SLT, de nieuwe stoptrein van NS

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

SLT, de nieuwe stoptrein van NS

Bericht door Chauf21 »

Sprinter Light Train

Afbeelding
Foto: Joel Haasnoot.

De NS heeft in juli 2005 aangekondigd een bestelling van 35 nieuwe stoptreinen te hebben geplaatst bij Bombardier Transportation. Hiermee zou een order van 248 miljoen euro gemoeid zijn.
De stellen moeten een erg open en doorzichtig karakter hebben. Dat komt de sociale veiligheid in en de toegankelijk van de treinen ten goede. De benaming van de trein wordt de Sprinter Light Train.

Inmiddels zijn de eerste twee stellen (de 2402 en de 2602) van dit type trein in Nederland aangekomen en wordt er volop getest met het materieel. Deze testen zijn noodzakelijk om de juiste vergunningen en toelatingen op het Nederlandse spoornet te verkrijgen.

De trein is dus nog niet toegankelijk voor het publiek. Wel heeft Manuel Spot enkele interieurfoto's op zijn website geplaatst: http://www.manuelspot.nl/manuelspot%202 ... ter_II.htm

De stellen krijgen onderhoud bij het Onderhoudsbedrijf van NedTrain in Leidschendam.
Noof
Berichten: 26
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:34

Re: SLT, de nieuwe stoptrein van NS

Bericht door Noof »

Afbeelding

Te Emmen de 2602, weliswaar met mobiel gemaakt maar toch. :)
DVL Ut / Amf @ ProRail.
Woepje
Berichten: 280
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36
Locatie: Groningen

Re: SLT, de nieuwe stoptrein van NS

Bericht door Woepje »

Dat ding komt ook overal he? Hij schijnt laatst ook al in Groningen geweest te zijn :shock:. Natuurlijk nooit gezien, maar dat terzijde.
Noof
Berichten: 26
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:34

Re: SLT, de nieuwe stoptrein van NS

Bericht door Noof »

Hij is vandaag weer naar Emmen geweest in ieder geval.
DVL Ut / Amf @ ProRail.
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: SLT, de nieuwe stoptrein van NS

Bericht door Mark »

Waarom gaat al dat nieuwe materieel toch altijd naar Emmen? PROTOS was daar ook al...
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: SLT, de nieuwe stoptrein van NS

Bericht door JeePee »

Ik vermoed dat er een relatie is met de toekomstige aanbesteding op Zwolle - Emmen. Vervoerders willen waarschijnlijk kijken welke rijtijden behaald kunnen worden. Misschien is er dan een andere dienstregeling mogelijk waarbij de rijtijden kunnen verminderen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: SLT, de nieuwe stoptrein van NS

Bericht door Vinny »

Volgens mij komt dat omdat de protos toegelaten wordt voor 160 km/h. Dat kan alleen getest worden op bepaalde trajecten in Nederland: Zwolle - Emmen, Amsterdam - Utrecht, Eindhoven - Venlo, Schiphol - Den Haag Mariahoeve en Best - Boxtel; uit mijn hoofd.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: SLT, de nieuwe stoptrein van NS

Bericht door JeePee »

Zwolle - Emmen is toch geen 160km/h? Volgens mij is dat baanvak volledig 140km/h of 130km/h. Snelheidsritten worden toch altijd tussen Horst=Sevenum en Helmond gedaan of tussen Hoofddorp en Den Haag Mariahoeve? Al meen ik wel dat ik snelheden boven de 140km/h zag op de snelheidsmeter tussen Dalfsen en Zwolle in een Railhopper toen de achteroplopende cabinedeur niet dicht was :)
Daan
Berichten: 2963
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:50

Re: SLT, de nieuwe stoptrein van NS

Bericht door Daan »

Ook voor zover ik weet, en internet meldt, is Zwolle - Emmen 130 - 140 km/h.
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: SLT, de nieuwe stoptrein van NS

Bericht door Mark »

Om precies te zijn: 140 van Zwolle tot Mariënberg en 130 vanaf Mari�ënberg tot Emmen :)
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Noof
Berichten: 26
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:34

Re: SLT, de nieuwe stoptrein van NS

Bericht door Noof »

Helemaal correct.

Waarom ze hier komen; ik heb werkelijk waar geen idee. Enige wat ik me kan bedenken is gewoon testen wat ze kunnen hebben gezien de rijtijden op het Emmerlijntje ivm de kruisingen op Ommen / Nieuw-Amsterdam. Deze kosten je al snel een paar minuten extra tijd als de tegentrein in de + rijdt. Positief is dan wel weer dat er voldoende ruimte is om de DRGL sneller uit te voeren, zo heeft min stoptrein er eens 48 minuten over gedaan (21:38 vertrek uit Zl (+12 ja), 22:26 (-2) aankomst te Emn.
DVL Ut / Amf @ ProRail.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: SLT, de nieuwe stoptrein van NS

Bericht door Justin »

