Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Alles over het Openbaar Vervoer in geheel Nederland.
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door VIRM »

an de jaarlijks 19 miljoen binnenlandse HSL reizigers, die vervoerder NS Hispeed (formeel HSA) in 2002 verwachtte, heeft het bedrijf in 2011 slechts 2,6 miljoen weten te realiseren. Ook de kwaliteit is veel slechter dan beloofd. Zo viel bijna tien procent van de treinen uit in het eerste halfjaar van 2012, terwijl het bedrijf een uitval beloofde van slechts 0,5 procent. Dat blijkt uit onderzoek van Treinreiziger.nl.

http://www.treinreiziger.nl/actueel/bin ... yra-144884

Dan is natuurlijk de vraag:
- Nu is alles NS Hispeed geworden? Heeft KLM zich dan uit de HSA teruggetrokken/aandelen verkocht, en waarom?
- Wat is nu het financiele resultaat von de HSL voor Hispeed? En kunnen die paar andere lijnen die ze hebben dit overeind houden?
Beul van de blindegeleidelijn
Gebruikersavatar
reisthijs
Donateur
Berichten: 5861
Lid geworden op: ma 31 mar 2008, 19:35
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door reisthijs »

VIRM schreef:- Nu is alles NS Hispeed geworden? Heeft KLM zich dan uit de HSA teruggetrokken/aandelen verkocht, en waarom?
Waarom denk je dat daar iets aan veranderd is?
"Laat uitstappers voorgaan. Zij maken plaats voor u."
VIRM
Berichten: 7570
Lid geworden op: zo 02 mei 2010, 14:02

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door VIRM »

reisthijs schreef:
VIRM schreef:- Nu is alles NS Hispeed geworden? Heeft KLM zich dan uit de HSA teruggetrokken/aandelen verkocht, en waarom?
Waarom denk je dat daar iets aan veranderd is?
Oh wacht, er staat 'formeel HSA'. Iets te snel gelezen. :mrgreen:
Beul van de blindegeleidelijn
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door deadlock »

Okay ik zeg het nog maar eens maar nu in hoofdletters omdat capslock is cruise control for cool maar ook omdat ze het dan misschien in Den Haag wel horen:
NEEM DE HSL OP IN DE HRN STELLETJE SLAMPAMPERS!
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Freek »

He wacht. Dat is nou net het beleidsvoornemen van de minister....
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door deadlock »

Nee, vandaag, niet in een beleid wat eigenlijk nog gemaakt moet worden. Nu. Direct. Andere treinstellen aanschaffen middels een eenmalige investering, HOPHOP.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door deadlock »

En dan treinen die 249km/u kunnen dus gewoon aanhaken bij de Duitsers.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Thom91 »

Dat maakt niet uit, veranderd ns hispeed in alleen ns. Treinen blijven verder hetzelfde en ook de dienstregeling.
Komt wel goed schatje.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door deadlock »

Er is een groot verschil, binnenlandse diensten kunnen doorgetrokken worden over de HSL zoals vroeger voorzien is. In VIRM zit ruimte voor een 25KV omzetter. Ik zeg; doen.
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Klaasje »

Thom91 schreef:Dat maakt niet uit, veranderd ns hispeed in alleen ns. Treinen blijven verder hetzelfde en ook de dienstregeling.
Het verbod om het Hoofdrailnet op te rijden voorbij Rotterdam, Breda en Amsterdam verdwijnt. Dat biedt best wat kansen. Denken dat er niets gaat gebeuren is een beetje naïef denk ik.
Wubbo
Oud-beheerder OVNL
Berichten: 13536
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:44
Locatie: Utrecht

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Wubbo »

De HSL komt in dienstregeling 2015 in de hoofdrailnetconcessie en bij NS. Dat is volgens mij al bekend. NS lijkt alleen geen aanstalten te maken om daar materieel voor te bestellen. Als je nu materieel a la ICE zou bestellen is dat echt niet in dienst voor 2015. Wat de HSL nu bij het hoofdrailnet toevoegen daarin kan versnellen ontgaat me volkomen.
Gebruikersavatar
nvdw
Donateur
Berichten: 3015
Lid geworden op: zo 10 jun 2012, 14:12

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door nvdw »

Met andere woorden: NS en de Staat hebben elkaar weer in een houdgreep...
"Just remember, it won't be for you... it will be for them."
Thom91
Berichten: 8817
Lid geworden op: zo 09 jan 2011, 19:32
Locatie: Enschede

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Thom91 »

Klaasje schreef:
Thom91 schreef:Dat maakt niet uit, veranderd ns hispeed in alleen ns. Treinen blijven verder hetzelfde en ook de dienstregeling.
Het verbod om het Hoofdrailnet op te rijden voorbij Rotterdam, Breda en Amsterdam verdwijnt. Dat biedt best wat kansen. Denken dat er niets gaat gebeuren is een beetje naïef denk ik.
Ja dat begrijp ik wel.
Maar ik denk niet dat er wat gaat gebeuren als de HSL bij het HRN gaat. Wellicht dat NSH met NS 'fuseerd' maar dat de diensten niet zullen veranderen. En anders verwacht ik dat de staat bij mag gaan springen want NS gaat dit zelf niet betalen natuurlijk..
Komt wel goed schatje.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Suus »

Als de HSL meer binnenlands verkeer krijgt kan je eerder combinaties van rijtuigen met een multicourante locomotief verwachten. Nieuw HSL-materieel bestellen is weggegooid geld. Ja, het materieel van AnsaldoBreda is misschien niet het beste materieel dat we ooit op de vaderlandse sporen hebben gehad, maar daar nu al vervanging voor bestellen is voorlopig een droom van sommigen die niet aan de centjes denken. Op dat punt kan je beter even realistisch blijven, er wordt nu al genoeg geld verspild.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Vinny »

Ik zeg: bod van de NS ongeldig laten verklaren en laat DB-Arriva het voor de prijs die ze ooit hiervoor in gedachten hadden het overnemen :Y
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Suus »

En wat lost dat op? De NS blijft zitten met treinen, Arriva heeft ook niet binnen een-twee jaar nieuwe treinen staan? Weer een totaal onrealistisch plan; NEXT!
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
deadlock
Berichten: 9305
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 12:29
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door deadlock »

Bee schreef:En wat lost dat op? De NS blijft zitten met treinen, Arriva heeft ook niet binnen een-twee jaar nieuwe treinen staan? Weer een totaal onrealistisch plan; NEXT!
Verwachtte jij van Vinny dan een realistisch voorstel?
Maar daar hoor je de hoge heren in Den Haag niet over!!!11!!!
Freek
Berichten: 2454
Lid geworden op: wo 26 mar 2008, 14:40

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Freek »

Wubbo schreef:De HSL komt in dienstregeling 2015 in de hoofdrailnetconcessie en bij NS. Dat is volgens mij al bekend. NS lijkt alleen geen aanstalten te maken om daar materieel voor te bestellen. Als je nu materieel a la ICE zou bestellen is dat echt niet in dienst voor 2015. Wat de HSL nu bij het hoofdrailnet toevoegen daarin kan versnellen ontgaat me volkomen.
Dat is wel de bedoeling ja. Tweede Kamer heeft onlangs wel ja gezegd tegen PvE voor de onderhandse gunning. Maar verder loopt dat proces nog. Het is dus niet zeker dat de NS blijft rijden (al is de kans inderdaad zeer klein dat het misgaat) en zeker nog niet tegen welke exacte voorwaarden. Dat er dus nog niets besteld is, is niet gek.
Gebruikersavatar
Vinny
Donateur
Berichten: 13659
Lid geworden op: do 13 mar 2008, 19:07

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Vinny »

Bee schreef:En wat lost dat op? De NS blijft zitten met treinen, Arriva heeft ook niet binnen een-twee jaar nieuwe treinen staan? Weer een totaal onrealistisch plan; NEXT!
Hmmm overschilderen van de V250 in Arriva-kleuren :lol:
Verwachtte jij van Vinny dan een realistisch voorstel?
Ik mag mijn ongenoegen toch wel uiten over het stelletje kabouters dat maar vindt dat de NS altijd en overal maar gelijk moet krijgen en dat ze nooit geen concurrentie mogen hebben en dat dit politiek beloond wordt met het bestendigen van hun monopoliepositie waarbij ze de HSL-zuid cadeau gedaan wordt, ze hoeven alleen maar hun weinig levensvatbare dochtertje de nek om te draaien. Maar goed knal de boodschapper van het slechte nieuws maar neer hoor... :evil:
Vergeet niet uit te loggen als u het forum verlaat of overstapt naar een andere website
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Suus »

Beste Vintator, je moet wel even realistisch blijven.

Stel, je zegt het contract met NS Hispeed op omdat ze zich niet aan de voorwaarden houden, dan betekend dat niet dat je direct van ze af bent, om de volgende redenen.

a.) Je kan niet zomaar blind de concessie aan iemand anders gunnen. Die bieding in 2000 is zo lang geleden dat de boel gewoon overnieuw moet. Niets eventjes Arriva naar binnen werken, dat moet gewoon opnieuw.
b.) Je hebt niet zomaar even een nieuwe vervoerder met de juiste treinen. Als je het aanbestedingsproces doorloopt heeft een nieuwe vervoerder tijd nodig om hun treinen geleverd te krijgen, je kan er zeker niet vanuit gaan dat de NS bereid is hun dure treinen aan een ander ter beschikking te bestellen (denk aan de wadlopers in Limburg). HSL-treinen hebben een gemiddeld langere levertijd dan normale treinen omdat ze duurdere techniek hebben en minder vaak besteld worden dan gewone treinen. Het productieproces opstarten duurt dus langer dan voor een GTW'tje.
c.) Zodra je het contract opzegt zat je voor de tussentijd een oplossing moeten verzinnen. Op dit moment is er maar een bedrijf in Nederland dat geschikt materieel heeft voor de HSL en dat is... De NS. Je zal alsnog een tijdelijk akkoord moeten sluiten om de exploitatie door te zetten totdat de nieuwe vervoerder en klaar voor is, en zoals gezegd in punt b is dat niet een kwestie van maanden, maar van jaren.

Ik vind het heel vervelend om te zeggen, maar in de huidige situatie is er bijna niets meer mogelijk dan om op je handen te gaan zitten en lessen te trekken om dit soort ellende in de toekomst te voorkomen. Wat er nu gebeurt is een scenario waar al jaren de voortekenen voor waren en waar genoeg waarschuwingen zijn geweest van iedereen die er wat van wist. Niemand heeft willen luisteren en als gevolg daarvan zit iedereen, inclusief de reiziger op de blaren van de politiek die zonder enig verstand het beste voor zichzelf er wilden uithalen. Daar is op korte termijn niets aan te doen, hoe naar deze situatie ook is.
Laatst gewijzigd door Suus op wo 09 jan 2013, 22:07, 1 keer totaal gewijzigd.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
Gebruikersavatar
Geert
OVNL-bestuurslid
Berichten: 12543
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:43
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Geert »

Bovendien is Arriva ook geen garantie op een storingsvrije treindienst: kijk maar naar Arnhem-Winterswijk, daar presteert Arriva behoorlijk slecht nu. Op Arriva valt dus ook wel wat af te dingen.
Volgens mij zijn er verschillende problemen met de Fyra die allemaal een andere oorzaak hebben:

1. Materieel met veel kuren
De V250's zijn niet erg betrouwbaar. Iedereen op OVNL voorspelde al jaren, maar NSH zat na de aanbesteding voor HSL-materieel aan ze vast en moet er nu maar het beste van zien te maken. Hopelijk worden die V250's op korte termijn wat betrouwbaarder, maar dat is denk ik vooral afhankelijk van AnsaldoBreda en de druk die NSH op Ansaldo weet te zetten.

2. Dienstregeling zelf
Door de concessievoorwaarden is integratie in het HRN expliciet uitgesloten. Deze harde beperking in de dienstregelingsmogelijkheden is dus al bij voorbaat door de politiek uitgesloten, maar lijkt ondertussen onderhandelbaar en de minister heeft toegezegd integratie in het HRN te willen.
Een ander probleem is de lagere frequentie voor de internationale Fyra. Deels volgens mij veroorzaakt door een tekort aan materieel voor een uurdienst en wellicht verwachtte ook men minder reizigers, maar het is wel een forse beperking aan reismogelijkheden. In combinatie met de hoge rituitval extra vervelend: treinuitval betekent nu soms een vertraging van 2 uur ipv 1 uur.
Verder zijn er nu vanaf minder stations rechtstreekse verbindingen met Belgie, maar dat is inherent aan de route van de HSL. Wel is het erg teleurstellend dat de verbinding Breda<->Antwerpen nog niet gereed was bij de start van Fyra, en de wijze waarop dit compromis tot stand gekomen is kwam erg amateuristisch en ad-hoc over.

3. Ongunstige voorwaarden en tarieven
Naast de technische problemen en de in sommige opzichten verslechterde dienstregeling is de internationale Fyra meteen geintroduceerd met een compleet nieuw tariefaanbod. De prijzen zijn verhoogd - logisch, want je bent een stuk sneller in België - maar in sommige gevallen zijn de tarieven op een vreemde manier verhoogd. Het deeltraject Rotterdam - Antwerpen is relatief veel duurder dan Amsterdam - Antwerpen, dat is vreemd. Bovendien zijn, naast de duurdere tarieven, de voorwaarden ook veel ongunstiger. Bijna alle tariefklassen kennen nu treinbinding en gereserveerde zitplaatsen, wat het reizen per trein een stuk inflexibeler maakt en wat denk ik wel een erg fijn aspect was van de oude Beneluxverbinding.
Bovendien is de verbinding niet perse een langeafstandtraject dat deze regeling rechtvaardigt: Rotterdam-Antwerpen is nu maar een relatief kort stukje geworden.
Verder is hier ook amateuristisch gehandeld: abonnementhouders leken in het geheel vergeten te zijn en pas na enige tijd ontstond er een regeling voor houders van een abonnement. Al met al verdiende dit niet de schoonheidsprijs en over de gehele linie is treinreizen naar België een stuk duurder én inflexibeler geworden.

Al met al genoeg zaken die verbeterd kunnen worden, maar ook zaken die als vanzelf opgelost worden met het vervangen van de vervoerder?
R-Flow
Berichten: 2000
Lid geworden op: do 03 nov 2011, 13:30
Locatie: Amsterdam

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door R-Flow »

Kan NSH Ansaldo niet voor de rechter slepen voor het leveren van ondeugdelijk materieel? De problemen zijn dan niet direct morgen opgelost maar goed, het bedrijf kan wel gedwongen worden hun eigen treinen op orde te krijgen.
Klaasje
Berichten: 7128
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 23:01
Locatie: Amersfoort

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Klaasje »

Als je dat doet heb je wel een failliet Ansaldo en geen geld maar nog steeds storingsgevoelige treinen. Ook geen oplossing.
Gebruikersavatar
Suus
Berichten: 50852
Lid geworden op: ma 17 mar 2008, 17:42
Locatie: Delfshaven
Contacteer:

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door Suus »

Volgens mij is AnsaldoBreda wel op de beterende hand. Ze hebben een aardig gevuld orderboek met metro's en trams en van de V300 zijn er in 2010 maar liefst 50 besteld ter waarde van anderhalf miljard euro.
Raadpleeg de praktische modaliteiten staande op de achterzijde van dit bericht voor het indienen van een reactie.
webguy
OVNL-bestuurslid
Berichten: 8674
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 16:58
Locatie: Ede
Contacteer:

Re: Geen 19 maar 2,6 miljoen reizigers voor Fyra

Bericht door webguy »

De V300 is grote broertje van de V250?
Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten