Kleine wijzigingen dienstregeling NS vanaf maandag

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Kleine wijzigingen dienstregeling NS vanaf maandag

Bericht door Wubbo »

Ik maak me op zich niet zo druk over dat er tijden wijzigen. Ik heb liever een trein waarvan ik weet dat ie op tijd is, dan een trein die altijd te laat is. Ook al is dat al jaren zo: doe mij maar een planning waar ik (tot op zekere hoogte etc) van op aan kan. Het gaat mij om de manier van communiceren: die is echt beneden elke maat. Je kan eerder vertrekken, hoe goed bedoeld, niet communiceren aan reizigers met een bericht op nu.nl. Op de homepage van ns.nl staat nog steeds geen overzicht of een melding...
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Kleine wijzigingen dienstregeling NS vanaf maandag

Bericht door zone5324bericht... »

Geert schreef:
zone5324bericht... schreef:je moet eigenlijk altijd van te voren je reis plannen, omdat wijzigingen altijd plaats hebben kunnen vinden en onvoorziene omstandigheden kunne ook invloed hebben op de treindienst...
het is net zoals met auto rijden.
dan hoor je eigenlijk ook van te voren te kijken of er files zijn...
Er is nogal een verschil tussen kijken of er storingen/werkzaamheden zijn op je vaste traject of het ineens aanpassen van de dienstregeling zonder al te veel informatie daarover. Maar bovendien vind ik niet dat je kunt verwachten dat mensen iedere week hun reis moeten plannen via de reisplanner als je verder precies weet hoe je reis loopt. NS moet gewoon niet ineens de dienstregeling aanpassen en dan pas de avond van tevoren via de media hierover communiceren.
(Er staat trouwens nog steeds geen linkje op de NS-homepage.)
maar als je van te voren kijkt of er iets aan de hand is, zie je ook meteen, dat de tijden aangepast zijn...

dat NS wel even duidelijkheid mag geven over de wijzigingen weerspreek ik ook niet, maar mensen moeten nog steeds ook zelf een beetje nadenken.
als je dan zo graag kuddedier wil blijven, dan moet je zelf de gevolgen maar dragen en 1 keer de trein missen om daarna wakker geschud te worden.

wat doe jij dan als er in een weekend opeens wat gebeurd is met het spoor waardoor even een tijdje de treindienst aangepast is?
dit zijn dingen die NS ook niet van te voren breed communiceert en dan heb je net zoveel mensen die er last van ondervinden, maar is het dan opeens wel goed te praten?

heb als bijstuurder regelmatig meegemaakt, dat in de nacht opeens een treinserie eruit gehaald werd vanwege infra problemen en dat wordt dan ook alleen maar gemeld via de normale info kanalen en dan zijn er dus ook genoeg mensen gedupeerd, omdat die niet van te voren gekeken hebben of er aanpassingen zijn aan hun reis.

het spoorboekje is nooit helemaal de hele looptijd hetzelfde gebleven...
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Kleine wijzigingen dienstregeling NS vanaf maandag

Bericht door Fles »

zone5324bericht... schreef: maar als je van te voren kijkt of er iets aan de hand is, zie je ook meteen, dat de tijden aangepast zijn...
Nee dat zie je niet. Je kijkt namelijk of er storingen zijn. Dan kom je helemaal niet bij tijden in de buurt.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Kleine wijzigingen dienstregeling NS vanaf maandag

Bericht door zone5324bericht... »

dan ben ik blijkbaar de enige die de reis gewoon elke keer in de planner intypt om te kijken welke tijden van toepassing zijn...
komt zeker, doordat ik de andere kant van het syteem ook gezien heb...
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Kleine wijzigingen dienstregeling NS vanaf maandag

Bericht door Klaasje »

Waarom zou ik? Ik ken de patroontijden uit mijn hoofd. Alleen voor de late avond en de vroege ochtend kijk ik voor de zekerheid.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Kleine wijzigingen dienstregeling NS vanaf maandag

Bericht door Wubbo »

