Joshua naar Berlijn

Dit is het forumdeel voor jouw mooie foto's. Plaats dus al je reisverslagen hier. Ook overige foto's zijn welkom, mits ze voorzien zijn van een omschrijving waarom je die foto graag wil laten zien.
Plaats reactie
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Joshua naar Berlijn

Bericht door Joshua »

EINDELIJK weer een verslagje van mij.

Samen met Moric ben ik naar Berlijn gereisd voor een korte vakantie van 2 t/m 5 januari.
Ik had alleen mijn kleine handcamera mee genomen. Daarvan zijn helaas heel wat foto's mislukt. Toch wil ik graag met jullie mijn reis delen in dit reisverslag. Niet alle foto's zijn even duidelijk. Maar laat dat de pret niet drukken.

We hadden voor de heenweg een Quer-Durchs-Land-Ticket en voor de terugweg een Schoenes-Wochenend-Ticket. Dus we hebben de reis gemaakt met alleen regionaal OV in Duitsland. Wat zeker een leuke ervaring is als je ook wat meer stations wil zien dan wat in Berlijn zelf te vinden is.

Hier een overzicht van hoe naar Berlijn zijn vertrokken:
Afbeelding

Ik was nog nooit op het station van Kleef geweest en was dus nogal teleurgesteld. Ik vond het maar een trieste bedoeling. Maar toch stond ik er heel blij te wachten op mijn trein zodat ik eindelijk naar Berlijn kon gaan.
Afbeelding

En daar was de trein dan eindelijk.
Afbeelding

Vanaf Kleve (Kleef) vertrokken we dus naar Krefeld Hbf met de NordWestBahn.
Krefeld vond ik persoonlijk nog best een mooi station. Daar heb ik natuurlijk ook heerlijke Duitse kaasbroodjes gehaald voor onderweg. Die dingen smaken echt geweldig.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Van daaruit gingen we door naar Dortmund Hbf. Daar hadden we maar een kwartier. Dus die is besteed aan roken aan de voorzijde van het station. Daar heb ik natuurlijk wel een foto van de voorzijde gemaakt.
Afbeelding

Toen gingen we door naar Minden (Westf). Een erg knus station wat iets nogal nostalgisch had. Een soort kasteel. Met een toch wat ouderwetse maar zeer gezellige wachtruimte binnen. Maar rondom het station was dan ook echt niks te doen.
Afbeelding

En door naar Braunschweig Hbf. Hier lekker bij de McDonalds gegeten.
Verdere toelichting volgt op de terugweg.

Door naar Magdeburg Hbf.
Van alle treinen die we hebben gehad in Duitsland was deze geweldig. Stopcontacten in de 2de klas, dus me iPhone kon bijgeladen worden. Stoelen die heel zacht zaten en helaas wat minder fijn, een arrogant mokkel tegenover ons dat elke keer als ze onze kant op keek een heel verwaand gezicht trok.
Afbeelding

Magdeburg Hbf was onze laatste overstap buiten Berlijn. Alweer een best oud station, maar er omheen heel veel nieuwe gebouwen. Echt een stad die naar mijn idee echt aan het opbloeien is sinds de hereniging van Duitsland.
Afbeelding

In tegenstelling van wat je op het eerste plaatje ziet, zijn wij niet uitgestapt bij Berlin Alexanderplatz maar bij Berlin Hbf. Dit station wilde ik namelijk echt gezien hebben. Hier heb ik dan ook echt mijn ogen uitgekeken.
Helaas heeft me camera me daar het hardst in de steek gelaten, maar toch nog 1 duidelijke foto er tussen.
Afbeelding

Van daar uit met de S-bahn naar Berlin Hackescher Markt waar we ongeveer 5 a 10 minuten van het hotel vandaan zaten.
In Berlijn zelf heb ik eigenlijk geen OV gerelateerde foto's gemaakt, daar was ik vooral bezig met shoppen en de toerist uithangen. Voor iedereen die van plan is binnenkort ook naar Berlijn te gaan raad ik aan een rondleiding te volgen door ondergrondse bunkers uit de oorlog. Metrolijn U8 stopt er letterlijk voor. Want 1 van de rondleidingen, die wij hadden start letterlijk in het metrostation Gesundbrunnen.
Hier even een linkje: http://berliner-unterwelten.de/tour-1.13.0.html
Helaas heb ik daar zelf geen foto's van. Dat mocht niet, ze kwamen met een lulverhaal dat ze daar de copyrights niet voor hadden.

Onze terugweg was iets anders, hoewel ik de heenweg leuker vond zagen we hier toch wat kleinere stations met allemaal wel ergens een leuk karakter. Hier zitten ook wat foto's tussen van treinen. Op de terugweg wel gelukt.
Hier weer de route:
Afbeelding

Toen we 's morgens om 8uur klaar stonden, kwam er tot mijn grote verbazing geen DB maar OBEG trein aangereden. Maar hij zat nog verrekt comfortabel en een hele grappige stewardess/conductrice.
Onze eerste overstap was in Rathenow. Ik heb hier enkel de perrons gezien maar vond het er behoorlijk troosteloos uitzien.
Eerste plaatje is van de trein waar we in zaten, al zie je vooral de locomotief op de foto.
Afbeelding

En hier nog verder wat van het station:
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Van Rathenow door naar Stendal, een heel leuk klein station maar waar ik weer heerlijke Duitse kaasbroodjes heb gehaald.
Stendal vond ik echt een leuk station, niet zo heel groot, wel lekker knus en er liepen best wat mooie mannen rond.

De trein waarmee we aankwamen.
Afbeelding

De voorkant van het station.
Afbeelding

Het perron.
Afbeelding

Vanaf Standel gingen we door naar Braunchweig Hbf, waar op de heenweg geen foto was gemaakt heb ik dat nu wel gedaan. Een Rotterdam wat voor mij vanaf de voorkant een Rotterdam gevoel geeft. Maar zo vaak kom ik daar niet, dus ik kan niet zeggen of het terecht is.
De trein waarmee we aankwamen.
Afbeelding

De voorkant.
Afbeelding

Het bus en tram-station:
Afbeelding

Van Braunchweig door naar Minden.
Helaas zijn alle overstappen die nog plaats vonden in Hamm (Westf) en Krefeld Hbf te kort geweest om even lekker de tijd te nemen om foto's te maken, daar is het dus vooral bij roken en eten gebleven.

Dit was mijn verslagje dan. Niet heel denderend maar ik ben dan in Berlijn zelf ook met heel andere dingen bezig geweest.
Gebruikersavatar
Ardan
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13036
Lid geworden op: wo 10 jun 2009, 21:52
Locatie: Deventer

Re: Joshua naar Berlijn

Bericht door Ardan »

Leuk verslag, al had ik eerlijk gezegd wel iets meer Berlijn-foto's verwacht. Berlijn is een geweldige stad, ik wil er dit jaar ook nog eens heen. Ben je daar ook nog met de S-Bahn en metro geweest?
Oh ja, roken is slecht voor je. Ga je dood van.

:mrgreen:
Ik doe ook maar wat
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Joshua naar Berlijn

Bericht door Thom91 »

Leuke foto's! :)
Komt wel goed schatje.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Joshua naar Berlijn

Bericht door Fles »

Roken is Zoooo Berlijnse Muur :P
Roken kan echt niet meer! *O*
010jongen
Berichten: 717
Lid geworden op: ma 25 apr 2011, 19:56

Re: Joshua naar Berlijn

Bericht door 010jongen »

Leuke fotoverslag!, ik ga volgende maand 5 dagen naar berlijn. Ben er al eens eerder geweest. Echt geweldig voor ov liefhebbers. Helemaal de interlokale tramlijnen in het oosten van berlijn. Kan me van vorige keer nog herinneren dat er in kopenick een dag is dat men massaal rondritten rijdt met museum materieel. Verder is U2 ook de moeite waard, lekker veel bochtwerk.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Joshua naar Berlijn

Bericht door Joshua »

In Berlijn zelf heb ik vlink wat ritjes met de S-Bahn en U-Bahn gemaakt. Maar veelal op locaties waar het nogal druk was om een mooie foto te maken. Maar je moet natuurlijk altijd wat achter de hand houden om een keer terug te gaan :D.
En ik was met iemand die zelf geheel niks om OV geeft, ja alleen op de manier om van A naar B te komen.

Wij waren meer bezig met de toerist uithangen, shoppen, typische toeristen dingentjes bezoeken en de Berlijnse jongens natuurlijk, want die zijn ook niet verkeerd. Al geeft het grensgebied van Duitsland soms een wat verkeerd beeld over duitse jongens.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Joshua naar Berlijn

Bericht door Joshua »

En over het roken...

Ik heb tegen mezelf gezegd dat ik zou stoppen zodra ik terug kom van Berlijn. Nou die zondag er na heb ik me pakje leeg gerookt en tot nu toe nog geen nieuwe gekocht. Nu nog vol blijven houden haha.
Timon91
Berichten: 871
Lid geworden op: ma 29 jun 2009, 14:24
Locatie: Arnhem

Re: Joshua naar Berlijn

Bericht door Timon91 »

Leuk reis! Twee jaar geleden heb ik jullie terugweg als heenweg gebruikt, met Enschede als beginpunt. Stendal vond ik maar een troosteloze plaats. De kleine stations tussen Rathenow en de voormalige DDR/BRD grens tussen Stendal en Wolfsburg liggen er ook bijna allemaal extreem vervallen bij. Tussen Stendal en Rathenow zaten we ook als enige in de trein :P

Berlin zelf maakt een hoop goed natuurlijk, heerlijke stad!
Mijn Flickr account.
Joshua
Berichten: 1713
Lid geworden op: zo 22 nov 2009, 12:59
Locatie: Arnhem / Nijmegen

Re: Joshua naar Berlijn

Bericht door Joshua »

Die leuke vervallen stations maken de reis wel leuk, geeft een leuk sfeertje.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten