Dienstregeling 2013 #3

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Dienstregeling 2013 #3

Bericht door VIRM »

Bee schreef:De middelste koker is vooral een wisselbuis en speciaal bedoeld voor goederentreinen omdat hij wat breder is. Die koker heeft ook bredere looppaden mocht er een ontruiming nodig zijn. In principe worden daarom de buitenste kokers voor de normale treindienst gebruikt. Maar aangezien de tunnel drie kokers heeft kan men overdag onderhoud plegen aan een van de kokers zonder dat de treindienst verstoord hoeft te worden en daarom wordt ook wel eens de middelste koker gebruikt in plaats van de buitenste koker :)
Die middelste buis wordt vaak genoeg gebruikt voor passagierstreinen die vanuit het noorden komen, door Zaandam rijden en op Sloterdijk aankomen op spoor 5. Voordeel is dat ze tussen de Hemtunnel en Sloterdijk niet door de wissels hoeven.

Maargoed, ik ga het ongetwijfeld deze maand zien wat er met de s3000 gaat gebeuren met deze minuut minder rijtijd. Het zou mij niks verbazen als het de punctualiteit niet ten goede komt. :)
Beul van de blindegeleidelijn
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2013 #3

Bericht door Wubbo »

Als ik het goed onthouden heb rijden er door de middelste Hemtunnelbuis een of twee treinseries richting Amsterdam C. Welke dat zijn wisselt per dienstregelingjaar, ik durf niet te zeggen wat er in 2013 van gemaakt is.

De wisselende perronsporen van Sloterdijk in de Zaanse corridor (beide kanten op) hebben trouwens wel degelijk nut: als treinen gewoon rijden kunnen ze sneller na elkaar rijden dan als ze ergens moeten stoppen. Dan heb je namelijk altijd extra tijd nodig, omdat je langzamer rijdt en nog stilstaat.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2013 #3

Bericht door Klaasje »

Het gaat hem niet zozeer over het alternerende spoorgebruik maar over het laat doorwisselen van de treinen na Sloterdijk bij dat alternerende spoorgebruik. Als je een wissel vlak bij het station neerlegt komt de ongehinderde opvolging van twee achter elkaar vertrekkende treinen vanaf twee verschillende sporen naar hetzelfde spoor niet onder de 95 seconden uit, hoe goed je de infra en seinplaatsing ook ontwerpt. (Uitgaande van treinen van 12 bakken IRM) Als je de wissels verder weg ligt kan je onder de 80 seconden ongehinderde opvolging uitkomen. Wat klopt is dat er dan wat rijtijdverlies optreed. Dat valt echter behoorlijk mee als je 80 km/h met 120 km/h vergelijkt, zeker met die helling omlaag meteen na de wissels.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Dienstregeling 2013 #3

Bericht door Thom91 »

De drie tunnelbuizen zijn vooral ideaal voor het onderhoud. Je kan nu iedere buis afzonderlijk buitendienst nemen zonder de treinenloop te hinderen. Hierdoor kan het doordeweeks op de dag wat een stuk goedkoper is.
Bij mijn weten gebruiken de 3000 en 800 hem richting amsterdam. En geen enkele richting het noorden.
Komt wel goed schatje.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2013 #3

Bericht door Klaasje »

Voor het geld dat een extra tunnelbuis kost kan je waarschijnlijk meer dan 150 jaar nachtelijk onderhoud doen in de andere buizen.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Dienstregeling 2013 #3

Bericht door Thom91 »

Verder is er ook geen voordeel, behalve dat 1500 en 3000 nu tegelijk door die tunnel kunnen
Komt wel goed schatje.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Dienstregeling 2013 #3

Bericht door Wubbo »

Bovendien mag de middenbuis nu al niet meer los buiten dienst ivm nieuwe regelgeving veilig werken, en vanaf 2014 mogen de andere buizen ook niet meer los buiten dienst zonder het nevenspoor buiten dienst te nemen (wat je nekt bij de wissels van Hmta en Zd). Leve de nieuwe regelgeving...

