Kamperlijn

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Kamperlijn

Bericht door CamilleKreemers »

Nu de aanbesteding mislukt is van de kamperlijn, is het dan niet gewoon mogelijk om alsnog de treindienst bij Zwolle-Emmen te voegen? Arriva is maar 2 treinstellen nodig om de huidige dienst uit te voeren.

Daarnaast kan wel de frequentie verhoogd worden als er bijvoorbeeld bij Stadshagen een station met dubbelspoor wordt aangelegd. Dan kan je daar de trein laten kruisen en is de provincie ook tevreden.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Kamperlijn

Bericht door Michael 1988 »

Het is wel mogelijk, alleen is de Kamperlijn een diesellijn en de Emmerlijn een elektrische lijn. Arriva moet dus twee of meer dieseltreinstellen bij gaan bestellen of huren van NS wat waarschijnlijk meer gaat kosten dan wanneer Arriva de bestelling bij de bestelling voor bijvoorbeeld de Achterhoek had toegevoegd.

Wat misschien wel beter is, is om de lijn te voegen bij Zwolle - Almelo (- Enschede). Zwolle - Almelo is ook een diesellijn en dan kan het wel gekoppeld worden aan de Vechtdallijnen (dus incl. Almelo - Mariënberg). Alleen dan is het misschien verstandiger om de treinstellen die Syntus voor de Achterhoek gebruikte over te kopen, mits die niet al gesloopt of verkocht zijn. Zo behoudt je namelijk dezelfde treinstellen voor de diesellijnen.

Of de provincie moet plannen hebben om het Kamperlijntje en Zwolle - Almelo te gaan elektrificeren
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Kamperlijn

Bericht door iljitsch »

Maar hoe zinnig is het die lijn in bedrijf te houden nu de nieuwe verbinding Zwolle - Lelystad er is, aangezien de oude lijn geen extra tussenliggende stations bedient. Zorg gewoon voor een goede busverbinding met het nieuwe station.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Kamperlijn

Bericht door Michael 1988 »

Ik zei ook niet voor niets die lijn te voegen bij de lijn Zwolle - Almelo. Dus in feite koppelen. Eventueel kan er wel een extra halte bij, bij 's-Heerenbroek (iig noordoost Zwolle). Zo creëer je voor de mensen uit Kampen een directere verbinding richting Almelo en verder zonder al te veel over te stappen.
CamilleKreemers
Berichten: 4382
Lid geworden op: vr 04 jan 2013, 20:10

Re: Kamperlijn

Bericht door CamilleKreemers »

De provincie wil toch een draad boven die rails leggen, dus dan kan Arriva ook met die Spurts rijden erop. Dan is het probleem toch al opgelost? Koppelen aan een andere serie is niet handig door keringen en de plek op Zwolle. Gewoon extra stations plaatsen en het kan ook een beter product zijn dan de Hanzelijn. Het ligt er ook aan wat je de prijs ervan maakt.

De bus kan ook, maar dan puur een busbaan. Anders moet je weer door eigen verkeer. Echter las ik dat er 5000 reizigers per dag geteld zijn, dus kan me niet indenken dat dat al klopt.
flipje
Berichten: 1249
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Kamperlijn

Bericht door flipje »

Voorlopig blijft de NS rijden op het Kamperlijntje. De provincie laat op dit moment een studie uitvoeren wat beste mogelijkheid is voor het traject (trein/tram/bus). Rond de zomer zal de uitkomst hiervan bekend worden gemaakt.
NintendoC
Berichten: 420
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Kamperlijn

Bericht door NintendoC »

Ik vermoed dat ede treinverbinding blijft, en dat er een extra station in Stadshagen komt. 2x of 4x per uur zal de vraag gaan worden. Misschien in de bredespits 4x in het uur, en daarbuiten 2x per uur? Op dit moment wordt er in de brede spitsen (6:30 tot 10:00 en 14:30 en 19:00) ook al twee stellen ingezet, met een 4x per uur bediening kun je die twee stellen dan apart inzetten, en de rest van de tijd zet je één treinstel erop met 2x per uur.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Kamperlijn

Bericht door iljitsch »

Ik ben benieuwd naar wat er uit dat onderzoek komt, maar ik schat toch in dat het opheffen wordt. Het nieuwe station is veel interessanter dan het oude omdat je ook richting Lelystad kan, en de oude lijn heeft verder geen stations en gaat na de bebouwde kom van Zwolle alleen door leeg gebied waar nieuwe stations geen zin hebben. Aan de westkant van Zwolle een nieuw station zou voor de hand liggen als die lijn ook nog ergens anders heen ging, maar in de huidige situatie hebben alleen die paar mensen die naar Kampen willen er voordeel van, de rest zal toch op station Zwolle moeten overstappen. Veel handiger om gewoon een bus te laten rijden dus.

Of ze moeten de lijn doortrekken naar Emmeloord. De enige keer dat ik naar Kampen treinde zaten er allemaal scholieren/studenten uit Emmeloord in die met de bus verder moesten. Wordt alleen lastig om het huidige station Kampen om te bouwen van kop naar doorgaand. Maar met light rail zou dat makkelijker zijn, dan kan je gelijkvloers kruisen tussen station Kampen en de rand van de stad.
NintendoC
Berichten: 420
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Kamperlijn

Bericht door NintendoC »

Station Kampen Zuid is in vergelijking met Station Kampen een nietszeggende halte plaats. Station Kampen is vele malen drukker dan Kampen Zuid. Het 'oude' station heeft ook amper last van de Hanzelijn. Alleen een aantal mensen uit de zuidelijkste wijken van Kampen nemen het nieuwe station.
Michael 1988
Berichten: 2252
Lid geworden op: ma 17 mei 2010, 22:53
Locatie: Schijndel

Re: Kamperlijn

Bericht door Michael 1988 »

Als ik zo kijk naar de huidige situatie is het niet heel erg moeilijk om de lijn door te laten trekken naar Emmeloord. Na het station kan het spoor tussen de IJssel en De Spoorkade lopen (gaat maar net, maar het is volgens mij mogelijk over dat grasveld. Het enige probleem wordt waarschijnlijk de kruising bij de Stadsbrug, maar als er op alle vier de kruisende wegen stoplichten worden geplaatst met slagbomen en hekwerk bij de stoep naast het station is het probleem mogelijk al opgelost. Als ze bij het meest zuidelijke spoor ook nog eens een perron aanleggen en meer naar het westen toe een koppeling met het noordelijke spoor (nog bij het station op de plek tussen de huidige stootblokken) is er een passeringsmogelijkheid bij station Kampen.

Maar de doortrekking naar Emmeloord met daarbij een station in Ens lijkt dan het enige rendabele wat er uit de lijn op zich zelf staand gehaald kan worden. Of het moet in zijn geheel vervangen worden door een (HOV)busdienst of gekoppeld worden aan een ander spoorlijn.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Kamperlijn

Bericht door webguy »

Keek overigens voor mn oma in Emmeloord die naar Bergen op Zoom wilde. Die verbinding is via de Hanzelijn niet echt sneller, alleen duurder omdat je de Fyra moet nemen Asd - Rtd, maar Kpn - Zl - Rtd - Bgn is dus net zo snel als Kpnz - Asd - Rtd - Bgn.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kamperlijn

Bericht door Daniel »

Kampen Zuid lijkt me voor zo'n verbinding toch al sowieso geen optie? Vooral omdat je een snelle busverbinding met station Kampen hebt en voor Kampen Zuid daar nog een keer zou moeten overstappen. Dan is het mogelijk nog handiger om met de Qliner van Emmeloord naar Lelystad te gaan, al blijf je dan alsnog met dat stuk Fyra zitten (4 minuten eerder uit Lelystad vertrekken zorgt dat je een halfuur eerder op Bergen op Zoom bent dan rechtstreeks met de s2600)
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Kamperlijn

Bericht door webguy »

Ja, dat is vrij onhandig - ik ging even gemakshalve er vanuit dat mn oma tussen beide stations kon kiezen.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Kamperlijn

Bericht door iljitsch »

Wanneer worden de buskaarten opnieuw geschud in Kampen? Ik neem aan dat er dan wel wat meer nadruk op het nieuwe station gelegd zal worden.

Overdag is Kampen - Zwolle - Bergen op Zoom ongeveer even snel als vanaf Kampen Zuid en met de fyra en Kampen Zuid via Zwolle is 10 min langzamer vanwege de slechtere overstap... Hier wreekt zich duidelijk dat de t2600 zo vaak stopt, als je die het hele eind neemt is dat een half uur extra.
Gebruikersavatar
Daniel
OVNL-bestuurslid
Berichten: 39115
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:29
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Kamperlijn

Bericht door Daniel »

Het vervelende van het nieuwe station is dat het wat ongelukkig ligt om te bedienen vanaf plaatsen in de omgeving. Je komt er makkelijk vanuit de richting Dronten, maar da's sinds de Hanzelijn nou niet heel relevant meer. Vanuit de Noordoostpolder moet je heel Kampen door om er te komen.
Schapekop in de Keistad
Dagelijks Amersfoort - Veenendaal-De Klomp en weer terug...

Mijn foto's: https://www.flickr.com/dbleumink/
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Kamperlijn

Bericht door Vinny »

Mocht je de Kamperlijn zelf gaan doortrekken naar de Noord-Oostpolder zelf lijkt me dat niet echt een issue ;)
Ik ben er zelf voor om de lijn te vervangen door een busbaan. Die kan je ook gebruiken voor de relatie Urk-Zwolle. Tussen die steden schijnt in de spits nog wel flink wat vervoersvraag te bestaan.
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Pikobo
Berichten: 153
Lid geworden op: za 19 mar 2011, 23:12
Locatie: Lelystad

Re: Kamperlijn

Bericht door Pikobo »

Daniel schreef:Het vervelende van het nieuwe station is dat het wat ongelukkig ligt om te bedienen vanaf plaatsen in de omgeving. Je komt er makkelijk vanuit de richting Dronten, maar da's sinds de Hanzelijn nou niet heel relevant meer. Vanuit de Noordoostpolder moet je heel Kampen door om er te komen.
Dat laatste klopt natuurlijk niet. Vanuit de Noordoostpolder via de N50 ben je zo bij Kampen Zuid! Maar of dat zinvolle verbindingen kan opleveren dat is wel de vraag!
hidihi
Berichten: 536
Lid geworden op: za 30 okt 2010, 00:10

Re: Kamperlijn

Bericht door hidihi »

Het is lastig om voor dit lijntje een toekomst uit te stippelen. Ik denk wel dat de spoorlijn in zijn huidige vorm wel behouden moet blijven omdat een baanvaksnelheid van 140 een enorm voordeel is(slechts 9 minuten reizen kampen Zwolle) Je kunt de lijn ombouwen naar tram of bus maar de topsnelheid is dan waarschijnlijk maar 80 kmh. Met de tram of bus kunje misschien een directere relatiemaken met de woonwijken maar wat je aan overstaptijd bespaart ben je grotendeels kwijt doordat de tram/bus geen hoge topsnelheid heeft.

In sommige landen gaan treintrajectendie gedeeltelijk over de openbareweg. Zoiets kan/mag in Nederland eigelijk niet maar het zou voor kampen misschien wel een oplossing kunnen zijn. Je houd de topsnelheid van het huidige snelletraject Zwolle kampen (slechts 9 minuten) en na station kampen rij je dan met de trein over de openbareweg (topsnelheid 40 km) en bedien je de direct stadskernen waardoor inwoners van kampen sneller in Zwolle omdat men niet hoeft over te stappen. Vanwege de krappe wegen in kampen en ongeschikt treinmateriaal blijft zoiets natuurlijk wishfull thinking.

Nee ik denk dat het economisch slim is om de lijn zo te laten. Er is eventueel mogelijkheden om halverwege het traject over 2 a 3 km dubbel spoor te maken waardoor treinen elkaar kunnen passeren zonder te stoppen waardoor je een 15 minuten dienst kan maken. Een 15 minutendienst gaat meer reizigers opleveren maar de investering gaan ze er misschien niet uithalen. De provincie kan het traject verlengen naar Emmeloord de bouwkosten gaan niet hoog zijn omdat er weinig bebouwing is. Helaas heeft Emmeloord slechts 25.00 inwoners waardoor de lage bouwkosten er waarschijnlijk toch niet uitgehaald gaan worden.

Ik denk dat de lijn Enschede Zwolle verlengen naar kampen de enige rendabele manier is om extra reizigers te trekken.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Kamperlijn

Bericht door Suus »

Ik vind dat de treindienst Enschede - Zwolle naar Kampen verlengen een idioot idee is.

A: De behoefte aan deze doorgaande verbinding zal erg laag zijn.
B: Je kan de trein nergens fatsoenlijk kwijt in Zwolle en je moet het hele emplacement over.
C: De dienstregelingen op deze lijn kan je alleen op elkaar aansluiten door bepaalde aansluitingen in Zwolle te laten vervallen.
D: Diesel is sinds dit jaar flink duurder, door de heropening van de lijn bij Nijverdal zal het aantal reizigers er fors toenemen en moeten er langere treinen rijden. De lijn naar Kampen heeft geen behoefte aan die hele lange treinen maar ze zullen er wel komen door deze koppeling. Verspilling van geld en diesel.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Kamperlijn

Bericht door iljitsch »

Als de lijn blijft lijkt het me ZEER sterk dat de frequentie verhoogd zal worden, want in feite is de frequentie nu al verdubbeld met de nieuwe spoorlijn, dan zou je dus drie keer zo veel treinen hebben dan tot voor kort.

De stad Kampen heeft zo'n 35000 inwoners (de gemeente 50k). Een lijn naar Emmeloord lijkt me niet totaal ondenkbaar, plaatsen als Harlingen en Delfzijl zijn kleiner. Het moet alleen niet te veel kosten, natuurlijk.
NintendoC
Berichten: 420
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 16:58

Re: Kamperlijn

Bericht door NintendoC »

Die tram zou ook 4x per uur gaan rijden. Ik zie niet in waarom dat niet met een trein kan.
In plaats van 2 treinstellen in de spits in te zetten met 2x per uur, kun je ook 1 treinstel per keer in zetten maar 4x per uur rijden. Tis maar net wat je wilt natuurlijk.
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5863
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kamperlijn

Bericht door reisthijs »

hidihi schreef:Het is lastig om voor dit lijntje een toekomst uit te stippelen. Ik denk wel dat de spoorlijn in zijn huidige vorm wel behouden moet blijven omdat een baanvaksnelheid van 140 een enorm voordeel is(slechts 9 minuten reizen kampen Zwolle) Je kunt de lijn ombouwen naar tram of bus maar de topsnelheid is dan waarschijnlijk maar 80 kmh.
De huidige baanvaksnelheid is slechts 100 kmh, er bestaan ook trams en bussen die deze snelheid kunnen halen. Dus wat dat betreft zou het weinig verschil maken.
"Laat je ledematen bewegingen maken"
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Kamperlijn

Bericht door Klaasje »

NintendoC schreef:Die tram zou ook 4x per uur gaan rijden. Ik zie niet in waarom dat niet met een trein kan.
In plaats van 2 treinstellen in de spits in te zetten met 2x per uur, kun je ook 1 treinstel per keer in zetten maar 4x per uur rijden. Tis maar net wat je wilt natuurlijk.
In de praktijk komt het er alleen op neer dat je met twee treinstellen rijdt met de treinen die aansluiten op de IC-knoop omdat het net niet past in een los treinstel en dat met een los treinstel kunt rijden met de treinen die niet aansluiten op de IC-knoop. Netto is er dan alleen maar meer materieel nodig.

Bovendien heb je het probleem met enkelspoor en kruisen. Nu kan je met een trein pendelen zonder een andere trein in de weg te zitten. Als je op enkelspoor de frequentie verhoogd komen de treinen elkaar onderweg tegen en heb je dubbelspoor nodig of een wachtplek. Wachten op die wachtplek kost tijd. Als dat te lang duurt dan moet je opeens op een van de eindpunten "lang keren" voor voldoende robuustheid. Dan heb je opeens zelfs drie omlopen. Het is allemaal net iets lastiger dan het lijkt.
flipje
Berichten: 1249
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 10:36
Locatie: Zwolle e.o.

Re: Kamperlijn

Bericht door flipje »

Volgens mij wordt hier een beetje te makkelijk gedacht om de Kamperlijn door te trekken naar Emmeloord/NOP. Hoewel de vervoersvraag naar Zwolle/Kampen vanuit de NOP groot is, zal een trein iets te veel van het goede zijn (vervoersvraag in de daluren/weekend zijn beperkt). Ook de kosten zullen behoorlijk zijn omdat er een brug over het Ramsdiep zal moeten komen (nieuwe brug waar de N50 over heen loopt heeft € 126 miljoen gekost!). Dus door trekken van het Kamperlijntje gaat het niet worden :roll: .
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Kamperlijn

Bericht door iljitsch »

Wellicht is het mogelijk die bestaande brug te gebruiken. Eventueel bouw je er dan een nieuwe fietsersbrug naast.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten