Arnhem en Nijmegen: Alledaagse gebeurtenissen

Alles over het Openbaar Vervoer in Overijssel en Gelderland en oostelijk Flevoland.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #10

Bericht door Frank »

En dan is lijn 8 in de lijstjes op deze site pas op een redelijk laat moment door Alteveer gaan rijden. Er zijn hier en daar enkele kleine verslechteringen, maar eerlijk gezegd zijn er ook meer dan voldoende verbeterpunten.

Over de punctualiteit blijft ik me toch zorgen maken. Gisteren tegen het eind van de middagspits enkele bussen op lijn 31 met +8. Nu één +5, maar ook een met +13. Dat is toch nog wel veel, midden op de ochtend. En de bussen zijn nog niet al te best gevuld, eerlijk gezegd :| (ten noorden van Nijmegen iig). Dat zou er nog eens bij moeten komen, dat zou alleen maar meer vertragingen opleveren. In Elst heeft de bus nog maar weinig populariteit volgens mij, hoewel ik hem zelf zeer prettig vind.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #10

Bericht door fogeltje »

Die hele regio daar klaagt steen bij been: Elst, Oosterhout en Lent. Vooral Oosterhout deed ik eerst af als "zeik niet altijd eens zo" maar daar kom ik ook langzaam van terug, zeker met al die vertragingen. Ben benieuwd wat er vanaf volgende week uit gaat komen met die metingen. Ik hoop alleen niet dat er een vertekend beeld gaat optreden. Want het is tentamenperiode vanaf deze week, dus mogelijk reizen veel studenten niet/minder of op hele andere tijden omdat ze geen colleges hebben en tentamens (wellicht thuis) voorbereiden.

Overigens heeft Munckhof het busrijden bij Breng afgekeken :') +15 aankomst terwijl het helemaal niet druk was op de weg. In de bus was het ook druk, maar dat was het bij Diamond ook en die reden meestal met +5 afhankelijk van de chauffeur (als de chef of een bepaalde andere persoon reed zelfs gewoon op tijd). Wij zijn door de volgende 99 (8 minuten na ons) ingehaald en die bus daarop moet ook niet ver achter ons gezeten hebben :') Bedankt Arriva voor het vervangen van Diamond door Munckhof. Die gelede van Munckhof was ook nog eens vrij oncomfortabel, doe mij dan toch maar die oude B88 van Diamond (zolang daar de verwarming werkt :') )

Op de Brabantse Poort was er vanochtend gemiddeld zo +3 op lijnen op het moment dat ik er aan kwam (met uitzondering van mijn bus dan :') Die had al +10). Lijn 12 had op een gegeven +8, maar dat werd uiteindelijk +6...waardoor ik hem gemist heb :') Als alles op tijd gereden had, dan had ik die overstap sowieso makkelijk kunnen halen. Het wordt tijd dat het weer vakantie is, dan rijden ze tenminste goed op tijd, tenminste daar in die regio.
"Een touringcar is geen bus"
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21267
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #10

Bericht door Meltrain »

Waarom rijdt lijn 8 's avonds niet? :?
Het lijkt me dat die lijn ook 's avonds genoeg potentieel heeft (Vredenburg, Holthuizen, Alteveer, Geitenkamp, Presikhaaf).
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Srananbloke
Berichten: 424
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 21:35
Locatie: Arnhem

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #10

Bericht door Srananbloke »

Omdat lijn 8 een voortzetting is van lijn 20, maar met de nodige aanpassingen (Holthuizen en Alteveer in het bijzonder), is er qua frequentie weinig veranderd. Lijn 20 reed ook niet in de late avond. Maar men heeft niet zoveel rekening gehouden met het nieuwe reizigerspotentieel wat is ontstaan door diezelfde wijzigingen (en die van lijnen 3 en 4 natuurlijk). Als er in de late avond nog veel vraag is, dan zal een ingekorte lijn 8 (Alteveer-CS-Holthuizen) niet misstaan. Lijnen 5 t/m 7 nemen respectievelijk Presikhaaf en Geitenkamp voor hun rekening in de late avond, dat was in de tijd van lijn 20 ook al zo.
Last wish: I wish I had two more wishes.
Youtube
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #10

Bericht door fogeltje »

Meltrain schreef:Waarom rijdt lijn 8 's avonds niet? :?
Het lijkt me dat die lijn ook 's avonds genoeg potentieel heeft (Vredenburg, Holthuizen, Alteveer, Geitenkamp, Presikhaaf).
Zijn er alternatieven op loopafstand (waarbij ik tien minuten nog als loopafstand reken, maar laten we even zeggen vijf minuten)? In Nijmegen rijdt bijvoorbeeld lijn 3 's avonds niet, maar die heeft alternatieven doordat andere lijnen in de buurt of deels zelfs dezelfde route rijden (lijn 14 in Brakkenstein, lijn 1/4 in Hazenkamp voor het geval van lijn 3).

EDIT: vraag lijkt al (gedeeltelijk) beantwoord. :)
"Een touringcar is geen bus"
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #10

Bericht door Frank »

@Fogeltje: ik klaag niet over het lijnennet, maar alleen over de vertragingen. Zelf heb ik er gelukkig nog bijzonder weinig last van gehad, maar ik kan me voorstellen dat het niet fijn is als je een paar dagen achter elkaar met +8 aankomt. Het lijnennet is voor mij een mooie vooruitgang. In Woonpark Oosterhout hebben ze ook niet veel te klagen denk ik, zeker als de noodmaatregelen ooit weer voorbij gaan. Het dorp Oosterhout kan ik me wel wat bij voorstellen; steeds dat extra stuk door Lent gaat op een gegeven moment ook wel vervelen (als Elstenaar kende ik De Laar Oost op een gegeven moment ook wel). Dat er dan 's avonds en op zondag nu wel tweemaal per uur een bus rijdt is slechts een klein beetje troost.

@Meltrain: dat is historisch zo gegroeid en niemand heeft er waarschijnlijk geld voor over om het recht te zetten. Het noordelijke gedeelte van lijn 8, tussen CS en Presikhaaf, stamt af van lijn 6 tussen Kievitsdel en Presikhaaf. Deze lijn reed in de dienstregeling ingaangde 31 mei 1992 de hele week door tweemaal per uur. Met ingang van de dienstregeling van 29 mei 1994 reed er vanaf half negen 's avonds nog maar eenmaal per uur een bus. Ook op zondagochtend werd er nog maar eenmaal per uur gereden. Het ging snel met de bezuinigingen, per 2 juni 1996 werd er 's avonds laat niet meer gereden. Tussen Heveadorp en Arnhem kon je nog reizen met de taxiliner; op koopavonden reed een reguliere bus tussen Doorwerth en Arnhem.

Per 1 juli 1997 kwam het gedeelte tussen Arnhem en Kievitsdel te vervallen voor lijn 6 en werd overgenomen in andere buslijnen. Lijn 6 ging doorrijden naar Heteren. In Arnhem werd voortaan via ziekenhuis Rijnstate en de Geitenkamp gereden in plaats van het Sonsbeekkwartier.

Het zuidelijke gedeelte van het traject, het gedeelte dat nu tot Holthuizen rijdt, heeft in zekere zin z'n oorsprong in lijn 14. In de dienstregeling van 31 mei 1992 reed die lijn een route tussen Huissen en Elderveld. In Arnhem werd een nogal directe route gereden, dus niet dwars door de wijken. Op maandag tot en met zaterdag overdag werd tweemaal per uur gereden; op zondag werd overdag eenmaal per uur een route binnen Arnhem gereden. 's Avonds werd nooit gereden. Daarna is er teveel mee gebeurd om op te noemen. De bus ging in Arnhem een uitgebreidere route rijden, het werd een soort "Ringlijn Zuid" (net als de huidige lijn 4). De bus reed al snel amper meer van en naar Huissen. Alleen in de ochtendspits reed een enkele rit. In Arnhem werd dus wel door de wijken heen gereden, maar op zich hadden alle wijken ook nog een andere busverbinding met het CS. Op zich geen probleem dus dat er 's avonds geen bus reed, idem voor lijn 6.

Op 3 januari 2000 werden lijn 6 en lijn 14 samengevoegd tot 'servicelijn 20' (het traject naar Heteren bleef onder lijnnummer 6 rijden tot afgelopen december). Volgens mij was het de bedoeling dat deze servicelijn toegankelijk was voor rolstoelen en aangezien de buslijn ook daadwerkelijk door de hele stad kwam kon iedereen in principe met de bus reizen - behalve 's avonds dan. Later werd servicelijn 21 toegevoegd en daarna heeft nooit iemand meer aan het hele concept gedacht, behalve dat het terug te zien was aan de lijnnummers en er altijd lagevloersbussen reden. Lijn 20 reed maandag tot en met zondag overdag tweemaal per uur, op zondagochtend eenmaal per uur en 's avonds niet. Op 14 december 2003 ging de frequentie op zondag terug naar eenmaal per uur.

