Kleine wijzigingen dienstregeling NS vanaf maandag

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Kleine wijzigingen dienstregeling NS vanaf maandag

Bericht door Wubbo »

Kleine wijzigingen dienstregeling NS vanaf maandag
Geplaatst op: zondag 6 januari 2013 22:30
Laatst bijgewerkt: zondag 6 januari 2013 22:32


Op 9 december ging de grootste wijziging van de dienstregeling in vijf jaar in. Maandag worden opnieuw enkele wijzigingen doorgevoerd om de dienstregeling te ‘verfijnen'. Zo worden de vertrektijden van sommige treinen uit Eindhoven en Vlissingen iets vervroegd.

Ook worden vertreksporen gewijzigd op diverse stations, waaronder die in Apeldoorn, Weesp, Hilversum, Amsterdam en Breda.

NS raadt aan de reis te plannen via de website.
Lees verder
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Kleine wijzigingen dienstregeling NS vanaf maandag

Bericht door Wubbo »

Handig dat een melding op ns.nl van de wijzigingen in de dienstregeling ontbreekt. Een overzichtje van de wijzigingen was ook wel op zijn plaats geweest, net als wat meer communicatie. Zeker als treinen eerder gaan rijden is dat wel een must volgens mij.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Kleine wijzigingen dienstregeling NS vanaf maandag

Bericht door Thom91 »

Komt wel goed schatje.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Kleine wijzigingen dienstregeling NS vanaf maandag

Bericht door Wubbo »

Daar staat geen overzicht van wat er precies wijzigt (zeker in Eindhoven zijn er nogal veel treinen). Bovendien kijk je daar als reiziger niet, die kijkt gewoon op ns.nl en niet bij de persberichten.
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Kleine wijzigingen dienstregeling NS vanaf maandag

Bericht door Thom91 »

Het staat er globaal in, zelfs de minutenwijzigingen..
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13658
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Kleine wijzigingen dienstregeling NS vanaf maandag

Bericht door Vinny »

Op maandag 7 januari is op belangrijke knooppunten waar treinen iets eerder vertrekken of sporen wijzigen extra servicepersoneel aanwezig om klanten te begeleiden bij de overstap of om reisinformatie te verstrekken.
Goedemiddag. Ik wil u van harte geluk wensen met onze kleine aanpassing aan de dienstregeling om u nog beter van dienst te zijn. De trein die u had willen nemen heeft u gemist. :evil:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kleine wijzigingen dienstregeling NS vanaf maandag

Bericht door Geert »

Thom91 schreef:Het staat er globaal in, zelfs de minutenwijzigingen..
Waarom dan niet even een linkje op de homepage? Je zult morgen in Vs maar de trein missen omdat die voortaan 3 minuten eerder gaat...
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Kleine wijzigingen dienstregeling NS vanaf maandag

Bericht door Wubbo »

NS schreef:Met ingang van maandag 7 januari 2013 worden opnieuw enkele wijzigingen doorgevoerd om de dienstregeling verder te verfijnen voor de klant. Zo worden de vertrektijden van (sommige) treinen uit Eindhoven en Vlissingen iets vervroegd (1 tot 3 minuten eerder). Hierdoor wordt mogelijke vertraging verderop in het land verminderd en komen sommige aansluitingen minder snel in de knel. Ook worden op diverse stations vertreksporen gewijzigd. Dit is onder meer het geval op de stations Apeldoorn, Weesp, Hilversum, Amsterdam en Breda.
Dit is wel heel globaal. Naast dat er ook wijzigingen zijn op Arnemuiden, maar dat staat hier niet en ik durf de weddenschap aan dat daar morgen ook geen servicepersoneel loopt.

Dit kan echt 100.000.000x beter.
Milco
OVNL-beheerder
Berichten: 8601
Lid geworden op: ma 13 jul 2009, 23:07
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Kleine wijzigingen dienstregeling NS vanaf maandag

Bericht door Milco »

Welke spoorwijzigingen worden er eigenlijk in Weesp doorgevoerd? Ik kan helemaal niks afwijkends ontdekken. Of gaan de IC's van en naar Flevoland over de middensporen i.p.v. perronspoor 1 en 6?
Payroll Officer bij RGF Staffing The Netherlands.

Website:
http://ov-almere.weebly.com/
Laatste update: 27-03-2024

Youtube:
https://www.youtube.com/ovinalmere1
Laatste update: 10-09-2023

Keolis Almere:
http://ov-almere.weebly.com/keolis-almere.html
Edwin
Berichten: 1500
Lid geworden op: za 23 jul 2011, 19:12
Locatie: Almere

Re: Kleine wijzigingen dienstregeling NS vanaf maandag

Bericht door Edwin »

Ik ben net tussen Almere Centrum en Amsterfam C nog gewoon met de IC over spoor 6 gegaan. Op spoor 1 stond SPR naar Almere.en op spoor 2 de SPR naar Hilversum dus niks bijzonder. Ook geen langere treinen in Almere gezien. Mogelijk wel de SPR.
Remember to check-out with your ov-chipcard.
sven
Berichten: 34
Lid geworden op: vr 16 mar 2012, 12:33
Locatie: Almere

Re: Kleine wijzigingen dienstregeling NS vanaf maandag

Bericht door sven »

De Sprinter die ik meestal neem was nog korter dan in de kerstvakantie.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Kleine wijzigingen dienstregeling NS vanaf maandag

Bericht door zone5324bericht... »

Vinny schreef:
Op maandag 7 januari is op belangrijke knooppunten waar treinen iets eerder vertrekken of sporen wijzigen extra servicepersoneel aanwezig om klanten te begeleiden bij de overstap of om reisinformatie te verstrekken.
Goedemiddag. Ik wil u van harte geluk wensen met onze kleine aanpassing aan de dienstregeling om u nog beter van dienst te zijn. De trein die u had willen nemen heeft u gemist. :evil:
je moet eigenlijk altijd van te voren je reis plannen, omdat wijzigingen altijd plaats hebben kunnen vinden en onvoorziene omstandigheden kunne ook invloed hebben op de treindienst...
het is net zoals met auto rijden.
dan hoor je eigenlijk ook van te voren te kijken of er files zijn...
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Kleine wijzigingen dienstregeling NS vanaf maandag

Bericht door Klaasje »

Milco1995 schreef:Welke spoorwijzigingen worden er eigenlijk in Weesp doorgevoerd? Ik kan helemaal niks afwijkends ontdekken. Of gaan de IC's van en naar Flevoland over de middensporen i.p.v. perronspoor 1 en 6?
's Avonds laat reden beide richtingen over drie van de zes sporen als ik mij niet vergis.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Kleine wijzigingen dienstregeling NS vanaf maandag

Bericht door Fles »

zone5324bericht... schreef:je moet eigenlijk altijd van te voren je reis plannen, omdat wijzigingen altijd plaats hebben kunnen vinden en onvoorziene omstandigheden kunne ook invloed hebben op de treindienst...
het is net zoals met auto rijden.
dan hoor je eigenlijk ook van te voren te kijken of er files zijn...
dat is natuurlijk onzin. Iemand die dag in dag uit week in weerk uit de trein van 7:36 van X naar Y neemt voor zijn werk gaat echt niet elke dag opnieuw zijn reis plannen. Als dat serieus het advies aan het reizend publiek is geef je eigenlijk aan van "welkom bij Drijfzand Railways. Geef al je geld en zie maar of er een trein rijdt. En anders, pech gehad."

Dat kan natuurlijk niet.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kleine wijzigingen dienstregeling NS vanaf maandag

Bericht door Geert »

zone5324bericht... schreef:je moet eigenlijk altijd van te voren je reis plannen, omdat wijzigingen altijd plaats hebben kunnen vinden en onvoorziene omstandigheden kunne ook invloed hebben op de treindienst...
het is net zoals met auto rijden.
dan hoor je eigenlijk ook van te voren te kijken of er files zijn...
Er is nogal een verschil tussen kijken of er storingen/werkzaamheden zijn op je vaste traject of het ineens aanpassen van de dienstregeling zonder al te veel informatie daarover. Maar bovendien vind ik niet dat je kunt verwachten dat mensen iedere week hun reis moeten plannen via de reisplanner als je verder precies weet hoe je reis loopt. NS moet gewoon niet ineens de dienstregeling aanpassen en dan pas de avond van tevoren via de media hierover communiceren.
(Er staat trouwens nog steeds geen linkje op de NS-homepage.)
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Kleine wijzigingen dienstregeling NS vanaf maandag

Bericht door Fles »

MVBOV is er ook niet blij mee. http://www.voorbeterov.nl/voorpagina.php

En terecht wel, ik vind het gewoon nergens op slaan. Men weet al decennialang precies hoeveel tijd er nodig is om met een trein type X van Eindhoven naar Den Bosch te komen. Dat hoeft niet anno 2013 ineens 3 minuten meer te worden. Dat is puur voor het opleuken van de punctualiteitscijfers.
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Kleine wijzigingen dienstregeling NS vanaf maandag

Bericht door RoelZ1 »

Heel misschien, ik zeg maar iets heel doms, zijn die wijzigingen wel juist voor de reiziger doorgevoerd, in plaats van voor de punctualiteitscijfers die toch al ruim boven de norm zit waardoor er geen winst meer zit in betere cijfers. Heel misschien, zorgt dat eerdere vertrek uit Eindhoven wel voor een grotere zekerheid om de aansluiting op de s3600 in Ht te halen en/of dat die trein op tijd rijdt. Heel misschien zorgt dat eerdere vertrek in Vlissingen wel voor minder vertragingen op spoor 4 in Roosendaal zodat de s2600 uit Asd altijd op tijd binnen kan komen om een 3-4 minuten aansluiting op de stoptrein naar Antwerpen te geven. Of zeg ik nu iets heel doms?
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Kleine wijzigingen dienstregeling NS vanaf maandag

Bericht door Fles »

Ja.

Je zegt iets heel doms.

Wat jij zegt is namelijk eerst "het is voor de reizigers en niet voor de cijfers" en je komt vervolgens met alleen maar voorbeelden die op de cijfers gericht zijn.
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Kleine wijzigingen dienstregeling NS vanaf maandag

Bericht door RoelZ1 »

Want jij staat voor je plezier 30 of 60 minuten in Ht of Rsd te wachten?

Als je reizigers vaker op tijd op hun bestemming brengt door meer aansluitingen te halen, dan is dat toch goed voor de reiziger?
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Kleine wijzigingen dienstregeling NS vanaf maandag

Bericht door Fles »

Als treinen toch eerder vertrekken dan gaan mensen die treinen aan de opstapkant toch missen? Of heeft NS tegen alle busvervoerders gezegd "Jongens onze trein gaat 3 minuten eerder rijden, schuiven jullie ook even alle bustijden 3 minuten naar voren"?

Kortom: You win some, you lose some. Per saldo maakt het voor alle reizigers als geheel geen verschil. Alleen de cijfers worden wat leuker.
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Kleine wijzigingen dienstregeling NS vanaf maandag

Bericht door RoelZ1 »

