OVer Missers in de Reisinformatie #25

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #25

Bericht door webguy »

Kan overigens weer veranderen omdat de boel nog op BEPAC draait in Amsterdam, ik vermoed dat er een andere lijst in Infoplus staat. Of Amsterdam of Utrecht nou eerst Infoplus wordt zijn ze het ook niet over uit.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #25

Bericht door Daniel »

Bee schreef:Men had allang moeten stoppen met het uitschrijven van Centraal of Centrum, als je dat doet kan je namelijk aan de letter C zien dat het het belangrijkste station van de stad betreft, zonder dat je de betekenis weet.
Alsof je dat aan Centraal en Centrum niet kunt zien... Daarnaast, we hebben maar één station in Nederland waarvan het tweede deel met een C begint en niet het belangrijkste station is, maar dat komt als "Camminghaburen" op de TBPs dus wat is het probleem nu eigenlijk.

Verder nog wat opvallende missertjes van vandaag op het busgebied:
In Leeuwarden zag ik nogal wat bussen richting station rijden met de wijk waar ze juist vandaan kwamen nog op het koersdisplay. Kennelijk chauffeurs die moesten wennen aan een niet automatische koersfilm in de Wrights (en mocht de Albatros al wel op automatisch staan dan werkt dat dus nog niet goed)

In de nieuwe Friese Citea's wordt bij de knooppunten ook iets getoond wat men aansluitingen noemt, maar het lijkt meer op de actuele vertrektijden van het bewuste knooppunt. Ik zag op één rit in ieder geval ook de bus waar ik op dat moment in zat bij de aansluitingen verschijnen. Vreemd genoeg hadden we daar +15 terwijl de bus keurig op tijd reed :roll:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
mb90
Berichten: 2795
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #25

Bericht door mb90 »

Arriva maakt het weer lekker duidelijk op het Rotterdamse Capelsebrug. Bij de instaphaltes hangen nog de lijnstickers en vertrekstaten van Connexxion. Er hangen wel vertrekstaten van Arriva, alleen hangen deze beneden naast de uitstaphalte bij de halte van BOB-bus 4 en RET-lijn 95... :roll:
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #25

Bericht door Daniel »

Zoek de fout...
Afbeelding

(Naar alle waarschijnlijkheid een typefoutje in Albatros, heb drie verschillende bussen op de foto met dezelfde fout)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
marvinkok
Berichten: 3266
Lid geworden op: di 23 mar 2010, 20:46
Locatie: Heerde

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #25

Bericht door marvinkok »

Zal vast geen Fries zijn :wink:
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #25

Bericht door wouter15 »

De NS geeft dan wel aan dat er morgen (31 dec) geen treinen meer rijden na 20:00 alleen als je in de reisplanner kijkt en de reis Woerden - Utrecht CS plant, zie je dat de treinen van 20:10 en 20:23 ook nog gewoon rijden. Of zullen ze het berekend hebben dat na 20:00 geen treinen meer vertrekken na 20:00 vanaf hun beginpunt?
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #25

Bericht door huibf »

Meestal bedoelen ze inderdaad het beginpunt. Dus kan het goed zijn dat er om 20.45 nog treinen vertrekken vanaf een station.
Overigens is het vaak zo dat de bussen/treinen rond 21.00 binnenkomen op het eindstation..
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13547
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #25

Bericht door Wubbo »

20.00 uur is een richttijd, de laatste treinen rijden rond die tijd. Maar een trein die op dat moment in Bodegraven oid is moet toch nog ergens heen, dus die rijdt gewoon zijn rit uit.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #25

Bericht door reisthijs »

Eigenlijk is 21:00 dus de richttijd, de laatste treinen eindigen rond die tijd, zo veel mogelijk in de buurt van een opstelterrein natuurlijk.

Dus rijdt bijvoorbeeld de laatste trein van Utrecht naar Baarn al om 19:35 om op tijd weer terug in Utrecht te zijn.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #25

Bericht door Thom91 »

20:00 is de richttijd.
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50900
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #25

Bericht door Suus »

De richtlijn is dat de laatste rit rond 20:00 vertrekt vanaf het beginpunt. Bij treinen kan dat betekenen dat deze niet zijn rit tot het eindpunt uitrijdt, want als je bijvoorbeeld rond 20:00 vertrekt op Rotterdam ben je nog drie uur bezig tot Groningen...

Overigens heeft men in Amsterdam jaren geleden al een oplossing voor deze verwarring bedacht, namelijk gewoon de laatste vertrektijd van elke lijn op de website publiceren.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Raymond
Berichten: 1191
Lid geworden op: ma 11 aug 2008, 21:29

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #25

Bericht door Raymond »

Bij Connexxion/Hermes/Breng is vandaag in de dienstregeling ook precies te zien welke ritten vervallen.
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #25

Bericht door huibf »

Raymond schreef:Bij Connexxion/Hermes/Breng is vandaag in de dienstregeling ook precies te zien welke ritten vervallen.
Nice:
http://www.ovdepeel.nl/temp/site.jpg
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #25

Bericht door hauptbahnhof »

Dat stopt dus echt om 20:00... wat een armoede!
huibf
Donateur
Berichten: 4110
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #25

Bericht door huibf »

huibf schreef:
Raymond schreef:Bij Connexxion/Hermes/Breng is vandaag in de dienstregeling ook precies te zien welke ritten vervallen.
Nice:
http://www.ovdepeel.nl/temp/site.jpg
Nou er klopt geen biet van.... volgensmij hebben ze gewoon simpelweg alles doorkruisd na 20:00 uur met een marge van +10 minuten.
Vanaf Eindhoven NS vertrekken de laatste stadsbussen omstreeks 20.30. (ritten allemaal max 30 minuten)
NAAR Eindhoven NS vertrekken de laatste stadsbussen vanaf het beginpunt wel omstreeks 20.00 uur (ritten allemaal max 30 minuten)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39183
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #25

Bericht door Daniel »

Ze rijden nog maar 3 dagen, maar vandaag zag ik dat de ritten van lijn 7 in Dordrecht die station - Leerpark v.v. rijden in beide richtingen geen voetnoot op de vertrekstaat hebben die aangeeft dat ze een korter traject rijden :roll:

En owja, RET filmt dus alleen nog "144 Zuidplein" op de omgebouwde bussen. Niet de meest duidelijke manier op een streeklijn en dan ook nog in kleine lettertjes. Andere kant op is het nu "144 Station Dordrecht".
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Marc
Berichten: 1008
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #25

Bericht door Marc »

Vandaag was het weer de vraag wanneer de trein Maastricht-Luik zou vertrekken. Volgens de vertrekstaten hoort de trein te rijden als op zondag, maar binnenkomst in Maastricht was als op zondag en vertrek als op een werkdag. De informatievoorziening wist het volgens mij helemaal niet meer:

- Zoals gezegd, de vertrekstaten van Maastricht, Maastricht Randwyck en Eijsden geven aan dat de trein rijdt als op zondag.
- De actuele vertrektijden op ns.nl/m.ns.nl geven voor de richting België de tijden aan als op een werkdag, richting Maastricht worden de tijden als op een werkdag weergegeven met steeds een vertraging van +7 (en dat komt precies uit op de weekend-tijd).
- De TBP/TB-7 geeft de weekend-tijden aan met daarbij een vertraging van +10 richting België en de tijden op een werkdag met +5 richting Maastricht.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #25

Bericht door webguy »

Interessant voorbeeld. NS.nl en de TBs worden dus gevoed door twee geheel onafhankelijke systemen, die weer gevoed worden door dezelfde "brondata" uit de systemen van Prorail. Die data vertelt dus welke treinen echt gaan rijden en dat wordt vergeleken met de planning. ARNU voor (m.)ns.nl trekt dus waarschijnlijk een gemiddelde vertraging (rekent de vertraging door vermoed ik), Infoplus rekent het weer net even anders.
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #25

