Trein, school, bus en huisarts dupe slecht imago

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Trein, school, bus en huisarts dupe slecht imago

Bericht door Geert »

Trein, school, bus en huisarts dupe slecht imago

DEN HAAG - Mensen die gebruik van maken van het openbaar vervoer en de zorgsector zijn daar veel beter over te spreken dan mensen die dat niet doen. Dat blijkt uit het rapport 'De staat van de publieke dienst' van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP).
Volgens het SCP wordt het slechte imago van de publieke diensten vooral veroorzaakt door negatieve berichtgeving in de media. Niet-gebruikers baseren hun oordeel over die diensten op die negatieve verhalen. Dat verklaart waarom mensen die nooit een huisarts bezoeken meer twijfelen aan de kwaliteit van de dokter dan zijn patiënten.

Wie regelmatig met de bus reist, klaagt minder over het gebrek aan zitplaatsen en de snelheid van het vervoer dan mensen die nooit met het openbaar vervoer gaan. Opvallend is dat iedereen bus en trein te duur vindt. Ook over het onderwijs is men het redelijk eens: zeventig procent van de ouders met schoolgaande kinderen is tevreden over de kwaliteit van de meester en de juf. Ruim de helft is niet te spreken over het schoon houden van de klaslokalen. Ook volwassenen zonder schoolgaande kinderen klagen daarover. (GPD)

Bron: Parool
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Trein, school, bus en huisarts dupe slecht imago

Bericht door Vinny »

. Opvallend is dat iedereen bus en trein te duur vindt
Weet je wat pas echt te duur is? Coca-cola op de stations :evil:
(Het OV wordt nog grotendeels gesubsidieëerd, dus het kan niet te duur zijn)
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Trein, school, bus en huisarts dupe slecht imago

Bericht door Geert »

Natuurlijk kan het wel te duur zijn. Het mag dan wel gesubsidieerd zijn, als het OV abominabel slecht presteert zou ik er geen geld aan willen uitgeven....
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Trein, school, bus en huisarts dupe slecht imago

Bericht door Vinny »

Als je het niet leuk vindt kun je ook de taxi nemen. Dan spreek ik je nog wel over de "kwaliteit" (*kuch*) en de "prijs" (*kuch*)...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Jurjen
Berichten: 1302
Lid geworden op: di 08 apr 2008, 21:38

Re: Trein, school, bus en huisarts dupe slecht imago

Bericht door Jurjen »

Vinny schreef:
. Opvallend is dat iedereen bus en trein te duur vindt
Weet je wat pas echt te duur is? Coca-cola op de stations :evil:
(Het OV wordt nog grotendeels gesubsidieëerd, dus het kan niet te duur zijn)
Net zo duur als Spa Blaauw, hoor. :p
Linkerspoor
Berichten: 349
Lid geworden op: ma 10 mar 2008, 19:46

Re: Trein, school, bus en huisarts dupe slecht imago

Bericht door Linkerspoor »

Volgens het SCP wordt het slechte imago van de publieke diensten vooral veroorzaakt door negatieve berichtgeving in de media.
En waar baseren zij dat op?

Volgens mij is het volkomen logisch dat mensen die minder tevreden zijn over het ov (/andere dingen) er ook minder gebruik van maken... :? Iets van "oorzaak-gevolg"...
STF
Berichten: 6431
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 02:09
Locatie: Reisdorf - Luxemburg
Contacteer:

Re: Trein, school, bus en huisarts dupe slecht imago

Bericht door STF »

Vinny schreef:Weet je wat pas echt te duur is? Coca-cola op de stations
Voortaan je cola op Luxemburgs station kopen dan, 1 euro voor een halve liter vind ik niet duur.
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: Trein, school, bus en huisarts dupe slecht imago

Bericht door Dubbele P »

Zou kunnen, maar ik denk dat ze op types doelen die zo nodig altijd overal een mening over moeten hebben of iets gehoord hebben en er vervolgens maar wat op los kletsen. Heb je vaak met ouderen, zodra ze horen/lezen dat er iets gebeurd is, is dat het gespreksonderwerp voor het komende half jaar.
STF schreef:
Vinny schreef:Weet je wat pas echt te duur is? Coca-cola op de stations
Voortaan je cola op Luxemburgs station kopen dan, 1 euro voor een halve liter vind ik niet duur.
En voor snoep moet je naar Duitsland gaan. Onlangs daar eens een snoepautomaat bekeken en me toch wel verwonderd over het feit dat daar alles slechts 50 eurocent kost. Zelfs grotere snoepzakjes die bij ons 1,50 tot 2 euro kosten (Haribo/Redband/Katja spul).
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: Trein, school, bus en huisarts dupe slecht imago

Bericht door Aking »

In de IC van Boedapest naar Wenen kun je voor nog geen 15,- GOED eten 8-)

Daar heb je hier nog niet eens tien bekertjes oploskoffie voor :roll:
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Trein, school, bus en huisarts dupe slecht imago

Bericht door Karl »

Het gaat niet om de vergelijking met eten of drinken, die kan je net zo goed met tv's en computers maken.
Het is een spectrum.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Trein, school, bus en huisarts dupe slecht imago

Bericht door Ruben »

Ik ben ook niet te spreken over de huisarts, en dan maak ik er idd weinig gebruik van. Ik ben er echter niet over te spreken, omdat ik er geen gebruik van mág maken als ik het nodig vind. Dan word je telefonisch afgescheept door de doktersassistent die je naar een pak paracetamol verwijst.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Trein, school, bus en huisarts dupe slecht imago

Bericht door Wubbo »

Dubbele P schreef:Heb je vaak met ouderen, zodra ze horen/lezen dat er iets gebeurd is, is dat het gespreksonderwerp voor het komende half jaar.
Daar vertelt mij oma (valt wel in de doelgroep ouderen dus ;-)) wel eens een mooi verhaal over. De mensen in haar omgeving (ook ouderen) klagen regelmatig dat het OV niet goed is, dat de frequenties te laag zijn, en dat het toch een schande is. Waarop oma dan vraagt of ze zelf wel eens in de bus zitten. Het antwoord is daarop steevast nee. Oma vertelt dan dat het nauwelijks rijdt omdat er niemand in zit, en dan snappen ze het wel.
Vinny schreef:
. Opvallend is dat iedereen bus en trein te duur vindt
Weet je wat pas echt te duur is? Coca-cola op de stations :evil:
(Het OV wordt nog grotendeels gesubsidieëerd, dus het kan niet te duur zijn)
Natuurlijk kan het te duur zijn. Je kan je geld tenslotte maar een keer uitgeven, en het is gewoon een afweging van kosten versus baten, ook bij (OV) reizen. Vind je de reis te duur ten opzichte van het nut dat je ervan hebt, dan doe je de reis niet. Simpel. Dan maar niet naar oma op zondag.
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: Trein, school, bus en huisarts dupe slecht imago

Bericht door Ruben »

Wubbo schreef:Dan maar niet naar oma op zondag.
Gebruiken de mensen die dan niet gaan soms de smoes dat het te weinig rijdt?
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Trein, school, bus en huisarts dupe slecht imago

Bericht door Wubbo »

Nee, dat is eerder de smoes van oma om hier niet langs te komen ;-)
Chauf21
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3161
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 22:27

Re: Trein, school, bus en huisarts dupe slecht imago

Bericht door Chauf21 »

Linkerspoor schreef:
Volgens het SCP wordt het slechte imago van de publieke diensten vooral veroorzaakt door negatieve berichtgeving in de media.
En waar baseren zij dat op?

Volgens mij is het volkomen logisch dat mensen die minder tevreden zijn over het ov (/andere dingen) er ook minder gebruik van maken... :? Iets van "oorzaak-gevolg"...
Dat ben ik niet helemaal met je eens :)
Tijdens het rijden kan ik van de meeste passagiers wel aardig oordelen of ze vaker in de bus zitten of nauwelijks met een bus reizen. Heel opmerkelijk bij mensen die in twintig jaar geen bus van binnen hebben gezien; "goh, hij rijdt gewoon op tijd en het ziet er best oké uit van binnen". Mensen hebben hun oordeel al klaar staan, zonder dat ze zelf ook maar enige ervaring ergens mee hebben. Uit zichzelf zullen dat soort mensen niet snel in het OV stappen (zonder een reisadvies op te vragen stellen dat het lang duurt etc.), terwijl het vervoer best aan hun eisen kan voldoen :idea:
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 46 gasten