Tot nu toe werden nog steeds alle wijken door een andere lijn aangedaan die naar het CS ging. Pas afgelopen december kwam daar verandering in. Lijn 20 werd lijn 8. In Arnhem Noord ging lijn 3 een eenduidige route rijden; hierdoor werd niet meer door Alteveer gereden, de bus stopt alleen langs de rand van de wijk. Lijn 8 werd verlegd zodat de bus door de wijk heen ging, maar niet 's avonds dus. Kennelijk werd en wordt het acceptabel gevonden dat 's avonds na half negen mensen naar de rand van de wijk moeten lopen. In Arnhem Zuid werd lijn 8 ingekort ten gunste van wat de nieuwe lijn door Arnhem Zuid genoemd kan worden, lijn 4. Lijn 4 zou echter alleen het zuidelijke gedeelte van Vredenburg aandoen. Lijn 8 ging door het noordelijke gedeelte van Vredenburg berijden, als enige buslijn. Het eindpunt kwam te liggen in de wijk Holthuizen waar openbaar vervoer midden jaren '90 geschrapt werd. Die mensen hebben altijd al een eindje moeten lopen. Echter, het noordelijke gedeelte van Vredenburg en Holthuizen hebben daardoor 's avonds geen openbaar vervoer meer. Kennelijk werd en wordt het acceptabel gevonden dat mensen naar Kronenburg of naar het zuidelijke gedeelte van Vredenburg lopen.

Door dit alles zou het niet gek zijn dat lijn 8 ook 's avonds eenmaal per uur gaat rijden, in ieder geval tussen Alteveer en Holthuizen. Lijn 3 keerde vroeger ook bij Alteveer; ik ken de situatie niet maar ik neem aan dat lijn 8 dat eventueel ook zou kunnen doen. Toe te voegen aan het wensenlijstje zullen we maar zeggen.
Gebruikersavatar
Meltrain
Donateur
Berichten: 21267
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:29
Locatie: Delft

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #10

Bericht door Meltrain »

In Alteveer ligt een ruime keerlus met eindpuntvoorziening.
Lijn 8 kan daar dus prima eindigen.
Een andere mogelijkheid is om 's avonds lijn 8 alleen CS - Holthuizen te laten rijden en lijn 3 om en om te laten eindigen in 't Cranevelt en Alteveer (zoals voor 9 december altijd gebeurde), ervan uitgaande dat men de bovenleiding niet hals over kop verwijderd heeft.
Ik reis ongeveer 3x/week van Dt naar Dvd (of Asdz) en terug.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #10

Bericht door fogeltje »

Klachten Oosterhout die ik gelezen had kwamen inderdaad uit "Dorp". Ik heb me eens verdiept in de kaart en dat lijkt de westkant te zijn waar buiten lijn 2 niets komt. Lijn 14 en 31 ligt voor die mensen al op afstand en sommigen zouden het een alternatief vinden als die lijnen betrouwbaarder waren. Zover ik kan zien rijden ze ook nog eens een andere route en lijkt er geen gedeelde halte te zijn. Ideaal zou zijn een halte voor lijn 2/14/31 zodat je eventueel kunt overstappen van/naar Dorp. Probleem met lijn 2 is de lange route door Lent die het ook nog eens fors duurder maakt. En lijn 14/31 kampen dus met vertragingen.

Nog even een ander ding: de halte van lijn 10 bij CS is nu ook wit *bus* Was wel slecht dat ze juist die vergeten waren, want dat was een gloednieuwe halte :') Twitterman kon het eerst ook bijna niet geloven tot er meer meldingen van kwamen.
"Een touringcar is geen bus"
Srananbloke
Berichten: 424
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 21:35
Locatie: Arnhem

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #10

Bericht door Srananbloke »

De bovenleiding richting Burgers Zoo/Cranevelt is al aangepast aan de huidige (nieuwe situatie). Bij het terugbrengen van het alternerend laten rijden van lijn 3 in de avond moet alles weer opnieuw worden aangelegd (incl. een nieuw 'spinnenweb' bij het Oremusplein). De bovenleiding richting keerlus Alteveer hangt er nog wel.
Last wish: I wish I had two more wishes.
Youtube
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #10

Bericht door Frank »

@Fogeltje: vroegâh hoorde Lent bij de gemeente Elst, een gemeente van ongeveer 20.000 inwoners. Hoe 't met Oosterhout zat weet ik zo niet. Op een gegeven moment wilde de gemeente Nijmegen bij de Waalsprong uitbreiden - Elst wilde dit waarschijnlijk ook wel maar steden winnen dit soort gevechten blijkbaar. Lent ging over naar Nijmegen, er kwam een station en verder is er nooit meer naar oud Lent omgekeken (fiets er maar eens doorheen, de straten zijn soms behoorlijk slecht). Toen vond iemand dat er geen gemeentes meer moesten zijn kleiner dan 20.000 inwoners. Doordat Elst Lent kwijt was geraakt moest Elst dus fuseren. Er kwam de gemeente Overbetuwe waarin Elst samen ging met Oosterhout, Driel, Heteren, Zetten, Andelst, Valburg, Herveld en nog een paar veel te kleine dorpjes.

Uiteindelijk ging de gemeente Nijmegen bouwen in de buurt van het Overbetuwse dorp. Schijnbaar beledigd dat ze het dorpje Oosterhout niet bij de gemeente mochten voegen (ik verzin nu maar wat) hebben ze die nieuwbouwwijk ook Oosterhout genoemd zodat er tenminste een goede portie verwarring kan ontstaan. Om onderscheid te maken tussen het Overbetuwse en het Nijmeegse deel van Oosterhout worden nu vaak de termen woonpark Oosterhout (verschrikkelijke naam en hoort bij Nijmegen) en dorp Oosterhout (bij Overbetuwe) gebruikt.

De keuze om de lijn naar Oosterhout dorp via Lent te laten rijden is volgens mij dat de polikliniek die ergens in de buurt van Oosterhout ligt voortaan ook vanuit Lent te bereiken is met de bus. Desondanks klagen ze in Lent nog steeds, maar dat zal altijd wel zo blijven. Ik kan me de frustraties van de mensen in Oosterhout Dorp wel voorstellen; veel wijken in Nijmegen krijgen een snelle rechtstreekse bus met het station voor een goedkoper tarief en de mensen in Oosterhout moeten steeds door Lent heenreizen - en daar ook nog voor betalen. Op lange termijn is het, zo begreep ik, de bedoeling dat lijn 14 tweemaal per uur z'n eindpunt in Oosterhout krijgt (de ritten die niet naar Arnhem rijden), maar dat duurt nog vijf of zes jaar en zal dus wel nooit gebeuren. Om dat nu al te doen is het gebied in de Waalsprong nog niet dichtbevolkt genoeg voor.
Laatst gewijzigd door Frank op di 08 jan 2013, 14:56, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #10

Bericht door fogeltje »

Jezus, wat een gedoe zeg :') In ieder geval bedankt voor de toelichting, nu is me een en ander wel duidelijk, ik vond het al zo raar. Bij "woonpark" denk ik overigens om een of andere reden altijd aan woonwagenkamp, vraag me niet waarom :')

Lijn 14 doortrekken (ritten tot CS) zou eigenlijk een hele mooie oplossing zijn. Dan kun je Oosterhout Dorp ook nog eens 4x per uur een bus bieden waarvan de helft sneller en rechtstreekser. Zou misschien alsnog kunnen en alle ritten van lijn 2 inkorten tot Ressen? Of houdt Lent dan niks meer over? (EDIT: kijk net op wiki, dan houdt Lent alles, want vanuit Nijmegen gezien komt Lent voor Ressen)

En ja, in Lent zullen ze altijd klagen. Daar willen ze alles, zolang het maar niet rechtstreeks van invloed is op ze (bijvoorbeeld die doorsteek van Visveld naar Bemmel).
"Een touringcar is geen bus"
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #10

Bericht door webguy »

fogeltje schreef:Bij "woonpark" denk ik overigens om een of andere reden altijd aan woonwagenkamp, vraag me niet waarom :')
:pos: Hier hetzelfde...
Chauffeur63
Berichten: 104
Lid geworden op: di 27 nov 2012, 16:25

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #10

Bericht door Chauffeur63 »

fogeltje schreef: Zijn er alternatieven op loopafstand (waarbij ik tien minuten nog als loopafstand reken, maar laten we even zeggen vijf minuten)?
Ik begrijp al het klagen en vragen niet zo.
De vervoersarchitecten, directies, raden enz. enz zijn een jaar, heel, heel druk geweest om het Provincie, Gemeente en Aandeelhouders naar de zin te maken...hadden ze dan potverdrie ook nog rekening moeten houden met de passagier??? :wink:
ge88
Berichten: 18
Lid geworden op: do 01 nov 2012, 10:56

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #10

Bericht door ge88 »

Meltrain schreef:In Alteveer ligt een ruime keerlus met eindpuntvoorziening.
De keerlus is opgebroken.
Srananbloke schreef:De bovenleiding richting keerlus Alteveer hangt er nog wel.
Niet waar, die is weg.
Srananbloke
Berichten: 424
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 21:35
Locatie: Arnhem

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #10

Bericht door Srananbloke »

ge88 schreef:Niet waar, die is weg.
Oh, dan is dit vrij recent gebeurd. Niet zo lang geleden hing alles er nog. Gaan ze in Noord voortvarender te werk met het verwijderen van ongebruikte bovenleiding dan in Zuid.
Last wish: I wish I had two more wishes.
Youtube
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #10

Bericht door fogeltje »

Chauffeur63 schreef:
fogeltje schreef: Zijn er alternatieven op loopafstand (waarbij ik tien minuten nog als loopafstand reken, maar laten we even zeggen vijf minuten)?
Ik begrijp al het klagen en vragen niet zo.
De vervoersarchitecten, directies, raden enz. enz zijn een jaar, heel, heel druk geweest om het Provincie, Gemeente en Aandeelhouders naar de zin te maken...hadden ze dan potverdrie ook nog rekening moeten houden met de passagier??? :wink:
Wij mogen sowieso nooit klagen als reiziger maar blij zijn als we belabberde service krijgen, althans dat vindt men bij het GVB. ;)
"Een touringcar is geen bus"
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #10

Bericht door Freek »

Dus wij, passagiers, vinden los van de uitvoering dat er een slecht product ligt? Ik dacht het niet.
Frank
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 1509
Lid geworden op: za 31 mei 2008, 12:44

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #10

Bericht door Frank »

Denk het ook niet. Denk zelfs dat het huidige lijnennet iha een grote verbetering is. Wijzigingen zijn echter nooit populair, maar durf ze na meer dan een jaar maar terug te draaien.

Er zijn hier en daar natuurlijk wel echte minpunten in de nieuwe dienstregeling en dan heb ik het niet alleen over de uitvoering. En daar wordt natuurlijk altijd kritisch naar gekeken, ook door mij :') .
Gebruikersavatar
fogeltje
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 6230
Lid geworden op: zo 20 sep 2009, 14:15
Locatie: Fogeltown

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #10

Bericht door fogeltje »

Freek schreef:Dus wij, passagiers, vinden los van de uitvoering dat er een slecht product ligt? Ik dacht het niet.
Dat zegt ook niemand. Althans, dat was niet wat ik bedoelde te zeggen. Alleen maar een sarcastische opmerking dat je niet mag klagen ;)
"Een touringcar is geen bus"
Chauffeur63
Berichten: 104
Lid geworden op: di 27 nov 2012, 16:25

Concessie Arnhem-Nijmegen (Breng) 2013

Bericht door Chauffeur63 »

Even heel ander punt.

Wie weet (met zekerheid) van wat voor materiaal de gastanks zijn gemaakt op de MAN's
koekje
Berichten: 481
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 22:33

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen (Breng) 2013

Bericht door koekje »

Chauffeur63 schreef:Even heel ander punt.

Wie weet (met zekerheid) van wat voor materiaal de gastanks zijn gemaakt op de MAN's
Voor zover ik weet zijn het gewoon kunststof tanks.
Nylan
Berichten: 49
Lid geworden op: vr 20 jul 2012, 20:18
Locatie: Arnhem

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #10

Bericht door Nylan »

Voor de belangstellende:

Hier een ex inwoner van het dorp Oosterhout. Het dorp viel voor de fusie 'Overbetuwe' onder de gemeente 'Valburg', waaronder ook dorpen als Slijk-Ewijk, Andelst, Herveld en Zetten vielen. Toen reed er lijn 43 van Nijmegen CS via Burchstraat naar de Waalburg. Meteen na de burg nam hij de afslag en reed daar de griftdijk-zuid op en sloeg pas bij het Total Tankstation af naar het dorp Oosterhout. Daarna reed hij naar Slijk-Ewijk, Valburg, Herveld, Andelst en Zetten.
Deze lijn wilde men opheffen, maar dankzij de bouwplannen van Nijmegen bleef er een bus rijden tussen Nijmegen CS en Oosterhout Dorp. Het overige deel werd een 'BelBus'.
Toen het eerste deel van het Nijmeegse Oosterhout af was, reed de bus vanaf de griftdijk over de oude groenestraat naar de huidige halte 'Jonagoldstraat' (bij Albert Heijn), reed dan weer terug naar de griftdijk en vervolgde zijn rit.
Pas na een paar jaar reed de bus via de Dijk naar het dorp en later maakte hij ook gebruik van de busbaan in het Nijmeegse deel.
Met de naam 'Woonpark' wordt het recreatiepark (staan allemaal chalets) bedoeld tussen het dorp en het Nijmeegse deel. De hoofdingang van dit park bevindt zich bij de halte 'van boezelaerstraat'. Het is toegestaan om op dit park te wonen, vandaar.

Het geklaag vind ik wel begrijpelijk, want met de huidige dienstregeling is het dorp er alleen maar op achteruit gegaan. Langere reistijd en hogere reiskosten.


Oja... Ik weet niet waarom Oosterhout dorp niet van Nijmegen werd. Maar wel dat er veel weerstand was vanuit de Betuwe, tegen de bouwplannen van Nijmegen. Ze waren bang dat Nijmegen en Arnhem aan elkaar zouden groeien. Dus uiteindelijk werden de steden beperkt tot het uitbreiden. Volgens mij is toen ook het plan 'Park Lingezegen' ontstaan.
Laatst gewijzigd door Nylan op wo 09 jan 2013, 22:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Chauffeur63
Berichten: 104
Lid geworden op: di 27 nov 2012, 16:25

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen (Breng) 2013

Bericht door Chauffeur63 »

koekje schreef:
Chauffeur63 schreef:Even heel ander punt.

Wie weet (met zekerheid) van wat voor materiaal de gastanks zijn gemaakt op de MAN's
Voor zover ik weet zijn het gewoon kunststof tanks.
Alvast bedankt.

Waar kun je dit soort specifieke voertuig informatie vinden, of moet je die bij MAN opvragen.
Wil eigenlijk ook wel eens weten of er staande pedalen in hadden gekund in plaats van de, door mij, vervloekte
hangende pedalen.
koekje
Berichten: 481
Lid geworden op: za 28 mei 2011, 22:33

Re: Concessie Arnhem-Nijmegen (Breng) 2013

Bericht door koekje »

Chauffeur63 schreef:Alvast bedankt.

Waar kun je dit soort specifieke voertuig informatie vinden, of moet je die bij MAN opvragen.
Wil eigenlijk ook wel eens weten of er staande pedalen in hadden gekund in plaats van de, door mij, vervloekte
hangende pedalen.
Als een vervoerder persé staande pedalen wilt, dan kan dat gewoon. Denk niet dat M.A.N. de beperkende factor is. Misschien zijn er wel meerkosten omdat de hangende pedalen standaard zijn. Maar goed, zoveel chauffeurs, zoveel wensen. In Nijmegen hebben de citaro's ook hangende pedalen en dat schijnt daar ook gewoon goed te gaan. De Hess trolleys heeft ook een hangend stroompedaal. Rempedaal is dan wel weer een staand pedaal. Rempedaal in de MAN is trouwens geen hangend pedaal, lijkt er wel erg op, maar ga maar eens kijken onder je dashboard.
peter s
Berichten: 138
Lid geworden op: do 17 dec 2009, 19:33

Re: Concessie KAN/SAN (Arnhem en Nijmegen): BRENG #10

Bericht door peter s »

Het zal toch niet aan de pedalen liggen dat er zoveel bussen (MAN) binnen staan met remproblemen?
Altijd Nijmegen, de oudste stad van Nederland!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 58 gasten