Trein Veendam - Stadskanaal

Alles over het Openbaar Vervoer in Groningen, Friesland en Drenthe.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door reisthijs »

Bee schreef:Als jij denkt dat je voor 60 miljoen een brug over de Nederrijn kan bouwen moet ik je teleurstellen. De rivier lijkt niet breed, maar je moet ook nog over de uiterwaarden, het zal eerder richting de 200 miljoen gaan.
Je hoeft niemand teleur te stellen want de nieuwe spoorbrug over de IJssel, die bijna twee keer zo lang is als de Rijnbrug, kostte ook maar 58 miljoen.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Vinny »

Fles schreef:
0318 schreef:Ook de lijn Amersfoort - Veenendaal laat zich prima doortrekken naar Kesteren - Nijmegen trouwens,
Ja is goed joh, breken we gewoon even de Betuweroute af :P De aansluiting bij Valburg kan niet meer nu.

Plus natuurlijk de brug bij Rhenen die ook niet uit de krokettenmuur komt.
Niet kunnen is ook zowat. Volgens mij wordt de boog van de Betuweroute naar Nijmegen niet of anders zeer sporadisch gebouwd en is de Betuweroute op dat punt driesporig. Met een fly-over, en beperkt medegebruik reizigerstreinen/goederentreinen kun je volgens mij al een behoorlijke slag slaan.

Maar dan moet de wil er natuurlijk wel zijn he. Er zijn mensen die groen aanlopen bij het idee dat er ook maar een halve reizigerstrein ooit op de Betuweroute terecht komt, en gaan er allerlei alarmbellen af bij de diverse veiligheidsinstanties. Ik schat de kans op zo'n oplossing dan ook op 0,001%. Men zal eerder allerlei extreem dure voorzieningen gaan treffen om er vervolgens achter te komen dat de reistijdwinst eerder beperkt is en slechts voor een kleine groep reizigers relevant is...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Erik1100
Berichten: 188
Lid geworden op: do 29 jan 2009, 20:43

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Erik1100 »

Vraag me wel af waarom het tot 2019 moet duren.. 6 jaar voor een spoorlijntje wat opgewaardeerd moet worden, misschien een nieuw station/perron in Skn . Zou toch als men vandaag zou beginnen een jaar of 2 moeten duren..
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50890
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Suus »

Er zal eerst een goed onderzoek gedaan moeten worden of een nieuwe spoorlijn wel voldoende reizigers zal trekken om rendabel te zijn voor de vervoerder.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15341
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door ODRAIL »

Misschien heeft het er ook me te maken dat de huidige concessie van Arriva in 2020 afloopt en dat men het traject gelijk mee wil nemen in de nieuw aanbesteding :idea: ?
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Wubbo »

En je zal toch wat procedures met omwonenden etc moeten doen, en je wil ook een aannemer vinden die denkt het voor het geld dat jij er voor over hebt te kunnen. Dat is allemaal niet morgen geregeld.

Natuurlijk kan het sneller (kwestie van met meer mensen tegelijk gaan werken) maar reken er maar op dat dat ook duurder wordt.
timtrein
Berichten: 276
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 23:33

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door timtrein »

Er zijn nog veel, heel veel hobbels te nemen voordat dit plan e-ven-tu-eel ooit doorgaat. Wat dacht je hoeveel werk er gaat zitten in voorbereidingen, procedures, kunstwerken, overwegen concessionering etc... er is momenteel nog niet eens duidelijk waar dat station gaat komen, nu is de oude Philips locatie weer in beeld, betekent wel dat de spoorlijn 3 kilometer langer moet worden, dan begint het verhaal qua financiering weer van voren af aan... enzovoorts.
WillemGN
Berichten: 64
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 10:19

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door WillemGN »

timtrein schreef:Er zijn nog veel, heel veel hobbels te nemen voordat dit plan e-ven-tu-eel ooit doorgaat. Wat dacht je hoeveel werk er gaat zitten in voorbereidingen, procedures, kunstwerken, overwegen concessionering etc... er is momenteel nog niet eens duidelijk waar dat station gaat komen, nu is de oude Philips locatie weer in beeld, betekent wel dat de spoorlijn 3 kilometer langer moet worden, dan begint het verhaal qua financiering weer van voren af aan... enzovoorts.
De provincie Groningen wil weer een trein laten rijden tussen Veendam en Stadskanaal. De provincie, Arriva, Ballast Nedam en ProRail hebben de afgelopen jaren onderzoek gedaan naar de haalbaarheid van deze lijn. De uitkomsten van die onderzoeken zijn voor Groningen voldoende aanleiding om de plannen verder uit te werken...

Uit onderzoek blijkt dat dagelijks ongeveer 1200 reizigers van de trein tussen Veendam en Stadskanaal gebruik willen maken. Vanwege het grote succes van de trein van Groningen naar Veendam zou dit aantal nog wel eens hoger kunnen uitvallen.

De provincie, de betrokken gemeenten en organisaties vinden de spoorlijn een belangrijke stimulans voor leefbaarheid in de regio. Als er ook een verbinding met Emmen wordt aangelegd, verbetert volgens hen ook de aansluiting met Zwolle.

Bron : http://www.ovpro.nl/trein/2013/01/02/gr ... tadskanaal
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Vinny »

De verbinding Stadskanaal-Zwolle wordt wel beter ja. Maar in hoeverre is dit relevant vraag je je dan af?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
timtrein
Berichten: 276
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 23:33

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door timtrein »

Dat vraag ik me sowieso af. De relatie Stadskanaal - Groningen is bijvoorbeeld duidelijk kleiner dan Veendam - Groningen. Het reistijdvoordeel is ook kleiner. En doortrekken naar Emmen gaat echt niet gebeuren... no way dat daar ooit geld voor vrijgemaakt gaat worden.
WillemGN
Berichten: 64
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 10:19

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door WillemGN »

Vinny schreef:De verbinding Stadskanaal-Zwolle wordt wel beter ja. Maar in hoeverre is dit relevant vraag je je dan af?
Vreemde manier van vragen stellen heb je. Of vraag jij je altijd dingen voor een ander af?

Als IK zo naar de kaart kijk, dan denk ik alles ten Noorden en Noordoosten van Emmen in ieder geval wel beter af.

Disclaimer Maar goed ik werk ook niet bij ProRail.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Vinny »

Vreemde manier van vragen stellen heb je.
Zoiets heet een retorische vraag (A)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
waldo79
Berichten: 7627
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 14:00
Locatie: 's-Hertogenbosch

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door waldo79 »

WillemGN schreef:
Vinny schreef:De verbinding Stadskanaal-Zwolle wordt wel beter ja. Maar in hoeverre is dit relevant vraag je je dan af?
Vreemde manier van vragen stellen heb je. Of vraag jij je altijd dingen voor een ander af?
Disclaimer Maar goed ik werk ook niet bij ProRail.
Beetje aardiger tegen elkaar doen kan geen kwaad :pos:
CamilleKreemers
Berichten: 4387
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door CamilleKreemers »

Waarlangs gaat de doortrekking op dit traject dan plaatsvinden?

Ik heb gehoord dat ze hem eerst naar Wildervanck wilden doortrekken.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Fles »

WillemGN schreef:Als IK zo naar de kaart kijk, dan denk ik alles ten Noorden en Noordoosten van Emmen in ieder geval wel beter af.
Inderdaad. Ongeveer precies bijna niemand dus ;)
WillemGN
Berichten: 64
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 10:19

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door WillemGN »

njoy schreef:Extra stop voor trein naar Stadskanaal
Treinreizigers kunnen na het doortrekken van de spoorlijn Groningen-Veendam naar Stadskanaal gebruikmaken van een extra station. Provincie, Arriva en ProRail willen de trein in 2019 ook laten stoppen in Wildervank.
(bron: http://www.dvhn.nl/nieuws/groningen/art ... tadskanaal)
eind 2017 zou ook een invoermogelijkheid kunnen zij, omdat dan de Qbuzz licentie verloopt.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door deadlock »

Ugh, al die spoorlijnen naar Schubbekutteveen. Hou toch eens op. 1200 reizigers per dag, waar hebben we het over dan :D Zet maar een bus in. Investeer dat geld op plekken waar het nodig is.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Vinny »

Alleen in Schubbekutteveen vinden ze dat een heel essentiele investering. Nou ja prima, maar betaal er dan zelf voor zou ik zeggen :)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Michael 1988 »

Vinny schreef:De verbinding Stadskanaal-Zwolle wordt wel beter ja. Maar in hoeverre is dit relevant vraag je je dan af?
Hoe kom je op de verbinding Zwolle - Stadskanaal? Er ligt al heel lang geen spoor meer tussen Stadskanaal en Emmen meer. Nog wel deels richting Ter Apel, maar niet richting Emmen. Nieuwbouw staat nu in de weg en de meeste beddingen liggen er niet meer.
Bluearrow
Berichten: 286
Lid geworden op: za 23 jan 2010, 12:50
Locatie: Huizen

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Bluearrow »

Er werd tussen de regels door ook nog gesproken over een eventuele rehabilitatie van de spoorlijn Amersfoort - Veenendaal. Ik meen begrepen te hebben dat er al grote delen van het trace inmiddels bebouwd zijn.
Buschauffeurs sporen niet, anders waren ze wel machinist geworden !
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door Vinny »

Michael 1988 schreef:
Vinny schreef:De verbinding Stadskanaal-Zwolle wordt wel beter ja. Maar in hoeverre is dit relevant vraag je je dan af?
Hoe kom je op de verbinding Zwolle - Stadskanaal? Er ligt al heel lang geen spoor meer tussen Stadskanaal en Emmen meer. Nog wel deels richting Ter Apel, maar niet richting Emmen. Nieuwbouw staat nu in de weg en de meeste beddingen liggen er niet meer.
Ja dat staat in het artikel... :evil:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door deadlock »

Bluearrow schreef:Er werd tussen de regels door ook nog gesproken over een eventuele rehabilitatie van de spoorlijn Amersfoort - Veenendaal. Ik meen begrepen te hebben dat er al grote delen van het trace inmiddels bebouwd zijn.
Hoe relevant is dat voor dit topic? Over reactivering van de Baronnenlijn wordt ook al gesproken sinds de opbreking. Boeiend.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
timtrein
Berichten: 276
Lid geworden op: di 18 mar 2008, 23:33

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door timtrein »

deadlock schreef:Ugh, al die spoorlijnen naar Schubbekutteveen. Hou toch eens op. 1200 reizigers per dag, waar hebben we het over dan :D Zet maar een bus in. Investeer dat geld op plekken waar het nodig is.
En de bus is minstens net zo snel en bovendien een stuk goedkoper. Maarja, voor een spoorlijn Groningen-Heerenveen ontbraken de ballen om het door te zetten, nu gaat het geld aan dit soort zinloze projecten over de balk...
WillemGN
Berichten: 64
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 10:19

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door WillemGN »

deadlock schreef:Ugh, al die spoorlijnen naar Schubbekutteveen. Hou toch eens op. 1200 reizigers per dag, waar hebben we het over dan :D Zet maar een bus in. Investeer dat geld op plekken waar het nodig is.
Ik denk dat ik als inwoner van Schubbekutteveen weinig heb aan investeringen op andere plekken. Dus die plaatsen dan ook maar zelf laten betalen? :6
Laatst gewijzigd door WillemGN op za 12 jan 2013, 13:09, 1 keer totaal gewijzigd.
WillemGN
Berichten: 64
Lid geworden op: za 05 mar 2011, 10:19

Re: Trein Veendam - Stadskanaal rijdt mogelijk in 2019

Bericht door WillemGN »

timtrein schreef:
deadlock schreef:Ugh, al die spoorlijnen naar Schubbekutteveen. Hou toch eens op. 1200 reizigers per dag, waar hebben we het over dan :D Zet maar een bus in. Investeer dat geld op plekken waar het nodig is.
En de bus is minstens net zo snel en bovendien een stuk goedkoper. Maarja, voor een spoorlijn Groningen-Heerenveen ontbraken de ballen om het door te zetten, nu gaat het geld aan dit soort zinloze projecten over de balk...
Tja een project wat dreigde meer dan 1 miljard te gaan kosten of iets wat rond de 50 - 60 miljoen kost ligt ook in dezelfde orde van grootte. :roll:

Heeft de gemeente Herenveen (of welke andere overheid)nu uw toorn dusdanig gehaald dat de komende jaren zelfs het fietspadnetwerk niet meer mag worden uitgebreid? :shock:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 17 gasten