Ik kijk voor mijn forensenritten echt niet in de reisplanner. Ik kijk of er storingen zijn, en als ik het station in loop kijk ik wel waar de trein vertrekt. En ik heb ook de andere kant meegemaakt, dus kennelijk is dat niet de reden.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Kleine wijzigingen dienstregeling NS vanaf maandag

Bericht door zone5324bericht... »

voor mij dus wrl, omdat ik weet, dat wijzigingen altijd voor kunnen komen, waardoor de reis op andere tijden plaats kan vinden.


maar nogmaals; ik gaf net ook al aan, dat ik ook vind, dat NS wel meer duidelijlheid mag geven over het doorvoeren van wijzigingen, zodat mensen die naar dit soort berichten luisteren van te voren op de hoogte kunnen ko,en en niet pas op het station tot de ontdekking komen, dat er iets is veranderd...
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kleine wijzigingen dienstregeling NS vanaf maandag

Bericht door Geert »

zone5324bericht... schreef:maar als je van te voren kijkt of er iets aan de hand is, zie je ook meteen, dat de tijden aangepast zijn...
Ik check bijna altijd verstoringen+werkzaamheden voordat ik een treinreis maak en af en toe actuele vertrektijden. Maar ik ga echt niet elke keer mijn reis in de reisplanner stoppen als NS niet communiceert dat er storingen, werkzaamheden of een aangepaste dienstregeling is, dat kost veel te veel tijd en bijna nooit veranderen ineens tijden.
wat doe jij dan als er in een weekend opeens wat gebeurd is met het spoor waardoor even een tijdje de treindienst aangepast is?
dit zijn dingen die NS ook niet van te voren breed communiceert en dan heb je net zoveel mensen die er last van ondervinden, maar is het dan opeens wel goed te praten?
Als er werkzaamheden zijn dan staat daar in ieder geval een bericht over:
- op de NS site
- in hun apps
- omroep op het station

Dat zijn de reguliere infokanalen en die triggeren mij om te kijken voor wijzigingen in de dienstregeling. Nu geldt dat NS al deze infokanalen niet benut heeft en dat alleen via NU.nl en nog wat andere media deze wijzigingen gecommuniceerd zijn. Dat is toch gek?
het spoorboekje is nooit helemaal de hele looptijd hetzelfde gebleven...
Dat is het probleem ook niet. Het is hier echt de manier van communiceren van NS.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Kleine wijzigingen dienstregeling NS vanaf maandag

Bericht door zone5324bericht... »

dat laatste beaamde ik ook al een paar keer, maar je weet, dat dit nooit het sterkste punt van ov-bedrijven is geweest...
RoelZ1
Berichten: 473
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 15:58

Re: Kleine wijzigingen dienstregeling NS vanaf maandag

Bericht door RoelZ1 »

Klaasje schreef:Waarom zou ik? Ik ken de patroontijden uit mijn hoofd. Alleen voor de late avond en de vroege ochtend kijk ik voor de zekerheid.
Maar ik neem toch aan dat je, als NS een bericht "tijden en sporen kunnen zijn veranderd" doorgeeft, (en je zou niet compleet op de hoogte van de wijzigingen zijn :wink:) je gewoon even de planner checkt om te kijken of er iets is veranderd? Het probleem is dat ze dat bericht niet via alle kanalen hebben doorgegeven. Een lijst met alle tijden en sporen die veranderd zijn is niet nodig. Zelfs bij de dienstregeling van december waren er zat wijzigingen die niet in de overzichten stonden zoals dat de s5100 en s5000 voorlangs kruisen op Gv en het veranderen van de tijden op Gd - Gvc.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Kleine wijzigingen dienstregeling NS vanaf maandag

Bericht door webguy »

Overigens zit ik ook middenin de reisinfo dus weet hoe een en ander werkt. Wat opmerkelijk is is dat er voor de reisinfo op het internet gekozen is voor het perspectief van de reiziger die niks weet en erg gecoached moet van "kijk vaker op ns.nl, we veranderen wel eens wat", terwijl op de borden op de perrons is de designfilosofie heel erg gericht op het communiceren van enkel de wijzigingen op het plan. Het zijn twee verschillende media, dat klopt, maar het is wel opmerkelijk. Als ns.nl dus zou aansluiten bij de borden op de perrons, dan zou je dus wel zien wat Wubbo zou willen zien...
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Kleine wijzigingen dienstregeling NS vanaf maandag

Bericht door Thom91 »

Kan jij deze feedback niet binnen NS doorsturen oid?
Komt wel goed schatje.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Kleine wijzigingen dienstregeling NS vanaf maandag

Bericht door webguy »

Tuurlijk, dat probeer ik ook :) Met de landelijk uitgedunde dienstregeling 7 en 8 december was er een probleem dat die niet als 'storing' was aangemerkt waardoor je in bijvoorbeeld de app van Geert maar ook in de NS app alleen onder "nieuws" zag dat er iets was. Niet echt handig, dus dat is toen ook opgepakt.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Kleine wijzigingen dienstregeling NS vanaf maandag

Bericht door Klaasje »

RoelZ1 schreef:
Klaasje schreef:Waarom zou ik? Ik ken de patroontijden uit mijn hoofd. Alleen voor de late avond en de vroege ochtend kijk ik voor de zekerheid.
Maar ik neem toch aan dat je, als NS een bericht "tijden en sporen kunnen zijn veranderd" doorgeeft, (en je zou niet compleet op de hoogte van de wijzigingen zijn :wink:) je gewoon even de planner checkt om te kijken of er iets is veranderd?
Aangezien je dat bericht zo ongeveer eens in de twee maanden hoort en er voor mijn "standaard" reizen alleen iets is gewijzigd is op 9 december 2012 voor het eerst in drie jaar... Nee. Het enige wat ik heb gedaan is de AV van Amsterdam CS erbij pakken op m'n telefoon omdat ik weet dat de spooropstelling daar zo nu en dan gewijzigd is in 2012.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kleine wijzigingen dienstregeling NS vanaf maandag

Bericht door Geert »

webguy schreef:Tuurlijk, dat probeer ik ook :) Met de landelijk uitgedunde dienstregeling 7 en 8 december was er een probleem dat die niet als 'storing' was aangemerkt waardoor je in bijvoorbeeld de app van Geert maar ook in de NS app alleen onder "nieuws" zag dat er iets was. Niet echt handig, dus dat is toen ook opgepakt.
Ja, nog bedankt daarvoor.
Inderdaad opmerkelijk dat NS er twee nogal uiteenlopende informatiestrategieën op nahoudt. Met name op de website kun je denk ik wel differentiëren: voor de onwetende reiziger inderdaad 'kijk op NS.nl en gebruik de reisplanner', maar voor de wat meer ervaren reiziger is het juist handiger om een lijstje met wijzigingen online te zetten. Vroeger werd dat wel gedaan voor dit soort wijzigingen.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Kleine wijzigingen dienstregeling NS vanaf maandag

Bericht door Vinny »

Informatie is maar verwarrend. Kan verkeerd worden opgevat en dan zijn wij wel ineens verantwoordelijk. Daarom roepen wij voornamelijk om: plan uw reis, kort voor vertrek, op www.ns.nl. Dan hoeven wij ook niet ingewikkeld te doen met serienummers en zo. Snapt toch niemand.


Waar is de tijd van het spoorboekje gebleven en inzichtelijke folders die vertelden wat er echt aan de hand was, plus een overzichtje van patroontijden?

Of ben ik teveel een kind van de jaren '80 en moet ik ook maar eens mijn smartfoontje configureren voor wifi-verbindingen (als die dan maar bereik heeft op het station... :roll: )
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
robert55
Berichten: 777
Lid geworden op: za 20 feb 2010, 19:27

Re: Kleine wijzigingen dienstregeling NS vanaf maandag

Bericht door robert55 »

Het probleem met dit soort veranderingetjes is niet dat er niet over is nagedacht of dat ze logica missen. De trein wordt er natuurlijk wel weer langzamer door: de verbeteringen [ook als ze in de praktijk tegenvallen] worden ieder jaar groots aangekondigd. En dan is er vervolgens zo'n beetje iedere maand een aantal kleine aanpassingen die altijd betekenen dat [in de naam van de onmeetbare robuustheid] de trein langzamer maken.
Het grote, irriterende probleem is dat NS de reizigers steeds meer probeert te sturen in de richting dat je altijd elke reis liefst op de dag zelf een uur voor het gewenste vertrek gaat plannen. En nee, dat hoeft een automobilist niet te doen

