Fyra valt al stil op eerste werkdag

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Fyra valt al stil op eerste werkdag

Bericht door iljitsch »

Ik las net, ben even kwijt waar, dat gister bij de grens de fyra drie kwartier uur stilstond... omdat de boordcomputer opnieuw opgestart moet worden en dat duurt 45 minuten! :shock:

Iemand enig idee of dat klopt? Zoiets is in het jaar 2012 toch niet mogelijk? In die tijd kan je twee keer Windows opnieuw installeren.
Gekko123
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 2327
Lid geworden op: za 25 apr 2009, 22:12
Locatie: Delft

Re: Fyra valt al stil op eerste werkdag

Bericht door Gekko123 »

Ik weet niet de exacte details van de hardware die in de Fyra zit, maar het zou zomaar kunnen dat het zo lang duurt om een systeem op te starten. Je zou hetzelfde effect krijgen als je Windows 7 op zou willen starten op een pc die beschikt over een Intel Pentium I.

Wat ik hiermee wil zeggen: het zou zomaar kunnen dat de hardware die in de Fyra zit gewoon erg traag en verouderd is. Ik kan het me niet voorstellen, maar zoiets is dus anno 2013 wel degelijk mogelijk.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Fyra valt al stil op eerste werkdag

Bericht door Suus »

Het kan helaas wel heel lang duren. Nog erger is dat het echt heel erg amateuristisch gaat, want de gehele trein wordt doodgemaakt, en daarbij valt zelfs alle verlichting uit enzo :X

De enige keer dat Ronald en ik erin zaten hebben we bijna 30 minuten "gereset" op Amsterdam C, en omdat de tractie nog niet goed werkte nog eens 15 minuten op Schiphol, bijna in het pikkedonker :X
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
hauptbahnhof
Berichten: 3904
Lid geworden op: wo 20 okt 2010, 22:00

Re: Fyra valt al stil op eerste werkdag

Bericht door hauptbahnhof »

Hoorde ik laatst nou niet dat de Citadissen in R'dam ook zo'n 20 minuten nodig hebben om op te starten? Dan zou dit dus best kunnen (voor een trein die uiteraard meer software heeft dan een tram).
Fles
Berichten: 16426
Lid geworden op: wo 12 mar 2008, 21:19

Re: Fyra valt al stil op eerste werkdag

Bericht door Fles »

Bee schreef:Het kan helaas wel heel lang duren. Nog erger is dat het echt heel erg amateuristisch gaat, want de gehele trein wordt doodgemaakt, en daarbij valt zelfs alle verlichting uit enzo :X

De enige keer dat Ronald en ik erin zaten hebben we bijna 30 minuten "gereset" op Amsterdam C, en omdat de tractie nog niet goed werkte nog eens 15 minuten op Schiphol, bijna in het pikkedonker :X
Tsja, maar DAT is, in alle eerlijkheid, bij de Siemens Velaro 3 precies zo. Ik heb in Köln ook al eens 40 minuten in het donker in de bar gestaan tot er weer iets ging gebeuren, nadat er "iets" mis gegaan was bij het koppelen van het treindeel uit Chur. Dat was die avond dat ik nog even naar Bad Neuenahr op en neer gegaan was nadat de MBH crew alweer naar huis vertrokken was. Man man wat een avond :') Ik heb zelfs nog een sigaret staan roken op Amsterdam Centraal toen pffff :')
VIRM
Berichten: 7571
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Fyra valt al stil op eerste werkdag

Bericht door VIRM »

Een maand later...

Helft Fyra-treinen niet op tijd

Nog steeds zijn er problemen met de Fyra. De hogesnelheidslijn die sinds een maand rijdt van Amsterdam naar Brussel komt te vaak niet op tijd aan en ook vallen veel treinen uit.

Volgens directeur Jan-Willem Siebers van NS Hispeed is het in de eerste week dat de Fyra ging rijden absoluut niet goed gegaan. "We hebben de problemen meteen aangepakt en aan het einde van de eerste week was al verbetering te zien. Die zet zich door, maar ik ben nog niet tevreden", zei hij in het Radio 1 Journaal. "De punctualiteit is wel gestegen van 50 procent in de eerste week naar zo'n driekwart van de treinen op dit moment."

Dagstatistieken
Reizigersvereniging Failra houdt dagstatistieken bij van de Fyratreinen. Daaruit blijkt dat een op de twintig Fyra's nooit aankomt in Brussel en dat 55 procent van de treinen niet op tijd rijdt. Ook op het traject Amsterdam-Breda valt volgens Failra 5 procent van de Fyra-treinen uit. En eenderde van de treinen komt niet op tijd aan.

Een van de problemen waarmee de Fyra te kampen heeft, is het dataverkeer tussen trein en baan. Dat valt op sommige punten weg waardoor de trein stil komt te staan. Volgens Siebers zijn al veel van de problemen met het dataverkeer opgelost.

"Voor een paar taaiere zaken moeten aanpassingen worden gedaan in de software. Maar dat moet natuurlijk wel heel voorzichtig en veilig gebeuren", aldus Siebers.

http://nos.nl/artikel/459779-helft-fyra ... -tijd.html
Beul van de blindegeleidelijn
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Fyra valt al stil op eerste werkdag

Bericht door iljitsch »

Onvoorstelbaar dat ze dat hebben gemist in de testperiode.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Fyra valt al stil op eerste werkdag

Bericht door webguy »

Als software ontwikkelaar wordt ik elke dag geconfronteerd met hoe slecht er soms getest wordt en hoe lang het duurt voordat iemand het door heeft...
iljitsch
Berichten: 2970
Lid geworden op: za 16 jan 2010, 13:38
Locatie: Den Haag

Re: Fyra valt al stil op eerste werkdag

Bericht door iljitsch »

Als softwareontwikkelaar is het toch voornamelijk jouw taak om zelf te testen. :-)

Het is wel duidelijk dat zeer veel meer software in treinen ze bepaald niet betrouwbaarder maakt. Zet gewoon 25 kV op een plan V en dan rijdt-ie ook best wel hard, en van softwarefouten zal je geen last hebben.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Fyra valt al stil op eerste werkdag

Bericht door Suus »

Zet 25kV op een Plan V en je kan de brandweer bellen vrees ik :P
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Fyra valt al stil op eerste werkdag

Bericht door webguy »

iljitsch schreef:Als softwareontwikkelaar is het toch voornamelijk jouw taak om zelf te testen. :-)
Tuurlijk maar als er requirements zijn en er een partij is die acceptatie testen doet verwacht ik dat het goed wordt gedaan. Een reeks waardes testen is dan niet raar - fouten die er al 10 jaar inzitten zoals yyyymmdd lezen als ddmmyyyy en daar pas 1/1/2013 achterkomen is afschuwelijk.

Overigens zal dit de samenspraak zijn van timing en dekking, en dan ook nog twee verschillende fabrikanten die de specs moeten lezen - dan is het zeker feest.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Fyra valt al stil op eerste werkdag

Bericht door deadlock »

iljitsch schreef:Als softwareontwikkelaar is het toch voornamelijk jouw taak om zelf te testen. :-)
Ja je eigen code wel ja, maar er moet een gedegen testplan zijn en apart speciaal daarvoor opgeleide testers om daadwerkelijk alle problemen te kunnen tackelen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten