(BTM) OVer je reiservaringen in oktober 2008

Hier vind je de oude reiservaringentopics tot en met augustus 2018.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in oktober 2008

Bericht door JeePee »

Leuk die dynamische reisinfo, maar ik ben benieuwd of de displays mee verhuizen naar het tijdelijke busstation volgend jaar. Anders is het een beetje een jammer zo...
Oud forumgebruiker

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in oktober 2008

Bericht door Oud forumgebruiker »

Ik zie de laatste tijd een aantal Combino-tram's rijden die het koersdisplay ook voor reclame benutten!
Op de eerste regel staat dan de eindbestemming en op de 2e regel een reclameregeltje... Wat ik o.a. al voorbij heb zien komen is:

Osdorp de Aker
GVB Amsterdam

en

Nieuw Sloten
Combino Amsterdam

Ik weet niet of dit nieuw beleid is van het GVB, maar als je van een afstandje wilt zien waar een tram heen gaat is het wel jammer als je steeds die kleine lettertjes moet lezen. Normaal is de eindbestemming dus uitgefaced over 2 regels, met grote letters. Veel beter. (Lang) Niet alle combino's hebben dit overigens..
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in oktober 2008

Bericht door Daniel »

JeePee schreef:Leuk die dynamische reisinfo, maar ik ben benieuwd of de displays mee verhuizen naar het tijdelijke busstation volgend jaar. Anders is het een beetje een jammer zo...
Lijkt me wel, ze op het huidige busstation laten staan is zowiezo weinig zinvol want dat wordt tot de nieuwe situatie gereed gekomen is niet meer als busstation gebruikt (nog wel een tijdje als busbaan als ik het goed gehoord heb).
Het is, op de elektriciteit na dan, een draadloos systeem en dus op zich vrij simpel te verplaatsen. Op het nieuwe busstation komt trouwens een overkapping soortgelijk aan die in het centrum, dus zullen de schermen daar ook wel aan komen te hangen. Van de palen moeten ze dus toch wel af.

Trouwens, gaat Qbuzz ook een voertuigvolgsysteem gebruiken wat met die schermen kan communiceren? Ik zag gisteren bv. nog een connexxion-bus op 144 passeren met -6 die vervolgens doodleuk nog 6 minuten op het scherm bleef staan. En als een vertraging niet bij het systeem bekend is verdwijnt de rit kort na de vertrektijd van het scherm. Van de lijnen waar Arriva verder niks mee te maken heeft is nu de dienstregeling ook al niet aangeleverd constateerde ik eerder deze week (140 en 231 komen er niet op)

Vanmiddag nog een paar rariteitjes: naast de "4 Wielwijk" als aankondiging voor lijn 4 Staart tijdens de avond- en zondagsroute ook nog een "92 Drievliet Sporth" gespot. Je moet maar net weten dat dat in Ridderkerk ligt :roll:
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in oktober 2008

Bericht door Chauf21 »

Reiziger Ddrs schreef:Trouwens, gaat Qbuzz ook een voertuigvolgsysteem gebruiken wat met die schermen kan communiceren? Ik zag gisteren bv. nog een connexxion-bus op 144 passeren met -6 die vervolgens doodleuk nog 6 minuten op het scherm bleef staan.
Ik heb liever dat 'ie er dan nog gewoon op blijft staan totdat het eigenlijke vertrekmoment verstreken is: zodoende weet je immers dat de bus al weg is.
Reiziger Ddrs schreef:En als een vertraging niet bij het systeem bekend is verdwijnt de rit kort na de vertrektijd van het scherm.
Als de vertraging niet bekend is, kan het systeem weinig anders, lijkt me :)

Hoe wordt een vertraagde bus trouwens weergegeven en gesorteerd? Stel dat de bus van 9.00 uur +10 is, wordt 'ie dan ook zo aangekondigd, of verandert het naar 9.10(+10)? Als ik het goed begrijp wordt de bus ook gesorteerd op verwachte vertrektijd. Dus dan zou de bus van 9.00 uur (met +10) lager staan dan een bus van 9.05 uur?
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50854
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in oktober 2008

Bericht door Suus »

klaxxon schreef:Ik weet niet of dit nieuw beleid is van het GVB, maar als je van een afstandje wilt zien waar een tram heen gaat is het wel jammer als je steeds die kleine lettertjes moet lezen. Normaal is de eindbestemming dus uitgefaced over 2 regels, met grote letters. Veel beter. (Lang) Niet alle combino's hebben dit overigens..
Dat moet haast wel een bug zijn, als er reclame op die displays zou komen, zou ik niet dat er op plaatsen in ieder geval :mrgreen:
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in oktober 2008

Bericht door JeePee »

Uiteraard gaan wil een voertuigvolgsysteem gebruiken. De precieze specs weet ik niet. Of het kan communiceren met Arriva weet ik ook niet.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in oktober 2008

Bericht door Daniel »

Chauf21 schreef:Ik heb liever dat 'ie er dan nog gewoon op blijft staan totdat het eigenlijke vertrekmoment verstreken is: zodoende weet je immers dat de bus al weg is.
Ehm, als een bus die te vroeg langsgekomen is op het scherm blijft staan tot het geplande vertrektijdstip verstreken is zou ik juist denken dat 'ie nog moet komen, niet dat 'ie al geweest is.
Reiziger Ddrs schreef:En als een vertraging niet bij het systeem bekend is verdwijnt de rit kort na de vertrektijd van het scherm.
Als de vertraging niet bekend is, kan het systeem weinig anders, lijkt me :)
Inderdaad, vandaar ook dat het juist belangrijk is dat ook bussen van andere maatschappijen hun vertraging aan het systeem door kunnen geven. Dat lijkt nu nog niet te gebeuren.
Hoe wordt een vertraagde bus trouwens weergegeven en gesorteerd? Stel dat de bus van 9.00 uur +10 is, wordt 'ie dan ook zo aangekondigd, of verandert het naar 9.10(+10)? Als ik het goed begrijp wordt de bus ook gesorteerd op verwachte vertrektijd. Dus dan zou de bus van 9.00 uur (met +10) lager staan dan een bus van 9.05 uur?
Het laatste wat je zegt is wat er gebeurd: de bus van 9.00 uur komt met +10 erachter op de plek te staan waar 'ie gestaan zou hebben als de geplande vertrektijd 9.10 uur geweest zou zijn. De vertrektijd zelf blijft echter hetzelfde als in de dienstregeling staat (zie bv. de tweede foto)

@JeePee: het systeem hoeft juist niet te communiceren met Arriva, het is namelijk een stadsregionaal systeem dat dus beheerd wordt door de Drechtsteden. Ik neem aan dat jullie als Qbuzz dan ook gewoon de dienstregeling kunnen aanleveren zodat ook de lijnen die jullie volledig zelf rijden op de displays verschijnen. Met de gezamelijke lijnen gebeurd dat al... de lijn 144 van foto 1 was bv. een rit die door connexxion gereden werd.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in oktober 2008

Bericht door JeePee »

Mooi. In dat geval is het zo goed als geregeld. Leuk is ook als je gestresste mensen aan de lijn krijgt die info voor DRIS'jes willen. Terwijl er dan geen DRIS blijkt te zijn.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in oktober 2008

Bericht door Daniel »

- het blijft moeilijk, spellen... vanmorgen een lijn 7 naar "Dortse Kil III" op de DRIP van perron C van het Dordtse busstation (mist een D dus :wink: )
- nog meer exotisch materieel in de concessie Voorne-Putten: ergens rond half tien spotte ik vanaf het werk een Integro op lijn 89 Rozenburg - Schiedam. Edit: en die blijkt dus vanuit Spijkenisse te rijden...
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in oktober 2008

Bericht door mb90 »

Ik wist niet dat er vanuit de stalling Spijkenisse ook een Integro reed? Als hij maar niet geruild is vanuit Ridderkerk voor een Amba. :P

Overigens leek het vandaag wel achter-elkaar-rijdag vandaag bij de RET. Op Tramlijn 23 richting Holy reden er 2 trams achter elkaar en bij Buslijn 48 richting Centraal Station reden er bij de Willemsbrug 2 bussen achter elkaar. Later ontstond hier door de drukke Coolsingel weer een gat.
Gebruikersavatar
Daantje
OVNL-bestuurslid
Berichten: 6458
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:05
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in oktober 2008

Bericht door Daantje »

Vanmorgen was eindelijk het glazen dak geplaatst in 'mijn' tramhokje :D
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in oktober 2008

Bericht door Chauf21 »

mb90 schreef:Ik wist niet dat er vanuit de stalling Spijkenisse ook een Integro reed? Als hij maar niet geruild is vanuit Ridderkerk voor een Amba. :?
Pin me er niet op vast, maar het zou me niets verbazen als ze die bus hebben gekregen ter vervanging van een ingeruilde bus voor bv. het GVU of Noord-Holland. Connexxion is op dit moment flink aan het schuiven met (gelede) bussen :)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in oktober 2008

Bericht door Daniel »

Als dat al zo is lijkt het me indirecte vervanging. Het was zover ik weet niet de bedoeling dat er vanaf Voorne-Putten bussen naar Noord-Holland zouden gaan, maar wellicht is er een Ambassador naar het voormalig Stadsvervoer Nederland gebied gestuurd om 5100'en vrij te maken die nog airco moeten krijgen voor ze naar Noord-Holland gaan.

Hoewel... iemand enig idee of de B95's die regelmatig op lijn 89 rijden dat ook vanuit Spijkenisse doen? In dat geval zou er ook weleens een van die dingen de opleg in gegaan kunnen zijn, want begin 2009 rijdt er nog bar weinig hogevloers bij connexxion als ik het goed gelezen heb.

Owja, vanmiddag nog weer een van de geel/witte Alliance B96's langs zien komen op de 105 Rozenburg - Spijkenisse Akkers.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in oktober 2008

Bericht door Geert »

Vanmorgen reed er een lijn 3 over de Biltstraat in Utrecht (normaal rijdt lijn 3 een andere route), versperring ergens?
En weer een heleboel stads-Citaro's op de streeklijnen (in ieder geval op 77, 74 en 53) gezien. Het is wel lekker scheuren, maar volgens mij niet echt goed voor die bussen (ze maken behoorlijk wat toeren zo te horen) :roll:
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in oktober 2008

Bericht door BR628 »

Beter laat dan nooit, mijn bevindingen de afgelopen week:

- Op vrijdag 17 oktober reden er 2 Mercedes O408'n op lijn 14 Leeuwarden - Drachten De Trisken
- Op zondagavond 19 oktober reed er een Connexxion Ambassador 200 op lijn 34 stadsdienst Leeuwarden - Aldlan
- Vandaag, 22 oktober zag ik een Dennis op Arriva lijn 14 Leeuwarden - Drachten De Trisken
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in oktober 2008

Bericht door Daniel »

Die Dennis zal daar gereden hebben omdat Arriva weer wat materieel terug is gaan ruilen na de klachten van de provincie Friesland over de oude bussen.
Klein detail: nu de oudjes dus weer in Groningen rijden is het OV Bureau Groningen/Drenthe begonnen met klagen dat het materieel te oud is. Wordt nog leuk als ze dat willen gaan oplossen, want nieuwe busjes zullen ze vast niet gaan aanschaffen voor de tijd dat de concessie GGD nog loopt.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in oktober 2008

Bericht door BR628 »

Interessant allemaal dit :D Vrijdagmiddag maar weer eens mijn wekelijkse rondgang door ZO Friesland en GGD rijden met hopelijk nog wat O408'jes :)
JeePee
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1472
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 20:52
Locatie: Leeuwarden
Contacteer:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in oktober 2008

Bericht door JeePee »

Reiziger Ddrs schreef:Wordt nog leuk als ze dat willen gaan oplossen, want nieuwe busjes zullen ze vast niet gaan aanschaffen voor de tijd dat de concessie GGD nog loopt.
We horen het wel als je ze in DAV ziet hé :)
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in oktober 2008

Bericht door Daniel »

Kwam hier van de week al een O408 tegen, maarja dat was de 4772 en die was er al langer (vanwege een schadegeval dat in Meppel staat)
Wat de eisen betreft zitten ze in DAV wel gunstig, want de leeftijdseis gaat uit van het gemiddelde. In principe mogen er hier dus gewoon een aantal oudere busjes rijden :wink: En van mij mogen ze een O408 naar Dordrecht sturen als reserve ofzo, de vorige keer dat zo'n ding hier op de stadsdienst reed heb ik 'm helaas gemist.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Mark
Berichten: 1968
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:43
Locatie: Vlaardingen

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in oktober 2008

Bericht door Mark »

Ik zat vandaag van Hengelo naar Almelo (lijn 51) in deze bus (Connexxion 2303):
Afbeelding

Had deze hier nog niet eerder gezien... binnen in de bus zaten Midnet-logo's :shock:
Overigens was het een stuk aangenamer dan een gewone Twents bus, de bus zat goed vol omdat het treinverkeer tussen Hgl en Aml gestremd was...
Berlin, meine Stadt, meine Liebe.
Oud forumgebruiker

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in oktober 2008

Bericht door Oud forumgebruiker »

Chauf21 schreef:
mb90 schreef:Ik wist niet dat er vanuit de stalling Spijkenisse ook een Integro reed? Als hij maar niet geruild is vanuit Ridderkerk voor een Amba. :?
Connexxion is op dit moment flink aan het schuiven met (gelede) bussen :)
Als ze maar niet weer zo vrijgevig zijn met de gelede's uit Zaandam (vorig jaar hebben ze al 5 stuks cadeau gedaan aan Leeuwarden en Emmeloord in ruil voor plastic ambassadors), want het ambassador-niveau op lijn 94 is sinds vorig jaar wat mij betreft ver boven gezond. :P
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in oktober 2008

Bericht door reisthijs »

Mark schreef:Had deze hier nog niet eerder gezien... binnen in de bus zaten Midnet-logo's :shock:
Niet zo gek natuurlijk voor een ex-Midnet bus. Maar toch wel leuk dat je dat nu ver buiten midden-Nederland kan aantreffen 8-)
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in oktober 2008

Bericht door Geert »

Vandaag was er een dubbelgelede bus gekrompen op lijn 11 Utrecht CS - UMC WKZ: er reed een enkelgelede bus zijn rondjes over de busbaan. Zal wel knus zijn, zag 'm rond half vijf bij WKZ staan (lekker drukke spitsbus dus) :P
BR628
Berichten: 1623
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:28

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in oktober 2008

Bericht door BR628 »

Reiziger Ddrs schreef: omdat Arriva weer wat materieel terug is gaan ruilen na de klachten van de provincie Friesland over de oude bussen.
:cry: Vanmiddag rond 17u zowel op lijn 10 als lijn 13 een Amba zien vertrekken vanuit Leeuwarden. Lijn 10 is vrij normaal, maar lijn 13 in de avondspits, dat was meestal een O408 of een Alliance...
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: (BTM) OVer je reiservaringen in oktober 2008

Bericht door Aking »

Geert schreef:Vandaag was er een dubbelgelede bus gekrompen op lijn 11 Utrecht CS - UMC WKZ: er reed een enkelgelede bus zijn rondjes over de busbaan. Zal wel knus zijn, zag 'm rond half vijf bij WKZ staan (lekker drukke spitsbus dus) :P
Ik kwam dan vermoedelijk dezelfde bus rond 17:50 tegen als lijn 12 richting station... t was nummertje 4614
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 13 gasten