En dat de norm voor punctualiteit zogenaamd gehaald wordt zegt me langzamerhand niets meer. Dat is toch grotendeels de slager die zijn eigen plofkip keurt.
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Kleine wijzigingen dienstregeling NS vanaf maandag

Bericht door Fles »

zone5324bericht... schreef:dan ben ik blijkbaar de enige die de reis gewoon elke keer in de planner intypt om te kijken welke tijden van toepassing zijn...
Dat je elke keer als je met de auto een reis gaat maken, kijkt of er files zijn, okee dat is dan nog tot daar an toe. Maar ga je ook elke ochtend kijken of de weg er nog ligt? Dat verwacht je van ons namelijk blijkbaar.
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Kleine wijzigingen dienstregeling NS vanaf maandag

Bericht door zone5324bericht... »

files beinvloeden je reistijd.
wijzigingen in de dienstregeling ook.
maar blijkbaar kijk ik er gewoon anders naar en moet iedereen het op z'n eigen manier doen.

als NS wel van te voren duidelijk omgeroepen/gemeld zou hebben, dat er wijzigingen plaatsvinden, zouden ook nog genoeg mensen, daar niets mee gedaan hebben en voor die mensen zou het dan misschien raadzaam zijn om wel elke dag even de reis opnieuw te plannen om zeker te weten, dat je nog wel op dezelfde tijden reist...

inmiddels is in dit topic ook duidelijk geworden, dat NS niet even duidelijk hierover gecommuniceerd heeft.
maar ook is duidelijk geworden, dat NS zelf ook omroept in de trand zoals ik doe, door te verwijzen naar ns.nl om de eigen reis opnieuw te plannen.
dan is het aan de reiziger zelf hoe vaak deze dat zal doen/doet.
ik ben dan toevallig iemand die het voor elke reis doet...
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Kleine wijzigingen dienstregeling NS vanaf maandag

Bericht door Geert »

zone5324bericht... schreef:maar ook is duidelijk geworden, dat NS zelf ook omroept in de trand zoals ik doe, door te verwijzen naar ns.nl om de eigen reis opnieuw te plannen.
NS riep juist helemaal niets om, andere media riepen om dat er iets veranderd is. Bij NS stond het ergens ver weg gestopt op hun website...
zone5324bericht...
Berichten: 883
Lid geworden op: do 19 jan 2012, 21:57

Re: Kleine wijzigingen dienstregeling NS vanaf maandag

Bericht door zone5324bericht... »

ik bedoelde de algemene omroepberichten, omdat ze af en toe gewoon al zeggen, dat men op ns.nl moet kijken.

blijft inderdaad, dat ns niet duidelijk is geweest naar de reizigers toe...
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Kleine wijzigingen dienstregeling NS vanaf maandag

Bericht door webguy »

Overigens was het een HC ook al opgevallen, ik probeer iig te achterhalen of het inderdaad een bewuste keuze was of dat het ergens is blijven liggen.
Karl
Berichten: 4136
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 21:06

Re: Kleine wijzigingen dienstregeling NS vanaf maandag

Bericht door Karl »

De betreffende persoon was nog met kerstvakantie?
Het is een spectrum.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Kleine wijzigingen dienstregeling NS vanaf maandag

Bericht door Wubbo »

Ik heb ook geen omroepbericht op de stations gehoord over deze wijzigingen trouwens, maar ik ben niet in Zeeland en dergelijke geweest.
MdJ
Berichten: 4534
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:47
Locatie: Vleuterweide

Re: Kleine wijzigingen dienstregeling NS vanaf maandag

Bericht door MdJ »

Mijn huisgenoot moest aan mij vragen wat ze gingen veranderen in Apeldoorn. Ik denk -puur omdat hij het anders niet weet- dat ze in Apeldoorn wel hebben omgeroepen... :wink:
Bij twijfel: gebruik beton.
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten