mij daarbij het meest opviel.

Ik begin met de veranderingen bij de bussen.
Eerst dicht bij huis. Qbuzz heeft rondom Rotterdam plaats gemaakt met de RET. Dezelfde bussen maar toch net even anders qua kleuren. Eerst een Qbuzz-foto uit het archief van lijn 183 bij de Kralingse Zoom en daarna dezelfde lijn met een bus in RET-kleuren:
Afbeelding

Afbeelding

Dan de concessie Zuid-Holland Noord. Hier maakte Connexxion plaats voor Arriva. Hiervan geen bus van dezelfde lijn, maar alleen van dezelfde plaats. De Stationsweg in Leiden. Eerst een Amba van Connexxion en daarna een Citea van Arriva op deze locatie:
Afbeelding

Afbeelding

Ook in Friesland nam Arriva het stokje over van Connexxion. Daarvoor heb ik 2 foto’s uit Heerenveen. Lijn 41 naar Balk rijdt eerst in de Connexxion-tijd met Amba 8304 weg van het station en daarna rijdt dezelfde lijn weg met Arriva Citea 8577:
Afbeelding

Afbeelding

In het gebied van Breng was er ook een nieuwe vervoerder. Het ging van Novio naar Hermes. Beide dochters van Connexxion en de Breng-kleuren bleven dus hier waren de veranderingen minder zichtbaar. Wel kwamen er nieuwe MAN Lion’s City’s op aardgas en verdwenen de Amba’s. Daarom zijn ze toch in dit overzicht gekomen met eerst een foto van een blauwe en een roze Amba in de zomer van 2010 en daarna een blauwe en roze Lion in Arnhem:
Afbeelding

Afbeelding


Dan naar de tram. Alleen in Utrecht was er het nodige te doen rondom de (snel)tram daar. Dit ging natuurlijk vooral door de zomerse werkzaamheden die maar een paar maanden uitliepen. Ook verloren de trams hun groene Connexxion-kleuren en kregen ze de geel-zwarte huisstijl van de BRU voor terug:
Afbeelding


En tot slot naar de trein. Hier was er het nodige te doen om het opheffen van de Benelux-trein. Het is uiteindelijk toch gebeurd en nu rijdt er een Fyra met de beruchte V250-treinen over de HSL naar Belgie. Voor de foto’s heb ik eerst de Benelux, in de samenstelling zoals deze het laatste jaar heeft gereden, op een zomerse dag in Zevenbergen en daarna een V250 (die wonder boven wonder op tijd was :P ) opweg naar Belgie over de HSL bij station Lage Zwaluwe:
Afbeelding

Afbeelding


Daarnaast verloor Syntus de nodige verbindingen. Als eerste verbindingen Arnhem – Doetinchem / Winterswijk v.v. De dienst die tot Doetinchem rijdt ging van Syntus naar de nieuwkomer Breng. Hier te zien in Arnhem met een DM’90 van Syntus die klaar staat voor de rit naar Doetinchem en daarna een GTW van Breng die klaar staat voor dezelfde rit naar Doetinchem:
Afbeelding

Afbeelding

De doorgaande dienst naar Winterswijk ging echter niet van Syntus naar Breng, maar naar Arriva. Lang leve de verschillende concessies. De dienst van Winterwijk naar Zutphen ging overigens ook naar Arriva. In Winterswijk was het in de herfst van dit jaar nog Syntus die de klok sloeg, maar nu is dat dus Arriva:
Afbeelding

Afbeelding


In deze concessie zit ook de lijn Arnhem – Tiel v.v. en ook hier maakte Syntus dus plaats voor Arriva. Zo was er in Tiel in de herfst van dit jaar nog een DM’90 van Syntus naast een SLT van NS te zien en is dat nu een GTW van Arriva:
Afbeelding

Afbeelding


Het laatste stukje van deze concessie is de lijn Apeldoorn – Zutphen v.v. Ook deze lijn ging naar Arriva. Hier was het echter niet Syntus wat plaats maakte, maar NS of beter gezegd RegioNS. En ook in Apeldoorn was er in de herfst nog een DM’90 te zien, maar nu een GTW van Arriva:
Afbeelding

Afbeelding


En als laatste concessie heb ik nog de Emmerlijn of zoals de lijn nu heet de Vechtdallijn. Hier maakte NS met haar Mat’64 plaats voor GTW-tjes van Arriva. Zo ook in Emmen, waar op een zomerdag van dit jaar nog 2x Plan V klaarstond voor de rit naar Zwolle en nu een GTW van Arriva:
Afbeelding

Afbeelding


Dit was dus 2012. Voor 2013 zal er zoals het er nu naar uitziet minder gebeuren, maar je weet het natuurlijk nooit. De soap rond de concessie van Utrecht loopt natuurlijk nog en ook de concessie IJsselmond ligt nog helemaal open.
Ik wens wel iedereen een goed 2013 toe! :pos:
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: De veranderingen in het OV in NL in 2012 in 21 foto's

Bericht door Michael 1988 »

Je bent wat vergeten, namelijk de Hanzelijn, HTMbuzz en de gezamenlijke lijnen van Connexxion en Veolia in Zeeland ;).

Maar voor de rest wel een leuke reportage. Overigens de Beneluxtrein reed in verschillende samenstellingen. Toen ik en Mijack in September in Roosendaal waren (voor onze tour door Zeeland) zagen we ook een Beneluxtrein met voormalige ÖBB rijtuigen. Dus niet alle treinen reden met ICR de laatste jaren.
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: De veranderingen in het OV in NL in 2012 in 21 foto's

Bericht door mb90 »

De Hanzelijn ontbreekt er inderdaad nog tussen. Maar van de lijn heb ik nog geen foto, dus vandaar dat ik er nog geen aandacht aan had gegeven. Ik vond het weer de laatste weken niet echt weer om op een tochtig Hanzelijn-station of viaduct te staan. :wink: Bij de HSL was het gelukkig even minder winderig.

HTMBuzz vond ik nog niet echt foto-waardig voor dit overzicht. Het zijn gewoon dezelfde bussen, dezelfde lijnen met alleen 4 letters erbij. Bij de overgang Qbuzz naar RET rondom Rotterdam is het ook niet zo'n groot verschil, maar wel meer dan HTMBuzz (en het had voor mij zelf ook meer belang).

Zeeland vond ik ook nog te kleinschalig om heen te gaan. Het zijn 2 lijnen die door elkaars gebied gereden worden, maar het overgrote gebied is nog gewoon Connexxion of Veolia-gebied.

En voordat er over begonnen wordt, het aantal Citea's in Zuid-Limburg vond ik ook nog te weinig om hierbij te voegen. :wink:
Laatst gewijzigd door mb90 op ma 31 dec 2012, 17:25, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13031
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: De veranderingen in het OV in NL in 2012 in 21 foto's

Bericht door Ardan »

Fraaie platen mb90! :Y
Ik doe ook maar wat
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21340
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De veranderingen in het OV in NL in 2012 in 21 foto's

Bericht door Meltrain »

Er rijden anders genoeg Citea's rond in Zuid-Limburg hoor, kan ik je uit eigen ervaring vertellen. :wink:

Maar een heel mooi overzicht. :D :pos:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39169
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De veranderingen in het OV in NL in 2012 in 21 foto's

Bericht door Daniel »

Rijden wellicht wel, maar ze op de foto krijgen valt nog niet mee. Kan morgen wel een aanvullinkje met zo'n Citea plaatsen eventueel.
Maar leuke reportage. En geinig dat jij donderdag in Friesland was en vrijdag in Arnhem: ik was donderdag in Arnhem en vrijdag in Friesland. Hebben we elkaar nog maar net door gemist want als ik donderdag eerder wakker was geweest was ik die dag al naar Friesland geweest.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Etienne
Donateur
Berichten: 7941
Lid geworden op: vr 26 dec 2008, 14:01
Locatie: Gouda
Contacteer:

Re: De veranderingen in het OV in NL in 2012 in 21 foto's

Bericht door Etienne »

Leuk overzicht van 2012 *O*
Elke dag van Gouda naar Spijkenisse v.v.
In het weekend vaak ergens in Nederland aan het wandelen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21340
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: De veranderingen in het OV in NL in 2012 in 21 foto's

Bericht door Meltrain »

Daniel schreef:Rijden wellicht wel, maar ze op de foto krijgen valt nog niet mee. Kan morgen wel een aanvullinkje met zo'n Citea plaatsen eventueel.
Absoluut niet de beste foto, maar het was ook niet al te best weer:
Afbeelding
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: De veranderingen in het OV in NL in 2012 in 21 foto's

Bericht door STF »

Grappig om zo de oude en nieuwe vervoerder op precies hetzelfde standpunt te zien. Zijn dat dan eigenlijk bewust gemaakte foto's, voor dit overzicht? Of meer toevallig dat je op hetzelfde punt zowel een foto van de oude als nieuwe vervoerder hebt gemaakt?
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: De veranderingen in het OV in NL in 2012 in 21 foto's

Bericht door Thom91 »

Leuk overzicht.
Komt wel goed schatje.
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: De veranderingen in het OV in NL in 2012 in 21 foto's

Bericht door mb90 »

STF schreef:Grappig om zo de oude en nieuwe vervoerder op precies hetzelfde standpunt te zien. Zijn dat dan eigenlijk bewust gemaakte foto's, voor dit overzicht? Of meer toevallig dat je op hetzelfde punt zowel een foto van de oude als nieuwe vervoerder hebt gemaakt?
De meeste nieuwe foto's zijn bewust op dezelfde plek gemaakt om daarna in dit overzicht te zetten. Alleen de foto's van Qbuzz naar RET, Connexxion naar Arriva in Leiden en de tram in Utrecht zijn bij toeval op dezelfde plek gemaakt.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6237
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: De veranderingen in het OV in NL in 2012 in 21 foto's

Bericht door fogeltje »

Leuke reportage :) Mooi om te zien hoe ook nog steeds roze bussen op de stadsdienst Arnhem rijden :') In Nijmegen rijden ook nog dagelijks blauwe bussen op stadslijnen. Zou pas helemaal gek worden als opeens ook een Citaro naar de stadsdienst Arnhem verdwaalt.
"Een touringcar is geen bus"
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 19 gasten