Bericht door hauptbahnhof »

webguy schreef: ARNU voor (m.)ns.nl trekt dus waarschijnlijk een gemiddelde vertraging (rekent de vertraging door vermoed ik),...
Dit gedeelte snap ik niet helemaal. Rekent vertraging door?
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #25

Bericht door webguy »

Het is een beetje gissen, maar de binnenkomende trein en de uitgaande trein zijn waarschijnlijk gelinkt. Als de trein binnenkomt met 10 minuten vetraging weet het systeem dat íe dus met 5 minuten vertraging vertrekt, etc.
Zitten verschillende mechanismes in om de vertraging te berekenen, dus durf niet precies te zeggen hoe of wat hier van toepassing was.
hauptbahnhof
Berichten: 3923
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #25

Bericht door hauptbahnhof »

Dat betwijfel ik dus. Of het gebeurt niet overal. De s4000 heeft een stationnement van 3 minuten op Asb en daarna 3 minuten rijtijd naar Dvd. Toch worden (kleine) vertragingen bij Ashd niet gecorrigeerd op bijv Dvd. Wat heel irritant is want als ik naar Dvd loop hou ik die tijden in de gaten en zo heb ik wel 's een trein gemist omdat de trein helemaal geen +2 had maar gewoon op tijd is vertrokken.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #25

Bericht door webguy »

Dat heeft met meetpunten te maken - ik weet niet precies waar gemeten wordt door Prorail, maar Infoplus houdt aan dat ongeveer 5% van de rijtijd opgesnoept kan worden. Als je 10 minuten vertraging hebt op een station wordt dat op het volgende station vaak 9 (al tonen de schermen alleen de afgeronde waarden).
ARNU wat dus de actuele vertrektijden in apps en op de website toont werkt vast net iets anders.
Marc
Berichten: 1008
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 18:46
Locatie: Maastricht

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #25

Bericht door Marc »

Leuk, die virtuele Eva. Wat een muts :lol:

Code: Selecteer alles

EVA zegt:Welkom bij de Klantenservice van NS. Waarmee kan ik u van dienst zijn?
U zegt:kaart tariefeenheden
EVA zegt:Wilt u informatie over tariefeenheden?
U zegt:ja
*Hier bleef het even stil*
U zegt:hallo?
EVA zegt:Goedenavond,
U zegt:kaart tariefeenheden
EVA zegt:Ik heb er even moeite mee.
U zegt:tariefeenheden
EVA zegt:Dat begreep ik niet helemaal. Wilt u misschien contact opnemen met de klantenservice?
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #25

Bericht door reisthijs »

Vanmiddag ook een groot verschil tussen de informatiesystemen:
De extra stops in Duivendrecht van de via Hilverusm omgeleide s3500 stonden wel netjes in de actuele vertrektijden maar verschenen helemaal niet op de informatieborden op het station.
De treinen extra treinen werden gelukkig wel steeds een paar minuten van te voren omgeroepen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
wouter15
Berichten: 1157
Lid geworden op: di 24 jan 2012, 23:57
Locatie: Woerden

Re: OVer Missers in de Reisinformatie #25

Bericht door wouter15 »

[*]Tussen Breukelen en Abcoude rijden geen treinen door een defecte trein.
[*]Tussen Utrecht Centraal en Holendrecht rijden geen treinen door een defecte trein.
[*]Tussen Holendrecht en Breukelen rijden geen treinen door een defecte trein.
[*]Rond Bijlmer ArenA rijden minder treinen door een defecte trein.

Zal dit nu allemaal dezelfde trein zijn geweest? Het begin en einde van die storingen zitten namelijk wel erg dicht bij elkaar.
19:23 Nijmegen Veenendaal-De Klomp, Ede-Wageningen, Arnhem Intercity
19:23 Nijmegen Veenendaal-De Klomp, Ede-Wageningen, Arnhem Intercity
Zo stond het in de actuele vertrektijden van Utrecht CS. 1 keer lijkt me toch wel genoeg
Gesloten

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 10 gasten