In Londen rijdt ‘atheïstische’ stadsbus

Voor ontwikkelingen in het openbaar vervoer in het buitenland.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

In Londen rijdt ‘atheïstische’ stadsbus

Bericht door Geert »

In Londen rijdt ‘atheïstische’ stadsbus
Geplaatst: 22 oktober 2008 11:54

door onze redacteur Gerhard Wilts
LONDEN – Tientallen Londense stadsbussen gaan in januari rondrijden met de reclametekst ‘Er is waarschijnlijk geen God’. De atheïstische campagne is een initiatief van de Britse humanistenbond BHA.

Begin volgend jaar zullen gelede stadsbussen in Londen vier weken lang de tekst ‘Er is waarschijnlijk geen God. Dus stop met zorgen maken en geniet van je leven’ meevoeren. De spontane oproep in juni van blogger Ariane Sherine om in het geweer te komen tegen christelijke advertenties op stadsbussen, is uitgegroeid tot een onverwacht succes. Sherine had zich zo gestoord aan een reclametekst met ‘Als de zoon des mensen komt, zal Hij nog geloof op aarde vinden?’, dat ze medestanders vroeg vijf pond te doneren voor atheïstische tegenreclame op bussen. Met 4680 donateurs was een ‘No God’ -campagne van twee weken mogelijk. Om haar actie niet te doen stuklopen op publiek protest, laste zij het woord ‘waarschijnlijk’ in bij de slogan.

De oproep kreeg zoveel bijval dat de Britse bond van humanisten (BHA) zich bij de actie aansloot. Meer dan 50.000 Britse pond (63.000 euro) is al ingezameld. De humanistenbond had gerekend op 11.000 pond (14.000 euro), waarmee een maand lang op zestig bussen geadverteerd kan worden. Nu de campagne zo aanslaat, zullen naar verwachting ook aan de binnenzijde van de bussen atheïstische reclameteksten worden aangebracht. Verder wil de humanistenbond de campagne uitbreiden naar Birmingham, Manchester en Edinburgh, aldus de BBC gisteren.

Impuls
De actie kreeg een belangrijke impuls, nadat de bekende evolutionist en uitgesproken atheïst prof. Richard Dawkins zich achter het initiatief schaarde en financiële steun toezegde. ,,Religie mag ongehinderd profiteren van automatische belastingvoordelen, het eist niet-verdiend respect op, claimt het recht om niet aangevallen te worden en het recht om kinderen te hersenspoelen’’, aldus Dawkins, auteur van de bestseller The God Delusion (in het Nederlands verschenen als ‘God als misvatting’). Omdat volgens hem veel mensen niet eens nadenken over religieuze reclamekreten op bussen, moet de campagne aanzetten tot bezinning. ,,Denken is een gruwel voor religie.’’

BHA-directeur Hanne Stinson deed er nog een schepje bovenop. ,,Deze teksten zijn een verademing, na al die affiches met verlossing door Jezus en het gedreig met eeuwige verdoemenis. Als mensen erom lachen of erover gaan nadenken, hoe beter het is.’’ Het is de bedoeling de atheïstische slogans aan te brengen op bussen in de Londense wijk Westminster, die vlak langs de duizend jaar oude Westminster Abbey rijden.

Laconiek
De reacties uit christelijke hoek zijn tamelijk laconiek. Het zou Stephen Green van de groepering Christian Voice niet verbazen als de campagne vooral graffittispuiters aantrekt. ,,Mensen houden er niet van om zo betutteld te worden’’, stelde hij. ,,Kennelijk is Richard Dawkins zo bezorgd dat zijn atheïstische boodschap ter plekke dood neervalt dat hij een humanistische ‘evangelisatieactie’ sponsort.’’ Wellicht, zo liet hij weten, ,,klinkt de hele boodschap zelfs Bijbels als er een paar woorden uit Psalm 14 worden toegevoegd: ‘De dwaas zegt in zijn hart...’.’’ Volgens Green past de atheïstische slogan prima bij het vervoermiddel: ,,Gelede bussen zijn, net als atheïsme, uiteindelijk een gevaar voor het publiek.’’

Woordvoerder Jenny Ellis van de Methodistische Kerk bedankte Dawkins zelfs, omdat hij ,,een aanhoudende interesse voor God aanmoedigt’’. Zij noemde het positief dat de atheïstische campagne ,,mensen betrekt bij de diepste vragen over het bestaan’’. Tegen de BBC zei zij dat ,,het christendom bestemd is voor mensen die niet bang zijn na te denken over de zin van het leven’’.

De humanistenbond BHA is echter vastbesloten het atheïsme te promoten in de Britse samenleving. ,,Hopelijk durven door deze campagne meer mensen ervoor uit te komen dat zij atheïst zijn.’’

Afbeelding

Bron: Nederlands Dagblad
tsov
Berichten: 4085
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 22:07
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: In Londen rijdt ‘atheïstische’ stadsbus

Bericht door tsov »

Mooi initiatief! Kunnen we die dingen ook op Nederlandse stations ophangen, naast die posters met Bijbelteksten?
Mijn foto's
This user loves deadlines. He loves the whooshing sound they make as they go by.
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: In Londen rijdt ‘atheïstische’ stadsbus

Bericht door Aking »

ik zeg goed bezig :pos:


en wat betreft die posters van de bond tegen het vloeken... als we nou eens een bond voor het vloeken maken:

"kankeren lucht soms best op" 8-)
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: In Londen rijdt ‘atheïstische’ stadsbus

Bericht door Dubbele P »

Lekker boeiend weer dit... :? En moeten we tegenwoordig alles ingepeperd krijgen of mogen we misschien ook nog zelf onze voorkeur hebben m.b.t. religie etc.? De tekst 'now stop worrying' begrijp ik ook al niet. Volgens mij geloven de meeste gelovenden ergens in om er kracht uit te putten en niet om zich ongelukkig te voelen/zorgen te maken.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: In Londen rijdt ‘atheïstische’ stadsbus

Bericht door Vinny »

"Vloeken doet geen zeer. Slaan des te meer" :pos:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: In Londen rijdt ‘atheïstische’ stadsbus

Bericht door Geert »

Dubbele P schreef:Lekker boeiend weer dit... :? En moeten we tegenwoordig alles ingepeperd krijgen of mogen we misschien ook nog zelf onze voorkeur hebben m.b.t. religie etc.? De tekst 'now stop worrying' begrijp ik ook al niet. Volgens mij geloven de meeste gelovenden ergens in om er kracht uit te putten en niet om zich ongelukkig te voelen/zorgen te maken.
Dan moet je de reclames pro-religie ook niet willen, dat is net zo goed voorkauwen en inpeperen...
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: In Londen rijdt ‘atheïstische’ stadsbus

Bericht door Ruben »

Dubbele P schreef:Lekker boeiend weer dit... :? En moeten we tegenwoordig alles ingepeperd krijgen of mogen we misschien ook nog zelf onze voorkeur hebben m.b.t. religie etc.?
Kijk, en daar hebben we het beestje bij zijn staart. Ja, dat mag. Maar sinds het ene kamp ook zijn leuzen aan het andere kamp heeft opgelegd, mag het 'heidense' kamp (zo u wil) ook zijn weerwoord hebben.
Ik word zo langzamerhand ook moe van het groepje stalkers dat zo nu en dan langs de deur komt om één of ander geloof te verkondigen. Prima als iemand er kracht uit put, maar idd, hou het binnen je eigen kring ipv het verkondigen. :pos:
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: In Londen rijdt ‘atheïstische’ stadsbus

Bericht door Geert »

Precies. Afgelopen dagen stond er ook elke dag iemand op de uni de studentenkerk te promoten, met de fantastische slogan "Ik denk, dus ik geloof". Los van het feit dat ik het niet met die slogan eens ben vind ik het nogal getuigen van zendingsdrang waar ik niet op zit te wachten, zeker niet op een plaats waar wetenschappelijk onderzoek wordt gedaan :roll:
Aking
Berichten: 15598
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 10:20
Locatie: --

Re: In Londen rijdt ‘atheïstische’ stadsbus

Bericht door Aking »

Zoiezo valt het mij over het algemeen op dat iedereen altijd predikt dat je respect voor elkaar moet hebben maar:

- Wij als ongelovigen vinden het prima dat piet, mohammed en wie dan ook drie keer per dag bidden.. moeten ze lekker zelf weten...
- Er genoeg gelovigen zijn die inderdaad bij je aan de deur komen, je aanspreken op straat, of je zelfs willen vermoorden omdat je niet gelooft... :roll:

Njah sorry hoor... maar ik respecteer het dat jullie geloven, en dat jullie er zoveel in kunnen steken danwel uit kunnen halen.
Echter ben ik er door de ontwikkelingen in mijn (kanker)leven achter dat die grote vriend bijna niet kan bestaan, en zoiezo geloof ik niks totdat ik m met eigen ogen gezien heb. Ik zeg dan ook altijd "laat m maar n biertje komen drinken met me"

Njah respecteer dat dan ook lekker en loop niet door te mekkeren als ik zeg dat ik geen interesse heb of ga me bende toesturen waar ik niet om gevraagd heb :shock:
Ruben
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 3542
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 20:18
Locatie: Amsterdam

Re: In Londen rijdt ‘atheïstische’ stadsbus

Bericht door Ruben »

Geert schreef:"Ik denk, dus ik geloof".
Wat een verkrachting van Descartes. Die overigens zelf ook enkel God gebruikte voor de dingen die 'ie niet kon verklaren.
De trein bewaren bij kamertemperatuur, op een schone en droge plek. Voor houdbaarheidsdatum: zie weerbericht.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50895
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: In Londen rijdt ‘atheïstische’ stadsbus

Bericht door Suus »

Volgens Green past de atheïstische slogan prima bij het vervoermiddel: ,,Gelede bussen zijn, net als atheïsme, uiteindelijk een gevaar voor het publiek.’’
Er zit daar nog wel meer diep dan alleen het geloof :lol: Dubbeldekkers in Londen, dat is praktisch een sekte daar :?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Bastiaan
Berichten: 620
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:58
Locatie: Zwolle

Re: In Londen rijdt ‘atheïstische’ stadsbus

Bericht door Bastiaan »

Het zijn inderdaad verschrikkelijk gevaarlijke ondingen, die gelede bussen :P Ik denk dat de gemiddelde Londenaar maar niet naar Utrecht moet komen 8-)
Dubbele P
Berichten: 767
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 18:36
Locatie: Vlodrop [Vdp]

Re: In Londen rijdt ‘atheïstische’ stadsbus

Bericht door Dubbele P »

Geert schreef:
Dubbele P schreef:Lekker boeiend weer dit... :? En moeten we tegenwoordig alles ingepeperd krijgen of mogen we misschien ook nog zelf onze voorkeur hebben m.b.t. religie etc.? De tekst 'now stop worrying' begrijp ik ook al niet. Volgens mij geloven de meeste gelovenden ergens in om er kracht uit te putten en niet om zich ongelukkig te voelen/zorgen te maken.
Dan moet je de reclames pro-religie ook niet willen, dat is net zo goed voorkauwen en inpeperen...
Die wil ik ook niet :) Reclamecampagnes (en helemaal niet in het OV) zijn naar mijn mening niet bedoeld voor zulke zaken onder de aandacht te brengen en al helemaal niet op die manier.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13665
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: In Londen rijdt ‘atheïstische’ stadsbus

Bericht door Vinny »

Vrijheid van meningsuiting misschien? Reclame op het OV wordt gewoon verkocht aan de hoogst biedende...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 11 gasten