Info: zie hier.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Dienstregeling 2013 #3

Bericht door Caspar »

Met de s800 en s3000 bij de aansluiting van de Hemtunnel door een wissel heen gaan heb ik ook nooit begrepen, machinisten zijn er ook nooit een fan van. Met de s1500 is het tenminste lekker doorkachelen daar. Het is ook jammer dat het aanpassen van deze series in Sloterdijk naar spoor 3 in plaats van 4 twee verschillende treindienstleiders op twee verschillende posten aan gaat, waardoor een treindienstleider dat minder snel geneigd is om te doen. Htma wordt bediend vanuit Alkmaar en Sloterdijk op Amsterdam. Als alles nou vanuit Amsterdam of Alkmaar zou worden bediend, kan een treindienstleider makkelijker de boel aanpassen als het de treinopvolging niet ten nadele is. Want vaak genoeg kan dat perfect, de theorie van Klaasje komt slechts een aantal keren per dag voor, dat de treinopvolging daar in het geding zal raken.
Verder is het jammer dat de s1500 niet meer van een hoog spoor in Amsterdam Centraal vertrekt, anders zou deze ook makkelijker over spoor SF kunnen rijden, en dan via SR naar SG, wat ook weer een hoop valpartijen bij wissel 1301 en 1309 kan besparen richting Sloterdijk.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Dienstregeling 2013 #3

Bericht door Thom91 »

De 800 richting Zd vertrekt al vanaf spoor 3 en gaat niet door het wissel. Enkel de 3000 ri. Zd.
Komt wel goed schatje.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Dienstregeling 2013 #3

Bericht door VIRM »

In dude situatie had je:

Noordwaarts:
- s800, s4000 en s4500 (IC Enkhuizen, is nu dacht ik nu s150) van spoor 3 op Sloterdijk. s3300 voegde zich er nog bij.
- s3000, s4700 van spoor 4, dus met 'vliegles' voor de tunnel.
Zuidwaarts (dus vanaf Zaandam):
- s3300, s4000 door de rechterbus.
- s800, s3000, s4700 door de rechterbuis. Als ik het mij nog herinner, was de s4700 een wispelturig geval en mocht na de Hemtunnel af en toe roestrijden over weinig gebruikte wissels. :mrgreen:
Geen idee hoe het zuidwaarts met de s4500 zat. Aangezien hij op 6 aankwam in Sloterdijk, neem ik aan door de rechterbuis.
Beul van de blindegeleidelijn
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2013 #3

Bericht door Klaasje »

Caspar schreef:Met de s800 en s3000 bij de aansluiting van de Hemtunnel door een wissel heen gaan heb ik ook nooit begrepen, machinisten zijn er ook nooit een fan van. Met de s1500 is het tenminste lekker doorkachelen daar. Het is ook jammer dat het aanpassen van deze series in Sloterdijk naar spoor 3 in plaats van 4 twee verschillende treindienstleiders op twee verschillende posten aan gaat, waardoor een treindienstleider dat minder snel geneigd is om te doen. Htma wordt bediend vanuit Alkmaar en Sloterdijk op Amsterdam. Als alles nou vanuit Amsterdam of Alkmaar zou worden bediend, kan een treindienstleider makkelijker de boel aanpassen als het de treinopvolging niet ten nadele is. Want vaak genoeg kan dat perfect, de theorie van Klaasje komt slechts een aantal keren per dag voor, dat de treinopvolging daar in het geding zal raken.
Verder is het jammer dat de s1500 niet meer van een hoog spoor in Amsterdam Centraal vertrekt, anders zou deze ook makkelijker over spoor SF kunnen rijden, en dan via SR naar SG, wat ook weer een hoop valpartijen bij wissel 1301 en 1309 kan besparen richting Sloterdijk.
Caspar, mijn theorie ging over een vergelijking van vlak na het station doorwisselen of een paar kilometer verderop. Dat eerste kan helemaal niet bij Sloterdijk. Niet echt een vergelijking over wel of geen alternerend spoorgebruik op Sloterdijk. Dat alternerende spoorgebruik is handig en robuust. Handig omdat je treinen onder de twee minuten achter elkaar kunt binnennemen en laten vertrekken in plaats van meer dan drie minuten bij een perron opvolging. Robuust omdat drie minuten perronopvolging eigenlijk alleen goed kan met een seinverdichting rond het perron omdat je bij kleine verstoringen anders meteen 800 meter buiten het station staat te wachten.

Verder valt het rijtijdverschil echt mee. Het scheelt iets van 15 á 20 seconden.
Caspar
Berichten: 6591
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:37

Re: Dienstregeling 2013 #3

Bericht door Caspar »

Ik bedoelde alleen maar te zeggen dat als je alles richting Zaandam vanaf spoor 3 laat vertrekken op Sloterdijk, dat hooguit een handje vol keren per dag dat een korte vertraging zal opleveren. Dat zie je ook bij werkzaamheden goed, als één spoor buitendienst is, dan levert dat amper vertragingen op. Verder is het meer het psychologische effect van het wissel bij Htma wat meespeelt, machinisten vinden het irritant om telkens af te remmen daar en reizigers vallen soms letterlijk bij anderen op schoot als ze door de gangpaden van een trein lopen.
De andere kant op naar Amsterdam levert één spoor buitendienst nemen wel vaker wachttijden op voor andere treinen, doordat de treinen vanuit Zaandam naar mijn idee meer speling hebben en vaak wat eerder al langs het perron staan op Sloterdijk, en als je dan maar 1 spoor hebt, dan zou er een oponthoud zijn voor het station in sommige gevallen.
VIRM
Berichten: 7568
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Dienstregeling 2013 #3

