RET dienstregeling 2013

Alles over het Openbaar Vervoer in Noord-Holland, Zuid-Holland, Utrecht en Almere.
mb90
Berichten: 2794
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:16
Locatie: Rotterdam-Zuid

Re: RET dienstregeling 2013

Bericht door mb90 »

Vorige week ging het over lijn 174 die vanaf Delft alleen maar het niet echt duidelijke Station Noord filmde. Gelukkig hebben ze dat aangepast, want nu rijdt lijn 174 met Rotterdam Noord via Berkel weg uit Delft:
Afbeelding

Vanaf Station Noord is het nu Delft via Berkel, maar in Berkel en Rodenrijs is het nog gewoon Station Delft. Het wordt dus ergens onderweg aangepast.

Verder zijn het nog steeds Citaro's die de klok slaan vanuit Zoetermeer en Krimpen. Ook vanuit Ridderkerk rijden er een paar (ik zag er gisteren 5), maar daar rijden verder alleen maar Lion's met een steeds groter aantal wat in RET-kleuren rijdt. Door alle Citaro's op die lijnen reden vandaag nog minimaal 3 Alliances rond op de stadslijnen.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: RET dienstregeling 2013

Bericht door visgraat »

Karl schreef:Maar dat is dan vast weer niet ideaal voor Den Haag C.; Laan van NOI of iets wat tussen Laan van NOI en Rotterdam C. ligt.
Sorry, ik vind dit wel makkelijk gedacht. Dat je kritiek geeft vind ik heel goed, maar dan zou het wel fijn zijn als het opbouwend zou zijn of heel goed beargumenteerd waarom er niet voor gekozen zou worden.

En om inhoudelijk op in te gaan: Aansluitingen op Den Haag Centraal lijken mij niet zo relevant. De aansluiting op Laan van NOI van IC op metro E dan inderdaad verslechterd. Maar voor het deel Voorburg hoef je niet per se lijn E te nemen.

Vanuit Rotterdam wordt de aansluiting van de belangrijkste treinen richting Pijnacker en Voorburg juist beter. En bus 173 kan dan symmetrisch rijden.

Al met al denk ik dat de verschuiving van metrotijden voor de meeste reizigers een verbetering oplevert.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: RET dienstregeling 2013

Bericht door hauptbahnhof »

Aanpaasing van lijn E betekent ook aanpassing van lijn 3 en 4. Niet zo 1 2 3 te doen dus.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: RET dienstregeling 2013

Bericht door zone5324bericht... »

de tijden van de metro zijn op meerdere punten en plekken gekoppeld.
zo is er met lijn B rekening gehouden de de tijden van de IC 's op Alexander.
als de rest van de tijden van de lijnen A en C daarop aangepast worden, kan dit ook invloed hebben op de tijden van de lijnen D en E.

je zal nooit iedereen tevreden kunnen houden als het gaat om aansluitingen bij overstappen.
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: RET dienstregeling 2013

Bericht door 010jongen »

De D en E lijn hebben niks te maken met de B en C lijn, toevallig is de frequentie in de avonduren op elkaar afgestemd in spijkenisse op C/D. In de praktijk gebeurt dit zelden, C is nogal een lijn die snel vertraging te pakken heeft.
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: RET dienstregeling 2013

Bericht door visgraat »

hauptbahnhof schreef:Aanpaasing van lijn E betekent ook aanpassing van lijn 3 en 4. Niet zo 1 2 3 te doen dus.
Lijn 3 en 4 rijden gezamenlijk elke 7,5 minuut. Lijn E elk kwartier. Een vershuiving van lijn E van 7,5 minuut is dus makkelijk mogelijk. Lijn A, B en C zitten niet gekoppeld aan lijn D en E. Behalve dat lijn C en D in het deel bij Spijkernisse samen rijden. Omdat die qua tijden elkaar ook niet in de weg hoeven te zitten, zie ik geen problemen. En het is sowieso denk ik beter om te denken in oplossingen dan die problemen groot te maken.
Cygnum
Berichten: 70
Lid geworden op: za 12 dec 2009, 11:33

Re: RET dienstregeling 2013

Bericht door Cygnum »

visgraat schreef:
hauptbahnhof schreef:Aanpaasing van lijn E betekent ook aanpassing van lijn 3 en 4. Niet zo 1 2 3 te doen dus.
Lijn 3 en 4 rijden gezamenlijk elke 7,5 minuut. Lijn E elk kwartier.
Lijn E rijdt eens per 10 minuten. Lijn 3 en 4 gezamenlijk iedere 5 minuten. Aanpassing is dus vrij moeilijk.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: RET dienstregeling 2013

Bericht door zone5324bericht... »

als ik kijk naar de verbindingen van Den Haag Centraal, Utrecht Centraal en Dordrecht naar Rotterdam Centraal 's avonds na 20 uur, dan komen er om 00, 05, 11 (2 treinen), 16, 20, 23, 25, 28, 30, 35, 40, 41, 46, 50, 53, 55 en 58 treinen aan.

metro's van lijn D vertrekken om 11, 26, 41 en 56.

voor Rotterdam Centraal wordt uitgegaan van een overstaptijd van minstens 7 minuten op tram, bus of metro (ivm de loopafstanden).

als je die gemiddelde looptijd erbij telt, heb je alleen 4 x per uur vanuit de richting Dordrecht een wachttijd van 14 minuten.
waarbij een deel van die overstappers niet verder reizen dan Slinge en dus met hooguit 7 minuten wachten alweer verder kunnen reizen.

op zoveel treinen (18) slecht 4 keer voor een beperkt aantal overstappers een langere wachttijd vind ik persoonlijk nog wel meevallen.

natuurlijk zijn er altijd mensen die sneller bij de metro zijn, maar je moet er rekening mee houden, dat degenen die de dienstregeling maken uitgaan van gemiddelden en niet van snelle of langzame overstappers.

er zullen dus altijd mensen blijven die gedupeerd worden, maar volgens mij zal het voor de meeste reizigers wel meevallen...
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: RET dienstregeling 2013

Bericht door zone5324bericht... »

trouwens, de RET maakt de dienstregeling ook op de ideale inzet van metrobestuurders en die kan er best wel eens voor zorgen, dat de huidige dienstregeling beter uitkomt, dan een verschuiving met 7 minuten.

en dan kan men denken, wat 7 minuten zijn, maar in het OV is tegenwoordig elke minuut besparen al een groot verschil op de exploitatiekosten...
vooral als je bedenkt, dat biedingen op concessies tegenwoordig al centen verschil per dienstregelinguur betreffen en bedrijven op zulke kleine bedragen al een concessie kunnen verliezen...

hoe vervelend het ook klinkt, gaat het de ov-bedrijven tegenwoordig alleen nog om centen en niet meer om reizigers (de meeste reizigers blijven toch wel, omdat ze geen alternatief hebben).
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: RET dienstregeling 2013

Bericht door visgraat »

Cygnum schreef:
visgraat schreef:
hauptbahnhof schreef:Aanpaasing van lijn E betekent ook aanpassing van lijn 3 en 4. Niet zo 1 2 3 te doen dus.
Lijn 3 en 4 rijden gezamenlijk elke 7,5 minuut. Lijn E elk kwartier.
Lijn E rijdt eens per 10 minuten. Lijn 3 en 4 gezamenlijk iedere 5 minuten. Aanpassing is dus vrij moeilijk.
Sorry, we hebben het dacht ik specifiek over de avonduren. In dat geval is de betreffende frequentie wel eens per 7,5 minuut.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: RET dienstregeling 2013

Bericht door hauptbahnhof »

zone5324bericht... schreef:trouwens, de RET maakt de dienstregeling ook op de ideale inzet van metrobestuurders en die kan er best wel eens voor zorgen, dat de huidige dienstregeling beter uitkomt, dan een verschuiving met 7 minuten.

en dan kan men denken, wat 7 minuten zijn, maar in het OV is tegenwoordig elke minuut besparen al een groot verschil op de exploitatiekosten...
vooral als je bedenkt, dat biedingen op concessies tegenwoordig al centen verschil per dienstregelinguur betreffen en bedrijven op zulke kleine bedragen al een concessie kunnen verliezen...

hoe vervelend het ook klinkt, gaat het de ov-bedrijven tegenwoordig alleen nog om centen en niet meer om reizigers (de meeste reizigers blijven toch wel, omdat ze geen alternatief hebben).
Hier ben ik het wel mee eens. Passagiers willen altijd wat hun het beste uitkomt. Het liefst dat ze geen wachttijd hebben en dat het vervoermiddel hun ook terug in de tijd op hun plaats van bestemming brengt.
Maar jah, hoe vaak ik niet al lees dat sommige vervoersbedrijven de belastingcenten van juist die passagiers verkwist omdat er weer 2 voertuigen op het eindpunt staan blablabla.
Dus wat mij betreft: prima zo. Er wordt beter omgegaan met de belastingcenten maar jah, nu moet men wellicht langer wachten.

In een dienstregeling moet er rekening worden gehouden met tijden van verplichte ritten die de concessiehouder voorschrijft. Bijvoorbeeld, vanaf AKS moeten de laatste ritten richting Centrum na middernacht plaatsvinden. Dit zou kunnen betekenen dat er nu later dan nu de laatste rit gereden wordt en waardoor er een rit meer wordt gereden terwijl dat niet nodig is. Die rit meer kan na middernacht zitten, maar ook bijv op het moment dat er naar een kwartiersdienst wordt omgeschakeld.

En het belangrijkste nog: áls er rekening wordt gehouden met aansluitingen, niet alle passagiers komen uit de trein. Anderen komen uit zowel stads- als streekbussen, uit de tram of simpelweg te voet. Als men de ene stroming naar de zin maakt, wordt de andere genaaid. Het is dus maar gewoon slikken.. Doe maar lekker rustig aan vanaf de trein. het is toch niet zo dat je in de kou staat te wachten.
Cygnum
Berichten: 70
Lid geworden op: za 12 dec 2009, 11:33

Re: RET dienstregeling 2013

Bericht door Cygnum »

visgraat schreef:
Cygnum schreef:
visgraat schreef:
hauptbahnhof schreef:Aanpaasing van lijn E betekent ook aanpassing van lijn 3 en 4. Niet zo 1 2 3 te doen dus.
Lijn 3 en 4 rijden gezamenlijk elke 7,5 minuut. Lijn E elk kwartier.
Lijn E rijdt eens per 10 minuten. Lijn 3 en 4 gezamenlijk iedere 5 minuten. Aanpassing is dus vrij moeilijk.
Sorry, we hebben het dacht ik specifiek over de avonduren. In dat geval is de betreffende frequentie wel eens per 7,5 minuut.
Excuses. Ik was er niet helemaal bij. :oops:
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: RET dienstregeling 2013

Bericht door visgraat »

hauptbahnhof schreef:
zone5324bericht... schreef:trouwens, de RET maakt de dienstregeling ook op de ideale inzet van metrobestuurders en die kan er best wel eens voor zorgen, dat de huidige dienstregeling beter uitkomt, dan een verschuiving met 7 minuten.

en dan kan men denken, wat 7 minuten zijn, maar in het OV is tegenwoordig elke minuut besparen al een groot verschil op de exploitatiekosten...
vooral als je bedenkt, dat biedingen op concessies tegenwoordig al centen verschil per dienstregelinguur betreffen en bedrijven op zulke kleine bedragen al een concessie kunnen verliezen...

hoe vervelend het ook klinkt, gaat het de ov-bedrijven tegenwoordig alleen nog om centen en niet meer om reizigers (de meeste reizigers blijven toch wel, omdat ze geen alternatief hebben).
Hier ben ik het wel mee eens. Passagiers willen altijd wat hun het beste uitkomt. Het liefst dat ze geen wachttijd hebben en dat het vervoermiddel hun ook terug in de tijd op hun plaats van bestemming brengt.
Maar jah, hoe vaak ik niet al lees dat sommige vervoersbedrijven de belastingcenten van juist die passagiers verkwist omdat er weer 2 voertuigen op het eindpunt staan blablabla.
Dus wat mij betreft: prima zo. Er wordt beter omgegaan met de belastingcenten maar jah, nu moet men wellicht langer wachten.

In een dienstregeling moet er rekening worden gehouden met tijden van verplichte ritten die de concessiehouder voorschrijft. Bijvoorbeeld, vanaf AKS moeten de laatste ritten richting Centrum na middernacht plaatsvinden. Dit zou kunnen betekenen dat er nu later dan nu de laatste rit gereden wordt en waardoor er een rit meer wordt gereden terwijl dat niet nodig is. Die rit meer kan na middernacht zitten, maar ook bijv op het moment dat er naar een kwartiersdienst wordt omgeschakeld.

En het belangrijkste nog: áls er rekening wordt gehouden met aansluitingen, niet alle passagiers komen uit de trein. Anderen komen uit zowel stads- als streekbussen, uit de tram of simpelweg te voet. Als men de ene stroming naar de zin maakt, wordt de andere genaaid. Het is dus maar gewoon slikken.. Doe maar lekker rustig aan vanaf de trein. het is toch niet zo dat je in de kou staat te wachten.
A: Het is niet gezegd dat het qua exploitatie veel gunstiger is om niet te gaan schuiven met tijden. En als dat zo is, dat dat dan 100'en euro's zou schelen.
B: Als je te voet komt, heb je niet met een overstap te maken en is overstaptijd dus totaal niet relevant.
C: Over het algemeen wordt een dienstregeling afgestemd op de trein, omdat over het algemeen relatief veel mensen vanuit de trein komen en overstappen op een metro, tram of bus. Bussen en trams kan je vervolgens aanpassen op de dienstregeling van de metro. Misschien ligt dat in Rotterdam anders, maar ik krijg het idee dat dit niet nodig is.
D: Als je niet voor de reiziger rijdt, kan je naar mijn mening beter goederen vervoeren. Natuurlijk begrijp ik dat geld een rol speelt, maar je kan daar ook in doorschieten. Je hebt bij een verschuiving van tijden net zoveel materieel nodig om je dienst te rijden en je rijdt exact even veel kilometers.
E: Ik heb het idee dat er niet echt een wil is om iets te willen veranderen in het OV, maar waarom zou er dan een forum zijn?
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: RET dienstregeling 2013

Bericht door zone5324bericht... »

een bedrijf laat zich niet leiden door een forum als dit.

je moet trouwens ook nog rekening houden met het paradepaardje RandstadRail en als daar meer reizigers mee vervoerd worden (ook op het traject CS-Slinge) geeft de RET er de voorkeur aan t.o.v. de metro's van lijn D.

de punten die ik noemde zijn vaak de realiteit en niet perse mijn eigen voorkeuren...
en als er 1 trein aan zou sluiten op 1 metro en mensen bij een slechte aansluiting bijna een uur zouden moeten wachten, dan vind ook ik het nodig, dat het bedrijf de boel aan past in het belang van de klant, maar zoals ik eerder zei, hebben de meeste mensen op CS een goede overstap van trein op metro's lijn D en zullen er altijd mensen minder tevreden zijn (dat zal je met ov altijd wel blijven houden)...
visgraat
Berichten: 861
Lid geworden op: vr 13 mei 2011, 23:13

Re: RET dienstregeling 2013

Bericht door visgraat »

Ik begrijp dat de RET zich niet door dit forum laat leiden, als het überhaupt al door één van de medewerkers wordt gelezen. Maar een conclusie zou wel kunnen zijn dat er een bericht naar RET kan, omdat we constateren dat iets beter kan...
Als we alleen constateren en discussiëren, wat bereiken we dan met het forum?
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: RET dienstregeling 2013

Bericht door zone5324bericht... »

als ik iets zie of denk, dat voor verbetering vatbaar is, meldt ik dat bijna altijd aan het desbetreffende bedrijf of aan de desbetreffende instantie (zoals een gemeente of andere overheid).
en ongeacht of er daadwerkelijk wat mee gedaan wordt, zeg ik zelf tegen iedereen, dat ze dit ook moeten doen, omdat alleen aan de hand van meldingen bedrijven op de hoogte zijn van ongenoegens of andere wensen van de gebruikers.

helaas klagen mensen wel vaak genoeg, maar dan niet bij de juiste persoon of afdeling.
misschien moet dat eerst eens aangepakt worden, zodat bedrijven en instanties zich er van bewust worden, dat ze te maken hebben met mensen en zich eigen daardoor moeten laten leiden en niet andersom, dat de mensen zich laten leiden door de bedrijven en instanties.

echter is de meerderheid van ons land een stille volger en klaagt hooguit onderling en schopt niet tegen de juiste schenen.
zodoende zullen we waarschijnlijk altijd doorsukkelen op de manier zoals het nu alweer tientallen jaren gaat...
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: RET dienstregeling 2013

Bericht door Vinny »

Ik kom wel eens bij klantenpanels van vervoerders en overheden. Ik kom een bepaald persoon op dit forum dan ook regelmatig tegen in Uithoorn en het valt mij altijd op dat er genoeg betrokken reizigers zijn die hun mening over de dienstregeling niet onder stoelen en banken steken. Helaas kan er vaak zo weinig aan gedaan worden. Het is niet zo dat vervoersarchitecten geen verstand van zaken hebben, maar ook moeten roeien met de riemen die het Programma van Eisen te bieden heeft. Nou ja, als in 2022 eindelijk dat R-net eens een keer van de grond komt in de regio Amstelland... :wink:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: RET dienstregeling 2013

Bericht door zone5324bericht... »

het probleem zit 'm inderdaad ook meestal niet bij de uitvoerenden, maar zit op hoger niveau, dat zal waarschijnlijk ook altijd wel zo blijven...
arjan1978
Berichten: 18
Lid geworden op: di 22 mar 2011, 11:33

Re: RET dienstregeling 2013

Bericht door arjan1978 »

Het is nog steeds wennen om die citaro's van de RET door Ridderkerk heen zien rijden.
hublot
Berichten: 56
Lid geworden op: zo 09 dec 2012, 18:29

Re: RET dienstregeling 2013

Bericht door hublot »

arjan1978 schreef:Het is nog steeds wennen om die citaro's van de RET door Ridderkerk heen zien rijden.
Het is nog steeds wennen om die Citaro's van de RET met lijnnummers van meer dan 2 nummers zien rijden.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: RET dienstregeling 2013

Bericht door zone5324bericht... »

halteafroep in bussen ook aangepast.
je krijgt nu ook regelmatig de afroep in welke buslijn met bestemming je zit...
hublot
Berichten: 56
Lid geworden op: zo 09 dec 2012, 18:29

Re: RET dienstregeling 2013

Bericht door hublot »

Vandaag waren er op de DRIMS op de Erasmuslijn alleen maar informatie te zien van lijn D, waardoor ik mijn eerstvolgende metro mistte (Zuidplein - Beurs).
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: RET dienstregeling 2013

Bericht door 010jongen »

Vandaag een MAN op lijn 70 zien rijden en een SG3tje op lijn D naar De Akkers.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: RET dienstregeling 2013

Bericht door hauptbahnhof »

hublot schreef:Vandaag waren er op de DRIMS op de Erasmuslijn alleen maar informatie te zien van lijn D, waardoor ik mijn eerstvolgende metro mistte (Zuidplein - Beurs).
Hoezo mis je je metro daardoor? Als je van te voren weet hoe laat de metro aankomt, zorg je toch dat je dan op het perron staat?
Gebruikersavatar
ODRAIL
Berichten: 15329
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 22:06

Re: RET dienstregeling 2013

Bericht door ODRAIL »

hauptbahnhof schreef:
hublot schreef:Vandaag waren er op de DRIMS op de Erasmuslijn alleen maar informatie te zien van lijn D, waardoor ik mijn eerstvolgende metro mistte (Zuidplein - Beurs).
Hoezo mis je je metro daardoor? Als je van te voren weet hoe laat de metro aankomt, zorg je toch dat je dan op het perron staat?
Hmm, ik zie op dit moment geen verstoring op de website van de RET van lijn E. Wel zijn de lijnen A, B en C iets verstoort door problemen bij station Marconiplein.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 36 gasten