Leuk plaatje op Emmen. Tijd geleden voor mij. Zien zij ook weer eens weer wat ander materieel dan gebruikelijk ;)
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Noof
Berichten: 26
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:34

Re: SLT, de nieuwe stoptrein van NS

Bericht door Noof »

Justin schreef:Leuk plaatje op Emmen. Tijd geleden voor mij. Zien zij ook weer eens weer wat ander materieel dan gebruikelijk ;)
Zondag kom je er toch? :p
DVL Ut / Amf @ ProRail.
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: SLT, de nieuwe stoptrein van NS

Bericht door Justin »

Niet meer, afgelast. Wordt nu Rhenen :P.
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
Woepje
Berichten: 280
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:36
Locatie: Groningen

Re: SLT, de nieuwe stoptrein van NS

Bericht door Woepje »

Waarom die dingen in Emmen komen is ook een raadsel. Maar wat die dingen in het noorden des lands moeten. Wij met de sprinters, geloof je het zelf :lol:.
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: SLT, de nieuwe stoptrein van NS

Bericht door BR628 »

Ooit zullen die buffels wel door andere type trein worden overgenomen....
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21268
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: SLT, de nieuwe stoptrein van NS

Bericht door Meltrain »

Te beginnen met SGMm-III denk (hoop) ik. :wink:
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: SLT, de nieuwe stoptrein van NS

Bericht door Karl »

Dat lijkt me vrij onwaarschijnlijk. De Buffels zijn zo bejaard nog niet en de SGMm'tjes zitten al op de helft...
Het is een spectrum.
Noof
Berichten: 26
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:34

Re: SLT, de nieuwe stoptrein van NS

Bericht door Noof »

Karl schreef:Dat lijkt me vrij onwaarschijnlijk. De Buffels zijn zo bejaard nog niet en de SGMm'tjes zitten al op de helft...
Dat is waar, maar die Buffels rijden nu onder de draad, die kunnen, mocht er een overvloed aan mat komen somehow, dan toch beter naar trajecten zonder waslijn.
DVL Ut / Amf @ ProRail.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: SLT, de nieuwe stoptrein van NS

Bericht door JeePee »

Echter er is bijna geen lijn meer waar NS rijdt en er geen waslijn hangt. Vrij logisch dus dat DM'90 dan maar onder de draad rijdt. Het is ook nog eens vrij comfortabel materieel, dus niet veel mensen zullen er een probleem mee hebben :)
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46

Re: SLT, de nieuwe stoptrein van NS

Bericht door Linkerspoor »

Comfortabel materieel? Ik vind die stoelen eigenlijk niet geweldig zitten, vrij hard in de rug... ;-)
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: SLT, de nieuwe stoptrein van NS

Bericht door Geert »

Sprinters van NS bekroond met internationale designprijs

Utrecht - NS heeft bij Bombardier en Siemens voor 650 miljoen euro 99 Sprinters besteld. Vanaf eind 2008 gaan deze treinen zorgen voor een nieuwe dimensie in het treinreizen over kortere afstanden in de Randstad. Belangrijkste nieuwe comfortaspecten zijn een gemakkelijke gelijkvloerse instap vanaf het perron en airconditioning voor een prettig reisklimaat onder alle weersomstandigheden.

In samenwerking met de fabrikanten heeft NS de Sprinters voorzien van een nieuw ontworpen uiterlijk met fraaie esthetische kwaliteiten. Dit ontwerp is ingezonden voor de Good Design Awards, een competitie georganiseerd door The Chicago Athenaeum Museum of Architecture and Design, in samenwerking met The European Centre for Architecture, Art, Design, and Urban Studies (Dublin and Athens), and Metropolitan Arts Press. De nieuwe Sprinter heeft een Good Design Award gewonnen in de categorie Transport.
Bron: Blik op Nieuws
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: SLT, de nieuwe stoptrein van NS

Bericht door webguy »

Hmm, dus we mogen die neus nu officieel 'mooi' noemen!
Justin
Berichten: 4181
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 23:14

Re: SLT, de nieuwe stoptrein van NS

Bericht door Justin »

Ach, je moet het beestje toch een naam kunnen geven ;)

Wat exterieur betreft vind ik het ook wel erg strak ogen hoor ;)
Proud Titans Supporter
Ach, zak er toch allemaal in
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: SLT, de nieuwe stoptrein van NS

Bericht door deadlock »

Linkerspoor schreef:Comfortabel materieel? Ik vind die stoelen eigenlijk niet geweldig zitten, vrij hard in de rug... ;-)
Klopt. Het is voor langer dan een uur ondoenbaar. Dat is ook de reden waarom ik nooit meer met de stoptrein naar Denemarken zal gaan, hooguit tot aan Münster. Na 6 uur heb je geen zitvlees meer. En in de SLT zit dezelfde stoelen/bekleding als in de DB RegionalBahn. Alleen de Metronom tussen Bremen en Hamburg heeft een tandje meer comfort.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten