De tunnel in Nijverdal
De tunnel in Nijverdal
Gisteren ben ik van Nijverdal naar Nijverdal West gelopen langs de tunnel om te kunnen zien hoe het er daar voorstaat op het moment. De wandeling in tien foto's:
Vanaf het perron van het huidige station Nijverdal kijkend over de tunnel richting Nijverdal West, waarvan in de verte de loopbrug zichtbaar is
Blik op het nieuwe station Nijverdal vanuit zuidoostelijke richting. De perrons liggen al zichtbaar op hun plek
Blik op het nieuwe station Nijverdal vanuit zuidwestelijke richting
Het dak van de tunnel gezien richting het westen. Hier ter hoogte van de Meijboomstraat
Op de achtergrond is het dak van het nieuwe station Nijverdal te zien
Door een rooster op het dak van de tunnel is te zien dat het spoor in de tunnel al gelegd is
De uitgang van de tunnel gezien in de richting van Nijverdal West
Bij Nijverdal West valt de tunnel goed door te kijken. Aan het eind ervan is het zuidelijke perron van het nieuwe station Nijverdal al te zien
Tussen Nijverdal West en de tunnelingang ontbreekt maar een klein aantal meters rails. Goed te zien is dat het huidige perronspoor goed aansluit op het toekomstige noordelijke spoor door de tunnel
Nog maar een paar maanden zal hier een trein stoppen. Het station Nijverdal West wordt weer gesloten als de treinen door de tunnel gaan
Vanaf het perron van het huidige station Nijverdal kijkend over de tunnel richting Nijverdal West, waarvan in de verte de loopbrug zichtbaar is
Blik op het nieuwe station Nijverdal vanuit zuidoostelijke richting. De perrons liggen al zichtbaar op hun plek
Blik op het nieuwe station Nijverdal vanuit zuidwestelijke richting
Het dak van de tunnel gezien richting het westen. Hier ter hoogte van de Meijboomstraat
Op de achtergrond is het dak van het nieuwe station Nijverdal te zien
Door een rooster op het dak van de tunnel is te zien dat het spoor in de tunnel al gelegd is
De uitgang van de tunnel gezien in de richting van Nijverdal West
Bij Nijverdal West valt de tunnel goed door te kijken. Aan het eind ervan is het zuidelijke perron van het nieuwe station Nijverdal al te zien
Tussen Nijverdal West en de tunnelingang ontbreekt maar een klein aantal meters rails. Goed te zien is dat het huidige perronspoor goed aansluit op het toekomstige noordelijke spoor door de tunnel
Nog maar een paar maanden zal hier een trein stoppen. Het station Nijverdal West wordt weer gesloten als de treinen door de tunnel gaan
Re: De tunnel in Nijverdal
Mooie update, ben er al een tijd niet meer geweest! Wanneer is de geplande opening?
Mijn Flickr account.
Re: De tunnel in Nijverdal
April 2013 was het laatste dat mij bekend is. Kan natuurlijk altijd weer opschuiven...
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
-
- Berichten: 1022
- Lid geworden op: za 22 jan 2011, 11:24
- Locatie: Den Haag
Re: De tunnel in Nijverdal
mooie en leuke reportage. Dit project volgde ik niet zo nauw en had er eigenlijk ook helemaal geen verwachting bij.
Maar de eerste indruk van het "nieuwe" station Nijverdal ziet er goed uit. Oogt met een beetje fantasie op een Parijse RER halte.
Maar de eerste indruk van het "nieuwe" station Nijverdal ziet er goed uit. Oogt met een beetje fantasie op een Parijse RER halte.
Terry Hoitz: I'm like a peacock, you gotta let me fly!
The Other Guys (2010)
Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
The Other Guys (2010)
Het lot van een rij instructeur:"Hij heeft altijd gelijk, maar zit er altijd naast."
Re: De tunnel in Nijverdal
Het bouwen van zo'n lullig tunneltje duurt 3,5 jaar?!?
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
-
- OVNL-bestuurslid
- Berichten: 8674
- Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
- Locatie: Ede
- Contacteer:
Re: De tunnel in Nijverdal
Hoeveel langer is 'ie nou dan dat aquaduct ding bij Abcoude?
Overigens grappig te zien dat het nieuwe station Nijverdal erg op dat van Hoevelaken lijkt - ze hergebruiken wel weer steeds andere ontwerpen, of misschien is dit het "station bij een viaduct" ontwerp.
Overigens grappig te zien dat het nieuwe station Nijverdal erg op dat van Hoevelaken lijkt - ze hergebruiken wel weer steeds andere ontwerpen, of misschien is dit het "station bij een viaduct" ontwerp.
- reisthijs
- Donateur
- Berichten: 5863
- Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
- Locatie: Utrecht
- Contacteer:
Re: De tunnel in Nijverdal
Deze tunnel is ongeveer 10 x zo lang.webguy schreef:Hoeveel langer is 'ie nou dan dat aquaduct ding bij Abcoude?
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Re: De tunnel in Nijverdal
Zo'n 500-600 meter schat ik, ongeveer van de Meijboomstraat tot de De Joncheerelaan.
Re: De tunnel in Nijverdal
Dat valt nog mee. De bouw van het tunneltje bij Papekop (tussen Gouda en Woerden) duurde ook ruim twee jaar. En daar ging het treinverkeer op een paar weekeinden na gewoon door.Bee schreef:Het bouwen van zo'n lullig tunneltje duurt 3,5 jaar?!?
Dan moet je hier eens kijken. Er is zelfs een extra station voor nodig.
Re: De tunnel in Nijverdal
Was een tijdelijk by-pass-spoor, zoals bij Almelo, nou écht helemaal geen optie?
Ik moet zeggen dat ik het wel mooi vind allemaal. En handig dat de tunnel dubbelspoor is, iets meer ruimte om vliegend te kruisen en vertragingen enigszins op te vangen, al zal dat beperkt zijn.
Ik moet zeggen dat ik het wel mooi vind allemaal. En handig dat de tunnel dubbelspoor is, iets meer ruimte om vliegend te kruisen en vertragingen enigszins op te vangen, al zal dat beperkt zijn.
Ik doe ook maar wat
Re: De tunnel in Nijverdal
De bouw had toch anderhalf jaar stilgelegen?Bee schreef:Het bouwen van zo'n lullig tunneltje duurt 3,5 jaar?!?
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: De tunnel in Nijverdal
Ja, beton storten onder het grondwater niveau is heel specialistisch en duurt heel, heel lang ;)Bee schreef:Het bouwen van zo'n lullig tunneltje duurt 3,5 jaar?!?
Komt wel goed schatje.
Re: De tunnel in Nijverdal
Oke, want op deze foto lijkt het allemaal wat korter, omdat je het licht aan het eind van de tunnel al kunt zien. 500 meter lijkt mij inderdaad wel plausibel.dennistd schreef:Zo'n 500-600 meter schat ik, ongeveer van de Meijboomstraat tot de De Joncheerelaan.
Mijn Flickr account.
Re: De tunnel in Nijverdal
De ingang van de tunnel ligt denk ik zo'n 350-400 meter vanaf het punt waar ik stond af, en de kerk op de achtergrond een kilometer.
Re: De tunnel in Nijverdal
Ja daar heb ik dus ook geen woorden voor.Bee schreef:Het bouwen van zo'n lullig tunneltje duurt 3,5 jaar?!?
Re: De tunnel in Nijverdal
Kul. Dat is binnen een paar maanden klaar als je een plan hebt dat goed aansluit op de daadwerkelijke problemen. Het probleem is alleen vaak dat ze net doen alsof ze zonder grondwaterproblemen de boel wel droog kunnen bouwen met drainage. Dat gaat regelmatig fout terwijl dat met onderwaterbeton geen probleem is. Er is alleen een nadeel van onderwaterbeton en dat is dat het fors duurder is.Thom91 schreef:Ja, beton storten onder het grondwater niveau is heel specialistisch en duurt heel, heel lang ;)Bee schreef:Het bouwen van zo'n lullig tunneltje duurt 3,5 jaar?!?
Re: De tunnel in Nijverdal
Ik heb project even belezen.
Het begint met het omleggen van de weg en het omleggen van het spoor.
Reken daar maar dik 2-3 maanden voor. Bouwen van de tunnel is denk ik al gauw 1-1,5 jaar werk.
Alle faseringen door het dorp heen kosten ook veel tijd.
Ik ben er de laatste tijd ook flink ingetuind. Wij moesten voor schoolproject een fasering en projectplanning maken. Wij maakten 35 betonnen steunpilaren, en die konden niet tegelijk gebouwd worden en moeten één week uitharden. 35 weken verder en je hebt alleen je betonnen pilaren. :(
Zo kan je het ook redelijk vergelijken met het beton. Eerst moet je tunnel worden uitgegraven met diepwanden. Vervolgens moet speciaal onderwaterbeton gestort worden, uitharden. Dat uitharden kost relatief veel tijd omdat je weinig andere werkzaamheden kan uitvoeren. Gezien de lengte van de tunnelbak ben je hier al gauw 4-5 maanden aan kwijt.. Dan gaat de tijd aardig hard hoor ;)
Het begint met het omleggen van de weg en het omleggen van het spoor.
Reken daar maar dik 2-3 maanden voor. Bouwen van de tunnel is denk ik al gauw 1-1,5 jaar werk.
Alle faseringen door het dorp heen kosten ook veel tijd.
Ik ben er de laatste tijd ook flink ingetuind. Wij moesten voor schoolproject een fasering en projectplanning maken. Wij maakten 35 betonnen steunpilaren, en die konden niet tegelijk gebouwd worden en moeten één week uitharden. 35 weken verder en je hebt alleen je betonnen pilaren. :(
Zo kan je het ook redelijk vergelijken met het beton. Eerst moet je tunnel worden uitgegraven met diepwanden. Vervolgens moet speciaal onderwaterbeton gestort worden, uitharden. Dat uitharden kost relatief veel tijd omdat je weinig andere werkzaamheden kan uitvoeren. Gezien de lengte van de tunnelbak ben je hier al gauw 4-5 maanden aan kwijt.. Dan gaat de tijd aardig hard hoor ;)
Komt wel goed schatje.
Re: De tunnel in Nijverdal
Jij weet toch net zo goed als ik dat dat soort ideologie praktisch onmogelijk is, als in, het kost teveel geld..Klaasje schreef:Kul. Dat is binnen een paar maanden klaar als je een plan hebt dat goed aansluit op de daadwerkelijke problemen. Het probleem is alleen vaak dat ze net doen alsof ze zonder grondwaterproblemen de boel wel droog kunnen bouwen met drainage. Dat gaat regelmatig fout terwijl dat met onderwaterbeton geen probleem is. Er is alleen een nadeel van onderwaterbeton en dat is dat het fors duurder is.Thom91 schreef:Ja, beton storten onder het grondwater niveau is heel specialistisch en duurt heel, heel lang ;)Bee schreef:Het bouwen van zo'n lullig tunneltje duurt 3,5 jaar?!?
Komt wel goed schatje.
Re: De tunnel in Nijverdal
Uitloop is gratis wou je zeggen? Ik durf er geld op in te zetten dat uitloop vaak duurder is dan onderwaterbeton.
Re: De tunnel in Nijverdal
Nee, maar de plannign wordt bij mijn weten nu gewoon gehaald, zonder onderwaterbeton.
Komt wel goed schatje.
Re: De tunnel in Nijverdal
Heeft dus niet veel te maken met onderwaterbeton ja of nee, maar gewoon met de veiligheidsjihad. Zoals ik al dacht dus:
http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=123021
http://www.rtvoost.nl/nieuws/default.aspx?nid=123021
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Re: De tunnel in Nijverdal
Eerste plan dat per december 2012 het klaar was. 3 maanden uitloop dus.
Bij twijfel: gebruik beton.
Re: De tunnel in Nijverdal
Het spoor is niet omgelegd maar gewoon gesloopt. Deze afstand spoor kun je vernieuwen in een lang weekend, dus dat kost geen 2 maanden. Die weg kun je al omleggen voor je het spoor sluit, dus deze maanden kunnen er alvast af.Thom91 schreef:Ik heb project even belezen.
Het begint met het omleggen van de weg en het omleggen van het spoor.
Reken daar maar dik 2-3 maanden voor.
Re: De tunnel in Nijverdal
En de weg die er doorheen zal gaan liep elders door het dorp (en doet dat op dit moment nog steeds), dat is de weg waarover de bus tussen de twee stations rijdt.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 77 gasten