Bericht door VIRM »

Geen slecht idee Caspar. Maar vergeet niet dat soms de vertrektijden heel kort achter elkaar liggen (zoals :15, :18 en :22). Een kleine vertraging kan dus een 'sneeuwbaleffect' opleveren als je slechts één perronspoor gaat gebruiken.

Voor dat 'alternerend spoorgebruik' bedoel je waarschijnlijk een systeem a la Schiphol/Amsterdam Zuid?
Beul van de blindegeleidelijn
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2013 #3

Bericht door Klaasje »

De situatie die Caspar voorstelt voor Sloterdijk was in de dienstregeling 2013 het geval op Hilversum tot en met vandaag. Het wordt teruggewijzigd om de vele vertragingen van de Gooilijn te verminderen.
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Dienstregeling 2013 #3

Bericht door Edwin »

Waarom is er geen mogelijkheid om op Hilversum ri Naarden-Bussum van de 5800 over te stappen naar de 4900? Andersom is wel mogelijk overigens.
Reistijd van Amersfoort Vathorst naar Almere Oostvaarders wordt daarmee verminderd van 1:17/1:22 (via Overvecht) naar 0:23 (Amersfoort - Hilversum) + 0:32 (Hilversum - Almere) = 0:55 minuten, winst van 0:22 tot zelfs 0:27 minuten. De 4900 vertrekt 2 minuten voor vertrek van de 5800 op Hilversum. Kan de 5800 niet eerder op Hilversum aankomen/gelijk met de 4900 en 2 minuten na de 4900, zoals het nu is, vertrekken om deze overstap aan te bieden?
Remember to check-out with your ov-chipcard.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2013 #3

Bericht door Klaasje »

De s5800 vertrekt op Amersfoort van hetzelfde spoor als de (1)s1600. Dan zit je aan 4 á 5 minuten vertrekopvolging vast in 40 km/h gebieden. De overstap van de (1)s1600 op de s4900 is vijf minuten en de s5800 maakt een extra stop op Baarn. Je kan het zo op de vingers natellen. :)

Het kan alleen korter als je de s5800 vanaf spoor 5 laat vertrekken over spoor 22 naar spoor 27b. Alleen als de (1)s1700 dan te laat vertrekt zit je met de gebakken peren omdat er een kruisende beweging inzit. De overstap op de s4900 in Hilversum kan je dan niet Robuust aanbieden. Bovendien is de overstap Enschede/Apeldoorn-Baarn dan niet meer haalbaar voor ouderen, fysiek beperkten en mensen met bagage.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregeling 2013 #3

Bericht door huibf »

Zijn sinds donderdag de tijden gewijzijd. In Eindhoven vertrekken de treinen naar Venlo om .03 en richting Roermond om 04 de stopper naar weert om .06. De gele borden geven dat niet weer.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8602
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2013 #3

Bericht door Milco »

De NS-reisplanner en de AV ook niet. Weet je het wel zeker?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Dienstregeling 2013 #3

Bericht door Thom91 »

huibf schreef:Zijn sinds donderdag de tijden gewijzijd. In Eindhoven vertrekken de treinen naar Venlo om .03 en richting Roermond om 04 de stopper naar weert om .06. De gele borden geven dat niet weer.
Waarschijnlijk tijdelijk, alleen overdag.
Komt wel goed schatje.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2013 #3

Bericht door Klaasje »

Dat heeft met de verbouwing van station Eindhoven te maken.
huibf
Donateur
Berichten: 4100
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 16:28
Locatie: Eindhoven

Re: Dienstregeling 2013 #3

Bericht door huibf »

Overdag in iedergeval, en nu op zaterdag ook, maar dan richting zuiden weer anders dan door de weeks. Alleen de gele staten blijven onveranderd. Overigens een Twitter naar NS_Online meld dat er bij hun gen wijzigingen bekend zijn? Ze gaan het uitzoeken.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50851
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Dienstregeling 2013 #3

Bericht door Suus »

Volgens mij gaat die wijziging pas volgende week of de week daarna in.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Dienstregeling 2013 #3

Bericht door Klaasje »

De wijziging van Eindhoven ging donderdag in. Het wijzigingsblad moet nog volgen.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 43 gasten