Aangezien in Ehv al veel andere treinen om .02/.32 en .17/.47 vertrokken en de bustijden daar al op waren toegespitst zijn er geen aansluitingen verloren gegaan. Wel is de kans op het missen van de aansluiting iets groter geworden. Voor het overgrote deel van de reizigers houdt het missen van de s3500 een vertraging van 15 minuten in, terwijl de aansluiting die er beter op wordt een vertraging van 30 minuten op zou leveren. In Zeeland speelt net zoiets. De (overigens vrij ruime) bus-aansluitingen in Vlissingen en Middelburg zouden een vertraging van 30 minuten opleveren, terwijl het missen van de stoptrein naar Antwerpen een vertraging van 60 minuten oplevert. Over elke aangepaste minuut wordt hard nagedacht door een stel knappe koppen bij Jaarplan en wordt precies gekeken naar het effect daarvan. Je kunt bij een bericht als dit gelijk moord en brand schreeuwen en het zien als een manier hoe 'the beast' de hele wereld weer probeert te belazeren, maar ik kan je garanderen (ik ken toevallig een aantal mensen die dat doen) dat deze kleine wijzigingen zijn gemaakt door geëngageerde slimme jongens die een voor de reiziger zo optimaal mogelijk systeem proberen te maken en niet genoeg verdienen om iets te geven om de bonus van de top.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Kleine wijzigingen dienstregeling NS vanaf maandag

Bericht door Fles »

Tsja, als we van elke beslissing van NS moesten aannemen dat er door knappe koppen hard over nagedacht is en dat het DUS het enige juiste is, dan vraag ik me af of we wel op dezelfde planeet leven. Maar goed.
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Kleine wijzigingen dienstregeling NS vanaf maandag

Bericht door RoelZ1 »

Dat hoeft ook niet, het kritisch kijken naar besluiten is een belangrijk onderdeel van dit forum. Die kritiek inhoudelijk onderbouwen is dan wel belangrijk. Als je denkt dat deze verandering van de dienstregeling een negatieve impact op de aansluitingen heeft dan is dat natuurlijk goed om te melden met voorbeelden van verslechterde aansluitingen en schattingen van de totale impact van de wijzigingen. Door alleen te zeggen: "het zal wel weer gedaan zijn om de cijfertjes te verbeteren ten kosten van de reiziger" zonder het inhoudelijke besluit op zijn merites te beoordelen doe je aan ongefundeerde stemmingmakerij en kwets je een groot aantal spoormedewerkers op dit forum.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kleine wijzigingen dienstregeling NS vanaf maandag

Bericht door reisthijs »

Fles schreef:En terecht wel, ik vind het gewoon nergens op slaan. Men weet al decennialang precies hoeveel tijd er nodig is om met een trein type X van Eindhoven naar Den Bosch te komen. Dat hoeft niet anno 2013 ineens 3 minuten meer te worden. Dat is puur voor het opleuken van de punctualiteitscijfers.
Hier was het net andersom: de rijtijd was in december ineens een paar minuten minder geworden. Na een paar weken kwam men er dus achter dat dit - hoe verrassend - te krap is en nu draaien ze die wijziging dus weer terug.

Ik kan me wel voorstellen dat op een traject als de Zeeuwse lijn, waar nu redelijk traag materieel voor stoptrein speelt, het van te voren niet perfect in te schatten was of ze de rijtijden konden halen. Maar je zou natuurlijk ook kunnen denken, we plannen het eerst extra ruim en kijken dan of de tijden misschien verkort kunnen worden. Dan heb je niet dat treinen ineens vroeger gaan vertrekken maar hooguit ietsje later.
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Kleine wijzigingen dienstregeling NS vanaf maandag

Bericht door Fles »

RoelZ1 schreef:Door alleen te zeggen: "het zal wel weer gedaan zijn om de cijfertjes te verbeteren ten kosten van de reiziger" zonder het inhoudelijke besluit op zijn merites te beoordelen doe je aan ongefundeerde stemmingmakerij
Klopt ja, ik laat me daar weleens in meeslepen, dat is niet goed.
en kwets je een groot aantal spoormedewerkers op dit forum.
Oneens. Gekwetst zijn is een keuze. Als iemand gekwetst is door een willekeurige uitlating van een willekeurige internetheld, dan kun je beter een ander beroep kiezen. Een beroep waar niemand iets zogenaamd kwetsends over kan zeggen. En, hoe verrassend, zulke beroepen bestaan niet ;)
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 40 gasten